Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Finns de som tror att hela mobilgenerationen kommer antingen bli blinda eller hjärnskadade år 2030. Det moderna samhällets undergång.

WiFi är nog inte så farligt. Farligare att sola.

tror mera på alla gamnackar med missväxta ben som följd som man kommer att förundra sig över i framtida utgrävningar och inte känner till begreppet 'Facebook...'

åk valfri kommunal transportmedel så framgår det snart ganska klart vad jag menar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Och därför anser jag att man inte ska bli pajkastad, varken för att man är skeptisk, oroad eller ifrågasätter det hela. Det finns ännu varken bevis på att det är riskfritt eller att det finns risker.

Nä, nu ska jag försöka gå och sova lite. Har knappt fått någon ordentlig sömn på en vecka nu. Ska ner till stugan om ett par dagar och får se om det blir bättre. Det borde ge lite riktlinjer om det är som jag tror eller inte... innan jag knackar på hos våra grannar och frågar om de vill vara med i min undersökning.

Kom ihåg att utesluta andra faktorer, du behöver nog ta hjälp av hela granskapet som testgrupp. Sen måste dom titta lika mycket på ljusskärmar som de brukar samt hålla samma levnadsvanor.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Och därför anser jag att man inte ska bli pajkastad, varken för att man är skeptisk, oroad eller ifrågasätter det hela. Det finns ännu varken bevis på att det är riskfritt eller att det finns risker.

Nä, nu ska jag försöka gå och sova lite. Har knappt fått någon ordentlig sömn på en vecka nu. Ska ner till stugan om ett par dagar och får se om det blir bättre. Det borde ge lite riktlinjer om det är som jag tror eller inte... innan jag knackar på hos våra grannar och frågar om de vill vara med i min undersökning.

Nänä. Jag svingar inga pajer ;).

Det jag däremot vill poängtera och som är ganska relevant i sammanhanget är det här mer hur forskningen uttrycker sig när det saknas belägg för närvaro även inom områden det forskas mycket kring. Det går inte riktigt att bevisa frånvaro och därför lämnar man inte dörren helt stängd.
Det ska inte förväxslas med att forskarvärlden är okunnig inom ämnet. Det är bara så man uttrycker sig vetenskapligt. Vi kan inte bevisa att exempelvis regndans inte fungerar heller. Det vi kan säga är att forskningen i nuläget inte kan hitta belägg för att det skulle fungera att framkalla regn med dans.

Nu likställer jag inte regndans med skaderisk vid strålning statistiskt sett för det blir en dålig jämförelse. Poängen är istälet att om forskningen i nuläget inte ser några relevanta samband egentligen kan vara en indikation på att det inte finns några tydliga samband. I synnerhet om det har forskats mycket inom ämnet. Och forskats har det gjort inom strålning i mängder kan jag lova ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, nej det måste det inte alls.

Av samma anledning som det står att du inte ska äta dem på påsarna i paket som ligger där för att absorbera fukt så gör företag allt för att friskriva sig från alla möjliga och omöjliga stämningar i framtiden.

Mjölk blir heller inte dålig 00:01 på sitt bäst före datum, den klarar sig oftast betydligt längre än så. Men de säkerställer att den kommer att hålla sig så länge.

I torkpåsarna finns det antingen vulkanisk lera väldigt lik det man har i grå klumpande kattsand (bentonit-lera, faktum är att man kan använda i ugn torkad kattsand till lite över 100 grader värmd en tid nästan lika bra som silikagel i en tygsäck om man skall torka/hålla fuktfritt i lite större utrymme).

Andra alternativet är silikagel (som också används som kattsand, är den halvgenomskinliga lätta vita kattsanden) - inget av det är speciellt giftigt och man kan förtära innehållet utan större problem.

att man förr i tiden hade varningsskyltar var för att man förr hade kulor av i silikagel färgad med en aning koboltklorid i silikagelblandningen för att kunna se om silikagelen var torr eller inte (blå när det var helt torr gå över från blålila till röd när det var delvis uppfuktad - ljust rosa till grådaskig när den är nära mättad med vatten) - men visade sig med tiden att kobolt-föreningar kunde har en risk för cancerframkallande effekt och då blev det restriktioner. idag används det i princip inte alls utom i tekniska sammanhang och välkontrollerad hantering.

I matförpackningar och mjukkonsever så kan andra inlägg hittas som tex. absorberar syre (med tex. järnpulver som syreabsorbent) och det mesta som har kontakt med maten eller som kan förväxlas så att barn kan få för sig att stoppa i sig - är i 99% av fallen med ofarlig innehåll eller bara milt påverkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Det jag menar är den sammanlagda mängden sett till effekt, inräknat enheter med alla styrkor. Om vi tar 5G (mobilmast) som exempel. Det sägs att det behöver sitta en mast var 300:e meter för täckningens skull. Om vi för enkelhetens skull placerar dig i mitten med en radie på 300 meter till samtliga omkringliggande master skulle det innebära att du utsätts för strålning från ~6 master samtidigt plus den du sitter på. Förutsatt att inga andra 5G-master placeras i närheten.

Lägg därtill alla övriga strålningskällor, inkl. 3G, 4G och wifi. Bara där jag sitter just nu når strålningen från 67 separata wifi-routrar mig. Troligtvis ändå försumbart och totalt "riskfritt" under kortare perioder. Men hur ser det ut med den långtida exponeringen av alla källor sammantaget? Detta vet vi inte, ingen har i.a.f. ännu lyckats hitta någon rapport som ger ett klart besked. Utöver detta har vi all annan strålning som vi helt enkelt bara ansett vara normalt i årtioenden.

