Datorn segar ned sig - gång efter gång

Permalänk
Medlem

Datorn segar ned sig - gång efter gång

Har en Dell Latitude som segar ned sig: Internet blir vansinnigt långsamt, dagorn startar segt och program öppnas långsamt.
Bredbandskollen ger fina resultat - men det tar 20 s innan sidan ens öppnas.
CPU ser ok ut.
Hittar inga virus eller annat skräp med olika program, kör med Eset Nod 32 till vardags.
Installera om datorn håller i två dagar.
Bara program som jag verkligen vill ha öppna öppnas vid uppstart.
Bad en firma titta på den. Höll i två dagar.
Det blir bättre om jag rensar ut precis all historik i Firefox, men då försvinner alla mina automatiska inloggningar som jag ogärna börjar om på varannan dag. Har försökt att rensa allt utom Aktiva inloggningar (inklusive cache och kakor), men det funkar inte.
Om jag är borta i två veckor går allt blixtsnabbt igen, oavsett hur segt det var när jag åkte. Och alla mina automatiska inloggningar är kvar.

Det känns som om datorn samlar på sig en massa skit medan jag använder internet - någon som har något tips om inställningar eller annat som kan motverka?

Permalänk
Medlem

Hur gammal är datorn och vilken modell är det? Dell Latitude har funnits i 20+ år.

Har du kollat i aktivitetshanteraren om datorn arbetar i bakgrunden, med uppdateringar eller annat, när den upplevs seg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan också tänka mig att det är något som @henkiii nämner, helst om det är Windows 7.

Se verkligen till att allt inuti Windows Update har fått göra sitt klart, innan du försöker använda datorn som vanligt igen. WU drar ganska mycket prestanda om man har en lite klenare CPU (t.ex äldre stationära, 2-kärniga laptops osv), helst om det sitter en vanlig HDD och inte en SSD som oftast snabbar upp WU ganska rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@Heidina: Kolla med aktivitetshanteraren att CPU går på normala frekvenser, genom att starta div program,, den ska blixtsnabbt reagera genom att höja frekvens.
Om den är låst på vanligen 800Mhz har du ett problem som orsakar denna seghet, man kan också få väldigt seg dator om nästan allt RAM är upptaget av aktiva processer..

Som ovan frågats efter vad är det för Dell Latitude dator, CPU? snurrdisk? SSD? RAM?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Låter som en äldre dator med en gammal slö vanlig hårddisk som blir torterad av Windows Updates

Antivirusprogram har en tendens att göra Windows onödigt segt också.

Permalänk
Medlem

Ledsen för sent svar.

Cirka fem år gammal. Dell Latitude E6520. Mest använd till att surfa med.
Processor Intel(R) Core(TM) i5-2520M CPU @ 2.50GHz, 2501 Mhz, 2 kärnor, 4 logiska processorer.
Ram 8G, 5,37 tillgängligt.
SSD, PM830 2,5" 7 (vet inte riktigt vad det står för)
CPU går upp i spikar på ca 80 % när jag startar det klart segaste programmet (Bank-ID). Frekvensen går upp från ca 800 till ca 2400.
Inget konstigt som jobbar i bakgrunden.

Brukar inte Windows Update snarare vara en plåga när man inte använt datorn på ett tag? På min gamla sega jobbdator brukade jag sätta på datorn och sedan gå och fika när jag kom tillbaka från semestern. Här är det tvärtom, blir värre och värre ju mer tid den haft på sig att uppdateras.
Brukar virusprogrammets segande effekt variera enormt beroende på hur mycket du använt datorn på sistone?

Tack för att ni svarar!

Permalänk
Medlem

Du pekar ju själv ut en specifik mjukvara - Firefox. Testa med en rikt.. förlåt, en annan browser och se om det avhjälper problemet?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Heidina Har du windows 7 eller windows 10?
Du kan prova ladda ner och installera ny version av bios härifrån; https://www.dell.com/support/home/us/en/04/product-support/pr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PM830...
Skulle gissa på det är en av dessa mSATA diskarna:
http://www.thessdreview.com/our-reviews/samsung-pm830-sata-3-...

