Permalänk
Medlem

Wifi-strålning, farlig?

Jag sitter och surfar lite efter ett pci kort med möjlighet att sända wifi och därmed experimentera med en dator jag har istället för routern.

Mitt i googlandet så får jag syn på den här artikeln.

http://www.vagbrytarenstockholm.se/teknik/tradlosa-natverk/in...

Som också länkar vidare till den här sidan.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsoeg-med-karse-i-9-klass...

Det jag då tänker på är, är verkligen WIFI strålningen så farlig som de påskiner?
För de flesta, där även jag har ju våra routrar igång 24/7.

Och om nu en router tar död på krasse, vad har det för effekter på oss människor?

Om någon här är insatt så super jag gärna i mig lite kunskap.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag sitter och surfar lite efter ett pci kort med möjlighet att sända wifi och därmed experimentera med en dator jag har istället för routern.

Mitt i googlandet så får jag syn på den här artikeln.

http://www.vagbrytarenstockholm.se/teknik/tradlosa-natverk/in...

Som också länkar vidare till den här sidan.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsoeg-med-karse-i-9-klass...

Det jag då tänker på är, är verkligen WIFI strålningen så farlig som de påskiner?
För de flesta, där även jag har ju våra routrar igång 24/7.

Och om nu en router tar död på krasse, vad har det för effekter på oss människor?

Om någon här är insatt så super jag gärna i mig lite kunskap.

/Lifooz

krasse och en Wifi router. ja varför inte testa själv? borde väl inte vara så svårt.

det är ganska så stor skillnad på Mobil frekvenser och Wifi.. pratar du i telefon så kan ju ditt öra bli varmt, med wifi får du anstränga dig då det bara är 0.5Watt

Vågbrytaren är en bunt antroposofer Healing, kristaller, järn i kosmos, troligen rökte dom bort alla former av IQ under 60-70talet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Lifooz:
Jag har inte sett några faktiska studier som gjorts med ordentlig reproducerbar metod och ordentlig källkritik som tyder på att strålning från hushållsapparater är skadlig.

Varför skulle den? Den går ju rätt igenom kroppen, går den igenom kroppen så absorberas den inte, absorberas den inte så interagerar den inte med kroppen.

Sedan är ju källan du länkar uppenbarligen starkt tendensiös. Kanske värt leta källa som bekräftar samma sak?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

krasse och en Wifi router. ja varför inte testa själv? borde väl inte vara så svårt.

det är ganska så stor skillnad på Mobil frekvenser och Wifi.. pratar du i telefon så kan ju ditt öra bli varmt, med wifi får du anstränga dig då det bara är 0.5Watt

Vågbrytaren är en bunt antroposofer Healing, kristaller, järn i kosmos, troligen rökte dom bort alla former av IQ under 60-70talet.

Ahaa, då förstår jag vilka de är, nog för att jag själv sysslar med healing men där tar det stopp.
Men då är de alltså ett gäng foliehattar kan man säga, aja, då behöver jag inte vara orolig så länge det kommer från dem. ^^

/Lifooz

Skrivet av DavidtheDoom:

@Lifooz:
Jag har inte sett några faktiska studier som gjorts med ordentlig reproducerbar metod och ordentlig källkritik som tyder på att strålning från hushållsapparater är skadlig.

Varför skulle den? Den går ju rätt igenom kroppen, går den igenom kroppen så absorberas den inte, absorberas den inte så interagerar den inte med kroppen.

Sedan är ju källan du länkar uppenbarligen starkt tendensiös. Kanske värt leta källa som bekräftar samma sak?

Jo det är så sant, för att man skall påverkas måste kroppen absorbera något som i sin tur för med sig något annat, tänkte inte så långt, hehe.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag sitter och surfar lite efter ett pci kort med möjlighet att sända wifi och därmed experimentera med en dator jag har istället för routern. Mitt i googlandet så får jag syn på den här artikeln. http://www.vagbrytarenstockholm.se/teknik/tradlosa-natverk/in... Som också länkar vidare till den här sidan. https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsoeg-med-karse-i-9-klass... Det jag då tänker på är, är verkligen WIFI strålningen så farlig som de påskiner?
För de flesta, där även jag har ju våra routrar igång 24/7. Och om nu en router tar död på krasse, vad har det för effekter på oss människor? Om någon här är insatt så super jag gärna i mig lite kunskap.