Mängden mobilmaster du har runt dig inom en viss radie, samt huruvida du har en massa grannar med Wifi är näst intill obetydligt jämfört med vad en enda Wifi-router i ditt rum eller gud förbjude en mobiltelefon nära ditt öra utsätter dig för när det gäller effekten antingen i W eller dBm strålning din kropp absorberar och/eller släpper igenom. Här är en bra artikel som förklarar förhållandet mellan signalstyrka och avstånd:

https://www.rfvenue.com/blog/2014/12/15/when-it-comes-to-rf-d...

Ett bra citat:
As radio waves travel outward from their source - a transmitter - they lose intensity, and fast. The intensity of radio waves over distance obeys the inverse-square law, which states that intensity is inversly proportional to the square of the distance from a source.

Har ytterligare glada nyheter gällande 5G-nätet. Är du typen som föredrar att sitta hemma och höka och inte har fönster öppna etc, då kommer du helt slippa den "värsta" strålningen från mobilnätet eftersom frekvenser runt 5Ghz och högre har svårt att tränga igenom betongväggar. 10Ghz fixar inte ens ens gipsväggar och trä, samt tillhör de frekvenser som kommer dominera i öppna stadsmiljöer i framtiden. Ifall du vill undvika strålningen kommer du ha betydligt fler alternativ framöver.

Skrivet av pajjann:

Med dålig mottagning sänder en vanlig mobil upp till 1-2watt.

Är inte van att tala om sändareffekt i Watt så det blev lite fel där!

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vad pratar du om?

Du förväntas inte dra någon slutsats alls. Slutsatsen i studien jag länkat pekar på en korrelation mellan särskild strålningsfrekvens och cancerfrekvens hos specifikt hanråttor. Det du påstår har du ingen täckning för i den aktuella studien. Särskilt när honråttorna i studien inte tycktes lida av någon större cancerfrekvens än kontrollgruppen. För att vara konsekvent i ditt tänkande hade du i så fall behövt dra slutsatsen att strålningen är helt ofarlig för allting av honkönet.

Igen, du förstår inte skillnad på påståendet att något är riskfritt och något saknar anledning att antaga vara förknippat med risk.
Den rådande konsensus inom området idag talar för att ingen uppenbar risk råder, men samtidigt rekommenderas en viss försiktighet - för att vara på den säkra sidan. Ungefär samma sorts rekommendationer som för allt annat.

Nej, jag drar slutsatsen att det finns en risk med strålning. Måhända att du tycker att man ska genomföra liknande experiment på människor, vilket rent vetenskapligt är det mest relevanta. Du kan även fortsätta predika att strålning i den form som utövats i testet bara är farlig för råtthanar. Jag väljer dock att ta till mig av den lilla forskning som är gjord och likt en av forskarna i testet även använda en smutta sunt förnuft.

Den konsensus du insisterar på finns inte. Den enda konsensus som finns är att man inte kunnat bevisa något och att mer studier behövs. Tillika att man tills man vet mer börvidta de försiktighetsåtgärder man kan.

Sen kan ju var och en använda den informationen som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Edit:
Men kolla igenom forskningsrapporten jag länkade till. Den tar upp strålnivåer från allehanda källor. Exempelvis hur mycket strålning vi får från mobilmaster. Raporten konstaterar att det är våra mobiltelefoner som ger högst strålning och det är för att de är så nära huvudet. Mobilmasterna däremot är vi så långt ifrån att de inte blir så relevanta.

Jag har läst rapporten, men den ger inte några direkta svar. Vad gäller strålning är det just mätvärden den tar upp och att värdena ligger under gällande referensvärden i UK. Det är inte så intressant för mig, jag är mer intresserad av de långtida effekterna. Att något ligger under ett visst referensvärde baserat på kort exponering är egentligen ganska ointressant. I dagens samhälle utsätts vi för konstant exponering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nänä. Jag svingar inga pajer ;).

Det jag däremot vill poängtera och som är ganska relevant i sammanhanget är det här mer hur forskningen uttrycker sig när det saknas belägg för närvaro även inom områden det forskas mycket kring. Det går inte riktigt att bevisa frånvaro och därför lämnar man inte dörren helt stängd.
Det ska inte förväxslas med att forskarvärlden är okunnig inom ämnet. Det är bara så man uttrycker sig vetenskapligt. Vi kan inte bevisa att exempelvis regndans inte fungerar heller. Det vi kan säga är att forskningen i nuläget inte kan hitta belägg för att det skulle fungera att framkalla regn med dans.

Nu likställer jag inte regndans med skaderisk vid strålning statistiskt sett för det blir en dålig jämförelse. Poängen är istälet att om forskningen i nuläget inte ser några relevanta samband egentligen kan vara en indikation på att det inte finns några tydliga samband. I synnerhet om det har forskats mycket inom ämnet. Och forskats har det gjort inom strålning i mängder kan jag lova ;).

Nu skulle det väl iofs vara ganska lätt att testa om regndans faktiskt fungerar. 😉

Precis som man kan studera strålningseffekter. Problemet med strålning är att testerna skulle behöva pågå i årtionden för att ge tillräcklig data. Att skynda på tester för att undersöka eventuell kausalitet genom att öka effekten ser jag inte heller som en pålitlig metod. Ett sådant test skulle troligtvis visa på ett visst samband, men återigen inte ge ett konkret underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Mängden mobilmaster du har runt dig inom en viss radie, samt huruvida du har en massa grannar med Wifi är näst intill obetydligt jämfört med vad en enda Wifi-router i ditt rum eller gud förbjude en mobiltelefon nära ditt öra utsätter dig för när det gäller effekten antingen i W eller dBm strålning din kropp absorberar och/eller släpper igenom. Här är en bra artikel som förklarar förhållandet mellan signalstyrka och avstånd:

https://www.rfvenue.com/blog/2014/12/15/when-it-comes-to-rf-d...

Ett bra citat:
As radio waves travel outward from their source - a transmitter - they lose intensity, and fast. The intensity of radio waves over distance obeys the inverse-square law, which states that intensity is inversly proportional to the square of the distance from a source.

