Köra Ubuntu Server 16.04 utan Internet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

Köra Ubuntu Server 16.04 utan Internet

Kör en Ubuntu Server 16.04 virtuellt i Unraid endast för att serva KODI och synka bibliotek. Men behöver inte vara uppkopplad mot Internet. Kollat i /etc/network/interfaces.d/* och vet att jag kan ändra till statisk ip och lägga random gatway så är jag inte längre blir uppkopplad men kan köras på nätverket. Vågarr jag ändra till detta utan att förlora kontakten med Serven? Är mest tveksam om det som står under: # The primary network interface ska vara orört.

source /etc/network/interfaces.d/* # The loopback network interface auto lo iface lo inet static address 192.168.0.114 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.57.101 # The primary network interface auto enp1s0 iface enp1s0 inet dhcp

Nu ser det ut så här med DHCP

# The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # The primary network interface auto enp1s0 iface enp1s0 inet dhcp

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Det är enp1s0 som ska ändras in lo. Men det ser rätt ut. Annars har du väl en konsoll där du kan logga in och ändra tillbaka?

Skickades från m.sweclockers.com