Det vi kallar värme, ljus, radiofrekvens och röntgen är alla samma sak - fotoner med olika våglängd, ett s.k elektromagnetiskt spektrum. Mobiltelefoner, radioapparater, hushållsmaskiner och wi-fi är inte alls farliga, wikipedia har ett rätt bra spektrum du kan kolla: https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum

Folk som har elallergi och strålningsallergi (t.ex smartphone) är gravt missinformerade och vägrar oftast läsa fakta. Utbildning före google

Permalänk
Avstängd

Nej de är det inte samma BS som Systembolagets propaganda reklamer, krafs för lättpåverkade svagsinta människor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

krasse och en Wifi router. ja varför inte testa själv? borde väl inte vara så svårt.

det är ganska så stor skillnad på Mobil frekvenser och Wifi.. pratar du i telefon så kan ju ditt öra bli varmt, med wifi får du anstränga dig då det bara är 0.5Watt

Vågbrytaren är en bunt antroposofer Healing, kristaller, järn i kosmos, troligen rökte dom bort alla former av IQ under 60-70talet.

Fast rimligtvis blir väl örat varmt när du pratar i telefon genom att du sätter en värmekälla, själva telefonen i drift, mot örat. Själva strålningen torde knappast bidraga värmeöverföringen i någon meningsfull utsträckning - om alls.

Skrivet av trollhattan:

Nej de är det inte samma BS som Systembolagets propaganda reklamer, krafs för lättpåverkade svagsinta människor

Skickades från m.sweclockers.com

Varför tar du upp Systembolaget som exempel? De har en hel del, förvisso bitvis märkliga, informationskampanjer som ingår i deras uppdrag att informera om alkoholens risker och minska oansvarigt drickande. Detta medan desinformationen kring strålning handlar om just det; desinformation. Inte helt olikt en mindre skadlig form av vaccinmotståndare och deras kampanj mot förnuft och empiri.

Förtydligande: din kommentar är rätt märkligt skriven men jag läser den som du menar att den nämnda strålningen inte är farlig, utan att artiklarna ovan består av samma skitsnack som du menar Systembolaget sysslar med.

Permalänk
Avstängd

Har med vissa mobiltelefoner fått stickningar i örat och då är det knappast bara värme som skapar det. Man blir ju betydligt varmare i sommarvärmen eller av nästan vilken fysisk aktivitet som helst.

Man kan kategorisera strålningarna.
1. Är det positivt? Knappast.
2. Är det neutralt? Njah
3. Är det skadligt? Förmodligen, men frågan är hur mycket.

Har inte på wifi-hela tiden, och stänger av routern under nattetiden helt, även om jag vet att strålningen förstås minskas när det används..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga belägg via seriösa studier för att wifi är medicinskt farligt och om det vore så pass farligt som "motståndarna" säger så borde det vara lätt att påvisa farligheten och finnas flera studier som gjorde det, jag är alltså skeptisk till att det skulle vara farligt.

Det finns dessutom en till aspekt angående frågan i den här tråden som inte handlar om att öka mängden radioenergi i rummet, frågan handlar om vad som alstrar radioenergin, energimängden kommer inte att ökas utan den är densamma och då bör inte ens de som tror att radio är skadligt kunna påstå att skaderisken ökar, den lär å andra sidan inte heller minska eftersom man inte ändrar energimängden utan "trådfrågan" handlar bara om vilken apparat som strålar.

Jag anser däremot att det är rätt dumt att sätta in ett internt wifikort i en dator av tekniska anledningar och det lär tekniskt sett bli lättare att få bra wififunktion om man i stället ansluter en accesspunkt till datorn.
Att vilja ha en dator som router och accesspunkt är för mig också ganska obegripligt då datorn för det allra mesta är sämre, dyrare och har enormt mycket högre driftskostnader än "hårdvarulösningar".
Det kan vara roligt att experimentera men det är för det mesta ingen bra lösning för nått som verkligen ska användas konstant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Har med vissa mobiltelefoner fått stickningar i örat och då är det knappast bara värme som skapar det. Man blir ju betydligt varmare i sommarvärmen eller av nästan vilken fysisk aktivitet som helst.

