Dörrlås - Ytterdörr öppnas med App, bricka, kod, tidsinställt, nyckel, etc...

Permalänk
Medlem

Dörrlås - Ytterdörr öppnas med App, bricka, kod, tidsinställt, nyckel, etc...

Hej, skrev ett längre inlägg inatt som inte kunde komma iväg pga. underhåll så blir en kortare version.

Någon som har rekommendationer och/eller tips på lås som t.ex. kan öppnas med en App (iaf. om man är nära via Bluetooth), bricka, kodlås och nyckel. Måste inte ha nyckel men om det saknas så behövs det iaf. vara lätt att byta batterier eller t.ex. göra som på Yale Doorman att man kan koppla ett 9v batteri utifrån för att ge ström nog för att öppna. Vill inte att man ska kunna bli utelåst.

Min tanke just nu är att ha tre lås på två fastigheter som är brevid varandra som ska vara i samma system.

Det jag tittat på som verkar uppfylla alla krav är Yale Doorman och Yale Entr S, men för att få övervakning via Internet och således kunna öppna från t.ex. 10 mil bort (genom att dela ut temporära koder till t.ex. hantverkare eller bara öppna åt en kompis som kommit dit när man är borta) så krävs det antingen Verisure eller Secure Alarm, som nu verkar vara gratis just för den funktionen men båda kör mer helhetslösningar med alarm som då är abonnemangskostnader (något jag inte vill ha). Vill ju helst inte att systemet om t.ex. två år börjar kräva betallningar för att "internet-delen" ska funka. Men det är trots allt en mindre poäng då 99,7% av alla gånger så behövs inte internet-access... Bonusen med Internetaccess är dock också att man då kan se vem som kommit hem eller gått beroende på att man ger alla unika koder i hushållet om man vill...

Någon kanske har egen lösning för smart-funktioner till låsen, men misstänker att för det ska vara säkert så har t.ex. Yale bara delat sina grejer med Verisure och Secure Alarm...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Jag tänkte också på yale doorman när jag läste rubriken. Internetaccess ska gå att fixa utan Verisure gratis genom de som installerar.

"Om du kompletterar Yale Doorman med Verisure enheterna V-Box mini (E58 703 35) och V-modulen (E58 703 36) kan du styra Yale Doorman med en app i din smartphone."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har Yale Doorman utan Verisures larm. Inga abonnemangskostnader för enbart låset.

https://www.bauhaus.se/yale-doorman-bundle-lassats-v2n-silver...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Monterade själv och tydliga instruktioner medföljer för att registrera sig på Verisure.

Permalänk
Medlem

Jag har haft yale doorman med en liten verisuredosa kopplad till routern, fungerade jättesmidigt.

Numera har jag verisure larm oxå, väldigt smidigt ihop, larma av och på via yale doorman.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

IDlock stödjer bricka,kod,z-wave samt fjärrkontroll.
skulle batteriet dö tex för man struntar i varningarna låset ger i typ en månad innan dom tar slut,
så kan man ändå använda ett 9v batteri utifrån för att kunna låsa upp. (smidigt att ha ett i bilen) jag har haft ett flertal yale, två har slutat fungera efter typ 6 månader det är fan inte kul när det händer och man är på utsidan (polarens dog batteriet så han kom inte in när dom kom hem efter semestern. (kul mitt i natten med 3 ungar )

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Såg ju kanon ut tills man läste lite recensioner på prisjakt...

Permalänk
Medlem

@Spiffman: tänker du på idlock? dom recensioner jag läst som varit negativa har det varit handhavande fel, tex har man konfigurerat z-wave galet så man dragit ut batteriet på dagar i stället för närmare året, eller så har man använt billiga skit batterier som inte kunnat leverera rätt v, och då fått skumt beteende. (gjord båda misstagen själv)
tex använder du smartthings hub och aktiverar "smartlock" funktionen ett plugin som hela tiden drar låset får du det negativa resultatet att batteriet dras ur)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Hej. Lånar tråden lite. Jag är inne på att köpa ett ”smart” lås. Dom jag har tittat på är danalock v3 och glue smart lock. Men kan inte riktigt komma fram till vilket som är bäst.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bara att kolla med era försäkringsbolag innan ni kopplar ett lås som Yale doorman till en app eller fjärr! dom må va godkända MEN! vissa bolag kräver fortfarande att dörren inte ska gå att låsa upp om du är mer än en armlängd ifrån dörren!

dvs får du inbrott och dom har rört dörren så får du inte ut något på försäkringen!

