Får allt oftare (svarar inte) meddelande med Windows 10

Permalänk
Medlem

Får allt oftare (svarar inte) meddelande med Windows 10

Har en 3 1/2 år dator

Med en i7-4790 processor 8 gb ram 64 bit windows 10

Senaste halvåret året har jag upplevt jag får allt oftare (svarar inte) meddelanden och programmen "fryser" som slutar med det kommer upp meddelande på skärmen programmet har slutat fungera.

Det handlar om rätt simpla saker vilket börjar bli störande, tex ska du öppna en fil i ett program kan programmet låsa sig där har jag tur prövar ctrl alt delet så kan "frysningen" släppa och programmet fungerar igen.

Jag misstänker något kanske håller på gå sönder

Gick från Windows 8.1 till Windows 10 har gillat det fram tills nu

Finns det några "smarta" program som kan logga eventuellt fel när man måste starta om?

Permalänk

Installera om allt bara? Tar väl max 1h att blåsa dator och lägga in Windows igen med en usb-sticka.
Funkar det inte då kanske du kan kolla Loggboken och se vilka felmeddelanden du får.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Installerat om för knappt en månad sen

Jag har heller inte direkt "blytunga" program installerade efter en ren installation

Efter en ny omstart

Kör webbläsare med 5-6 fönster öppna

Har igång spotify

Startar igång ett annat program då "fryser" allt men när det sista programmet kommit igång släpper "frysningen"

Permalänk
Medlem

@Ozeroun: Hur noga var du när du gjorde en ren installation?

Vissa trodde att det räckte att välja återställnings alternativet i Win 10 vilket är ett misstag. Flera fel har krävt att man startat datorn från USB/DVD och tog bort alla partitioner på disken för att felen blev kvar när de bara formatera och installera om.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Verktyget laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som du använder för att installera med.

Test sen det här om det går. Innan du installerar drivrutiner, program mm testar du om felet är kvar. Börja sen med några få i taget och starta om datorn så du vet vad du gjorde om felet kommer tillbaka. Tex har något program från nån tillverkare av moderkort börjat orsaka fel för vissa.

Permalänk

Chipsettets drivrutiner ? Om du inte vet vad detta är så är det just detta

Men det fixar ju Windows? Svar nej det fixar inte Windows... Det måste man själv installera.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Tillräckligt noga så partionen blev formaterad innan windows

Jag har en teori varför detta händer, kan vara så enkelt som det är webbläsaren som skapar konflikt på något sätt

Ska avvakta under dagen med detta