Macbook Pro 2018, problemet var värre än vad man trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Jag tror på en kombination av detta. Absolut köper jag att det kan ha funnits en bugg i mikrokoden för värmehantering. Buggar händer. Men när ett så pass stort problem inte upptäcks innan på deras största produktserie efter iPhone så är det något fel inom företaget.

Om det handlar om att det finns någon slags kultur av att man anser sig själva så ofelbara och därmed litar på att sina produkter aldrig ska fallera eller om just deras QC avdelning är värdelös det vet jag inte. Oavsett så är det pinsamt för ett företag att släppa en produkt där ALLA är felaktiga.

Ang tangentbordet så har det tagit tre år nu innan de tagit och gjort något åt det hela. Fram tills nyligen har personer suttit med trasiga datorer utanför garantitid och fått betala för att få det fixat på ett sätt som inte löser problemet utan bara skjuter fram det. Och de har fortfarande inte erkänt att det är ett fel, de blev pressade av en stämningsansökan.

Du drar slutsatser utan att ha någon grund för det. Liksom, nej... det här betyder inte att det är någon fel inom företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du drar slutsatser utan att ha någon grund för det. Liksom, nej... det här betyder inte att det är någon fel inom företaget.

Jag har ju beskrivit flertalet händelser som grund för mina spekulationer liksom dussintals om inte hundratals publikationer som skriver om känslan av ett företag som inte bryr sig om sina användare förrän det känns i plånboken.

Om du anser det är fel, må så vara. Men jag är inte den enda som får känslan av att de skiter fullständigt i sina användare så länge de tjänar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Det finns ett stort problem i hela den här pågående diskussionen. Det är att man inte tar hänsyn till konsumenternas förväntningar. Den som köper en MacBook Pro, eller annan Apple-produkt, har inte samma förväntningar som en som köper en stationär PC eller för den delen en Dell XPS 15" eller liknande produkt. Vi förväntar oss inte maximal prestanda ur en i9-processor, utan vi förväntar oss en prestandaökning och en fortsätt bekväma användarupplevelse. Jag kan ta mig själv som exempel. Visst skulle det vara kul om varenda liten del i min MacBook Pro presterade till max, men å andra sidan så prioriterar jag också att få macOS och alla fantastiska program. Dit hör Pages och Preview, som är två helt underbara program för min textbearbetning och stora PDF-hantering, och Final Cut Pro X som presterar vansinnigt bättre än Adobe Premiere Pro CC även när det senare körs i Windows-miljö. Nackdelarna som följer med att sitta med en MacBook Pro och macOS kan jag helt klar leva med eftersom jag bedömer att nackdelarna i Windows är väsentligt större för min produktivitet och inspiration.

I grunden handlar det om att Apple fokuserar helt och hållet på välintegrerade produkter. För vissa kommer det alltid vara svårt att förstå, eftersom de lever i en värld av flera olika produkter ihopplockade till något fungerande. MacBook Pro är liksom en processor från Intel, i ett skal från Apple, med en SSD från whatever och moderkort från någon annan. Det är en MacBook Pro. Punkt.
Nu är för all del andra laptops av sin natur sådana att ingen sitter själv och plockar ihop dem del för del, men de bedöms ofta på det viset ändå. Likadant ser det ut på mobilsidan. Det leder förstås till tramsiga krig där man hellre kallar varandra för idioter än att försöka förstå de olika perspektiven.

Jag gillar för egen del att småtrolla i grupper för digital konst, där jag menar att iPad Pro är överlägsen vilken stationär arbetsstation som helst. Och jag vill mena att det är sant, inom en viss kontext. Sett som en helhet i vissa sammanhang spöar den skiten ur min mycket dyrare och snabbare stationära dator, trots att den stationära har massor av fördelar som typ jättemånga fler FLOPS 'n stuff.

Citat:

Vet du att sedan Apple bytte till Intel och några år in efter bytet så har jag aldrig upplevt att jag saknar någon programvara som enbart finns tillgänglig för Windows. I princip allt finns tillgänglig. Jag har Microsoft Office, Adobe Creative Cloud/Suite, Final Cut Pro X, både kostnadsfria och licensierade utvecklingsprogram och en hel hög av andra högkvalitativa program finns tillgängliga. Så nej, det här handlar förstås inte bara om "märket/design/status" som du säger. Det handlar snarare om en total användarupplevelse där inte varenda grej behöver mätas i hårdvaruspecifikationer där användarna hetsar varandra över siffror i varenda liten fråga.

Jag kör själv MacOS till nästan 100%. Enda undantaget är när jag vill spela något som inte finns till Mac. Det kan gå månader utan att jag ens bootar Windows. Och då kör jag inte MacOS på en Mac, så märke/design/status har absolut inget med det att göra. Jag gör dessutom mycket mer än att porrsurfa på datorn.

Permalänk

X1 Carbon är as grym, men det är inte en Mac :(

@MuLLvaD3n: Jag körde x1 paralellt med min macbook pro och måste säga att X1 är helt fantastisk. Hade det inte varit för att jag pga jobbet verkligen behöver mac så hade jag lätt bytt!

Permalänk
Medlem

@danadalis: Det enda jag har har lite svårt att göra efter att ha kört Mac igenom hela min tid på Universitetet är att släppa hur bra touchpad & skärm är, där framförallt det förstnämnda är väldigt viktigt. Det är nästan alltid något jag blir irriterad på när jag sitter med "infoga valfri tillverkare av Windows laptop". Det känns segt.

Min Macbook pro från 2014 lever nog på sina sista år nu. Det börjar bli tungt att köra vissa program och simuleringar nu. Vi får se vad man landar i härnäst. Jag gillar verkligen inte tangentborden på nya MacBook Pro's.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

@danadalis: Det enda jag har har lite svårt att göra efter att ha kört Mac igenom hela min tid på Universitetet är att släppa hur bra touchpad & skärm är, där framförallt det förstnämnda är väldigt viktigt. Det är nästan alltid något jag blir irriterad på när jag sitter med "infoga valfri tillverkare av Windows laptop". Det känns segt.

Min Macbook pro från 2014 lever nog på sina sista år nu. Det börjar bli tungt att köra vissa program och simuleringar nu. Vi får se vad man landar i härnäst. Jag gillar verkligen inte tangentborden på nya MacBook Pro's.

16"-aren har ju bytt tangentbordet som nu efterliknar det som du har nu.

Permalänk
Medlem

@Sidde: Japp, tyvärr kostar den mer än vad min njure är värd.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync