Värdering 8600k/1070ti Webhallen Config

Permalänk
Avstängd

Värdering 8600k/1070ti Webhallen Config

Har lite delade känslor men fått erbjudande om att köpa nedan dator för 11,000 kr begagnad så klart.

https://www.webhallen.com/se/product/286000-Webhallen-Config-...

Det som gör att det känns sådär är att för ca 3000-4000kr till får man en färdigbyggd ny med full garanti med samma eller t o m lite bättre CPU/GPU.

Vad anser ni?

EDIT:
Sedan undrar jag, har jag möjlighet att nyttja garantin på en sådan dator som är köpt av någon annan om något skulle gå knas?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Har lite delade känslor men fått erbjudande om att köpa nedan dator för 11,000 kr begagnad så klart.

https://www.webhallen.com/se/product/286000-Webhallen-Config-...

Det som gör att det känns sådär är att för ca 3000-4000kr till får man en färdigbyggd ny med full garanti med samma eller t o m lite bättre CPU/GPU.

Vad anser ni?

EDIT:
Sedan undrar jag, har jag möjlighet att nyttja garantin på en sådan dator som är köpt av någon annan om något skulle gå knas?

Formellt sett är affärer inte tvingade att bistå med garantiärenden då dessa alltid bygger på den kunden som köpte varorna i butiken. För att komplicera sakerna något är det ändå ganska vanligt att butiker ändå godkänner och behandlar garantiärenden från med andra personer än den ursprungliga köparen. Jag hade ringt eller frågat i forumet för butiken om hur just Webhallen tillämpar garantiärenden för att få sakerna svart på vitt.

Utan garanti hade jag inte tyckt att det skulle varit värt det. Med eventuell garanti kan det vara värt det beroende på hur mycket du värdesätter begagnade prylar. Själv tycker jag att det alltid är roligare med nya grejer, hur mycket du värderar en sådan aspekt avgör hur mycket du vill betala för något begagnat. Känner man personen så att man vet att man inte riskerar att bli lurad eller problem med transportskador är andra aspekter. Själv skulle jag föredra nytt i det läget. Billigare begagnatfynd skulle jag mer gärna slå till på eftersom att om något skulle skita sig riskerar man inte att förlora så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Har lite delade känslor men fått erbjudande om att köpa nedan dator för 11,000 kr begagnad så klart.

https://www.webhallen.com/se/product/286000-Webhallen-Config-...

Det som gör att det känns sådär är att för ca 3000-4000kr till får man en färdigbyggd ny med full garanti med samma eller t o m lite bättre CPU/GPU.

Vad anser ni?

EDIT:
Sedan undrar jag, har jag möjlighet att nyttja garantin på en sådan dator som är köpt av någon annan om något skulle gå knas?

Garantin gäller varan och inte köparen. Så, ja du har garanti om du köper den. Frågan är om du känner dig osäker så är det kanske bättre att följa din instinkt och köpa en egen med samma saker för ca 15 tusen om du har pengar. Annars är det en OK satup för 11 tusen om du inte kan bygga en dator själv och inte har något hemma som du kan använda om du väljer att köpa nya saker. 3-4 tusen kan du få en bättre skärm för också om du nu planerar att använda dina pengar och har dom till att spendera.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Garantin gäller varan och inte köparen. Så, ja du har garanti om du köper den. Frågan är om du känner dig osäker så är det kanske bättre att följa din instinkt och köpa en egen med samma saker för ca 15 tusen om du har pengar. Annars är det en OK satup för 11 tusen om du inte kan bygga en dator själv och inte har något hemma som du kan använda om du väljer att köpa nya saker. 3-4 tusen kan du få en bättre skärm för också om du nu planerar att använda dina pengar och har dom till att spendera.

Garantin är ett AVTAL mellan säljare och köpare, det följer juridiskt inte varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Garantin är ett AVTAL mellan säljare och köpare, det följer juridiskt inte varan.

OK, jag hade uppfattat att företaget som lämnade garantin på varan följde med till nästa privata köpare. Eftersom garantin gäller en viss tid från säljaren. Eftersom vissa företag tillåter detta så hade jag fått uppfattningen av lästa forum att man i praxis gjorde så. Men då vet man det. Tack för infon.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]