Databas listar specifikationer för AMD Ryzen Threadripper 2990X, 2970X och 2950X

Permalänk
Melding Plague

Databas listar specifikationer för AMD Ryzen Threadripper 2990X, 2970X och 2950X

Information om nya processorer haglar tätt och nu dyker tre modeller i AMD:s Ryzen Threadripper 2-serie upp i en databas, där antalet kärnor flankeras av klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2950X sämre än gamla 1950X dock lägre TDP??

2990wx endast 4,1Ghz i bost. XFR kan vi hoppas på 4,35Ghz? https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-threadripper-2990wx-cpu...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

2950X sämre än gamla 1950X dock lägre TDP??

Jag noterade också 2950X, med den TDP så fungerar den nästan till en htpc.

Det säljs en hel del workstations idag av märkesdatorer och en sådan cpu kan de köra med billig nätdel, moderkort etc som de brukar göra och ändå få den som arbetsdator accepterad ljudnivå.
-Även om typ alla märkesdesktop jag har testat borde vara tystare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

2950X sämre än gamla 1950X dock lägre TDP??

Skrivet av anon159643:

Jag noterade också 2950X, med den TDP så fungerar den nästan till en htpc.

Det säljs en hel del workstations idag av märkesdatorer och en sådan cpu kan de köra med billig nätdel, moderkort etc som de brukar göra och ändå få den som arbetsdator accepterad ljudnivå.
-Även om typ alla märkesdesktop jag har testat borde vara tystare.

Jag skulle tro att de beror på att 2950X har fyra moduler istället för två som 1950X har. Jag tror att AMD har satsat de mesta krutet i att få själva Threadripper att fungera med samtliga fyra moduler aktiverade.
Jag har själv haft en Threadripper och jag tycker inte riktigt den plattformen är riktigt utvecklad och mogen ännu. Men detta är ju en bra bit på väg iaf. De vart dock bara delvis därför jag gick ifrån den. Jag har större förhoppningar på vad AMD lyckas utveckla och fixa till tredje generationen Threadripper.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag skulle tro att de beror på att 2950X har fyra moduler istället för två som 1950X har. Jag tror att AMD har satsat de mesta krutet i att få själva Threadripper att fungera med samtliga fyra moduler aktiverade.
Jag har själv haft en Threadripper och jag tycker inte riktigt den plattformen är riktigt utvecklad och mogen ännu. Men detta är ju en bra bit på väg iaf. De vart dock bara delvis därför jag gick ifrån den. Jag har större förhoppningar på vad AMD lyckas utveckla och fixa till tredje generationen Threadripper.

Av ren nyfikenhet vad var det som inte kändes klart? Har själv inte haft någon så det var mer av intresse bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Av ren nyfikenhet vad var det som inte kändes klart? Har själv inte haft någon så det var mer av intresse bara.

Skickades från m.sweclockers.com

I/O prestandan är helt klart nedprioriterat av AMD. Latens för både RAM och hårddiskarna vart något jag fann irriterande. Finns ju visserligen skäl till de. Men jag trodde inte att de skulle märkas, men de gör de. Och jag spelar en hel del spel, och där var Threadripper inte alls med i svängarna. Jag satt förvisso med en 1900X, men de kändes kasst å behöva stänga av hälften av kärnorna för att bli av med en hel del stutter och andra FPS relaterade problem. De blev inte bättre av att de projekt jag byggde den datorn till kom av sig, och till de jag då använde datorn till så presterade den helt enkelt för dåligt för de. Där fungerade min lilla maskin som är min primära idag faktiskt bättre. Så den vart både overkill och för klen, typ.
Men så är de. AMD behöver jobba på I/O prestandan. Latensen som finns pga Threadrippers design kommer man dock nog aldrig ifrån. AMD har ju trots allt valt att bygga in fyra processorer på samma krets. Och de finns en hel del nackdelar med just multi-CPU system. Threadripper är inget undantag. Men de finns ju mängder med arbetsområden som Threadripper presterar grymt bra i. Jag tillhörde dock inte den gruppen.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

I/O prestandan är helt klart nedprioriterat av AMD. Latens för både RAM och hårddiskarna vart något jag fann irriterande. Finns ju visserligen skäl till de. Men jag trodde inte att de skulle märkas, men de gör de. Och jag spelar en hel del spel, och där var Threadripper inte alls med i svängarna. Jag satt förvisso med en 1900X, men de kändes kasst å behöva stänga av hälften av kärnorna för att bli av med en hel del stutter och andra FPS relaterade problem. De blev inte bättre av att de projekt jag byggde den datorn till kom av sig, och till de jag då använde datorn till så presterade den helt enkelt för dåligt för de. Där fungerade min lilla maskin som är min primära idag faktiskt bättre. Så den vart både overkill och för klen, typ.
Men så är de. AMD behöver jobba på I/O prestandan. Latensen som finns pga Threadrippers design kommer man dock nog aldrig ifrån. AMD har ju trots allt valt att bygga in fyra processorer på samma krets. Och de finns en hel del nackdelar med just multi-CPU system. Threadripper är inget undantag. Men de finns ju mängder med arbetsområden som Threadripper presterar grymt bra i. Jag tillhörde dock inte den gruppen.