Man kan kategorisera strålningarna.
1. Är det positivt? Knappast.
2. Är det neutralt? Njah
3. Är det skadligt? Förmodligen, men frågan är hur mycket.

Har inte på wifi-hela tiden, och stänger av routern under nattetiden helt, även om jag vet att strålningen förstås minskas när det används..

Tror folk hänger upp sig på att det kallas strålning, vanligt synligt ljus är ju också strålning haha! Dessutom är synligt ljus farligare då det har mer energi per foton!!

Wifi strålning har inte tillräckligt med energi för att påverka ens kropp kemiskt. Den kan inte bryta eller störa bindningar eller excitera atomer.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
SpelClockers

Oj ,jag trodde det var för att jag inte hade gröna fingrar som alla mina växter har dött.
Du menar att att det va wifit! Yes nu ska jag åka o köpa massa grönt igen . jag får inte glömma att stänga av wifit innan jag tar in dem i lägenheten bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag sitter och surfar lite efter ett pci kort med möjlighet att sända wifi och därmed experimentera med en dator jag har istället för routern.

Mitt i googlandet så får jag syn på den här artikeln.

http://www.vagbrytarenstockholm.se/teknik/tradlosa-natverk/in...

Som också länkar vidare till den här sidan.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsoeg-med-karse-i-9-klass...

Det jag då tänker på är, är verkligen WIFI strålningen så farlig som de påskiner?
För de flesta, där även jag har ju våra routrar igång 24/7.

Och om nu en router tar död på krasse, vad har det för effekter på oss människor?

Om någon här är insatt så super jag gärna i mig lite kunskap.

/Lifooz

*Here we go again...*

Kort svar; Nej!
(Krasse-experimentet är uselt utfört och inte oberoende upprepat)

Långt svar;
WiFi eller annan radiofrekvent strålning som används för telekommunikation är inte farlig i normala fall. Det är givetvis inte nyttigt att krama en radiolänkantenn eller en radarantenn men det är inte riktigt applicerbart här.
Enligt IARC klassas radiofrekvent strålning som misstänkt cancerogen Klass IIB, i samma grupp hittar man saker så som syrade grönsaker, kaffe och Aloe Vera. En Svensk "forskare" ligger delvis bakom att radiofrekvent strålning hamnade i IARC's Klass-IIB grupp, man kan läsa mer om detta stjärnskott här;
https://www.svd.se/lennart-hardell-svensk-mastare-i-cancerlar...

Hardell förärades 9 sidor i sir Richard Dolls' biografi Richard Doll biografi och att karln lyckades undvika ett menedsåtal i fallet med Motorola är förunderligt;
"WASHINGTON-The 4th U.S. Circuit Court of Appeals Wednesday
unanimously affirmed a lower court’s dismissal of an $800 million
brain-cancer suit against Motorola Inc. and others.

The decision puts in further jeopardy nine pending brain cancer suits
against the mobile-phone industry in Baltimore federal court and
likely will chill health litigation generally.

The three-judge panel in Richmond, Va., ruled U.S. District Judge
Catherine Blake did not abuse her discretion in excluding expert
testimony of Dr. Lennart Hardell, a Swedish epidemiologist and star
witness for the plaintiff. The appeals court turned the case around
in relatively quick fashion, having heard oral argument less than a
month ago.

In 2000, Christopher Newman, a Baltimore neurologist, filed suit
against Motorola Inc. and other telecom firms, claiming his brain
cancer was caused by cell-phone use. Newman was represented by the
law firm of high-powered trial lawyer and Baltimore Orioles owner
Peter Angelos.

Last fall, after extensive briefing and a five-day hearing on
scientific evidence in which industry lawyers raised doubts about
Hardell’s methodology and relevancy of his data, Blake ruled
Hardell’s testimony did not meet the Supreme Court’s standard for
acceptability and jury consideration.
The case was dismissed shortly
thereafter."

Dessutom anklagas Hardell för forskningsfusk av sin gamla chef, Lars-Gunnar Larsson.

