Permalänk
Medlem

750ti + ryzen 1600 = bra?

Hej!
Har tänkt att byta ut min gamla fx 6300 med en ryzen 1600, men jag är lite osäker om ryzen 1600 och 750ti är ett bra combo.
Jag har också tänkt att köpa en rog strix b350 och corsair 2x4gb 3200mhz för ni som undrar.

Frågan är: Är ryzen 1600 + 750ti = bra combo? Blir det någon stor bottleneck eller lag i spel som overwatch, league eller Black desert online? Kan direkt inte köpa en ny grafikkort nu, men jag har tänkt att köpa en 1060 senare detta året.

Permalänk
Medlem

Har du sett det här?, Jag förstår om du inte har råd just nu, men ett bra pris.

https://www.komplett.se/product/908591/demovaror/datorutrustn...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Kör på blir en bra grund att bygga vidare på.
Men självklart kommer ett gtx 750 ti vara en stor flaskhals i många spel det är ju ett kort som endart presterar ungerfär mitt emellan gt 1030 gddr5 och gtx 1050.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

B450 släpps troligen när.som helst och det är stor chans att Ryzen 5 2500X släpps samtidigt vilken lär prestera bättre i spel och kosta mindre än 1600.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Det blir en usel kombo, grafikkortet kommer flaska enormt. Faktum är att ditt grafikkort redan flaskar många spel idag. Bättre du sparar ihop till en uppgradering som omfattar både cpu och gpu.

Och tills dess hade jag letat upp ett begagnat GTX 960, dom säljs här på swec för runt 600:- och kommer vara ett stort lyft för din dator. Behöver bara en 6-pins PCIE också vilket troligtvis ditt 750Ti även gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Det blir en usel kombo, grafikkortet kommer flaska enormt. Faktum är att ditt grafikkort redan flaskar många spel idag. Bättre du sparar ihop till en uppgradering som omfattar både cpu och gpu.

Och tills dess hade jag letat upp ett begagnat GTX 960, dom säljs här på swec för runt 600:- och kommer vara ett stort lyft för din dator. Behöver bara en 6-pins PCIE också vilket troligtvis ditt 750Ti även gör.

De flesta 750 ti körs direkt från moderkortet utan extra matning det var ju halva grejen när de kom. Därför folk blev så besvikna på GTX 950.
Det är bättre att köpa en bra processor nu och ett 1060 senare. En GPU flaskhals är enklare att motverka än en CPU flaskhals. Förstår hur du tänker men jag skulle inte rekommendera det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

De flesta 750 ti körs direkt från moderkortet utan extra matning det var ju halva grejen när de kom. Därför folk blev så besvikna på GTX 950.
Det är bättre att köpa en bra processor nu och ett 1060 senare. En GPU flaskhals är enklare att motverka än en CPU flaskhals. Förstår hur du tänker men jag skulle inte rekommendera det.

Tycker det är en riktigt dålig ide att uppgradera CPUn när hans GPU flaskar redan idag. Ett GTX 960 ger en FPS ökning på ungefär 50% som du kan se i videon nedan. Det är troligtvis mer än han kommer få av att uppradera CPUn eftersom ett GTX 960 är en bra matchning med FX-6300. Att lägga pengar på en CPU idag som man inte kommer kunna utnyttja förrän i framtiden är dåligt eftersom han troligtvis kommer få bättre grejern för pengarna om han väntar med att köpa grejerna tills dessa att han faktiskt har någon nytta av det. Då är det bättre att lägga lite mindre pengar nu som låter honom utnyttja sitt nuvarande system till fullo.

https://www.youtube.com/watch?v=Z5Ellky2Ry4

Detta givet att hans PSU har en PCIE kabel så han kan ansluta ett GTX 960 eller likvärdigt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Tycker det är en riktigt dålig ide att uppgradera CPUn när hans GPU flaskar redan idag. Ett GTX 960 ger en FPS ökning på ungefär 50% som du kan se i videon nedan. Det är troligtvis mer än han kommer få av att uppradera CPUn eftersom ett GTX 960 är en bra matchning med FX-6300. Att lägga pengar på en CPU idag som man inte kommer kunna utnyttja förrän i framtiden är dåligt eftersom han troligtvis kommer få bättre grejern för pengarna om han väntar med att köpa grejerna tills dessa att han faktiskt har någon nytta av det. Då är det bättre att lägga lite mindre pengar nu som låter honom utnyttja sitt nuvarande system till fullo.

https://www.youtube.com/watch?v=Z5Ellky2Ry4

Detta givet att hans PSU har en PCIE kabel så han kan ansluta ett GTX 960 eller likvärdigt kort.

"Att lägga pengar på en CPU idag som man inte kommer kunna utnyttja förrän i framtiden"

Han kommer självklart kunna nyttja processorns prestanda även idag det är mest i spel det inte kommer bli någon gigantisk skillnad, Men även i vissa spel så lär han få en förbättrad upplevelse eftersom vissa nyttjar 1 eller två trådar. (Vilket är en stor svaghet med FX serien)
Allt är ju inte beroende av en bra GPU. Sen får man snabbare gränssnitt för lagring och sånt när man byter från en FX 6000 baserad dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Båda är utdaterade och bör bytas om det är spel som är din grejj. Har du uppdaterat en av de två har du ju gjort det. Sen får du uppdatera nästa. Inget konstigt.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Är det värt att köpa det ist för 1600? Ja menar, 1600 har ju 6 cores, 12 threads och 2500x ska antagligen ha 4 cores, 6 threads och en sämre stock kylare (wraith stealth).