Har ytterligare glada nyheter gällande 5G-nätet. Är du typen som föredrar att sitta hemma och höka och inte har fönster öppna etc, då kommer du helt slippa den "värsta" strålningen från mobilnätet eftersom frekvenser runt 5Ghz och högre har svårt att tränga igenom betongväggar. 10Ghz fixar inte ens ens gipsväggar och trä, samt tillhör de frekvenser som kommer dominera i öppna stadsmiljöer i framtiden. Ifall du vill undvika strålningen kommer du ha betydligt fler alternativ framöver.

Är inte van att tala om sändareffekt i Watt så det blev lite fel där!

Ledsen att behöva upprepa mig. Det är den långtida exponeringen jag är intresserad av. Fullt medveten om att styrkan avtar snabbt, men det är föga tröst för de med mobilmasten på taket mittemot. Argument används fortfarande som att strålningen är obefintlig redan 10 meter från masten, vilket är det som används som marginal i t.ex. Stockholm stad. Detta är en fultolkning eftersom referensvärdena är satta utefter just 10 meters avstånd. Man har ingen skyldighet att se över en samlad strålningseffekt, bara per mast.

Tester av dagens mobilmaster visar att strålningen är som störst 100-300 meter från masten. Beroende på höjd, vinkel etc. Med 5G lär detta avstånd bli mindre och frågan är vad detta kommer resultera i. Strålsäkerhetsmyndigheten har ännu inte gjort någon utredning av vilka rekommendationer man kommer att ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Nu skulle det väl iofs vara ganska lätt att testa om regndans faktiskt fungerar. 😉

Precis som man kan studera strålningseffekter. Problemet med strålning är att testerna skulle behöva pågå i årtionden för att ge tillräcklig data. Att skynda på tester för att undersöka eventuell kausalitet genom att öka effekten ser jag inte heller som en pålitlig metod. Ett sådant test skulle troligtvis visa på ett visst samband, men återigen inte ge ett konkret underlag.

Problemet med att testa regndansen är att utövaren kanske hävdar att regnet en vecka senare berodde på dansen, eller att den inte fungerade just den dagen för att Mars var för nära jorden. När man då säger att "men det finns ju inget som stöder det påståendet" så får man; "men bevisa att det INTE är så då!" tillbaka.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Problemet med att testa regndansen är att utövaren kanske hävdar att regnet en vecka senare berodde på dansen, eller att den inte fungerade just den dagen för att Mars var för nära jorden. När man då säger att "men det finns ju inget som stöder det påståendet" så får man; "men bevisa att det INTE är så då!" tillbaka.

Förstår vad du menar, men även i det fallet skulle man få data att sammanställa för att skapa sig en uppfattning om dess pålitlighet. Man kommer nog aldrig med säkerhet kunna fastslå om en viss mängd strålning av denna typ kommer ge skador. Däremot kan man skaffa sig ett hyffsat pålitligt underlag om man gör tillräckligt många studier på diversifierad population. Jag är ganska övertygad om att majoriteten inte påverkas nämnvärt, men att det däremot kan finnas en risk för ökad allmän hälsorisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Men ska vi jämföra ska vi hålla oss till åtminstone samma frekvensområde.

Tar vi nu radiostrålningen från solen eligt http://www.cnofs.org/Handbook_of_Geophysics_1985/Chptr11.pdf fig 11-1 så hamnar vi på 1e-20 W/m²/Hz vid 10 cm våglängd. Kan gå upp en faktor 100 vid solstormar mm, men vi antar normal sol.

2.4 GHz wifibandet är ca 100MHz brett, så inom det bandet strålar solen med 1e-12 W/m²
Antag 0.1 W uteffekt på en wifi-nod, detta motsvar då 1e11 M² från solen.
Arean på en sfär: A=4*pi*r² --> r = sqrt(A/4/pi) = 89 206 meter.
Så inom 2.4 GHz wifibandet motsvarar solen en accesspunkt på närmare 9 mils avstånd om det är fri sikt. Tar du all strålning från solen inom 0 till 10GHz så motsvar det att du är på runt 5 kilometers avstånd från din accesspunkt.
Så visst har strålningen alltid funnits där, men aldrig på de nivåer den är i dag.

Min poäng är att fotonerna som skapas i samband med mobilnäten har så lite energi i sig och stor utbredning i rummen att de kan inte under några som helst omständigheter generera att en atom byter bana eller får en protein att ändra sig och starten till en cancer - bara knuffarna av värmen i kroppen skakar runt molekylerna så mycket mer att atomerna nästa lossnar av stötarna och redan vid 42 grader C i feber är en vuxen nära döende för att så pass mycket molekyler av proteiner och annat skadas av värmens vibrationer att reparationsdelen inte hänger med längre. - har sett en animering på en proteinmolekyl och hur man tror de rör på sig av värmevibrationerna i tex kroppen och det ser fanimig inte klokt ut med atomer som skakar och fjädrar ut sig, skruvar på sig och vrider med atomer som nästa ser ut att fly molekylen och sedan fjädrar tillbaka - bara av den inneboende kinetiken av värmerörelserna, då inser man skillnaden mellan 37 grader och 42 grader då en atom vid 37 grader C som nästan kickas ut ur molekylen av värmerörelserna, men dras tillbaka igen och på rätt plats - kan vid 42 grader C få så mycket kinetik att 'gummisnodden' går av, atomen flyr och proteinet förändrar sig (det synliga av det som vi ser när väldigt många gör det samtidigt är att proteinet koagulerar)

fotoner som inte kan uträtta någon form av 'arbete' i form av att byta elektronbanor och annat som går under begreppet 'joniserande strålning' - slutar sitt liv som en smula extra mekanisk knuff i någon riktning i allt annat som redan skakar och vibrerar som fasen av redan befintliga värmen - dvs. en temperaturhöjning motsvarande dess energiinnehåll - och det är inte mycket per foton.

värmestrålningen i området 1 - 100 µm är som redan nu väldigt mycket mer energirikare per foton än någon av av de frekvenser som används inom mobilkommunikation.

