Samsung investerar 80 miljarder i utökad produktionskapacitet för flashminnen

Permalänk
Melding Plague

Samsung investerar 80 miljarder i utökad produktionskapacitet för flashminnen

Samsung hade sedan innan öronmärkt 57 miljarder kronor för större produktion av flashminnen, men skjuter nu till mer pengar. Investeringarna för 2019 uppgår till 80 miljarder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj hur mycket måste man sälja för att räkna hem den investeringen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av storPutte:

Oj hur mycket måste man sälja för att räkna hem den investeringen

Skickades från m.sweclockers.com

81 miljarder.

Permalänk
Avstängd

Ja man får ju investera mer om kartellen inte kan dra in pengar åt en längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Oj hur mycket måste man sälja för att räkna hem den investeringen

Skickades från m.sweclockers.com

Äh, det kommer nog några översvämningar så kan investeringen lugnt utebli.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

81 miljarder.

Går inte att säga av någon på sweclockers.
Man får räkna in produktionskostnader bland annat.
Går inte bara att tänka på hur mycket som säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Går inte att säga av någon på sweclockers.
Man får räkna in produktionskostnader bland annat.
Går inte bara att tänka på hur mycket som säljs.

ganska säker på att kommentaren var lite på skoj

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Öka produktionen på RAM-minnen också kanske när dom ändå är i farten.
Kommer aldrig köpa en produkt från Samsung igen, indirekt så kommer jag ju det då minnen på grafikkort kan vara det osv. Men aldrig en förpackning det står Samsung på, tvi å usch.

Permalänk
Skrivet av Divion:

Kommer aldrig köpa en produkt från Samsung igen, indirekt så kommer jag ju det då minnen på grafikkort kan vara det osv. Men aldrig en förpackning det står Samsung på, tvi å usch.

varför?

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Nice, då kan de sälja ännu flera minnen till överpris!

Permalänk
Medlem

Kan vara värt det om det resulterar i lägre priser för slutkund. Minnen av alla de slag är åt helvete för dyra nu. Det är dags att ge något tillbaka till kunderna!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

Dom har blivit fällda mer än en gång för kartellbildning tex.

Permalänk
Sötast

Måste säga att priset på SSD har kommit långt ner nu.
Kan vara för att jag köpte en Intel X-25 på 160GB för 4000kr som jag tycker så dock

Permalänk
Medlem

Priserna på RAM och grafikkort är fortfarande tokdyrt.
Ser hellre investeringar på ökad produktion där.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Dom har blivit fällda mer än en gång för kartellbildning tex.

Det är bra! Köp bara elektronik ifrån etiska företag som främjar konkurrensen! Fler borde verkligen göra det!

(Hmm, vilka företag är det nu igen?)

Permalänk
Rekordmedlem

Och jag som idag köpte en 500 Gbyte 970 EVO NVMe M.2 enhet till mitt nybygge, det står V-Nand i stora bokstäver på denc så om ett par tre år så hade jag kanske fått 1Tbyte för samma pengar.
Lite surt/lustigt är det allt att ram och os-disken ska kosta 3 ggr mer än alla övriga delar tillsammans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och jag som idag köpte en 500 Gbyte 970 EVO NVMe M.2 enhet till mitt nybygge, det står V-Nand i stora bokstäver på denc så om ett par tre år så hade jag kanske fått 1Tbyte för samma pengar.
Lite surt/lustigt är det allt att ram och os-disken ska kosta 3 ggr mer än alla övriga delar tillsammans.

Löjligt, gnälligt,dumt sagt.
Och vissa köper 1070ti+++ och klagar inte.........

Så du kör typ C: på 500Gb?

Har själv 2ssd + 1 M.2 TOTALT 1Gb. Det var inte dyrt. Behöver man toppprestanda till allt? Gammal vertex2 250Gb är en otrolig bl.a bra torrent-multimedia disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Nice, då kan de sälja ännu flera minnen till överpris!

Oxymoron, om det säljs är det inte överpris utan vad säljaren och köparen kommit överens om, med andra ord rätt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Löjligt, gnälligt,dumt sagt.
Och vissa köper 1070ti+++ och klagar inte.........

Så du kör typ C: på 500Gb?

Har själv 2ssd + 1 M.2 TOTALT 1Gb. Det var inte dyrt. Behöver man toppprestanda till allt? Gammal vertex2 250Gb är en otrolig bl.a bra torrent-multimedia disk.

en av dom.... det handlar helt enkelt om ekonomi och prioriteringar. dock lite surt när bror min åker till new york och ska köpa en evo köper en pro istället då sved det plånkan

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Oj hur mycket måste man sälja för att räkna hem den investeringen

Skickades från m.sweclockers.com

Ett år av artificiella priser borde räcka.

Skrivet av Kilroy:

Det är bra! Köp bara elektronik ifrån etiska företag som främjar konkurrensen! Fler borde verkligen göra det!

(Hmm, vilka företag är det nu igen?)

