Permalänk

Köpråd kompakt speldator

Hej!

Jag skulle uppskatta forumets hjälp med att identifiera komponenter till en kompakt speldator. Min kära flickvän är inte lika exalterad som jag på tanken att avsätta en del av vårt vardagsrum till en spelhörna (i övrigt har hon inga invändningar mot att jag lägger en stor del av min lediga tid på esportens ädla konst), så jag tänkte försöka tillmötesgå henne genom att investera i en inte allt för skrymmande modell. Jag är därför på jakt efter ett mer kompakt alternativ.

Tilläggas bör att jag inte är någon fena på datorer och därför önskar köpa en färdigmonterad variant som inte kräver särskilt mycket vård eller omsorg.

Jag spelar nästan uteslutande DotA, vilket inte ställer särskilt höga krav på prestanda, men jag vill samtidigt kunna spela andra titlar om andan faller på (kanske tex Overwatch).

Jag har hittat följande modell som jag känner ligger rätt både i pris och storlek:

https://www.komplett.se/product/11262/datorer/komplett-pc/kom...

Funderar på att uppgradera minne och ev slänga in riktig SSD istället för SSHD. Vad tror ni i övrigt? Eller finns det andra alternativ att utforska för en stackars semi-hunsad gamer-wannabe?

Tack för hjälpen!

Permalänk

För inte så många hundralappar till så får du ju ett bättre grafikkort om du beställer via Inet. Det går säkert att gå ned ytterligare i pris med AMD-processor. Eller gå upp i processor om du har den budgeten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11666369/

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd

Här har du en ganska så bra dator för pengarna. Dock inte färdigmonterad.

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem

För att få lite perspektiv på prestandan som krävs. Jag spelar själv också ganska mycket DotA2. Jag använder ett rx460 som jag köpte för en tusenlapp förra året. Med alla settings på max ligger jag runt 50 fps i 1440p.

Sedan kan det ju vara bra att ha utrymme för framtida grafikförbättringar, och eventuella andra spel. Men för att bara spela DotA behöver man inte speciellt mycket. Grafikkort för över 3k tycker jag låter dyrt.

Jag vet med mig att jag är snål, men många på detta forum har en tendens av att ta ut svängarna när det gäller inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Linkan0039:

Här har du en ganska så bra dator för pengarna. Dock inte färdigmonterad.

Du har även glömt SSD.

Skrivet av Glyph:

För att få lite perspektiv på prestandan som krävs. Jag spelar själv också ganska mycket DotA2. Jag använder ett rx460 som jag köpte för en tusenlapp förra året. Med alla settings på max ligger jag runt 50 fps i 1440p.

Sedan kan det ju vara bra att ha utrymme för framtida grafikförbättringar, och eventuella andra spel. Men för att bara spela DotA behöver man inte speciellt mycket. Grafikkort för över 3k tycker jag låter dyrt.

Jag vet med mig att jag är snål, men många på detta forum har en tendens av att ta ut svängarna när det gäller inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag håller med om att priserna på grafikkort är hutlösa, men värt att tänka på är att det kommer att släppas nya grafikkort nu till hösten. Samtidigt tror jag att lägre än ett 1050ti skall du inte gå. Du kan ju alltid strunta i ett nytt grafikkort och köpa ett i5 8600k som processor samt köpa ett begagnat grafikkort.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd

[quote postid="17479905" userid="91418" name="gothenburg"]
Du har även glömt SSD.

Mitt fel, Men det finns plats för det.

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|