Huawei Mediapad M5 - problem med WiFi och även vissa appar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2013

Huawei Mediapad M5 - problem med WiFi och även vissa appar

Jag köpte nyligen en Mediapad M5, hos Netonnets lagershop, och redan nästa dag reklamerade jag den på grund av problem med WiFi. Vid första uppstarten installerade jag alla tillgängliga systemuppdateringar, startade om Mediapaden och kontrollerade WiFi prestandan med Bredbandskollens app. Jag noterade direkt att nedlänken inte gav mig den hastighet som jag normalt har på mina andra enheter (Galaxy TAB S, Galaxy S7 och Galaxy S9) och då med alla andra radioanslutningar, som t ex Bluetooth, avstängda. Jag har en 250/100 MBit/s tjänst från min internetleverantör. Den ger vanligtvis cirka 245/100 MBits/s på 5 GHz WiFi. Medipaden presterade cirka 120/100 MBit/s (alltså 50% av den nedlänkshastighet jag brukar få). Dessutom visade den sämre latenstid i jämförelse med de andra. Jag gjorde det som jag kunde göra för att själv försöka fixa problemen, först en reset på nätverksinställningar men det gjorde ingen skillnad. Sedan även en fabriksåterställning, även det utan ett förbättrat resultat. Därefter var det ett enkelt beslut att ta, att reklamera skiten, Huawei Mediapad M5 och få pengarna tillbaka. Det var inga som helst problem hos Netonnet med reklamationen utan de lyssnade på min beskrivning och insåg att jag inte var nöjd. Pengarna återbetalades.

Utöver ovanstående var det andra irriterande problem med Mediapad M5. Det funkade inte att använda vissa av de appar som jag tidigare köpt från Google Play och använder på min gamla Galaxy TAB S och på min Galaxy S9. Appar för monitorering av WiFi, t.ex. WiFi Overview 360 Pro och WiFi Analyzer - båda är appar med bra anseende, fungerade inte korrekt på Mediapad M5. Det enda som presenterades i apparna var det nätverk som jag var ansluten till. Inget annat. Orsaken är att Huawei har regleringar och restriktioner kring vilka appar som användarna tillåts köra på deras enheter ! Jag pratade med Huawei support och de bekräftade att Huawei har begränsningar för vilka appar användare kan köra på enheterna.

Om du funderar på att köpa en ny surfplatta, fundera noga igenom om Huawei Mediapad verkligen är ett alternativ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Har inte hört om att huawei själva har några begränsningar där dom själva blacklistat appar. Har själv inte haft några problem med min mobil.

Däremot har det varit lite snack senaste dagarna ifrån bland annat VLC om deras battery saving.
Kan tilläggas att jag själv kör både youtube vanced och mxplayer pro på min huawei med skärmen avstängd osv och det fungerar utmärkt, inte provat med VLC då jag avskyr spelaren.

https://www.cnet.com/news/vlc-for-android-blacklists-huawei-p...

Jag vet dock att dom haft strul med saker som bank id, netflix hd med M5 i början, då dom släppte flera patchar för att åtgärda dessa problemen.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2013

Begränsningen består väl bland annat i vad Huawei gör åtkomligt via API och som apputvecklarna kan använda och länka till.
Jag har också hört och läst om VLC och kontroversen med Huawei. Vi får väl se hur det utvecklas framöver.
Det är trist att det är så med Huawei för annars är hårdvaran bra och prisnivåerna förmånliga.