Och så länge fotonerna inte utför joniserande arbete så spelar inte frekvensen någon roll (mer än för inträngningsdjupet och absorptionen) - om det är en singel carrier på en frekvens en 1 Hz bandbredd eller om det är mycket bredbandig signal över mycket stort frekvensområde - det är totala energimängden och därmed uppvärmningen som resultat som räknas och om det blir för högt för att det inte kan kyla sig i samma takt som tillförseln - ja, då kan skada.

värmestrålningen från en brasa är egentligen enorm i området från 1µm till synligt ljus med en mycket bredbandig elektromagnetisk belysning och hög effektdensitet, och trots att det hamrar på som sjuttsingen med högenerigska fotoner med tiotusentals till hundratals högre energi per foton än 5.25 GHz -fotoner så är det ingen som direkt oroa sig för cancer av strålningen - men går en klassisk kvicksilver gatulampas ytterskal sönder (tex. fotbollsplansbelysning som spricker vid tändning) och inre röret lyser i blågrön färg och det börja lukta ozon - ja då har vi strålar som faktiskt är cellskadande - även i låg dos rent yteffektmässigt över en fotbollsplan så kan publiken och spelarna känna av det med ögonsveda efter ett antal timmar (svetsblänk kallat av smeder, klassiker från elsvetsning och man inte skyddar sig ordentligt med svetsskärmen) - just för att varje UV-foton gör rent hus när det kraschar ned i huden och ställer till med skador i form av joniserande molekyler som härjar runt som värsta radikaler..

---

Det som i grunden har styrt alla nuvarande regler är glaskroppsuppvärmningen i ett öga - ögats glaskropp är känd för att ha väldigt svårt att göra sig av med med värme då det är gelatinartat och ingen cirkulation av blod - och värme sprider sig pissdåligt i vatten i gelatiniserad form.

Sedan har man gått ned från denna med en faktor minst 1000 för att vara helt säker på att nivåerna inte är för höga ens för yrkesemän som håller på med antenner och går i områden med master och vattentornstak med många antenner påslagna och i full drift - effektdensiteten på en panelantenn är inte speciellt hög fast man står bredvid denna - det är värre med den mikroskopiska antennen som sitter på en telefon då det blir en tämligen intensiv punktkälla, men även med denna så slutar strålningen som uppvärmning av målet - och i en modern mobil så handlar det om max 250 mW och är det mer än 2-3 pinnar på telefonmottagningen så är man på under 1 mW och det är dynamiskt reglerande hela tiden i millisekundsupplösning (det kravet kom med UMTS och sedan har det bara fortsatt). det finns ett skäl till att inte slå på sändaren maximalt och bara precis så mycket som behövs - det är för att spara på batterier då sändaren är en stor förbrukare av ström (och det mesta blir värme i telefonen - det som senare upplevs som att örat blir varm och feltolkas att uppvärmningen beror på utsända radioenergin), men som idag överträffas med råge av CPU och GPU i en modern smartphone.

Att tänka på att lysa med en modern LED-ficklampa i 3W klass med mynningen på linsen direkt mot huden ger mer än 50000 ggr mer högenergiska fotoner i jämförelse med 5GHz-fotoner i mycket stort flöde rätt ned i huden i mycket högre energidensitet än vad en mobil någonsin kan ge, som dessutom är ganska rundstrålande pga. av våglängdens natur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Nej, jag drar slutsatsen att det finns en risk med strålning. Måhända att du tycker att man ska genomföra liknande experiment på människor, vilket rent vetenskapligt är det mest relevanta. Du kan även fortsätta predika att strålning i den form som utövats i testet bara är farlig för råtthanar. Jag väljer dock att ta till mig av den lilla forskning som är gjord och likt en av forskarna i testet även använda en smutta sunt förnuft.

Igen och igen. Du drar slutsatser baserat på data du inte kan sluta dig till. Slutsatsen i studien var enkel: det fanns en korrelation mellan särskild strålning och ökad cancerfrekvens hos hanråttor, och ingen sådan ökad frekvens hos honråttor. Du kan inte sluta dig till att strålningen faktiskt är vad som orsakade hanråttornas ökade cancerfrekvens och du kan absolut inte sluta dig till att observationen är relevant för människor. Då vi inte är råttor. Det kanske känns intuitivt, men det gör det inte troligt eller försvarligt.

Citat:

Den konsensus du insisterar på finns inte. Den enda konsensus som finns är att man inte kunnat bevisa något och att mer studier behövs.

Det råder en konsensus inom relevanta fält. Konsensus betyder i detta sammanhang att den stora gruppen relevanta forskare är överens kring slutsatsen att mobilstrålning - i den utsträckning normalt förekommande - inte innebär en uppenbar hälsorisk. Det är vad myndighetsuttalanden och rekommendationer är, eller åtminstone bör vara, baserade på. Det betyder inte, likt vad du tycks tolka ordet, att alla är överens. Det betyder inte heller att den stora gruppen forskare är helt färdiga, har fattat definitiva ståndpunkter i frågan och deklarerar frågan avklarad.

Citat:

Sen kan ju var och en använda den informationen som man vill.

Ja, men det betyder inte att alla slutsatser är lika välgrundade som andra. Tar du ett steg tillbaka och läser genom vad du skriver så kommer du, med lite tur, se att det du håller på med är ett enda stort argumentationsfel där du utgår från en slutsats som sann och desperat söker efter stöd för din tes - och griper efter halmstrån som resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Ledsen att behöva upprepa mig. Det är den långtida exponeringen jag är intresserad av. Fullt medveten om att styrkan avtar snabbt, men det är föga tröst för de med mobilmasten på taket mittemot. Argument används fortfarande som att strålningen är obefintlig redan 10 meter från masten, vilket är det som används som marginal i t.ex. Stockholm stad. Detta är en fultolkning eftersom referensvärdena är satta utefter just 10 meters avstånd. Man har ingen skyldighet att se över en samlad strålningseffekt, bara per mast.

