Permalänk

Nu verkar det vara något problem med elen eller nåt men du kan testa att ha max ljud på datorn och lite ljud i högtalarna eller tvärtom

Permalänk

Det är något jordproblem tror jag med stor säkerhet.. Läste att det måste blivit någon ground loop ( vet inte vad det heter på svenska) xlr ground liften har nu kommit, håll tummarna att det funkar, ska testa vid klockan 16

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damponmyboard:

Det är något jordproblem tror jag med stor säkerhet.. Läste att det måste blivit någon ground loop ( vet inte vad det heter på svenska) xlr ground liften har nu kommit, håll tummarna att det funkar, ska testa vid klockan 16

När man använder balanserad signalöverföring så använder man inte jorden som referens för signalen och den kan/bör man oftast koppla bort i mottagaränden, det är det som ground-lift reglaget brukar göra på apparaterna men det går ju även att klippa jorden i kabeln elelr via nån separat adapter.
Kopplingen blir så >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

UPPDATERING LÖSNINGEN PÅ GROUND LOOP!
Fick precis hem mina XLR Ground Lifters, det var precis vad jag behövde för att slippa missljuden jag har haft! Nu är mina högtalare tysta de ska vara och spelar endast det jag ber dem göra

Länkar till produkten jag köpte för andra som kanske sitter i samma båt:
https://www.djservice.se/artikel/hosa-xlr-fe--xlr-ma-ground-l...

Vill ännu en gång tacka alla som velat hjälpa mig och försökt hitta en lösning på mina problem!
Tack för tipset om DI Box som säkert också hade gjort susen!
MVH
Damponmyboard

Permalänk
Medlem

*Bumpar
Hej.
Jag har liknande problem med mina högtalare när jag kör spel sedan jag satte in mitt RTX 3080.
Mitt ljudkort (Creative Sound BlasterX AE-5) tycks påverkas utav grafikkortet då själva surrandet i högtalare samt hörlurar blir påtagligt endast när dom är inkopplade just till ljudkortet. När jag kopplar in högtalare/hörlurar endast till moderkortets utgångar så försvinner allt brus när jag spelar.
Ljudet låter som sagt bra genom ljudkortet just när inte GPU:n används via spel.
Någon som vet om en lösning på detta så är det uppskattat.
Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Area52:

*Bumpar
Hej.
Jag har liknande problem med mina högtalare när jag kör spel sedan jag satte in mitt RTX 3080.
Mitt ljudkort (Creative Sound BlasterX AE-5) tycks påverkas utav grafikkortet då själva surrandet i högtalare samt hörlurar blir påtagligt endast när dom är inkopplade just till ljudkortet. När jag kopplar in högtalare/hörlurar endast till moderkortets utgångar så försvinner allt brus när jag spelar.
Ljudet låter som sagt bra genom ljudkortet just när inte GPU:n används via spel.
Någon som vet om en lösning på detta så är det uppskattat.
Mvh

Finns nog inga enkla lösningar utan delarna är dåligt skärmade och filtrerade och det är svårt att göra nått åt sånt i efterhand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.