Steam chatt historik (före nya klienten)

Permalänk
Medlem

Steam chatt historik (före nya klienten)

God kväll mina damer och herrar!

Jag har en liten diskussion med en kompis om hur chatt historiken var förr, nu när det nya sparar lite mer.
Han påstår att Steam "sparade" historiken förr, nu snackar vi mellan 2008-2012 tex. att man kunde ladda in mer historik som Discord, Skype eller liknande tjänster kan. Jag säger Steam har aldrig haft sån funktion, men han säger att Steam har.

Menar inte att man de få raderna som man kunde se om man stängde och öppnade chatten igen, menar när man tex. scrollar upp så kommer den ladda in mer historik.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Ha en trevlig kväll!
Goteborgan

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte heller ihåg att man någonsin kunnat scrolla längre och längre bak.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det har aldrig funnits, i alla fall inte officiellt. Det kan ju dock hända att han haft någon specialvariant av klienten genom något slags a/b-test, det betvivlar jag dock starkt.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Ne, jag säger det med. Men han påstår de har haft så. Men de släppte en update och efter det så kunde man inte göra så längre.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Ne, jag säger det med. Men han påstår de har haft så. Men de släppte en update och efter det så kunde man inte göra så längre.

Har också för mig att man kunde göra det .
Skrev man något så försvan det man skrev innan man loggade ut. Skrev man inte så låg det kvar ett tag tills det försvann.
Men kan ha helt fel med.

Edit: Blev en del stav fel rättar till det.
Edit 2: Hittade lite trådar om att folk ville att man skulle kunna stänga av chat loggen
https://steamcommunity.com/discussions/forum/10/8649611754653...
https://steamcommunity.com/discussions/forum/10/8649598096997...
Inte läst allt men gissar på att det är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har också för mig att man kunde göra det .
Skrev man något så försvan det man skrev innan man loggade ut. Skrev man inte så låg det kvar ett tag tills det försvann.
Men kan ha helt fel med.

Edit: Blev en del stav fel rättar till det.
Edit 2: Hittade lite trådar om att folk ville att man skulle kunna stänga av chat loggen
https://steamcommunity.com/discussions/forum/10/8649611754653...
https://steamcommunity.com/discussions/forum/10/8649598096997...
Inte läst allt men gissar på att det är rätt

Syftar på så som Discord och Skype har det, du kan bara börjar scrolla upp så får du gammal historik som inte syns i chatten, för den måste "laddas" in. Om du förstår.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Syftar på så som Discord och Skype har det, du kan bara börjar scrolla upp så får du gammal historik som inte syns i chatten, för den måste "laddas" in. Om du förstår.

Då förstår jag, har bara för mig att man kunde scrolla upp tills en viss gräns.
De man skrev förr syntes ju med grå text som alla inte var nöjda över.
Men som discord och skype har det inte varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Då förstår jag, har bara för mig att man kunde scrolla upp tills en viss gräns.
De man skrev förr syntes ju med grå text som alla inte var nöjda över.
Men som discord och skype har det inte varit.

Nene, Steam har en viss "gräns" innan det ersätts med ny text eller vad man säger. Du kan scrolla tills en gräns. Men du kan inte ta fram mer efter det.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Nene, Steam har en viss "gräns" innan det ersätts med ny text eller vad man säger. Du kan scrolla tills en gräns. Men du kan inte ta fram mer efter det.

Nej precis men minnet kan ju bli lite luddigt efter alla år på steam.
Får du försöka bevisa att du har rätt om chatten om han inte kan googla själv på att det inte var så hehe = )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Nej precis men minnet kan ju bli lite luddigt efter alla år på steam.
Får du försöka bevisa att du har rätt om chatten om han inte kan googla själv på att det inte var så hehe = )

Han säger hans enda bevis är att han minns så väl bra. Jag har påpekat olika inlägg och trådar, men han säger bara "synd för dem", "nej, tror du dem ens kolla sånt" och "men jag har rätt". Inte mycket man kan göra.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Han säger hans enda bevis är att han minns så väl bra. Jag har påpekat olika inlägg och trådar, men han säger bara "synd för dem" och "men jag har rätt". Inte mycket man kan göra.

Ingen idè att försöka då, vet fler personer som är sådana och det är bara att hålla med då

Permalänk
Medlem

Man kunde läsa historik via https://steamcommunity.com/chat/ men det var inte flera sidor, det var kanske en vecka men om man använt chatten flitigt, kanske 1-2 dagar. Men via just chattfönstret i klienten så finns och har det alltid funnits en gräns.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Man kunde läsa historik via https://steamcommunity.com/chat/ men det var inte flera sidor, det var kanske en vecka men om man använt chatten flitigt, kanske 1-2 dagar. Men via just chattfönstret i klienten så finns och har det alltid funnits en gräns.

Det är sant. Fast nu snackar om sådär runt 8-10 år tillbaka, när han påstår att det har funnits sån funktion i Steam. Men det togs bort med update, och han tyckte det var tråkigt när de tog bort det.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Det är sant. Fast nu snackar om sådär runt 8-10 år tillbaka, när han påstår att det har funnits sån funktion i Steam. Men det togs bort med update, och han tyckte det var tråkigt när de tog bort det.

Ja, den funktionen att kolla i webbläsaren har ju funnits i flera år. Det är inget nytt. Men då tror jag det har sparats i webbläsarens cache/ cookies(?) och inte på Steams servrar.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Ja, den funktionen att kolla i webbläsaren har ju funnits i flera år. Det är inget nytt. Men då tror jag det har sparats i webbläsarens cache/ cookies(?) och inte på Steams servrar.

Fast inte i 8-10 år, dock det i är klienten jag och min polare diskuterar om.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Fast inte i 8-10 år, dock det i är klienten jag och min polare diskuterar om.

Har för mig (känns som att jag minns) att det har funnits klienter eller addons som kunnat spara historiken lite som din kompis beskriver men jag kan även blanda ihop det med t.ex. gamla gamespy klienter etc.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Har för mig (känns som att jag minns) att det har funnits klienter eller addons som kunnat spara historiken lite som din kompis beskriver men jag kan även blanda ihop det med t.ex. gamla gamespy klienter etc.

Har säkert funnits, vet en på Facepunch gjorde ett program (för nästan 10 år sen) som sparade historiken från steam. Men inget officiellt från Valve.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC