Server 2016, aktiverar Hyper-V så går det inte boota windows.

Permalänk
Medlem

Server 2016, aktiverar Hyper-V så går det inte boota windows.

Hallå! (igen)

Operativsystem: Server 2016 (och 2012r2)
Processor: AMD Ryzen 1600x
Processorkylare: Coolermaster EVO 212
Moderkort: AB350M Pro4
Minne: 2x 16 GB Corsair 1666 MHz
Grafikkort: Quadro NVS 440 (mflera testade)
Hårddisk: Samsung Evo 850 128 Gb
Nätaggregat:Fractal Design Integra M2 850W
Övrig kylning: 3x120mm insug 3x120mm utblås

Nu är jag i farten igen, efter att ha testkört det utbytta moderkortet i över en månad,
(Detta ärende ledde till byte av moderkort
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1511512-ryzen-system-toklaser-sig-borjar-fa-slut-pa-ideer )

Tog en clonezilla image på windows/bootdisken och aktiverade Svn och SR-IOV Bios.
Lade till Hyper-V rollen i Server Manager och startade om datorn
Windows startar inte, får bara logotypen och den snurrande klutten som snurrar en rätt lång stund innan en blue screen kommer upp med Inaccessable Boot Device.

I safe mode kan man komma in i windows och ta bort hyper V rollen, men windows startar inte ändå normalt.

Testar att installera Server 2016 på en annan tom hårddisk och helt utan andra kort I datorn, enbart grafikkortet, Men så fort jag installerar rollen Hyper V så går det inte boota längre.

Testade att installera om och lägga till hyper V direkt utan att uppdatera windows något, samma fel.

Testade att installera en Server 2012 på ännu en hårddisk, men det blev exakt samma fel då.

Jag har testat med flera olika grafikkort för att utesluta att nåt sånt spökar, men just nu sitter ett gammalt AMD 7750 i, och nu är det -exakt- samma system som jag hade i vintras och körde hyper V på utan problem, men då hade jag det där felet med att allt toklåste sig.

Som en sista desperat försök testade jag guiden jag hittade när jag hade bootproblem tidigare,
(https://www.sweclockers.com/forum/trad/1522070-andrade-disk-id-efter-installation-av-sas-kort-server-2016-kan-ej-boota-windows-solved)
Och till min förvåning/Lycka så startade windows, och jag kunde skapa en VM, men det gick inte starta för Hypervisorn körs inte

Jag börjar igen få slut på ideér och misstänker jag har ett trasigt moderkort (igen!?!) från asrock
Är det nån som har nån bra idé? (eller vet nåt annat ryzen moderkort som har svn och iommu stöd)

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1522070-andrade-disk-i...

Permalänk
Medlem

När du installerade om - gjorde du det på en blank disk - dvs. med '0' överskriven innehåll från första sektorn till slut och partitioner, filsystem måste skapas av installationsprogrammet ända från början, samt att det var den enda disken inkopplad under installationen??

Att du fick mickla med disk-ID låter som att det fanns gammal info sparad någonstans åtkomligt under installationen och användes vid OS-installationen och det blev fel...

Har man strul av denna dignitet så måste man vid en ominstallation vara helt säker på att ingen gammal data finns att läsa in någonstans- vilket innebär att samtliga diskar skall vara bortkopplade utom den tömda systemdisken under installationen... sedan kan det vara bra att få igång en VM och se att det fungerar _innan_ man kopplar in de andra diskar - för skiter det sig när de andra diskarna är inkopplade så vet du att du har något skumt på dessa diskar (tex hittar en bootpartition som placerade sig före i boot-ordningen av den nyinstallerade OS när diskarna kopplades in)

Permalänk
Medlem

Bara en jättechansning; avaktivera Secure Boot i BIOS?
(om det finns så kan det klart heta något annat, men något i stil med det)

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@xxargs: jag körde enbart med en disk inkopplad, och hade kört gparted och rensat partitions tabellerna på dom innan varje försök.(testat med totalt 4 olika diskar) även testat diskpart clean.

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: Ah, det har vart avaktiverat sedan dag ett!

Permalänk
Medlem

@holo om du läser på om koderna för BSOD:n säger de något mer? Finns ju oftast 4 koder till (eller är det 6 st?) som kan peka på mer exakt problem.

Det är inte något med att disken i BIOS inte får ha typ legacy eller compatibility när man väl kör med Hyper-V-rollen? Att se till att det står på AHCI eller kanske till och med Raid för rätt funktionalitet.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: Kollade just vilket fel jag fick på ännu en nyinstallation på en vanlig mekanisk disk,
men får ingen annan felkod än Inaccessible_Boot_Device
QR koden skickar mig bara till windows.com/stopcode

testade att tvinga Server 2016 att installera i mbr läge denna gång,
när jag körde sist på det förra moderkortet så funkade det utmärkt i AHCI läge på disken (som den står i nu)

Glömde skriva i orginalposten, men när datorn rebootar efter den blåskärmen så går den in i bios automatiskt, och där står det helt plötsligt att det bara sitter ett minne i dimm 1_A2, som är 52Gb stort.

Provade just en clonezilla image från när jag vet det funkade , som jag tog på det förra moderkortet i vintras, och samma fel, Känner att jag kan utesluta mjukvaran nu.
Testade även bara för att, att köra en av hårddiskarna med Server2016 som inte funkar till en av mina äldre maskiner som har virtualiseringsstöd, och det bootade in i windows utan problem och gick att skapa och starta en VM.

Skall ge det ett till försök och tvinga det till GPT installation, men börjar verkligen kännas som även det här moderkortet är skräp.

Permalänk
Medlem

@holo Kanske man behöver plocka ut mindmp och analysera nuförtiden för att veta de koderna. Jahapp. "Snyggare" windows men tappar/tar bort saker i varje ny utgåva så att man blir mer och mer handikappad gällande felsökning.

Lägg inte ned mer tid då om du ändå gjort så mycket felsökning! Våga vägra och skicka iväg en felanmälan kanske direkt till ASRock Skippa mellanhanden

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-