Permalänk
Medlem

Utköpt skoldator, men inte admin?

Hej,
Som Rubriken lyder så har jag köpt ut min skoldator då jag tagit studenten. Nu när jag lämnat skolan föralltid inser jag att jag inte alls har admin rättigheter på datorn.
Kan varken ändra lösenord eller namn på det lokala kontot.
Vet att många försöker ''hacka'' sina egna skoldatorer för att de vill kunna kolla porr utan att svettas när de skall lämna in datorerna men jag har som sagt redan betalat och gått igenom den biten....
Några idéer vad man kan göra? Har skolan gjort fel eller?

Mvh Studenten som fortfarande inte har adminrättigheter på sin egna dator

Permalänk
Medlem

Installera om Windows.
Det är nog på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Installera om Windows.
Det är nog på tiden.

Jaha, Hur bär jag mig åt isåfall? Fick inte direkt med någon windows skiva när jag köpte ut datorn.

Permalänk
Medlem

@Aqple
Om det är Windows 10 på datorn så brukar det finnas så man kan återställa datorn, öppna start och skriv in "återställ den här datorn" så bör ett alternativ dyka upp.

Alternativt:
Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning

Blir jobbigare om du inte har tillgång till dessa dock.
OBS: Att detta till största del raderar information på datorn, så säkerhetskopiera det du vill spara först. Alternativt kontakta skolan efter sommaren så kan nog IT låsa upp datorn åt dig.

Permalänk
Medlem

En gång så råkade jag ta bort alla konton med admin-rättigheter på en dator i samband med att jag kopplade bort den från en domän, men det gick att lösa genom att aktivera det normalt inaktiverade administratörskontot i Windows.

Starta om datorn i felsäkert läge med kommandoprompt och kör kommandot:
net user administrator /active:yes

Starta sedan om datorn och logga in med administratörskontot. Lägg till admin-rättigheter för önskade konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Aqple
Om det är Windows 10 på datorn så brukar det finnas så man kan återställa datorn, öppna start och skriv in "återställ den här datorn" så bör ett alternativ dyka upp.

Alternativt:
Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning

Blir jobbigare om du inte har tillgång till dessa dock.
OBS: Att detta till största del raderar information på datorn, så säkerhetskopiera det du vill spara först. Alternativt kontakta skolan efter sommaren så kan nog IT låsa upp datorn åt dig.

AA tack. Dock så svarade datorn med ''Vissa medier saknas''. Hänvisar till windows och att jag skall sätta i dvd. Antar att jag får vänta till efter sommaren och stappla in där.

Permalänk
Medlem

Normal Windows installation
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Använd det verktyget för att skapa ett installationsmedie på USB minne (8GB eller större helst)
boota från USB, rensa alla partitioner och installera.

Problematiken är om det är någon form av speciallicens, det saknas licesnyckel på undersidan etc.
Isf kan du behöva köpa en windowslicens.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Installera om Windows.
Det är nog på tiden.

Eller skaffa trinity-rescue kit och gör reset på admin-lösenordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Normal Windows installation
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Använd det verktyget för att skapa ett installationsmedie på USB minne (8GB eller större helst)
boota från USB, rensa alla partitioner och installera.

Problematiken är om det är någon form av speciallicens, det saknas licesnyckel på undersidan etc.
Isf kan du behöva köpa en windowslicens.

Om det är Windows 10 home eller pro så behövs det ingen nyckel på undersidan och finns antagligen inte heller, men är det nån special tex education eller Enterprise kan det bli knepigare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Säker på att licensen till WIN10 medföljde?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Avstängd

finns etikett med OEM licens på alla datorer av den typen.
du kan t.ex. använda nyckeln från en win7 PRO till en win10 PRO installation etc.

Permalänk
Medlem

Gå till skolans admin och be dem låsa upp den, helt enkelt ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Alright, pratade med en kompis som också valt att köpa ut datorn, han sa att windows inte medföljde, alltså att windows licensen skulle löpa ut.
Antar att licensen löpt ut redan men jag bör väll ändå ha adminrättigheter?
Tack för alla svar. Får ta och köpa Windows. Alternativt vara en pirat för en gångs skull.

Permalänk
Medlem

@Aqple Finns Win10 för typ 250-500 kr, värt pengarna för att slippa tjafs.

Permalänk
Medlem

Eventuella licensproblem är inte orsaken att du saknar admin-rättigheter.

Kolla om datorn fortfarande är ansluten till en domän. Öppna "Den här datorn", högerklicka och välj egenskaper. Kolla vad det står under "Inställningar för datornamn, domän och arbetsgrupp". Passa även på att kolla vad det står under "Windows aktivering".

Testa sedan att aktivera det inbyggda administratörskontot som jag beskrev ovan för att kunna tilldela dig själv admin-rättigheter.

Kopplar man bort en dator från en domän så är det väldigt lätt hänt att man av misstag tar bort alla admin-konton.

Permalänk
Medlem

Tryck på f11 1 sekund efter du startat den så får du flera alternativ OM datorn är uppdaterad

Skickades från m.sweclockers.com