Permalänk

Val av processor

Håller på att plocka ihop en server som skall klara av en del ! Känner mig väldigt osäker på moderkort och processor

Köpt: 16 portars raidkort (adaptec)
8 st 12 TB HGST diskar
2 st 1,9 TB U2 SSD för operativsystem
Supermicro chassie modifierat för att kunna få plats med alla diskar (workstation från början med PSU 1200w platinum) endast 27 db

Vad jag vill kunna göra samt behov:
Jag vill kunna köra en server för jobb (5 klienter jobbar i Visma),
En server att agera som filserver samt kunna rippa film eller byta format bluray till MKV och sköta resten av hemmet i en 10 gigabit miljö)
Jag har en egen server som sköter CCTV inspelning från 16 HD övervakningskameror som snart behöver bytas så det vore fint om den nya servern fixade detta också,

Har säker glömt något men jag önska råd om processor och moderkort

Permalänk

Är detta något för ditt egna intresse/ändamål, eller ska den stå på ett företag?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

@Delarium.: Både företag och privat, jag betalar!

Permalänk

Ska det gå i en produktionsmiljö där någon faktiskt måste jobba i systemet, skulle jag välja en färdig server (HP, Dell, Lenovo mfl) med någon form av serviceavtal (typ HP Carepack eller motsvarande).

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Känns ditt val skulle nog blivit AMD Ryzen Threadripper skulle passa in i rollen de du söker efter så som denna t,ex Processor med smått galna 16 kärnor och 32 trådar med ett eventuellt detta moderkort ASUS X399 ROG Zenith Extreme

Men andra sidan så kommer nästa 2nd generation Threadripper ut, när vet jag inte men troligtvis snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

@DJ-SAAB: Helt klart intressant! Finns det uppgifter på när AMD släpper ny threadripper?

Jag har ju redann köpt in en hel del riktig dyr utrustning och "fasar" lite över Intels priser på de senaste Xeon processorerna. Men man är ju så van vid Intel och datatekniker som jag är i kontakt med jobbar mest med dessa produkter. Det är ju så att den skall fungera 24/7 även till arbete.
Dock har jag fattat beslut att bygga den i delar för att passa allas behov. Det kommer att stå en nas som säkerhetskopierar de jobbrelaterade arbetet varje natt. Antalet trådar i ovan förslag lockar...

Permalänk
Medlem

@snobben1975: Processorer i Ryzen Threadripper 2-serien ska lanseras någon gång under årets tredje kvartal och blir kompatibla med dagens moderkort med styrkretsen X399 enligt tidigare rykten.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

@snobben1975: 2nd generationen t,ex AMD Ryzen Threadripper 2990WX 3.0GHz 80MB går att förhandsboka nu på Inet fram till Releasen 2018‑08‑13. De andra 3 Threadripper cpuers release datum Augusti 31 och någon gång Oktober "om de är korrekta release datum som visas på videon".

Jo de kan jag tänka mig att de flesta är vana vid Intel när de har inte haft någon direkt att slås med. Och andra sidan får man se vart de är mest värt att lägga pengar på Intel eller AMD per kärna/trådar. Sen får jag inte glömma nämna AMD Epyc där har du cpu som är gjord enbart för driva server om en sådan kanske är intressant?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snobben1975:

@Delarium.: Både företag och privat, jag betalar!

I varsina servrar då!? - arbete och fritid bör inte vara i samma fysiska burkar av fler olika orsaker, det är farligaste som finns om sådana saker är ihopblandade och gärna glider ihop om man i framtiden får problem på företagssidan...

Visma betyder att du håller på med ekonomi i någon form och då bör det definitivt vara på egen HW och mycket noga avskärmat mot privata saker... - även om det är enskild företag! och definitivt om det är annan företagsform då det också handlar om vem som äger utrustningen och vilka avtal som finns mellan

Permalänk
Skrivet av xxargs:

I varsina servrar då!? - arbete och fritid bör inte vara i samma fysiska burkar av fler olika orsaker, det är farligaste som finns om sådana saker är ihopblandade och gärna glider ihop om man i framtiden får problem på företagssidan...

Visma betyder att du håller på med ekonomi i någon form och då bör det definitivt vara på egen HW och mycket noga avskärmat mot privata saker... - även om det är enskild företag! och definitivt om det är annan företagsform då det också handlar om vem som äger utrustningen och vilka avtal som finns mellan

Tack. Mycket klokt och förnuftigt svar.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Bra input! Blir bäst ätt sätta upp en enkel server som är helt fristående gällande jobbet. Det blir inte särskilt dyrt och kräver ändå väldigt små resurser redan idag.