Det finns en grupp forskare som håller på med detta i Sverige med Hardell och Kjell Hansson-Mild samt Ewa Lindström som pysslar med högst tveksam "forskning". Sedan har vi en grupp i Lund som också håller på och skapade lite rabalder för några år sedan när de hävdade, via en doktorsavhandling, att mobilstrålning orsakade minnesstörningar på möss, mössen i fråga utsattes för visuella minnesförsök men bestod av en musstam som utvecklar retinal atrofi (de blir blinda!?) vid 12 månaders ålder, ingen mus i försöket var yngre än 18 månader... Doktorsavhandlingen godkändes trots att dessa detaljer togs upp under disputationen.
Skandal i Lund beskriven av Läkartidningen
(Kritiken som beskrivs i ingressen 2007 handlar om en avhandling där Lennart Hardell var handledare.)

Anledningen till att jag tar upp detta är för att visa att den forskning som bedrivs och hänvisas till av bland andra vågbrytaren, strålskydsstiftelsen och andra pottrötter inte är särskilt trovärdig. Det finns forskning från 60- och 70-talet där apor och människor utsatts för mycket höga doser mikrovågor och där negativa effekter uteblivit...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Keeper of Traditions

Japp, sitter du inte med skyddskläder och foliehatt så kommer det växa ut en tredje arm, garanterat!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

När det nämnder cancerrisker kom jag att tänka på denna video jag såg nyligen

Iofs så är ju den äldre wifi (2,4Ghz) nära i frekvens till vad en microvågsugn arbetar i,
men då jämför vi flera hundra watt med knappt en watt och det är inget mer hokuspokus
än att i en sådan ugn att den vibrerar vattenmolekyler och skapar värme genom friktion.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

*Here we go again...*

Kort svar; Nej!
(Krasse-experimentet är uselt utfört och inte oberoende upprepat)

Långt svar;
WiFi eller annan radiofrekvent strålning som används för telekommunikation är inte farlig i normala fall. Det är givetvis inte nyttigt att krama en radiolänkantenn eller en radarantenn men det är inte riktigt applicerbart här.
Enligt IARC klassas radiofrekvent strålning som misstänkt cancerogen Klass IIB, i samma grupp hittar man saker så som syrade grönsaker, kaffe och Aloe Vera. En Svensk "forskare" ligger delvis bakom att radiofrekvent strålning hamnade i IARC's Klass-IIB grupp, man kan läsa mer om detta stjärnskott här;
https://www.svd.se/lennart-hardell-svensk-mastare-i-cancerlar...

Hardell förärades 9 sidor i sir Richard Dolls' biografi Richard Doll biografi och att karln lyckades undvika ett menedsåtal i fallet med Motorola är förunderligt;
"WASHINGTON-The 4th U.S. Circuit Court of Appeals Wednesday
unanimously affirmed a lower court’s dismissal of an $800 million
brain-cancer suit against Motorola Inc. and others.

The decision puts in further jeopardy nine pending brain cancer suits
against the mobile-phone industry in Baltimore federal court and
likely will chill health litigation generally.

The three-judge panel in Richmond, Va., ruled U.S. District Judge
Catherine Blake did not abuse her discretion in excluding expert
testimony of Dr. Lennart Hardell, a Swedish epidemiologist and star
witness for the plaintiff. The appeals court turned the case around
in relatively quick fashion, having heard oral argument less than a
month ago.

In 2000, Christopher Newman, a Baltimore neurologist, filed suit
against Motorola Inc. and other telecom firms, claiming his brain
cancer was caused by cell-phone use. Newman was represented by the
law firm of high-powered trial lawyer and Baltimore Orioles owner
Peter Angelos.

Last fall, after extensive briefing and a five-day hearing on
scientific evidence in which industry lawyers raised doubts about
Hardell’s methodology and relevancy of his data, Blake ruled
Hardell’s testimony did not meet the Supreme Court’s standard for
acceptability and jury consideration.
The case was dismissed shortly
thereafter."

Dessutom anklagas Hardell för forskningsfusk av sin gamla chef, Lars-Gunnar Larsson.

Det finns en grupp forskare som håller på med detta i Sverige med Hardell och Kjell Hansson-Mild samt Ewa Lindström som pysslar med högst tveksam "forskning". Sedan har vi en grupp i Lund som också håller på och skapade lite rabalder för några år sedan när de hävdade, via en doktorsavhandling, att mobilstrålning orsakade minnesstörningar på möss, mössen i fråga utsattes för visuella minnesförsök men bestod av en musstam som utvecklar retinal atrofi (de blir blinda!?) vid 12 månaders ålder, ingen mus i försöket var yngre än 18 månader... Doktorsavhandlingen godkändes trots att dessa detaljer togs upp under disputationen.
Skandal i Lund beskriven av Läkartidningen
(Kritiken som beskrivs i ingressen 2007 handlar om en avhandling där Lennart Hardell var handledare.)