Annars så skulle jag rekommendera Yale doorman, jobbar själv för verisure och kan säga som så att doorman är vägen man ska gå! sure vissa alternativ har stöd för z-wave osv men doorman är baserad på en bra beprövad grund (assa 2000) samt är extremt sällsynt att det blir något fel på låsen.

Ända negativa med doorman är att beroende på tätningslist så kan det va svårt att få dörren att gå igen lätt och samtidigt va tät! (monterat över 70 doorman senaste 2 åren)

EDIT: Om ni köper kittet till doorman, se till att få med en Microenhet för att koppla det till internet och inte en Minienhet! (minienheten är en äldre variant som har en tendens att hänga sig vid uppdateringar av mjukvara osv)
Dom flesta borde vara med micron nu men finns kvar en del kitt ute på marknaden med den äldre Minienheten.

Skrivet av High1ander:

så krävs det antingen Verisure eller Secure Alarm, som nu verkar vara gratis just för den funktionen men båda kör mer helhetslösningar med alarm som då är abonnemangskostnader (något jag inte vill ha). Vill ju helst inte att systemet om t.ex. två år börjar kräva betallningar för att "internet-delen" ska funka. Men det är trots allt en mindre poäng då 99,7% av alla gånger så behövs inte internet-access... Bonusen med Internetaccess är dock också att man då kan se vem som kommit hem eller gått beroende på att man ger alla unika koder i hushållet om man vill...

Någon kanske har egen lösning för smart-funktioner till låsen, men misstänker att för det ska vara säkert så har t.ex. Yale bara delat sina grejer med Verisure och Secure Alarm...

som tidigare har skrivit så funkar låset fint utan att behöva betala med verisure appen, vågar inte svara hur de är med Sector, men där behöver du ha deras Secom central vilket jag tvivlar på att det går utan ett abonnemang och tjänst via dom.

stor fördel med verisure appen är att menysystemet i låset är inte det roligaste, och så fort du har kopplat låset med en smart lås modul samt en microenhet så ställer du in allt via appen eller hemsidan

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@aragon: Nej, Yale...
Personligen kan jag leva med det mesta men att den kräver speciella taggar så man inte kan köra med befintlig är lite surt

Permalänk
Medlem

@Spiffman: vilken kräver speciella taggar menar du, Yale? vad menar du med speciella? jag har chipp i handen till mina id lock
ungarna och svärmor har "klistermärken" jag köpte på ebay i mobilfodralen för att öppna dörren.

Id lock har dock en nackdel, för att ta bort en tagg så måste man "para" alla taggar samtidigt, dvs man kan inte bara lägga till en i ett senare skede utan måste då tagga om dom gamla med.

Nu använder i stort sett bara jag taggen, dom andra låser det upp automatiskt för när dom är någon meter från dörren.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

De skriver att man behöver speciella dyra rfid taggar? Är de bara ute och cyklar vättern runt?
Får kolla upp det själv

Permalänk
Medlem

Yale verkar ha en egen box nu med smart living (eller nåt sånt), så slipper man larmbolagen helt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Yale verkar ha en egen box nu med smart living (eller nåt sånt), så slipper man larmbolagen helt

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man köra med endast z-wave modulen och skippa hubben om man har ett befintligt system som Telldus ?

Permalänk
Medlem

Sex tusen för ett lås? Jessus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Kan man köra med endast z-wave modulen och skippa hubben om man har ett befintligt system som Telldus ?

Nej z-wave modulen stöds fortfarande inte i Sverige vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Hur funkar Yale ENTR S med Yale Doorman? Jag tänker t.ex. ha ENTR S på en dörr (då jag vill ha ett klassiskt handtag utåt) och på annat ställe Doorman (som är mer modernt). Kör dom samma system i t.ex. Verisure eller ENTR S eget (verkar iaf. ha egen app hos Yale).

Edit: Efter kollat deras hemsida så verkar de inte funka med varandra.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk

Läskigt men intressant

Skrivet av High1ander:

Hej, skrev ett längre inlägg inatt som inte kunde komma iväg pga. underhåll så blir en kortare version.

