Permalänk
Medlem

VPN för höga hastigheter (1 Gbit)

Har precis införskaffat 1 Gbit upp & ner via Bahnhof och har nu märkt att min nuvarande VPN (Anonine) håller inte måttet med att komma upp i ca 90 Mbit U&N. Körde därför ett test med Private Internet Access och resultatet är bättre, 250 Mbit U&N. Dock vill jag ha mer!

Någon som har tips på en VPN som håller måttet och som klarar ett minumum på 500 Mbit och har portforward?

Permalänk
Medlem

Använder OVPN men har bara 100 Mbit på mitt WAN så kan inte testa snabbare än så.
Men killarna där är hjälpsamma som fan och du kan nog få direkt svar på frågan via deras chatthjälp.

Permalänk
Sötast

Tänk på att hålla ett öga på CPU också i höga hastigheter, om du inte har den allra piggaste hårdvara så kan det vara din dator som blir flaskhalsen

Senast jag testade ovpn så vill jag minnas att jag låg på runt 300Mbit.

Permalänk
Medlem

Vad jag minns när jag hade OVPN så hade deras router ett teoretiskt stöd för endast 600 Mbit/s men i verkligheten låg de ungefär på hälften. Som jag fattar det tar det en hel del CPU i en router för att hantera så höga hastigheter (och de körde ändå med en intel celeron). Jag tror inget företag idag har stöd för att kryptera trafik i så höga hastigheter för konsumenter, och om det finns lär bara routern kosta 5000+ kr (då det i stortsett är bara en PC med hyffsad CPU)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Tocker: Jag kör också ovpn, har 250mbit via fiber och får ut 320mbit trådat utan vpn. Med vpn får jag ut 304mbit. Har haft den drygt 2veckor nu och är väldigt nöjd

Permalänk
Medlem

Angående processoranvändningen i höga hastigheter med VPN så kan den nog avlastas en hel del om du har en cpu med hårdvarustöd för AES-NI wikipedia. Det innebär att processorn har en speciell instruktionsuppsättning som avlastar den vid kryptering med AES. Jag vet inte hur det funkar med vanliga konsumentroutrar, men med Pfsese så kan man dra nytta av AES-ni om processorn stödjer det.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Ta en titt på NordVPN. Jag har "bara" 100/100 Mbit/s 1ms för tillfället, men de ger mig samma hastighet som utan VPN samtidigt som de också bevarar min gyllene ping på 1ms (ok, ibland kan den gå upp till 2 med VPNen på). 3 år för $99 USD anser jag vara rätt billigt också.

Eftersom jag inte vet vad för övre hastighet de börjar "halka efter" så skulle det vara intressant att veta. Om inte annat kommer jag ta reda på det själv när jag flyttar inom två månader och då förmodligen kommer att skaffa 500/500.

Själv är jag ca 6 månader in på en 2 års-plan som jag betalade $67 USD för och väldigt nöjd. Väldigt många servrar utspridda i hela världen, med majoriteten i Europa och NA. Fungerar med Netflix också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Här kan du se mitt resultat med NordVPN. Gulmarkerat resultat utan VPN.

Man kan ju välja fritt mellan flera olika servrar över hela världen så jag har märkt att man får varierad hastighet beroende på server och tidpunkt på dygnet. Testa att byt mellan olika servrar så hittar du snart någon med bra prestanda skall du se.

Permalänk
Medlem

Jag ser att det är många här som använder OVPN, och jag har en fråga.

Vad menas med detta?: "OVPN sparar loggar, skickar loggarna till /dev/null." (citat från annat forum)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Angående processoranvändningen i höga hastigheter med VPN så kan den nog avlastas en hel del om du har en cpu med hårdvarustöd för AES-NI wikipedia. Det innebär att processorn har en speciell instruktionsuppsättning som avlastar den vid kryptering med AES. Jag vet inte hur det funkar med vanliga konsumentroutrar, men med Pfsese så kan man dra nytta av AES-ni om processorn stödjer det.