Anledningen till att jag tar upp detta är för att visa att den forskning som bedrivs och hänvisas till av bland andra vågbrytaren, strålskydsstiftelsen och andra pottrötter inte är särskilt trovärdig. Det finns forskning från 60- och 70-talet där apor och människor utsatts för mycket höga doser mikrovågor och där negativa effekter uteblivit...

Får lov att tacka dig för dagens lagomt övertrötta gapskratt.
Alltså allvarligt, nog för att det finns virrhjärnor, men de där tar ändå priset.

Först den helt galna stämmningen som han tydligen vann, vilket visar vad det är för "genier" vid domstolar och advokatbyråer.
Sen musforskningen är ju en ännu större fars än Stefan Gehardsson, Siw Carlsson och Jojje Jönssons uppsättningar.
Smart att göra bildminne forskning på blinda möss liksom. Lite som att fråga en döv person om han förstått vad man sagt.

Sjukt galet och käpprätt åt helvete från början till slut.

Nej då kan jag vara rätt lugn över min router ändå, haha.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Är skadligt men kommer ta några decennier till för allmänheten att inse. Asbest tog många år för att allmänheten skulle bli medveten.

Sömnsvårigheter som idag förekommer kan jag tänka mig beror på mer trådlös teknik i dess närhet. Wifi, 3G, 4G, mobilen nära sängen....

Explosionen av sjukdomar vi har idag är säkert en kombination av lägre kvalitén av maten, ökad stress och mer trådlösa signaler i luften som påverkar kroppen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leoms:

Är skadligt men kommer ta några decennier till för allmänheten att inse. Asbest tog många år för att allmänheten skulle bli medveten.

Sömnsvårigheter som idag förekommer kan jag tänka mig beror på mer trådlös teknik i dess närhet. Wifi, 3G, 4G, mobilen nära sängen....

Explosionen av sjukdomar vi har idag är säkert en kombination av lägre kvalitén av maten, ökad stress och mer trådlösa signaler i luften som påverkar kroppen.

"kan jag tänka mig"
"Är säkert"

Ändå inleder du med att konstatera att radiovågor i ett visst frekvensområde är skadliga. Vad grundar du det på? Vad är det för bevis du sitter på som inte bara undgått allmänheten utan även den samlade forskarvärlden under de 30+ år vi haft mobil telefoni, t ex?

Vad är det för explosion av sjukdomar du talar om förresten? Vi hade bra mycket mer av den varan innan vi hade radio. Kan man då dra slutsatsen att det är förekomsten av radiovågor som håller infektionssjukdomarna nere, eller är det helt enkelt galet att dra sådana slutsatser om orsak och verkan från simpel korrelation?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

@Mr.Borka: om du någonsin använt en äldre telefon ex: 3210/3310 låt oss säga innan android & iOS 2000-2003 så vet du ju att dom var i plast med en liten monocrome LCD.. det finns ingen värme när telefonen "är i drift"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Mr.Borka: om du någonsin använt en äldre telefon ex: 3210/3310 låt oss säga innan android & iOS 2000-2003 så vet du ju att dom var i plast med en liten monocrome LCD.. det finns ingen värme när telefonen "är i drift"

Men den är fortfarande en sorts värmekälla och den drar ström, om än lite, särskilt under samtal. Sedan skapar ett utebliven luftrum mellan öra och telefon en, slarvigt uttryckt, sorts isolering där värmen från kroppen inte blir luftburen lika bra som det fria örat och temperaturen i huden kan bli något högre.

Min poäng är att det känns förhastat att utgå från att det är strålningen som givit en temperaturhöjning och inte något annat.

Permalänk
Avstängd

SSM är ansvarig myndighet för detta.

Citat:
Strålsäkerhetsmyndighetens bedömning är att det inte finns några hälsorisker med att exponeras för radiovågor från trådlösa datornätverk.