Tester av dagens mobilmaster visar att strålningen är som störst 100-300 meter från masten. Beroende på höjd, vinkel etc. Med 5G lär detta avstånd bli mindre och frågan är vad detta kommer resultera i. Strålsäkerhetsmyndigheten har ännu inte gjort någon utredning av vilka rekommendationer man kommer att ge.

Okej, kan jag anta att du är medveten om att effekten i en radiosignal från sändaren avtar 4 gånger per dubblat avstånd? I ett vakuum alltså, utan atmosfär, betongväggar eller metaller i omgivningen. Att signalen mätt från marknivå är som starkast 100-300 meter från masten är enbart ett (positivt) tecken på hur välplacerade de flesta master är för att undvika direkt sikt på korta avstånd. Har inte jobbat inom telekom men något säger mig att strålsäkerhet inte är det främsta skälet varför masterna byggs så, dock är det ju enbart positivt för strålhetsarna.

Att detta avstånd kommer bli mindre med 5G är av den simpla anledningen att högre frekvenser inom specifikationen där allt krut på infrastrukturen kommer läggas kräver i det närmsta direkt line-of-sight, alltså direkt sikt utan hinder mellan sändare och mottagare. Detta kan ju ses som något negativt om man tycker att det som är jobbigt och farligt är en massa överlappande, osynliga vågor i luften och inte hur "stark" strålningen är.

Å andra sidan kommer effekten per individuell mast vara väldigt mycket mindre utöver tidigare nämnda fördelar med högre frekvensband. Det finns alltså en drös skäl varför alla strålhetsare och vågbråkare egentligen skulle kunna vara nöjda med den tekniska utvecklingen i och med 5G, om deras känslomässiga argument fokuserades på de positiva aspekterna vill säga. Vad strålningen från 5G-master kommer resultera i på stor skala är kanske en bra fråga som är svår att besvara förrän det implementerats, å andra sidan är det alla stackars innerstadskräk som jag som kommer få våra hjärnceller grillade först ifall något går väldigt snett. Då får jag äta mina ord, förmodligen genom en slang!

@xxargs
Otroligt bra inlägg igen! Skulle uppskatta rättelser om du märker att något jag skrivit här är felaktig information.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Det är här vi har olika åsikter. Enbart ditt ordval av "behövs med största sannolikhet inte" är bevis för att det faktiskt behövs forskning på ämnet. Det rimliga borde vara att ta reda på fakta om vad som faktiskt gäller och inte peka på några studier som gjordes på 60-talet(!!).

Hur du efter din egen text kan säga att Ericsson-rapporten är irrelevant är ofattbart eftersom den fastslår att man inte kommer kunna hålla sig under dagens referensvärden...

Studierna från 60/70-talet är mycket relevanta då det är direkta exponeringsstudier av levande människor och apor med mycket höga strålfält under lång tid. Bara för att de har några år på nacken betyder inte att de kan avfärdas hur som helst. De gränsvärden som behövs är för att begränsa brännskador och starr, hur dessa skall räknas fram har inte jag byxor till att göra då jag är 'valenselektronfysiker'...

Dagens referensvärden är förmodligen för konservativa i 10-50 GHz bandet, dock har jag inte räknat på det själv.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Igen och igen. Du drar slutsatser baserat på data du inte kan sluta dig till. Slutsatsen i studien var enkel: det fanns en korrelation mellan särskild strålning och ökad cancerfrekvens hos hanråttor, och ingen sådan ökad frekvens hos honråttor. Du kan inte sluta dig till att strålningen faktiskt är vad som orsakade hanråttornas ökade cancerfrekvens och du kan absolut inte sluta dig till att observationen är relevant för människor. Då vi inte är råttor. Det kanske känns intuitivt, men det gör det inte troligt eller försvarligt.

Det råder en konsensus inom relevanta fält. Konsensus betyder i detta sammanhang att den stora gruppen relevanta forskare är överens kring slutsatsen att mobilstrålning - i den utsträckning normalt förekommande - inte innebär en uppenbar hälsorisk. Det är vad myndighetsuttalanden och rekommendationer är, eller åtminstone bör vara, baserade på. Det betyder inte, likt vad du tycks tolka ordet, att alla är överens. Det betyder inte heller att den stora gruppen forskare är helt färdiga, har fattat definitiva ståndpunkter i frågan och deklarerar frågan avklarad.

Ja, men det betyder inte att alla slutsatser är lika välgrundade som andra. Tar du ett steg tillbaka och läser genom vad du skriver så kommer du, med lite tur, se att det du håller på med är ett enda stort argumentationsfel där du utgår från en slutsats som sann och desperat söker efter stöd för din tes - och griper efter halmstrån som resultat.

Det är risken jag reagerar på. Bara för att experimenten utförs på råttor anser jag inte att man ska avfärda den som irrelevant för människor. Återigen, för att vara säker måste man göra tester utformade efter vad man vill undersöka. I detta fallet har vi inga tester på människor varför jag drar slutsatsen att strålning kan vara farligt. Oavsett objekt. Inte vetenskapligt korrekt, men ett resultat jag väljer att förhålla mig till personligen.

Men det är väl bara att köra igång tester på människor. Vi verkar ha flera i denna tråden som utan problem kan tänka sig att genomgå strålningsexperiement, du själv inkluderad förmodar jag. Så får vi ju svar på hur det ligger till.