Yep, om du ska bygga en egen pfSense-router så är det bästa en högt klockad i3:a, då OpenVPN inte är multitrådat vad jag vet så används bara en kärna. Ex en i3-7350K. Annars kan jag rekommendera en custom-byggd "färdig" router med pFSense eller IPFire från tekLager: https://teklager.se/en/products/routers/. Dessa gör 600-1000mbit med OpenVPN.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Jag ser att det är många här som använder OVPN, och jag har en fråga.

Vad menas med detta?: "OVPN sparar loggar, skickar loggarna till /dev/null." (citat från annat forum)

Betyder at OVPN sparar loggar, men skickar sedan loggfilerna ner i ett svart hål (också kallat "null"). Mao, loggarna sparas inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Du kanske kan köra Wireguard mot någon leverantör som stödjer detta?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
teklager

@spinxen: thanks for linking to us

@Tocker I can confirm that OpenVPN uses only one CPU core, so if you really need to run 500Mbit over OpenVPN, you will need something like Intel i5, so this will be somewhat costly.

On the other hand if you can run WireGuard instead of OpenVPN, you will get about 600Mbit+ on APU2/APU3. Here's a small test I run on APU3 #17431800

Visa signatur

I'm running https://TekLager.se/ - we build Open Source routers in Sweden :-)
(Sorry for writing in English! My Swedish is still not fantastic...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vad jag minns när jag hade OVPN så hade deras router ett teoretiskt stöd för endast 600 Mbit/s men i verkligheten låg de ungefär på hälften. Som jag fattar det tar det en hel del CPU i en router för att hantera så höga hastigheter (och de körde ändå med en intel celeron). Jag tror inget företag idag har stöd för att kryptera trafik i så höga hastigheter för konsumenter, och om det finns lär bara routern kosta 5000+ kr (då det i stortsett är bara en PC med hyffsad CPU)

Nu framgår det ju inte av OP att det är routern som sköter krypteringen, vad jag tolkar det så är det hans desktop som kör klienten.
När du säger "deras router" vad menar du då? Bara för att man kör OVPN betyder inte det att man använder en router från dem.

Jag har OVPN och jag har byggt min egen router med en overkill CPU som även har AES-NI.
Den relevanta frågan i sammanhanget är vad OVPNs servrar kan leverera mot kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Nu framgår det ju inte av OP att det är routern som sköter krypteringen, vad jag tolkar det så är det hans desktop som kör klienten.
När du säger "deras router" vad menar du då? Bara för att man kör OVPN betyder inte det att man använder en router från dem.

Jag har OVPN och jag har byggt min egen router med en overkill CPU som även har AES-NI.
Den relevanta frågan i sammanhanget är vad OVPNs servrar kan leverera mot kund.

Jo sant.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Tocker: Det nya heta är wireguard (https://www.wireguard.com/) som snart kommer i linux mainline-kerneln (https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Linus-Lik...).

Mullvad experimenterar wireguard (https://mullvad.net/sv/guides/category/wireguard/). Kan vara värt att testa hur mycket snabbare det är. Enligt benchmarktester, så klarar det ca 1Gpbs (https://www.wireguard.com/performance/)

Windows-stöd är än så länge inte officiellt, men det bör komma snart det med.

Permalänk
Medlem

Jag får 200Mbit ner 300Mbit upp med ovpn. kör dock klienten på datorn vet inte om det gör någon skillnad.

Kör en xeon 1230v2 i datorn.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

@Tocker:

Är vpn ett måste ?
Jag kör mina torrent klienter via proxy (socks5) och plockar ut 500mbit eller 52MB/s utan problem.

Ser inte vitsen med att kryptera trafiken till min proxy/vpn leverantör, anonymiteten är samma såvida inte min ISP börjar sniffa packet vilket inte händer.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tocker:

Har precis införskaffat 1 Gbit upp & ner via Bahnhof och har nu märkt att min nuvarande VPN (Anonine) håller inte måttet med att komma upp i ca 90 Mbit U&N. Körde därför ett test med Private Internet Access och resultatet är bättre, 250 Mbit U&N. Dock vill jag ha mer!

Någon som har tips på en VPN som håller måttet och som klarar ett minumum på 500 Mbit och har portforward?

Dom snabbaste vpn:er som jag testat ifrån mitt telia öppenfiber nät är PIA och Ovpn.
Dom klarar av runt 350-490MBit, fördelen med ovpn vs PIA är portar, på Ovpn kan du öppna 5 portar själv men på PIA får du 1 random port på vissa servrar.
För att komma upp i gigabit så måste jag köra en gateway group med 2-3 klienter i pfsense.

Permalänk
Inaktiv

Tycker du borde testa Hide.me det är den snabbaste jag har testat! Den är dyrare än alla andra jag har sett men fan vad den är snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ta en titt på NordVPN. Jag har "bara" 100/100 Mbit/s 1ms för tillfället, men de ger mig samma hastighet som utan VPN samtidigt som de också bevarar min gyllene ping på 1ms (ok, ibland kan den gå upp till 2 med VPNen på). 3 år för $99 USD anser jag vara rätt billigt också.

Reggade du dig på USA när du köpte? Det blir $125 USD när jag väljer Sverige

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Tocker:

Är vpn ett måste ?
Jag kör mina torrent klienter via proxy (socks5) och plockar ut 500mbit eller 52MB/s utan problem.

Ser inte vitsen med att kryptera trafiken till min proxy/vpn leverantör, anonymiteten är samma såvida inte min ISP börjar sniffa packet vilket inte händer.

VPN är inget måste men känns som ett smidigt alternativ. Vad är det för proxy du kör? vad kostar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tocker:

VPN är inget måste men känns som ett smidigt alternativ. Vad är det för proxy du kör? vad kostar den?

https://torguard.net

testa sju dagar gratis, riktigt bra hastigheter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

:
Ta en titt på NordVPN. Jag har "bara" 100/100 Mbit/s 1ms för tillfället, men de ger mig samma hastighet som utan VPN samtidigt som de också bevarar min gyllene ping på 1ms (ok, ibland kan den gå upp till 2 med VPNen på). 3 år för $99 USD anser jag vara rätt billigt också.

Eftersom jag inte vet vad för övre hastighet de börjar "halka efter" så skulle det vara intressant att veta. Om inte annat kommer jag ta reda på det själv när jag flyttar inom två månader och då förmodligen kommer att skaffa 500/500.

Själv är jag ca 6 månader in på en 2 års-plan som jag betalade $67 USD för och väldigt nöjd. Väldigt många servrar utspridda i hela världen, med majoriteten i Europa och NA. Fungerar med Netflix också.

Jag testade NordVPN trial under helgen. Har 1000mbit från comhem. Försökte fippla med allt möjligt och satt tillochmed i chatten med deras support som sa att allt såg fin fint ut men kom ändå upp som mest i 10-15 med torrents och kanske 30 med steam. Utan vpn låg jag på 70-100 med steam. Står att man kan förvänta sig upp till en 30% sänkning men vafan...

Min polare bor knappt km bort. Har 100 från comhem. Han upplever en sänkning på max 10%...

Skrivet av hakd:

@Tocker:

Är vpn ett måste ?
Jag kör mina torrent klienter via proxy (socks5) och plockar ut 500mbit eller 52MB/s utan problem.

Ser inte vitsen med att kryptera trafiken till min proxy/vpn leverantör, anonymiteten är samma såvida inte min ISP börjar sniffa packet vilket inte händer.

Kan du utveckla det här lite, är lite av en noob när det kommer till sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Jag testade NordVPN trial under helgen. Har 1000mbit från comhem. Försökte fippla med allt möjligt och satt tillochmed i chatten med deras support som sa att allt såg fin fint ut men kom ändå upp som mest i 10-15 med torrents och kanske 30 med steam. Utan vpn låg jag på 70-100 med steam. Står att man kan förvänta sig upp till en 30% sänkning men vafan...

Min polare bor knappt km bort. Har 100 från comhem. Han upplever en sänkning på max 10%...

Kan du utveckla det här lite, är lite av en noob när det kommer till sånt

VPN krypterar all din trafik via ett företag av val (typ NordVPN)

Proxy skickar bara vissa program via ett företag (typ NordVPN), Trafiken är inte krypterad men din IP är maskerad (du får alltså din vpn/proxy leverantörs anonyma/delade IP nummer, utan några loggar).
För fildelning eller liknande så är detta fullt tillräckligt och betydligt snabbare än en vanlig VPN.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

VPN krypterar all din trafik via ett företag av val (typ NordVPN)

Proxy skickar bara vissa program via ett företag (typ NordVPN), Trafiken är inte krypterad men din IP är maskerad (du får alltså din vpn/proxy leverantörs anonyma/delade IP nummer, utan några loggar).
För fildelning eller liknande så är detta fullt tillräckligt och betydligt snabbare än en vanlig VPN.