Permalänk
Medlem

@viktorslow: Borde jag vänta tills b450 och ryzen 2500x kommer ut i början av augusti? Jag är bara lite osäker om 2500x kommer att prestera bättre än 1600 för att 2500x har mindre cores, threads och sämre stock kylare.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Att lägga pengar på en CPU idag som man inte kommer kunna utnyttja förrän i framtiden"

Han kommer självklart kunna nyttja processorns prestanda även idag det är mest i spel det inte kommer bli någon gigantisk skillnad, Men även i vissa spel så lär han få en förbättrad upplevelse eftersom vissa nyttjar 1 eller två trådar. (Vilket är en stor svaghet med FX serien)
Allt är ju inte beroende av en bra GPU. Sen får man snabbare gränssnitt för lagring och sånt när man byter från en FX 6000 baserad dator.

Men alltså frågan är inte om ryzen 1600 är en användbar cpu, frågan är om ryzen 1600 + gtx 750 ti är en bra kombo. Och då kan du inte svara "Ja, om du inte använder grafikkortet." Svaret är Nej. Punkt.

Och om han kan utnyttja cpun förutom till spel beror ju på vad han gör på datorn. Att surfa, kolla mail, youtube, streama film osv är ju inte en ryzen 1600 bättre på än en FX-6300.

Permalänk

@z3backk: Jag vet inte kompis Jag skulle höfta att 2500 och 1600 drar relativt jämnt 10 frames åt nått av hållen tops. Men det är en gissning från mig och jag är långt ifrån guru på ämnet och relativt o insatt.

Hade jag varit du hade jag nog gått på en 2600 istället. 100kr mer än 1600:an på inet just nu.

Permalänk
Medlem

@z3backk 2500x kan säkert prestera bättre än 1600 i vissa spel som inte nyttjar 6 kärnor. Eftersom den kommer ha högre frekvens och bygger på zen+ men skulle personligen välja 1600 eftersom den har 6 kärnor i de fall där den är långsammare är det inte med särskilt stor marginal däremot kan en 1600 vinna stort i de fall där kärnorna spelar roll.

Skrivet av galenmyra:

Men alltså frågan är inte om ryzen 1600 är en användbar cpu, frågan är om ryzen 1600 + gtx 750 ti är en bra kombo. Och då kan du inte svara "Ja, om du inte använder grafikkortet." Svaret är Nej. Punkt.

Och om han kan utnyttja cpun förutom till spel beror ju på vad han gör på datorn. Att surfa, kolla mail, youtube, streama film osv är ju inte en ryzen 1600 bättre på än en FX-6300.

Det är bara löjligt att dra det ner till en ja eller nej fråga. Som jag skrev i mitt första inlägg kommer grafikkortet agera flaskhals i många fall. Men det finns säkert spel där han får bättre prestanda två av spelen som nämndes i trådstarten vet vi är ganska CPU tunga.
Och blir prestandan begränsad av processor är det inte mycket man kan göra åt det speciellt inte i onlinespel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Har tänkt att gå över min budget lite och skaffa 2600x istället, för att vara "up-to-date". Kommer endå köpa en 1060 senare denna året (julen) och få mer fps på spel än 750ti. Ville ba veta om det skulle vara några stora fps skillnader om jag nu hade 1600 och 750ti tills julen istället för fx 6300. Har haft mycket lagg och så på spel pga proccesorn och moderkortet så tänkte att jag skulle upgradera det först och sen grafikkortet.

Tack för alla svaren, har nu bestämt mig vad jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

4c/8t tror jag kommer vara sweetspot vsd gäller pris/prestanda för andra generationens ryzen. Vad du än väljer så undvik ryzen 5 1600 i dagsläget. Varför jag tänker att 2500X kommer vara bättre än 1600 är dels ett lägre pris, högre klock och bättre IPC per kärna och bättre minneskontroller. Fler kärnor/trådar för 1600 kompenserar nog inte för överiga "tillkortakommanden" vad gäller spelprestanda. Btw Ryzen 5 2500X kommer att ha 4c/8t, inte 4c/6t.
Min gissning är att den kommer prestera i runda slängar som i7 6700K om du kombinerar med 3200mhz minne, och kosta runt 1400-1500:-

Skulle jag själv köpa AMD så skulle jag göra det med syftet att få en "good-enough-burk" till ett så lågt pris som möjligt. Skulle ett lågt pris inte vara fokuspunkten så hade jag köpt i7 8700K. Skulle hellre köpa i5 8400 och billigaste B360-moderkort samt 2666mhz minne än en ryzen 5 2600x setup. B350 är dyrare än B360, 2600X kräver bättre kylare än stock för att spöa i5 8400 i spel samt 3200Mhz minne vilket är dyrare än 2666Mhz.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...