Enkelt. Bara att köpa från företag som inte blivit fällda för just kartellbildning och framförallt inte Samsung som blivit fällda inte mindre än tre gånger de senaste tjugo åren.

Skrivet av Renrakad:

Oxymoron, om det säljs är det inte överpris utan vad säljaren och köparen kommit överens om, med andra ord rätt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Svart och vitt tänkt det där hörde du. Vad som är överpris är helt upp till var och en.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Svart och vitt tänkt det där hörde du. Vad som är överpris är helt upp till var och en.

Definitionen av överpris är rimligen att ett pris är för högt för att ett köp ska inträffa. Om ett köp sker upphör det då att vara överpris, och övergår till rätt pris. Jag vet inte vad som är svart och vitt i det resonemanget, det är ett fullt rimligt antagande.

Vad människor som inte ska handla har för åsikter om priset är ju liksom helt irrelevant.

Vi får liksom inte en fast prissättning av gud, utan det är marknaden som avgör.

Permalänk
Medlem

@Renrakad: Du har både rätt och inte. Man måste ha något slags "fast" minne i datorn och blir därmed tvingad att köpa det av något slag oavsett om man tycker att det är överpris eller ej.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ironiskt att artikelbilden är en PCI-E slot SSD med feta heatsinks, när det är fakta att SSD moduler gillar att köra i höga temps och kan få sämre livslängd ifall de körs i för låga temps (som tex 24C)

SSD som överhettas throttlar hastighet ligger endast i kontrollerchippet som behöver kylning. Minnesmodulerna behöver inte kylning och trivs is värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

@Renrakad: Du har både rätt och inte. Man måste ha något slags "fast" minne i datorn och blir därmed tvingad att köpa det av något slag oavsett om man tycker att det är överpris eller ej.

Du _behöver_ inte uppgradera minnet eller datorn. Kostar det för mer än du är villig och ge så tror jag inte Samsung eller någon annan står med en pistol mot ditt huvud.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du _behöver_ inte uppgradera minnet eller datorn. Kostar det för mer än du är villig och ge så tror jag inte Samsung eller någon annan står med en pistol mot ditt huvud.

Det går inte att uppgradera något som inte finns, eller brukar du få någon lagringsenhet på köpet om du köper resterande datordelar?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du _behöver_ inte uppgradera minnet eller datorn. Kostar det för mer än du är villig och ge så tror jag inte Samsung eller någon annan står med en pistol mot ditt huvud.

Det må ju så vara. Samtidigt är ju en dator eller liknanade något som inte är helt lätt att klara sig utan dagens samhälle. Så vill man inte bli helt isolerad så har man inte så stort val, det är bara att betala och se glad ut även om man tycker att det är dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det må ju så vara. Samtidigt är ju en dator eller liknanade något som inte är helt lätt att klara sig utan dagens samhälle. Så vill man inte bli helt isolerad så har man inte så stort val, det är bara att betala och se glad ut även om man tycker att det är dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns mobiler för 1000 spänn du kan köpa och prata med dina vänner på Facebook eller vad du nu vill göra. Finns även rätt billiga bärbara datorer och köpa om man hellre vill sitta vid en sån.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Det finns mobiler för 1000 spänn du kan köpa och prata med dina vänner på Facebook eller vad du nu vill göra. Finns även rätt billiga bärbara datorer och köpa om man hellre vill sitta vid en sån.

Exakt, andrahands datorer är ju också billiga! För 2000-3000 kr får du en rätt ok surfdator. Man behöver varken NAND eller DDR4 för att surfa, går fortfarande fin fint med HDD och DDR3.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Exakt, andrahands datorer är ju också billiga! För 2000-3000 kr får du en rätt ok surfdator. Man behöver varken NAND eller DDR4 för att surfa, går fortfarande fin fint med HDD och DDR3.

Hjälpte min mor att köpa en bärbar dator för 2000:- på rea och den går helt klart och surfa på och t.om kolla Youtube. Man kan som sagt få en bärbar dator för samma pris som 16GB minne och då kan man hålla kontakt med folk osv. Att kunna köpa minne billigt är ingenting man kan kräva utan antingen betalar man eller så ställer man sig med dom som skiter i att köpa minne tills det blir billigare. Jag förstår båda sidor i diskussionen men det är ingen rättighet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det finns mobiler för 1000 spänn du kan köpa och prata med dina vänner på Facebook eller vad du nu vill göra. Finns även rätt billiga bärbara datorer och köpa om man hellre vill sitta vid en sån.

Ja absolut. Poängen är väl att dessa billigare datorer hade varit ännu billigare om minnena varit billigare. Vi kan egentligen skita i ordet överpris, prisutvecklingen på minnen de senaste åren är inte normal på en marknad som har normal konkurrens. Med tanke på att de här bolagen blivit fällda för kartellbildning tidigare tänker jag dra min egen slutsats om varför priserna ser ut som de gör.

Visa signatur

Lätt som Paj