Vad gäller referensvärdena är de satta utefter att man befinner sig inom ett visst avstånd en viss tid. Återigen upprepar jag mig, det är de långvariga effekterna jag är intresserad av. Att det är tryggt för en mastarbetare att befinna sig inom ett visst avstånd under en begränsad tid är helt ointressant för mig. Det är arbetsmiljö som jag förväntar mig myndigheter tar på allvar. Det som saknas är de långvariga effekterna för för avstånd längre än 10 meter från en mast. Eller för den delen 10 meter från 10 eller 15 master. Inga referensvärden eller direktiv finns för långvarig exponering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Okej, kan jag anta att du är medveten om att effekten i en radiosignal från sändaren avtar 4 gånger per dubblat avstånd? I ett vakuum alltså, utan atmosfär, betongväggar eller metaller i omgivningen. Att signalen mätt från marknivå är som starkast 100-300 meter från masten är enbart ett (positivt) tecken på hur välplacerade de flesta master är för att undvika direkt sikt på korta avstånd. Har inte jobbat inom telekom men något säger mig att strålsäkerhet inte är det främsta skälet varför masterna byggs så, dock är det ju enbart positivt för strålhetsarna.

Att detta avstånd kommer bli mindre med 5G är av den simpla anledningen att högre frekvenser inom specifikationen där allt krut på infrastrukturen kommer läggas kräver i det närmsta direkt line-of-sight, alltså direkt sikt utan hinder mellan sändare och mottagare. Detta kan ju ses som något negativt om man tycker att det som är jobbigt och farligt är en massa överlappande, osynliga vågor i luften och inte hur "stark" strålningen är.

Å andra sidan kommer effekten per individuell mast vara väldigt mycket mindre utöver tidigare nämnda fördelar med högre frekvensband. Det finns alltså en drös skäl varför alla strålhetsare och vågbråkare egentligen skulle kunna vara nöjda med den tekniska utvecklingen i och med 5G, om deras känslomässiga argument fokuserades på de positiva aspekterna vill säga. Vad strålningen från 5G-master kommer resultera i på stor skala är kanske en bra fråga som är svår att besvara förrän det implementerats, å andra sidan är det alla stackars innerstadskräk som jag som kommer få våra hjärnceller grillade först ifall något går väldigt snett. Då får jag äta mina ord, förmodligen genom en slang!

@xxargs
Otroligt bra inlägg igen! Skulle uppskatta rättelser om du märker att något jag skrivit här är felaktig information.

Fast nu talar ju Ericssons egen rapport mot det du skriver. Tvärtom skriver Ericsson att man med utbyggnaden av 5G inte kommer att kunna hålla sig under dagens referensvärden. Det blir iaf väldigt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Studierna från 60/70-talet är mycket relevanta då det är direkta exponeringsstudier av levande människor och apor med mycket höga strålfält under lång tid. Bara för att de har några år på nacken betyder inte att de kan avfärdas hur som helst. De gränsvärden som behövs är för att begränsa brännskador och starr, hur dessa skall räknas fram har inte jag byxor till att göra då jag är 'valenselektronfysiker'...

Dagens referensvärden är förmodligen för konservativa i 10-50 GHz bandet, dock har jag inte räknat på det själv.

Dem är relevanta för de tester och syften de utfördes. De är inte relevanta utifrån dagens samhälle med allt fler källor och olika signalstyrkor. Det samtliga tester visar är att det finns en risk, baserat framförallt på styrka, avstånd och exponeringstid. Det man testar är återigen uppvärmning av vävnad vid upprepade tillfällen. D.v.s. den typ av exponering du får om du kanske jobbar inom branschen. Den långtida, konstanta exponeringen har inte testats i den utsträckning att man kunnat få fram tillräckligt bra beslutsunderlag. Bara att det finns indikationer på att det kan vara farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Min poäng är att fotonerna som skapas i samband med mobilnäten har så lite energi i sig och stor utbredning i rummen att de kan inte under några som helst omständigheter generera att en atom byter bana eller får en protein att ändra sig och starten till en cancer - bara knuffarna av värmen i kroppen skakar runt molekylerna så mycket mer att atomerna nästa lossnar av stötarna och redan vid 42 grader C i feber är en vuxen nära döende för att så pass mycket molekyler av proteiner och annat skadas av värmens vibrationer att reparationsdelen inte hänger med längre. - har sett en animering på en proteinmolekyl och hur man tror de rör på sig av värmevibrationerna i tex kroppen och det ser fanimig inte klokt ut med atomer som skakar och fjädrar ut sig, skruvar på sig och vrider med atomer som nästa ser ut att fly molekylen och sedan fjädrar tillbaka - bara av den inneboende kinetiken av värmerörelserna, då inser man skillnaden mellan 37 grader och 42 grader då en atom vid 37 grader C som nästan kickas ut ur molekylen av värmerörelserna, men dras tillbaka igen och på rätt plats - kan vid 42 grader C få så mycket kinetik att 'gummisnodden' går av, atomen flyr och proteinet förändrar sig (det synliga av det som vi ser när väldigt många gör det samtidigt är att proteinet koagulerar)

fotoner som inte kan uträtta någon form av 'arbete' i form av att byta elektronbanor och annat som går under begreppet 'joniserande strålning' - slutar sitt liv som en smula extra mekanisk knuff i någon riktning i allt annat som redan skakar och vibrerar som fasen av redan befintliga värmen - dvs. en temperaturhöjning motsvarande dess energiinnehåll - och det är inte mycket per foton.

värmestrålningen i området 1 - 100 µm är som redan nu väldigt mycket mer energirikare per foton än någon av av de frekvenser som används inom mobilkommunikation.