Men om inte trafiken är krypterad så går det att se att jag fildelar? Borde inte det då loggas? Alternativt att isp ser och throttlar min hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Men om inte trafiken är krypterad så går det att se att jag fildelar? Borde inte det då loggas? Alternativt att isp ser och throttlar min hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Din ISP (typ telia, bredbandsbolgat mm) kan se vad du gör ja, men dom har inget intresse för vad du sysslar med.
Andra fildelare och nyfikna myndigheter ser aldrig ditt IP utan ett du har tilldelats av din Proxy leverantör.

Förenklat till max
Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Din ISP (typ telia, bredbandsbolgat mm) kan se vad du gör ja, men dom har inget intresse för vad du sysslar med.
Andra fildelare och nyfikna myndigheter ser aldrig ditt IP utan ett du har tilldelats av din Proxy leverantör.

Men det är ju just det som är problemet, eller?
Om ISP'n ser vad man gör så sitter man på steg ett ändå. För dom går ju till ISP'n och säger "gief info" och ISP'n säger "ok" och sedan har dom allt ändå.
Själva trafiken i sig, ser man ej med proxy. Men det är ganska irrelevant för man ser alla andra steg som görs innan och efter oavsett och hur som så går allt detta som vanligt via leverantörerna och får ut den informationen dom vill ha. Så exakt vad är fördelen med Proxy om den inte gör något?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Din ISP (typ telia, bredbandsbolgat mm) kan se vad du gör ja, men dom har inget intresse för vad du sysslar med.
Andra fildelare och nyfikna myndigheter ser aldrig ditt IP utan ett du har tilldelats av din Proxy leverantör.

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--Zi1NBkbi--/c_fill,f_auto,fl_progressive,g_center,h_675,q_80,w_1200/zunj1tsnxl17i2ipcjzw.jpg

That makes a lot of sense. Nyfikna företag och annat mähä ser att jag fildelar -> säger åt min ISP att dela loggen på vart jag gjort (vilket de gör?) -> skickar arga lappar till mig

Men om det ser ut som att jag sitter i nederländerna så kan de ej be min ISP om loggarna och därmed är jag safe från arga lappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Men det är ju just det som är problemet, eller?
Om ISP'n ser vad man gör så sitter man på steg ett ändå. För dom går ju till ISP'n och säger "gief info" och ISP'n säger "ok" och sedan har dom allt ändå.
Själva trafiken i sig, ser man ej med proxy. Men det är ganska irrelevant för man ser alla andra steg som görs innan och efter oavsett och hur som så går allt detta som vanligt via leverantörerna och får ut den informationen dom vill ha. Så exakt vad är fördelen med Proxy om den inte gör något?

Skrivet av bektil:

That makes a lot of sense. Nyfikna företag och annat mähä ser att jag fildelar -> säger åt min ISP att dela loggen på vart jag gjort (vilket de gör?) -> skickar arga lappar till mig

Men om det ser ut som att jag sitter i nederländerna så kan de ej be min ISP om loggarna och därmed är jag safe från arga lappar?

Kan ge er ett exempel:

Ditt IP -> ISP -> Internet
Något företag/myndighet lr liknande begär ut IP uppgifter av din ISP som i sin tur ger dom uppgifter om vem som haft ett vist IP vid en viss tidpunkt.

Ditt IP -> ISP -> Proxy -> Internet
Något företag/myndighet lr liknande begär ut IP uppgifter av din Proxy leverantör som inte för några loggar och kan då inte ge ut vem som har gjort vad på ett visst IP. Spåren stannar då där och din ISP vet inget.

Om det sista "hoppet" innan internet inte är en leverantör som INTE för loggar så stannar "spåren" där.
Det finns alltså ingen person att hålla ansvarig och ingen att skicka "arga lappar" till, Det är hela vitsen med Anonymitet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället