Dual-boota Win10 Pro och Ubuntu 18?

Permalänk
Medlem

Dual-boota Win10 Pro och Ubuntu 18?

Jag har två diskar i maskinen, en med Win10 Pro och en annan med Ubuntu Desktop 18.04.
Hur byter jag extremt enkelt mellan dom utan att behöva boota i in i Bios och ändra startskiva?

Helst som på macOS - håll nere alt och välj startskiva.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@ratnose: Om du startar om datorn och trycker på F8 funktionstangenten (gäller ASUS moderkort) när datorn startar så får du upp en boot meny.

Visa signatur

janee

Permalänk

En del har F12.

Permalänk
Medlem

Om Ubuntu har grub I början så brukar den hitta windows själv och då är det bara att boota Ubuntu och du får välja i grub vad du vill boota i.
Men ofta har moderkortet en knapp för att ha deras boot meny (mest för diskar men i uefi så förstår den om det är ett OS på diskar också)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@janee: *pinsamt* men kolla vad F8 kunde göra. Tack!

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk

Det bästa är att boota från hårddisken med Linux som @infigo säger, för grub kommer låta dig välja Windows, medan bootloadern från Windows inte kommer låta dig välja. Så ändra det i BIOS så den disken är standard.

Jag rekommenderar att du även tar och tittar på dina inställningar för grub, de borde du hitta här

/etc/default/grub

Sätt en timeout på hur lång tid grub ska visas i sekunder så du hinner ändra vilken disk du ska boota ifrån.

GRUB_TIMEOUT=5

Gör så att grub minns ditt senaste val. Jag tror nästan det behövs när Windows update håller på att starta om datorn, för annars finns nog risken att Linux bootas mitt under uppdateringen istället, men jag är inte helt säker på det.

GRUB_DEFAULT=saved GRUB_SAVEDEFAULT=true

Sen är det bara att uppdate grub.

sudo update-grub