Missljud från bara några veckor gammal, och nyservad dator.

Permalänk
Medlem

Missljud från bara några veckor gammal, och nyservad dator.

Köpte mig en ny dator från Inet för bara ett par veckor sedan, (lägger specs längre ner).

Dagen efter jag hade hämtat ut datorn och den varit på lite över ett dygn hör jag ett klickande ljud som övergår till ett skrapande ljud till och från, speciellt när datorn är under load. Jag felanmälde på Inets hemsida och skickade den på service. Fick tillbaka den igår och samma problem är kvar även fast de hävdade att de testat datorn under flera dygns tid och kunde inte återskapa problemet.

Jag har mailat Inets Kundservice igen och bifogade ljudfil från missljudet. Nu har det även uppkommit nya ljud när jag är inne i spel, plus att när jag är inne i något spel börjar min andra skärm flimmra/fladdra lite. Jag har provat byta port men samma flimmer/fladder fortgår. Det kanske kan vara min skärm(?). Jag kommer länka till ett par ljudklipp med beskrivning till vad jag gör för att framkalla dem.

Inspelat med min Samson Meteor Mic nära datorn: (ursäkta upload sidan, det var snabbt och enkelt).

Inspelat nära nätaggregatet under load, framkommer också när den idlar men inte lika frekvent.
Detta var första missljudet jag felanmälde för -
Missljud 1

Inspelat över datorn, tabbar in och ut ur World of Warcraft -
Missljud 2

Inspelat över datorn i menyn i Overwatch -
Missljud 3

Hur kan en servicetekniker missa detta efter påståtts testa datorn under flera dygn och inte hört några missljud ? Jag kommer länka Inets kundservice / support till denna tråd så kanske dem får en bättre idé om vad det är för fel på datorn.

Tackar på förhand för hjälp och tips.

Specs: (länkar allt, även potentiell oviktig information)

Fractal Design Meshify C Dark TG
Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM
ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming
ASUS PRIME Z370-P
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
be quiet! Pure Rock
Seasonic FOCUS Plus 750W Gold
Samsung 860 EVO 250GB
Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Utan att lyssna på ljudfilerna kan man ju slå fast att det är spoltjut det handlar om eftersom det reagerar på att du tabbar ut och in i spel, hade det varit fläktljud eller liknande så hade det inte reagerat lika fort. Spoltjut kommer alltid finnas i någon utsträckning och påverkas av en massa olika variabler, det kan mycket väl vara så att elnätet hos dig framkallar en ljudfrekvens som inte framkallas hos Inet, eller så har de bara mer erfarenhet av hur saker faktiskt låter och därför inte bedömer att det är något fel.

Edit: efter att ha lyssnat på filerna så låter den första in direkt som klassiskt spoltjut, men det är inte mycket annat som kan reagera lika fort på belastning vs viloläge.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@zn0r:
Missljud 1 låter som en fläkt
Missljud 2 låter som spoltjut
Missljud 3 låter som en fläkt.

Lokalisera fläkt?
Testa en annan grendosa
Skicka tillbaka, spoltjut är inte säkert att de varken hör eller bryr sig om ifall de hör,...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Utan att lyssna på ljudfilerna kan man ju slå fast att det är spoltjut det handlar om eftersom det reagerar på att du tabbar ut och in i spel, hade det varit fläktljud eller liknande så hade det inte reagerat lika fort. Spoltjut kommer alltid finnas i någon utsträckning och påverkas av en massa olika variabler, det kan mycket väl vara så att elnätet hos dig framkallar något som inte framkallas hos Inet, eller så har de bara mer erfarenhet av hur saker faktiskt låter och därför inte bedömer att det är något fel.

Jag fick aldrig någon förklaring till om ljuden var "vanliga" eller inte så att jag blir ju förvirrad när datorn kommer hem och samma ljud framkommer. Så detta är ingenting dem kommer åtgärda ? Man hör dessa ljud om man sitter i ett annat rum och det är ju väldigt jobbigt att sitta och lyssna på det, speciellt "Missljud 2" som lever om som om datorn skjuter med laserpistoler.

Permalänk
Medlem

Japp, surrandet låter som spoltjut. Kommer väl antingen från nätaggregatet eller grafikkortet med tanke på att det uppenbarar sig när du har spel aktivt. Olyckligt, men inte ovanligt, och ska vara rätt extremt för att butiken/tillverkaren ska gå med på att byta.

Klickandet låter däremot mer som en fläkt på lågt varvtal som kanske slår i något eller har ett mindre bra lager. Mitt grafikkort låter rätt snarlikt när fläktarna ligger på väldigt lågt varvtal / varvar ner helt. Vet inte vad man kan göra åt detta utan att bryta en eventuell garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Japp, surrandet låter som spoltjut. Kommer väl antingen från nätaggregatet eller grafikkortet med tanke på att det uppenbarar sig när du har spel aktivt. Olyckligt, men inte ovanligt, och ska vara rätt extremt för att butiken/tillverkaren ska gå med på att byta.

Klickandet låter däremot mer som en fläkt på lågt varvtal som kanske slår i något eller har ett mindre bra lager. Mitt grafikkort låter rätt snarlikt när fläktarna ligger på väldigt lågt varvtal / varvar ner helt. Vet inte vad man kan göra åt detta utan att bryta en eventuell garanti.

Jo jag har hört att spoltjut kan förekomma men inte hur högt och irriterande det kan låta. Missljud 1 kan jag överleva med om det inte är något defekt då jag självklart vill ha det fixat, reparerat eller bytt. Missljud 2 och 3 är relativt högt jämfört med fläktljud så i längden är det otroligt jobbigt att lyssna på.

Permalänk
Medlem

@zn0r: Ja jag förstår att det är irriterande. Som nämnts kanske det är ett problem som uppenbarar sig hemma hos dig, på ert elnät, men inte hos Inet.

Prova att släpa hem burken till en polare och se om den beter sig likadant där? Är det samma problem på annat elnät så kanske det kan löna sig att ta kontakt med Inet igen om problemet. Händer ju att de gör byten för spoltjut även om det oftast inte är en garantigrej.

Ibland räcker det att de byter till ett annat fabrikat nätaggregat för att få bort/få ner spoltjutet.

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp och tips, ska ta upp det med Inet och se vad dem säger om saken för jag blir tokig på missljudet. Man vill ju koppla av framför datorn inte lyssna på massa oljud.