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

Plus mer djuplodande referenser på SSM sidan om man vill fördjupa sig i SSM's bedömning.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Rekommenderar alla att undvika särintressen och istället läsa rapporter från myndigheter och organisationer som har uppdrag att opartiskt granska och sammanställa alla vetenskapliga bevis.

En enskild studie kan visa på effekter men det är först när studien upprepats av andra och ställts i relation till annan kunskap som man kan dra några slutsatser om risker.

Den svenska expertmyndigeten på området är Strålsäkerhetsmyndigheten som i sin tur hänvisar till EU-kommissionens sida:
http://ec.europa.eu/health/scientific_committees/opinions_lay...

strålsäkerhetsmyndigheten själv gjorde en egen rapport 2018 som sammanställde den senaste forskningen:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/press/nyheter/2018/t...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag sitter och surfar lite efter ett pci kort med möjlighet att sända wifi och därmed experimentera med en dator jag har istället för routern.

Mitt i googlandet så får jag syn på den här artikeln.

http://www.vagbrytarenstockholm.se/teknik/tradlosa-natverk/in...

Som också länkar vidare till den här sidan.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsoeg-med-karse-i-9-klass...

Det jag då tänker på är, är verkligen WIFI strålningen så farlig som de påskiner?
För de flesta, där även jag har ju våra routrar igång 24/7.

Och om nu en router tar död på krasse, vad har det för effekter på oss människor?

Om någon här är insatt så super jag gärna i mig lite kunskap.

/Lifooz

Det kan ju vara värt att kolla in följande:

https://www.youtube.com/watch?v=BToqEvCAdPo

https://www.youtube.com/watch?v=h-qzqOhDc_0

Sen är det väl som med rökning, det var ju inte farligt förr, nu finns nu massor med varningstexter på cigarettpaketen. Finns de som rökt i 20-30 år utan märkt nåt problem. Min mor blev för övrigt rekommenderad att börja röka av sin läkare i unga år p.g.a. nåt problem som jag inte minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det kan ju vara värt att kolla in följande:

https://www.youtube.com/watch?v=BToqEvCAdPo

https://www.youtube.com/watch?v=h-qzqOhDc_0

Sen är det väl som med rökning, det var ju inte farligt förr, nu finns nu massor med varningstexter på cigarettpaketen. Finns de som rökt i 20-30 år utan märkt nåt problem. Min mor blev för övrigt rekommenderad att börja röka av sin läkare i unga år p.g.a. nåt problem som jag inte minns.

Vet du vad som ändrade läkarnas uppfattning om rökning? Evidens.

Du länkar till trams-pellar på Youtube som utgår från att radiostrålning från elektronisk utrustning är farligt. Utan evidens och i konflikt med mängder av detaljerade studier som i decennier inte kunnat konstatera någon fara med strålningen från elektronisk utrustning.

I övrigt, som en sidogrej, att länka till Youtube för att stötta argument - eller hypoteser - är bland det sämsta du kan göra. Videoformatet är det antagligen minst effektiva för att förmedla information och synnerligen enkelt att använda för känslomässig manipulation, när man arbetar med både ljud och bild.

Tillägg:
Såhär lyder beskrivningen under en av dina videolänkar, för nyfikna övriga:

"Another one of these blokes who never gets put on mainstream TV. I wonder why?? Barrie Trower speaks about how they're killing us softly. Note. I say before bed because youlre not using the wifi. It's helpful while awake. If you can remove all wifi then great, but if you cannot, at least turn it off before bed so it's not killing you while you sleep."

Från första meningen spelar man på någon sorts konspirationsteori om hur mediabolagen håller sanningen stången och att det finns någon osagt part som har en intention av att döda människor i det fördolda. Att mena på att wifi-strålningen dödar oss påminner lite om koreaner och deras vidskeplighet när det kommer till fläktar, där de starkt ogillar fläktar utan timer-funktion då det påstås finnas en korrelation mellan plötsliga dödsfall och påslagna fläktar. Det är skrock som tycks ha blivit närmast en folksanning så vida spridd uppfattningen tycks ha blivit.

