Samlingstråd: Hjälp! Jag har fått e-post, någon försöker utpressa mig om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechMasse:

Den finns nu i en svensk version, med små förändringar:

Hej! Tyvärr kommer jag med lite dåliga nyheter till dig.
För några månader sedan fick jag full åtkomst till alla dina enheter som du använder för att surfa på internet. En kort tid senare började jag spela in alla dina internetaktiviteter. Nedanför hittar du hela händelseförloppet:

...
Det finns fortfarande möjlighet att lösa detta: Du behöver utföra en överföring av 950€ till min plånbok (motsvarande summa i bitcoin beroende på den växelkurs som gäller när du utför pengaöverföringen) och när jag mottagit överföringen kommer jag att radera alla snuskvideor med dig i huvudrollen.
...
Här är min bitcoin-plånbok för din kännedom: 1NbCmDkxiJ6h8iWt5xVcVhwck676abSSaN
...
Här kommer mitt sista råd till dig… se till att du håller dig undan sådana här situationer i framtiden! Mitt råd – glöm inte bort att uppdatera dina lösenord regelbundet för att vara på den säkra sidan.

Anmäld till bitcoinwhoswho.com. Den ursprungliga IP-adressen som fanns med i eposthuvudet hör till DoD Network Information Center (Columbus/Ohio), en filial till Pentagon. Därefter skulle det vara direkt skickat utan några datorer emellan till den epostserver jag får eposten via. (When pigs fly ...)

Fått en likasamma, med samma bitcoinadress som du, verkar inte ha lyckats scam'at in så mycket ännu om man ska tro,
https://bitref.com/1NbCmDkxiJ6h8iWt5xVcVhwck676abSSaN

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Skrivet av cb99:

Fått en likasamma, med samma bitcoinadress som du, verkar inte ha lyckats scam'at in så mycket ännu om man ska tro,
https://bitref.com/1NbCmDkxiJ6h8iWt5xVcVhwck676abSSaN

Nej, på 'Bitcoin Who's Who' var kontot också nollat. Synd bara att inte framgår när 'plånboken' var skapad, även om det inte leder till något ...

Hörde med min IP-leverantör för en stund sedan (Bahnhof). Min tidigare mycket goda erfarenhet av deras support fick sig en törn, så det samlade intrycket jag fick var att jag fick kommunicera med ett mellanting mellan en blasé tekniker med avbruten fikarast och en extraknäckande [okunnig] student med FAQ-pärm. Berörd sade sig inte kunna se något om vilken specifik IP-adress den dator som närmast skickat den till deras epostsystem. Som gammal IT-tekniker själv, så tror jag inte en sekund på det. Även om Bahnhof är en av de 'goda' beträffande personlig integritét, så tvivlar jag starkt på att de inte nyttjar loglistor fullt ut.

Noterar i sammanhanget att den som ursprungligen skrivit meddelandet respektive den som översatt det saknar kunskaper i hur Internet fungerar. Det finns en gammal seglivad myt om att man kan göra sig fullständigt anonym på Internet och därmed bli ospårbar. Som 'Svensson' är det dock omöjligt, då det krävs specialkunskaper. Enbart i Sverige finns det +10 myndigheter som besitter kunskaperna om hur man tar sig in i [uppkopplade] system utan att det märks och utan att det registreras. Lägg till alla internationellt [ö]kända myndigheter samt någon gammal datortillverkare ... (Här i Sverige finns det även ett känt företag i Linköping.) Inte ens Tor-servrar ger full anonymitet. En gång i tiden lärdes det ut på ADB-utbildningar på universitetsnivå hur de 'djupaste' lagren på Internet fungerar, men det är bortplockat ur kursmaterialet sedan flertalet årtionden.

Permalänk
Medlem

Dags igen, 47 rapporter så här långt
https://www.bitcoinabuse.com/reports/1KXiY1reDCotVXpYdar6zoNk...

Hello there!

Unfortunately, there are some bad news for you.
Around several months ago I have obtained access to your devices that you were using to browse internet.
Subsequently, I have proceeded with tracking down internet activities of yours......more

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)