Inte säker, men jag tror dessa har samma NAND som 840, typ 20nm TLC. Så jag undrar om detta är en degradering av data på SSDn. 840 diskarna är kända för dessa problem, och de tidigare hade visserligen långsam degradering, men de fick heller aldrig något riktig fix.

@Heidina
Finns en sak du kan testa för att ev bekräfta och fixa om detta är felet.
Du behöver ta hem programmet diskfresh, som är gratis för privatpersoner. Detta kan, utan att förstöra innehållet på disken, läsa sektor för sektor på disken, och skriva om samma data tillbaka, vilket gör att celler med degraderad data skrivs om till till nya celler.

Det tar ett tag, speciellt om disken har svårt att läsa, så starta det och låt den jobba på hela RAW partitionen (du kan välja tex C: eller RAW, och RAW är samtliga sektorer).

Jag tror tyvärr inte det finns en fimware fix för disken, då OEM brukar överge dem när de når typ 2 år. Men detta ovan kan om det fixar ditt problem, du köra 1-2 gång om året ca, så bör det räcka.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Kom att tänka på en grej som jag sett många råkat ut för, nämligen windows Superfetch. Du tror inte det kan vara boven i dramat? Vet att det kan dra igång 99% belastning på en vanlig hårddisk, frågan är bara hur pass det påverkar en SSD med potentiellt degraderad data?

Permalänk
Medlem

Återkommer

Tack för alla förslag! Ska sätta mig och prova igenom dem vid tillfälle. Återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@Paddanx: Kom att tänka på en grej som jag sett många råkat ut för, nämligen windows Superfetch. Du tror inte det kan vara boven i dramat? Vet att det kan dra igång 99% belastning på en vanlig hårddisk, frågan är bara hur pass det påverkar en SSD med potentiellt degraderad data?

Nej. Den tjänsten körs med låg prio, och dens syfte är att förladda in de program du använder i RAM, innan du ens startat dem. På detta sätt startar program som firefox snabbare, eftersom det redan ligger delvis i RAM, när du väl ber den göra det.

En frisk SSD kan dessutom hantera många 1000-tals I/O begäran per sekund, typ 50x mer än någon HDD, även för budget diskar. Så även om superfetch kanske jobbar, är det SSDn som är galen om den överlastas av det. Och oavsett hur snabb SSD du har, 900p / 970 PRO/EVO osv, så är alltid RAM snabbare, så funktionen i sig bör lämnas på.

Det som sker med en SSD med degraderad data är den behöver tugga mer ECC korrigering för att kunna få rätt på datan, vilket tar tid och därför ger lägre prestanda.

Jag har dock tittat lite vidare och ser att det PM830 har är NANDet från 840, dock i MLC läge så som 840 PRO, och kontrollern från 830 disken. Detta gör att disken borde inte tappa prestanda snabbt (som vissa av dagens gör pga MLC vs TLC), men samtidigt så har TS haft datorn i många år, vilket kan vara orsaken till problemet då NANDet är känt för att ha någon form av temperatur/drift problem, både i 840 PRO och i 840.

Jag har bilder på tester med en PM830 32GB som legat ca 5 mån utan ström, och den läser fullt normalt (notera storleken på disken gör max lite över 300MB/s, TS lär vara snabbare). Var först när NANDet blev kraftigt slitet som man tydligt ser hur illa det kan gå. 5 mån och 5 år kan dock ge väldigt olika resultat. Om detta är problemet att den sakta laddat ut över många år, kommer diskfresh att fixa det dock, då jag inte tror TS disk är så sliten som denna är i testet.

Hjälper det inte, får man ju leta vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Du pekar ju själv ut en specifik mjukvara - Firefox. Testa med en rikt.. förlåt, en annan browser och se om det avhjälper problemet?