Samma sak med elektronikstrålnings-folket, där de tycks se en korrelation mellan cancerfrekvens och elektronikstrålning. Utan att förstå att en stor bidragande orsak till den historiskt stigande cancerdiagnosfrekvensen kommer från vår förbättrade möjlighet att diagnostisera cancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det kan ju vara värt att kolla in följande:

https://www.youtube.com/watch?v=BToqEvCAdPo

https://www.youtube.com/watch?v=h-qzqOhDc_0

Sen är det väl som med rökning, det var ju inte farligt förr, nu finns nu massor med varningstexter på cigarettpaketen. Finns de som rökt i 20-30 år utan märkt nåt problem. Min mor blev för övrigt rekommenderad att börja röka av sin läkare i unga år p.g.a. nåt problem som jag inte minns.

I Italien, rekommenderar läkare personer med för lågt blodtrycka att börja röka
när blodtrycket gått upp är tanken man ska sluta igen, (hur många som slutar är dock frågan)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Får lov att tacka dig för dagens lagomt övertrötta gapskratt.
Alltså allvarligt, nog för att det finns virrhjärnor, men de där tar ändå priset.

Först den helt galna stämmningen som han tydligen vann, vilket visar vad det är för "genier" vid domstolar och advokatbyråer.
Sen musforskningen är ju en ännu större fars än Stefan Gehardsson, Siw Carlsson och Jojje Jönssons uppsättningar.
Smart att göra bildminne forskning på blinda möss liksom. Lite som att fråga en döv person om han förstått vad man sagt.

Sjukt galet och käpprätt åt helvete från början till slut.

Nej då kan jag vara rätt lugn över min router ändå, haha.

/Lifooz

Kul att du kunde skratta, det gör inte jag. Dessa människor sitter högt upp i den akademiska sfären i Sverige en del av dem sitter som expertrådgivare på myndigheter. Att Hardell fortfarande har kvar sin doktorshatt efter turerna med enkäterna och andra konstigheter är inte bara beklagligt.

Stämningen mot Motorola kastades ut av domstolen, det gick bättre i Italien där domstolen inte lyckades genomskåda lögnerna som Hardell kom med. Tragiskt är bara förnamnet...

Det finns rätt mycket som är ruttet i den Svenska forskavärlden.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

krasse och en Wifi router. ja varför inte testa själv? borde väl inte vara så svårt.

det är ganska så stor skillnad på Mobil frekvenser och Wifi.. pratar du i telefon så kan ju ditt öra bli varmt, med wifi får du anstränga dig då det bara är 0.5Watt

Tillkommer också att intensiteten minskar med kvadraten på avståndet till sändaren. En mobiltelefon som du håller mot skallen har avsevärt större påverkan än vad en WiFi accesspunkt har.

Permalänk
Medlem

Jag säger 'inte nu igen' - denna debatt har varit i luften för alla nya tillämpningar som på något sätts har synts som nya trådar i luften (telefonledningar, kraftledningar, lång och mellanvågsantenner) radio och TV-sändar-torn - och sedan med UMTS-utbyggnaden så fick folk olika symtom för att de såg just ' UMTS'-antenner (men inte de övriga som fans redan när de flyttade in i boeendet) - folk har blivit sjuka av nyuppsatta 'UMTS'-antenner fast de inte har varit inkopplade under långa tider av olika orsaker (transmission kan tex. ta lång tid att få in)

Till detta rätt mycket tveksam forskning som publicerat (och vars namn/grupper redan publicerat) och jag skulle säga att dom rapporterna som presenterats har varit högst undermånliga (men ändå synts i tidningar) och tål inte någon närmare analys som bevisar de slutsatser de vill framhäva. Urvalsparametrar ej redovisade och troligen skulle man få fram värden i diagramform med mer trovärdighet om man hade vitt brus som indata med tillräckligt fint utformade filter i urvalet.

Jag vet att det finns två rapporter med ungefär 3 års mellanrum där exakt samma bild användes som argument för att påvisa helt olika påståenden (bilden med påstådda skador i rått-hjärna, som också har figurerat i tidskrifter) - på de båda rapporternas orginal-PDF med olika slutsatser presenterade var bilden ifråga på pixeln lika då jag verifierade personligen och blev lite förvånad att de inte hade gammajusterat, blurrat eller annan behandling då det nu verkligen gick att bevisa att bilderna verkligen var exakt lika i dessa två rapporter. - med detta var trovärdigheten nere på minus-skalan och jag skulle nog kunna använda ordet 'forskarfusk' för att försöka scam:a fram nya forskningspengar...