Någon som har rekommendationer och/eller tips på lås som t.ex. kan öppnas med en App (iaf. om man är nära via Bluetooth), bricka, kodlås och nyckel. Måste inte ha nyckel men om det saknas så behövs det iaf. vara lätt att byta batterier eller t.ex. göra som på Yale Doorman att man kan koppla ett 9v batteri utifrån för att ge ström nog för att öppna. Vill inte att man ska kunna bli utelåst.

Min tanke just nu är att ha tre lås på två fastigheter som är brevid varandra som ska vara i samma system.

Det jag tittat på som verkar uppfylla alla krav är Yale Doorman och Yale Entr S, men för att få övervakning via Internet och således kunna öppna från t.ex. 10 mil bort (genom att dela ut temporära koder till t.ex. hantverkare eller bara öppna åt en kompis som kommit dit när man är borta) så krävs det antingen Verisure eller Secure Alarm, som nu verkar vara gratis just för den funktionen men båda kör mer helhetslösningar med alarm som då är abonnemangskostnader (något jag inte vill ha). Vill ju helst inte att systemet om t.ex. två år börjar kräva betallningar för att "internet-delen" ska funka. Men det är trots allt en mindre poäng då 99,7% av alla gånger så behövs inte internet-access... Bonusen med Internetaccess är dock också att man då kan se vem som kommit hem eller gått beroende på att man ger alla unika koder i hushållet om man vill...

Någon kanske har egen lösning för smart-funktioner till låsen, men misstänker att för det ska vara säkert så har t.ex. Yale bara delat sina grejer med Verisure och Secure Alarm...

Tycker fortfarande det är så läskigt med elektroniska lås, vet inte riktigt varför
Jag med allt annant som har med säkerhet gör man ju med sin mobila enhet idag.

Permalänk
Medlem

Blev 2st Yale Doorman, funkar bra, har dock inte ställt in allt med verisure osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Vilken frekvens kör taggarna på dessa lås?

Permalänk
Medlem

Vår bostadsrättsförening har state-of-the-art lösning, men när blixten slog ner så var det iallafall ingen som kom in i tvättstugan på 3 veckor. Vanliga lås med nycklar är superior.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Nu säljs låset med en hub för att styra den med Yale appen.
https://www.bauhaus.se/startkit-yale-doorman-smart-living.htm...
Vet någon om hubben använder sig av Z-wawe eller Zigbee och går det isåfall att skippa huben och bara köra med modulen som säljs separat?

https://www.bauhaus.se/yale-smart-modul-yd-for-yale-doorman.h...

Permalänk
Medlem

Har Yale Doorman på landstället. Funkar perfekt. Så gött att inte behöva oroa sig att man glömt nyckeln

Permalänk
Skrivet av aragon:

@Spiffman: vilken kräver speciella taggar menar du, Yale? vad menar du med speciella? jag har chipp i handen till mina id lock
ungarna och svärmor har "klistermärken" jag köpte på ebay i mobilfodralen för att öppna dörren.

Id lock har dock en nackdel, för att ta bort en tagg så måste man "para" alla taggar samtidigt, dvs man kan inte bara lägga till en i ett senare skede utan måste då tagga om dom gamla med.

Nu använder i stort sett bara jag taggen, dom andra låser det upp automatiskt för när dom är någon meter från dörren.

Häftigt med chip i handen, hur gör man? Haha.
Hur låses dörren upp när de kommer nära? Har själv Idlock 202 multi med z-wave modul till futurehome gateway. Är även sugen på att se om de går att lägga till mitt ID06..

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starbud14:

Häftigt med chip i handen, hur gör man? Haha.
Hur låses dörren upp när de kommer nära? Har själv Idlock 202 multi med z-wave modul till futurehome gateway. Är även sugen på att se om de går att lägga till mitt ID06..

Jag köpte ett kitt på https://dangerousthings.com/products/?gad_source=1&gclid=Cj0K...
Och stack in chipet.

Skulle väll inte rekommendera att göra det själv igentligen, jag råkade sätta mitt chipp i musklen för jag inte ville riskera att sticka dottern som lyfte skinnet men du kan ta med kittet till tatuerare som kan sätta in det åt dig. För att ställa in det gör du som med dom andra chipen, för att låsa upp lägger du handen mot låset. Obs att första veckan kan det vara lite dålig respons då det ofta blir lite svullet efter att man satt in det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.