cpu-kylare, vad ska jag ha? trångt chassi.

Permalänk
Medlem

cpu-kylare, vad ska jag ha? trångt chassi.

Tjo!

Börjar blir dags för nytt bygge, inväntar i9 9900k och 1180 med icke referens kylare.

Jag ska ha det här chassit. https://www.inet.se/produkt/6902370/raijintek-thetis-svart-fonster
Det kommer köras med ett matx modekort. och ett seasonic focus plus PSU (140mm långt)
Jag vet att det går in ett atx moderkort i chassit. och jag vet att raijintek har ett matx chassi oxå, men det har inte dom snygga fönsterna.

lånar bild från nån annans bygge.

Som ni ser så finns det inte mycket plats. Vad tror ni blir den bästa CPU kylnings lösningen (kommer inte överklockas till en början)
1. 240mm AIO vattenkylning i taket som inblås.
2. 120mm AIO vattenkylning bakåt som utblås. (som på bilden)
3. En luftkylare, typ noctua d15 (trångt) eller nåt annat.
Kommer att sitta 2 fläktar i taket som inblås och 1st bakåt som utblås. samt psu som utblås (när fläkten snurrar)

Om jag skulle köra på luft. och trycker in en noctua d15. kommer den kunna göra det den ska när det blir så trångt?

Jag skulle gärna köra en custom loop istället för ett slutet system men känner att det drar iväg i kostnad direkt, och tar dessutom lite mer utrymme med pump och vattenbehållare.

Permalänk
Medlem

Bara kör på valfri Noctua som klarAr din TDP. Done. Enkelt och bra prestanda. Bara välja en som ger dig bra luftflödet blir så bra som mjöligt.
Snart kommer dom också ut med en ny värsting modell som är lite mindre. Pga dom förbättrade fläktarna. Just denna är dock 2000kr klassen. Men du måste inte gå på den. Den svarta kommer Q4 -Q1 dessutom

Bara kolla upp vad för kylare (höjd från moderkort ) ditt chassi klara . Enkelt att hitta,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Bara kör på valfri Noctua som klarAr din TDP. Done. Enkelt och bra prestanda. Bara välja en som ger dig bra luftflödet blir så bra som mjöligt.
Snart kommer dom också ut med en ny värsting modell som är lite mindre. Pga dom förbättrade fläktarna. Just denna är dock 2000kr klassen. Men du måste inte gå på den. Den svarta kommer Q4 -Q1 dessutom

Bara kolla upp vad för kylare (höjd från moderkort ) ditt chassi klara . Enkelt att hitta,

Skickades från m.sweclockers.com

Det går in en noctua d15. Men basserat på bilder så kommer det vara ca 1cm mellan första fläkten och nätaggregatet. Skulle det vara ett problem? Eller är det bättre att gå på en noctua nh-u14s som bara har 1 "torn" ? Och därmed bättre andnings utrymme.

Har tittat lite på den kommande u12 kylaren med dom nya a12x25 fläktarna och den skulle nog vara perfekt, men så dyr skulle den väll inte vara? Närmare 1000 lappem väl?

Har beställt chassi och nätagg så jag kan mäta lite själv i chassit.

Permalänk
Medlem

@iesa: Jag kör själv en D15s med Chromax-tillbehören, d.v.s. både plåtarna och fläkten, det ser riktigt bra ut

Kolla bara så att den kylaren ryms innan.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Rekomenderar cooler master 212evo

Skickades från m.sweclockers.com