Dom här gängen som producerade rapporterna är människor som verkligen vill att elektromagnetisk strålning inom frekvensområden som används för kommunikation skall vara dåligt och farligt och letar desperat efter minsta lilla tecken som bekräftar deras inställning och sedan slår på trumman för att få en ny peng att forska med

Skulle man göra forskning på om folk kan bli sjuka av 'symboler' med negativ koppling - dvs. det man _tror_ är skadligt, så skulle man få skyhög mycket mer 'evidence' än någon av de forskningsgrupper som försöker bevisa att 'mobilstrålning är farligt'

Då iom. man redan bestämt sig för vilken resultat man vill se så har man redan gått ifrån sund vetenskaplig filosofi - för där skall man vara open-minded och tycka att det är intressant oavsett riktning det innebär - och i sanningen så kör man in i återvändsgränder i > 90% av fallen och dom åren och de forskarpengarna är bortslösade - utom i ett avseende och i mina ögon faktiskt gör det 'bortslösade' pengarna minst lika värdefulla som mer framgångsrik forskning - att man i fortsättningen vet att det är en inriktning som man inte skall lägga någon krut på i framtiden. - ungefär som i utforskande av en labyrint till slut inser att det är en blindgång och man behöver inte leta där mera! Att undvika framtida pengasänkor har också ett stort värde, men tyvärr inte speciellt meriterande...

Det man borde ifrågasätta mer är då folks vilja att vändsteka sig stranden, somliga fall samma människor som blir dödsjuka när de ser en 'UMTS'-antenn... - att frivilligt utsätta sig för upp till 1 kW/m^2 badande i elektromagnetisk strålning varav en liten del är så kortvågig att det är joniserande - skadar hudcellerna och för att skydda sig emot detta tvingar koppen att öka på pigmenteringen på ytan för att minska på de djupare skadorna i huden av UV-strålningen så att reparationerna hinner med - tror det kallas att sola sig för att få solbränna och därmed höja sin rank i sina sociala kretsar...

slutligen - den största och mest koncentrerade strålningskällan närmast kroppen är och förblir fortfarande mobiltelefonen - och ju längre ifrån basstationerna som telefonen pratar med, ju mer effekt måste den sända för att nå en viss signal-kvalitet till basstationen och en basstation nära sig är alltså bästa sättet för att hålla den utstrålade effekten låg från mobilen.

Permalänk
Avstängd

Kort svar: Nej.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tycker folk ska vara mer orolig för att vistas utomhus..
Folk som ligger på stranden och suger upp strålning (UV ljus är ju trots allt det) hela dagarna o sen går hem o får migrän av routern.. jeeez.

2,4 ghz är väl ungefär samma frekvens som en micro går på, men 100mW istället för 1000 W, tämligen stor skillad. Vatten absorberar energin och värmer din mat - nog skulle du bli varm om du hade en micro som strålade på dig 1000 watt från 10CM avstånd.

dock kan kroppen absorbera och transportera bort en hel del energi, vi svettas ju en normal person utsöndrar ca 100W värme i rummet, så vidare oroad behöver man inte vara. Detta med varma öron av mobiltelefoner har många orsaker men inget som kan kopplas till just strålningen av telefonen.

Tänk på att din telefon har ett batteri på kanske ett några tiotal watt-timmar. Om än all energi i batteriet skickades ut samtidigt så kanske du skulle få ett varmt öra, men det går ju över tämligen fort. Som andra skriver handlar det snarare om att man håller något mot örat en längre tid, testa håll din hand där så märker du ju skilladen - sen blir ju en modern telefon tämligen varm av processorn.

Blir så irriterad av folk som hispar om strålning. Vi är skapade att tolerera en del strålning, att leva på jorden gör att man får ta en hel del strålning. Utan strålning skulle vi inte leva här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Mr.Borka: om du någonsin använt en äldre telefon ex: 3210/3310 låt oss säga innan android & iOS 2000-2003 så vet du ju att dom var i plast med en liten monocrome LCD.. det finns ingen värme när telefonen "är i drift"

3210/3310 blev väl skapligt varma under samtal?
Och du påstår väl inte att du har skärmen tänd som alstrar värme på din smartphone när du har den vid örat?