Firefox har blivi riktigt trevligt igen sen nåt halvår tillbaka. Rapp och stabil. Var inte rädd att prova 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Firefox har blivi riktigt trevligt igen sen nåt halvår tillbaka. Rapp och stabil. Var inte rädd att prova 😀

Njae... nä... tror inte du förstår vad du ber om. Snart säger du väl att franska bilar är bra också 🤪.

😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Njae... nä... tror inte du förstår vad du ber om. Snart säger du väl att franska bilar är bra också 🤪.

😁

Skickades från m.sweclockers.com

Nää så långt går jag inte att jag säger att franska bilar är bra, men lite fegis är du allt om du inte vågar testa Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nää så långt går jag inte att jag säger att franska bilar är bra, men lite fegis är du allt om du inte vågar testa Firefox

Haha ok, det var ju för väl, men ok, jag ska testa FF, om inte annat så för att du tog mitt inlägg på så rätt vis

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Du pekar ju själv ut en specifik mjukvara - Firefox. Testa med en rikt.. förlåt, en annan browser och se om det avhjälper problemet?

Skrivet av henkiii:

@Heidina Har du windows 7 eller windows 10?
Du kan prova ladda ner och installera ny version av bios härifrån; https://www.dell.com/support/home/us/en/04/product-support/pr...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Paddanx:

PM830...
Skulle gissa på det är en av dessa mSATA diskarna:
http://www.thessdreview.com/our-reviews/samsung-pm830-sata-3-...

Inte säker, men jag tror dessa har samma NAND som 840, typ 20nm TLC. Så jag undrar om detta är en degradering av data på SSDn. 840 diskarna är kända för dessa problem, och de tidigare hade visserligen långsam degradering, men de fick heller aldrig något riktig fix.

@Heidina
Finns en sak du kan testa för att ev bekräfta och fixa om detta är felet.
Du behöver ta hem programmet diskfresh, som är gratis för privatpersoner. Detta kan, utan att förstöra innehållet på disken, läsa sektor för sektor på disken, och skriva om samma data tillbaka, vilket gör att celler med degraderad data skrivs om till till nya celler.

Det tar ett tag, speciellt om disken har svårt att läsa, så starta det och låt den jobba på hela RAW partitionen (du kan välja tex C: eller RAW, och RAW är samtliga sektorer).

Jag tror tyvärr inte det finns en fimware fix för disken, då OEM brukar överge dem när de når typ 2 år. Men detta ovan kan om det fixar ditt problem, du köra 1-2 gång om året ca, så bör det räcka.

Skrivet av elBenko:

@Paddanx: Kom att tänka på en grej som jag sett många råkat ut för, nämligen windows Superfetch. Du tror inte det kan vara boven i dramat? Vet att det kan dra igång 99% belastning på en vanlig hårddisk, frågan är bara hur pass det påverkar en SSD med potentiellt degraderad data?

Tack för alla synvinklar!
Testade DiskFresh, ingen skillnad.
Superfetch inte aktiv.
Väntar med att mickla med Bios, har det som sista utväg.
Avinstallerade Firefox, allt gick väsentligt snabbare. Ominstallerade det sedan, var ganska länge sedan jag installerade den trots allt. Fortsatt snabbt. Hoppas det håller längre än två dagar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heidina:

Tack för alla synvinklar!
Testade DiskFresh, ingen skillnad.
Superfetch inte aktiv.
Väntar med att mickla med Bios, har det som sista utväg.
Avinstallerade Firefox, allt gick väsentligt snabbare. Ominstallerade det sedan, var ganska länge sedan jag installerade den trots allt. Fortsatt snabbt. Hoppas det håller längre än två dagar nu.

Det var la det ja trodde 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Slutet

Tröttnade på att installera om Firefox och greja, andra webbläsare slutade också funka efter ett tag. Batteriet var slut på datorn i alla fall så jag köpte en bättre begagnad MacBook Pro. Funkar fint! Tack för tipsen så att datorn funkade tills jag fått tag i en ny!