Det låter som att du haft HPET aktivt i Windows, vilket ger ovanstående symptom.
Jag hade själv dessa problemen med min 1950X i början p.g.a. ASUS Suite hade aktiverat HPET när det installerades.
När man väl stängt av det möget så var det smooth sailing i både spel och annan tyngre last

Permalänk
Medlem

Vet inte hur stort segment är för användare som behöver så här många kärnor men visst trevligt med nya AMD produkter.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tar hellre 8 kärnor och högre frekvens som i 9900K. Lär vara mycket bättre i spel och kostar mindre. Men säkert bra om man behöver 32 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@dagas: Då gör du rätt eftersom Threadripper inte är tänka föra att ha och spela med. På precis samma sätt som den kommande 9900K är helt värdelös i applikationer som är extreme fler-trådade. Att inte folk har fattat det här ännu? Samma tjat varenda gång att en CPU som är gjord för "nytto-last" inte är så bra att spela på. No shit sherlock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@dagas: Då gör du rätt eftersom Threadripper inte är tänka föra att ha och spela med. På precis samma sätt som den kommande 9900K är helt värdelös i applikationer som är extreme fler-trådade. Att inte folk har fattat det här ännu? Samma tjat varenda gång att en CPU som är gjord för "nytto-last" inte är så bra att spela på. No shit sherlock.

men hallå eller???????????????

Threadripper och Ryzen är en konsument cpu.

AMDS hemsida https://www.amd.com/en/products/ryzen-threadripper

Compose Music. Orchestrate Fleets.
Conquer design and gaming with Ryzen™ Threadripper™.
Get Yours

Så amd har fel att det inte är en spel cpu ok ToddTheOdd

EPYC och Ryzen PRO är företags datorer där du kan kör ecc minnen med tuffare krav på hårdvaran.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@dagas: Då gör du rätt eftersom Threadripper inte är tänka föra att ha och spela med. På precis samma sätt som den kommande 9900K är helt värdelös i applikationer som är extreme fler-trådade. Att inte folk har fattat det här ännu? Samma tjat varenda gång att en CPU som är gjord för "nytto-last" inte är så bra att spela på. No shit sherlock.

Helt värdelös?
Beror väl på vad man har för referenser.
Sitter man exempelvis på en i7 7700K idag så kommer inte en i9 9900K att kännas värdelös i jämförelse.

Tror att en i9 9900K nog kan vara rätt så bra på det mesta.
Men inte bäst på allt.

Sen kan priset vara relevant också...
Vissa Xeon processorer kan kosta över 100kkr per styck.
Kan man ta 4st sådana på ett quad moderkort och lite annat lull lull så kan man ha ett system som kostar över en halv miljon.

Även om man kan få fin prestanda i mångtrådade laster så är det inte säkert att det är värt kostnaden.

Personligen hade jag hellre tagit en dator med 9900K och en Mustang GT för mellanskillnaden än att köpa något extremt Xeon system för 500kkr+ om jag hade så mycket pengar att lägga på ”leksaker”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

men hallå eller???????????????

Threadripper och Ryzen är en konsument cpu.

AMDS hemsida https://www.amd.com/en/products/ryzen-threadripper

Compose Music. Orchestrate Fleets.
Conquer design and gaming with Ryzen™ Threadripper™.
Get Yours

Så amd har fel att det inte är en spel cpu ok ToddTheOdd

EPYC och Ryzen PRO är företags datorer där du kan kör ecc minnen med tuffare krav på hårdvaran.

Haha, du är rolig du😊

Jag tycker att det är najs att vi lyckats nå den nivån på diskussion där alla är mogna nog att diskutera enskilda arkitekturers för- och nackdelar utan att det måste finnas en Cpu som är bäst på allting och att det inte nödvändigtvis är "min" vardagliga last som styr min åsikt i en diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

men hallå eller???????????????

Threadripper och Ryzen är en konsument cpu.

AMDS hemsida https://www.amd.com/en/products/ryzen-threadripper

Compose Music. Orchestrate Fleets.
Conquer design and gaming with Ryzen™ Threadripper™.
Get Yours

Så amd har fel att det inte är en spel cpu ok ToddTheOdd

EPYC och Ryzen PRO är företags datorer där du kan kör ecc minnen med tuffare krav på hårdvaran.

