Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018

Laptop med SSD & m2 2242 problem

Jag har kärvat nu några dagar med att köra med en ssd Kingston 480 GB och en SpecKing m2 2242 512 Gb och stöter på problem efter problem, installerar jag windows 10 på m2:an får jag problem när datorn går i vilo/strömspar läge och jag kommer inte in i windows igen.

Installerar jag windows på SSdn istället försvinner det problemet och istället tappar Windows bort m2:an efter vilo/ström sparläge.

Nu provade jag efter tips att ta ur en hd, jag valde att ta ur m2:an och installera windows, allt funkar, och provade att sätta in m2:an efter installation, nu i diskhanteraren ser jag att det finns en disk "Disk 1" Standar Online efter att jag initierade den, Den undrade då om det skulle vara MBR eller GPT, men jag kan inte göra någon partion på den, Väljer jag konvertera till dynamisk disk får jag upp frågan vilka diskar jag vill konvertera, disk 0 & disk 1, jag väljer disk1 men då säger den att det inte finns tillräckligt med ledigt utrymme. Jag är låst.

Hade jag kört windows installation så hade den hittat dem bägge efter lite trix men i slut ändan så tappar den bort M2an som är enhet D:

Hur råder man bot på detta?

Hp Elitebook 840 Intel Core i5 4200U @ 1.60GHz, 16,0GB Dual-Channel DDR3, Intel HD Graphics, (SSD drive, upgrading)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

@zodden: Börja med att uppdatera både BIOS och firmware till både diskarna om inte du redan har testat detta. Har du garanti på datorn rekomenderar jag att du kontaktar supporten, det låter som detta kan vara ett problem de "känner" till och potentielt har en lösning på. Ta gärna och kör HDD diagnostiken först så att du kan säga den är körd och gick igenom annars ber de möjligtvis om detta först.

Om inte det är den Elitebook du har i din underskrift kan det möjligtvis vara ett fel liknande detta du har stött på beroende på hårdvara:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3156377/sata-ssd-dis...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av GrumpyPirate:

@zodden: Börja med att uppdatera både BIOS och firmware till både diskarna om inte du redan har testat detta. Har du garanti på datorn rekomenderar jag att du kontaktar supporten, det låter som detta kan vara ett problem de "känner" till och potentielt har en lösning på. Ta gärna och kör HDD diagnostiken först så att du kan säga den är körd och gick igenom annars ber de möjligtvis om detta först.

Om inte det är den Elitebook du har i din underskrift kan det möjligtvis vara ett fel liknande detta du har stött på beroende på hårdvara:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3156377/sata-ssd-dis...

Jag har testat uppdatera bios utan att det hjälper, firmware har jag inte testat ännu. Men däremot testat allt annat. M2an är en specKing och några drivrutiner verkar inte finnas till just den, det ligger något ute på hemsidan men verkar inte vara till den m2 jag har, det är till nvnm disk eller vad det mu stod.

Jag har kontaktat supporten där jag köpte datorn & dem vill att jag skickar in datorn med disken så skulle dem titta på det. Men jag vet inte riktigt vad dem ska kunna göra, möjligtvis byta ut m2 disken?

Sata disken förästen är kingston.

Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Hp Elitebook 840 Intel Core i5 4200U @ 1.60GHz, 16,0GB Dual-Channel DDR3, Intel HD Graphics, (SSD drive, upgrading)