Och så länge fotonerna inte utför joniserande arbete så spelar inte frekvensen någon roll (mer än för inträngningsdjupet och absorptionen) - om det är en singel carrier på en frekvens en 1 Hz bandbredd eller om det är mycket bredbandig signal över mycket stort frekvensområde - det är totala energimängden och därmed uppvärmningen som resultat som räknas och om det blir för högt för att det inte kan kyla sig i samma takt som tillförseln - ja, då kan skada.

värmestrålningen från en brasa är egentligen enorm i området från 1µm till synligt ljus med en mycket bredbandig elektromagnetisk belysning och hög effektdensitet, och trots att det hamrar på som sjuttsingen med högenerigska fotoner med tiotusentals till hundratals högre energi per foton än 5.25 GHz -fotoner så är det ingen som direkt oroa sig för cancer av strålningen - men går en klassisk kvicksilver gatulampas ytterskal sönder (tex. fotbollsplansbelysning som spricker vid tändning) och inre röret lyser i blågrön färg och det börja lukta ozon - ja då har vi strålar som faktiskt är cellskadande - även i låg dos rent yteffektmässigt över en fotbollsplan så kan publiken och spelarna känna av det med ögonsveda efter ett antal timmar (svetsblänk kallat av smeder, klassiker från elsvetsning och man inte skyddar sig ordentligt med svetsskärmen) - just för att varje UV-foton gör rent hus när det kraschar ned i huden och ställer till med skador i form av joniserande molekyler som härjar runt som värsta radikaler..

---

Det som i grunden har styrt alla nuvarande regler är glaskroppsuppvärmningen i ett öga - ögats glaskropp är känd för att ha väldigt svårt att göra sig av med med värme då det är gelatinartat och ingen cirkulation av blod - och värme sprider sig pissdåligt i vatten i gelatiniserad form.

Sedan har man gått ned från denna med en faktor minst 1000 för att vara helt säker på att nivåerna inte är för höga ens för yrkesemän som håller på med antenner och går i områden med master och vattentornstak med många antenner påslagna och i full drift - effektdensiteten på en panelantenn är inte speciellt hög fast man står bredvid denna - det är värre med den mikroskopiska antennen som sitter på en telefon då det blir en tämligen intensiv punktkälla, men även med denna så slutar strålningen som uppvärmning av målet - och i en modern mobil så handlar det om max 250 mW och är det mer än 2-3 pinnar på telefonmottagningen så är man på under 1 mW och det är dynamiskt reglerande hela tiden i millisekundsupplösning (det kravet kom med UMTS och sedan har det bara fortsatt). det finns ett skäl till att inte slå på sändaren maximalt och bara precis så mycket som behövs - det är för att spara på batterier då sändaren är en stor förbrukare av ström (och det mesta blir värme i telefonen - det som senare upplevs som att örat blir varm och feltolkas att uppvärmningen beror på utsända radioenergin), men som idag överträffas med råge av CPU och GPU i en modern smartphone.

Att tänka på att lysa med en modern LED-ficklampa i 3W klass med mynningen på linsen direkt mot huden ger mer än 50000 ggr mer högenergiska fotoner i jämförelse med 5GHz-fotoner i mycket stort flöde rätt ned i huden i mycket högre energidensitet än vad en mobil någonsin kan ge, som dessutom är ganska rundstrålande pga. av våglängdens natur.

Att en enskild foton i mikrovågsområdet inte kan göra nåt är jag helt med på. Så det måste i så fall vara en helt annan effekt. Om vi talar resonans så är det inte en enskild foton utan många som påverkar samt att i sä fall spelar frekvensen en helt avgörande roll.

Resonansfrekvenser för proteiner ligger i det aktuella frekvensområdet och det finns en del papper om det, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006349502... samt referenser.
Om det kan ställa till problem eller inte beror ju förutom på frekvens och styrka även på dämpningen i systemet vilket gås igenom ovan.

Även om man antar att befintliga proteiner inte påverkas så kan det inte uteslutas att tillverkningen av proteinerna och hur de viks ihop är ännu känsligare för störningar. Det är hur proteinerna viks man tex i projektet foldingathome försöker förstå. Vore det enkelt att beräkna hade man inte behövt göra ett BOINC projekt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tycker det är ganska roande att både de som är oroliga för EMF-strålning och de som inte är det, lutar sig mot forskning som säger att det inte är uteslutande att det finns risker och därför behövs mer forskning i vissa områden. Sen att de kör på ändå och därför det anses ofarligt förstås... där de som tänker till lite inser att man kanske ska vara lite återhållsam ändå.

Har inte sett en enda forskningsrapport som säger att det är helt ofarligt, så "keep em coming"!

Det enda jag hört från de mest högljudda är en massa förnedranden och bladder.. Visa lite fakta istället! Ni säger ju att ni är högutbildade, så ni borde ju ha tillgång till massor av information.

Jag gav mig in i denna tråden för att få veta hur det står till och det med hjälp av fakta. Inte en massa påståenden från någon snorkig "jag vet bäst - du kan inget" typ, som bara raljerar en massa spydigheter.

Absolut, och det är bäst att gå till kyrkan varje söndag eftersom forskningsvärlden inte kan bevisa att Gud inte existerar. Man ska heller inte äta spenat på tisdagar, för jag har minsann inte sett några forskningsrapporter som säger att det är ofarligt – det kan ju faktiskt vara jättefarligt, vi vet faktiskt inte, det är allt jag säger.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, det var ett felaktigt antagande gällande frekvensen. Jag fick dock full pott på högerörat på så vis att jag inte missade några toner. Hade för mig att det var 20-20kHz men där ser man.
Det där med endoskop genom näsan låter inte så trevligt. Trots att jag är öronbarn (bara vänstern) så har jag inget minne om sådan misshandel. I mitt fall gick dom in genom skallbenet

Hur kollade man örontrumpeten via skallbenet på din hörseltest, låter makabert. Jag i de sista 50 hade också sk "full pott" men faktiska resultatet visade en kraftig sänkning med 20 dB på telefonörat, slumpen kanske? Tyvärr glömde jag fråga om detta var en vanlig sänkning ev förekom på just det utsatta örat.

Loggar man in i journalerna så anges de faktiska resultatet på vardera öra inte bara att man fått full pott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Hur kollade man örontrumpeten via skallbenet på din hörseltest, låter makabert.

Hehe, dåligt formulerat av mig. Menade bara att jag inte minns sådan underökning för att utröna mitt problem. Syftet med operationen var att reparera bygel/hammaren/städet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Fast nu talar ju Ericssons egen rapport mot det du skriver. Tvärtom skriver Ericsson att man med utbyggnaden av 5G inte kommer att kunna hålla sig under dagens referensvärden. Det blir iaf väldigt svårt.

Som du själv skriver beror det mycket på vilka avstånd från masten man pratar om. Totalt sett kommer behovet av högre sändareffekter och överlappande täckning minska, särskilt i stadsmiljöer där "radionedsmutsning" redan är ett stort problem. Högre frekvenser = högre bandbredd och fler kanaler som enheter kan samsas om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har med vissa mobiltelefoner fått stickningar i örat och då är det knappast bara värme som skapar det. Man blir ju betydligt varmare i sommarvärmen eller av nästan vilken fysisk aktivitet som helst.

Man kan kategorisera strålningarna.
1. Är det positivt? Knappast.
2. Är det neutralt? Njah
3. Är det skadligt? Förmodligen, men frågan är hur mycket.

Har inte på wifi-hela tiden, och stänger av routern under nattetiden helt, även om jag vet att strålningen förstås minskas när det används..

Strålningen från routern lär inte minska när du använder den. Det är inte så att den sitter och strålar tills du använder den och sen börjar igen när du slutar använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag är inte elöverkänslig. Här pratar vi om mikrovågor.

Har du fått en stroke eller? Du skrev "Vissa gör det dock, de som är elöverkänsliga reagerar på EMF strålning." vilket var vad jag svarade på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nicoX:

Jag är inte elöverkänslig. Här pratar vi om mikrovågor.

Hmm. Elöverkänsliga definierar väl inte sina besvär av att de inte tål att få el direkt genom kroppen. Den delen är vi alla lite känsliga för ;).

Det är istället att vara i närheten av elektrisk utrustning de tror sig inte tåla, right? Enda sättet för elektrisk apparatur att nå till den som påstår sig vara elöverkänslig är ju via strålningen som apparaturen ger upphov till. Alltså den elektromagnetiska strålningen.
Mikrovågor är elektromagnetisk strålning och kraftfältet runt en dammsugare eller TV som används är också elektromagnetisk strålning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Har ytterligare glada nyheter gällande 5G-nätet. Är du typen som föredrar att sitta hemma och höka och inte har fönster öppna etc, då kommer du helt slippa den "värsta" strålningen från mobilnätet eftersom frekvenser runt 5Ghz och högre har svårt att tränga igenom betongväggar. 10Ghz fixar inte ens ens gipsväggar och trä, samt tillhör de frekvenser som kommer dominera i öppna stadsmiljöer i framtiden. Ifall du vill undvika strålningen kommer du ha betydligt fler alternativ framöver.

Är inte van att tala om sändareffekt i Watt så det blev lite fel där!

Problemet med 3G/4G/5G... är att varje generation blir värre för kroppens celler. Teknikerna försöker få in så mycket data med högre hastighet, och då höjs frekvensområdet dessa nät jobbar med. För kroppens celler skapar detta havoc.

Men positivt att det har svårare att tränga igenom betong... fast alla har sin telefon i fickan, så det kommer hjälpa föga för individuella användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Ledsen att behöva upprepa mig. Det är den långtida exponeringen jag är intresserad av. Fullt medveten om att styrkan avtar snabbt, men det är föga tröst för de med mobilmasten på taket mittemot. Argument används fortfarande som att strålningen är obefintlig redan 10 meter från masten, vilket är det som används som marginal i t.ex. Stockholm stad. Detta är en fultolkning eftersom referensvärdena är satta utefter just 10 meters avstånd. Man har ingen skyldighet att se över en samlad strålningseffekt, bara per mast.

Tester av dagens mobilmaster visar att strålningen är som störst 100-300 meter från masten. Beroende på höjd, vinkel etc. Med 5G lär detta avstånd bli mindre och frågan är vad detta kommer resultera i. Strålsäkerhetsmyndigheten har ännu inte gjort någon utredning av vilka rekommendationer man kommer att ge.

https://s16164.pcdn.co/wp-content/uploads/2015/02/cell-tower-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Elöverkänsliga definierar väl inte sina besvär av att de inte tål att få el direkt genom kroppen. Den delen är vi alla lite känsliga för ;).

Det är istället att vara i närheten av elektrisk utrustning de tror sig inte tåla, right? Enda sättet för elektrisk apparatur att nå till den som påstår sig vara elöverkänslig är ju via strålningen som apparaturen ger upphov till. Alltså den elektromagnetiska strålningen.
Mikrovågor är elektromagnetisk strålning och kraftfältet runt en dammsugare eller TV som används är också elektromagnetisk strålning.

Jag kan inte mycket om de elöverkänsligas besvär, många tycks lida så mycket att de inte kan vara bland el.

Dock är mikrovågsstrålningen nått annat, man kan ha en elöverkänslig i en skog där el inte finns, men sen kan man rikta mikrovågor mot han, kommer han att besvära sig? Nej, inte direkt som han gör av att ha en TV bredvid sig, de lider av nått annat fenomen, och ska inte förväxlas med mikrovågsstrålning. Vad jag vet finns det inget idag ord som sammanfattar besvären man uppfattar med mikrovågor. Möjligtvis att det kommer men idag är industrin fast besluten att sälja så mycket trådlösa produkter, och se till att alla som motsätter sig tekniken tystar ner.

Permalänk
Medlem

Det var en mycket bra och illustrativ bild som fler i denna tråden bör titta på. Jag tror att den stämmer perfekt för städer och att man hade fått liknande resultat i Stockholm. I städer sitter sändarna i större utsträckning i samma höjd som man bor och därmed träffar strålarna människor tidigare, d.v.s. i lägenheterna. 100-300 meter gäller framförallt i bostadsområden med villor där sändarna sitter i master.