Inte mycket rätt i den kommentaren. Threadripper är något som brukar kallas för "Pro-user" alltså ett insteg mot Epyc där många kärnor och många trådar ligger i fokus. Det kan jämföras med Intels LGA 2066. Ett exempel på vad AMD menar med den texten är samma sak som Nvidia menade med sitt första GTX Titan. Det menar att man KAN SPELA på den men fokus ligger någon annanstans. För få kommer att köpa TR eller GTX Titan för att enbart spela på kortet.

Skrivet av Herr Kantarell:

Vet inte hur stort segment är för användare som behöver så här många kärnor men visst trevligt med nya AMD produkter.

Med andra ord. TR är inget för dig. De som behöver antalet kärnor vet exakt varför de behöver det och köper denna typ av processor.

Skrivet av Gruarn:

Haha, du är rolig du😊

Jag tycker att det är najs att vi lyckats nå den nivån på diskussion där alla är mogna nog att diskutera enskilda arkitekturers för- och nackdelar utan att det måste finnas en Cpu som är bäst på allting och att det inte nödvändigtvis är "min" vardagliga last som styr min åsikt i en diskussion.

Killen har levt rövare i stort sett varenda Intel och AMD tråd de senaste tre-fyra veckorna där han påstått att 9900K och TR är skräp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

De är skräp om man inte har rätt last. Har man fel last kommer någon annan CPU göra jobbet bättre till en lägre kostnad.

Det saknas ett /S i hens kommentar, i övrigt är den klockren 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

De är skräp om man inte har rätt last. Har man fel last kommer någon annan CPU göra jobbet bättre till en lägre kostnad.

Det saknas ett /S i hens kommentar, i övrigt är den klockren 😄

Kan man iof. säga om absolut allting. En traktor är bättre att frakta last på torra land men i vattnet så kommer vilken båt som helst att göra ett bättre jobb.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

100% fler trådar till kostnaden av ~39% högre TDP. En bra kompromiss, IMO. Hade jag fortfarande sysslat med SCCM-labbar och annan virtualisering dagligen så hade jag definitivt kunnat tänka mig i alla fall en av mellanmodellerna.

Lite off-topic: Kan vi implementera en funktion för att blockera/ignorera specifika användare i nästa version av SweC, tack?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Läs vad jag skriver. "På precis samma sätt som den kommande 9900K är helt värdelös i applikationer som är extreme fler-trådade." Och där ÄR 9900k helt värdelös jämfört med 2990X. 2990X har 4 ggr så många trådar vilket skulle innebära att 9900K skulle behöva komma upp i närmare 16 GHz för att börja konkurrera. Och att du tycker den är dyr är skit samma. För de som har användning av en sådan här CPU så är den inte dyr. Den är billig. Och som sagt var så är den inget för dig som vill ha något att spela på och det är aldrig något som AMD har tänkt heller. Rätt verktyg till rätt problem.

Permalänk
Medlem

Tycker inte TR2 är världens mest balanserade och optimala design. Utöver de nackdelar som första TR hade (hög latens när kärnor på olika kisel kommunicerar) måste hälften av kärnorna accessa RAM genom den andra hälften. Det tror jag gör den olämplig för t.ex. musikproduktion och andra applikationer där man utöver många trådar även behöver låg latens.
Det skulle behövas att programmen utvecklades speciellt för att utnyttja kärnorna med direkt åtkomst till RAM i första hand och bara de andra i "nödfall" eller för bakgrundsarbete som inte kräver låg latens.

Men för den som bara sitter och trycker beräkningar hela dagarna är den ju ett monster.

Hoppas på 6 eller t.o.m. 8 kärnor per CCX i Zen 2, det skulle göra att man får många fler trådar med låg latens.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@GuessWho: Läs vad jag skriver. "På precis samma sätt som den kommande 9900K är helt värdelös i applikationer som är extreme fler-trådade." Och där ÄR 9900k helt värdelös jämfört med 2990X. 2990X har 4 ggr så många trådar vilket skulle innebära att 9900K skulle behöva komma upp i närmare 16 GHz för att börja konkurrera. Och att du tycker den är dyr är skit samma. För de som har användning av en sådan här CPU så är den inte dyr. Den är billig. Och som sagt var så är den inget för dig som vill ha något att spela på och det är aldrig något som AMD har tänkt heller. Rätt verktyg till rätt problem.

Säg om jag bygger 10st noder med 8 kärnor var istället för 1st med dubbla Xeon 28 Core.
Då behöver jag inte klocka de totalt 80 kärnorna i 16GHz för att få ut lika bra prestanda som de 56 Xeon kärnorna i dual systemet.

Sen är det att jag inte håller med om din definition på värdelös.
I många situationer är inte de mest extrema produkterna de mest prisvärda.
(Threadripper är inte AMDs värsting CPUer, de har Epyc också).
Att något inte är snabbast betyder inte att det inte har ett värde.

Bara för att du inte är bäst på allt innebär inte att du är värdelös.

Skickades från m.sweclockers.com