Vardagsrumslösning: bakre satelliter som stereoljud

Permalänk
Medlem

Vardagsrumslösning: bakre satelliter som stereoljud

Hallå Sweclockers!

Jag är på väg att uppdatera ljudet hemma i vardagsrummet och funderar på en lösning där de bakre högtalarna kan användas både som stereoljud till PC:n och bakre satelliter i ett 7.1 surroundsystem.

Rummet är rektangulärt. På ena kortsidan hänger TV:n med två golvare och på andra sidan har jag PC:n.
Finns det några aktiva högtalare som jag kan koppla in till både dator och surroundförstärkare som låter mig byta input/output på ett enkelt sätt? Behöver inte kunna mata ut ljudet samtidigt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Kanske två Audio Pro Multiroom-högtalare? Du kan spela kablat från stereon och bluetooth eller airplay från datorn. Addon C10 eller C5? Eller kanske enklare med Addon T14, men då bara kablat och bluetooth?

Jag har planer på att kombinera två Audio Pro T10 gen 2 (alltså INTE multiroom) med varsin piCorePlayer baserat på Raspberry Pi Zero-W med DAC för att spela ihop med mina gamla SqueezeBox multiroom-prylar. Eller möjligen Volumio, som tydligen har en plugin för SqueezeBox. Blir klart billigare (och kanske bättre/mer flexibelt?) än Audio Pro Multiroom. Alltså själv lägga till Wifi-anslutningen. Smidigt eftersom Audio Pro T10 gen 2 har USB-port som kan strömförsörja piCorePlayern...

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Precis en sån lösning jag hade i huvudet! Är inne på att skaffa ett par audio pro t14 eller audioengine a2+ och köra blåtand till pc:n och rca till förstärkaren. Det borde inte vara några konstigheter, eller hur?

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att den switch du använder även bryter jorden, det går även att använda en liten mixer för att kua ha flera signalkällor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.