Permalänk
Medlem

M.2 och Windows 10 Pro?

Jag har monterat en M.2 i maskinen men ser den inte någonstans. Jag gjorde en ändring i bios från auto till m2.
Hur gör jag nu?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

En M.2-vadå? Trådlöst nätverkskort? Installera i så fall drivrutiner från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Formatera den?
Bara söka "format" i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Jag har monterat en M.2 i maskinen men ser den inte någonstans. Jag gjorde en ändring i bios från auto till m2.
Hur gör jag nu?

Jag vet inte om du har andra hårddiskar anslutna mot eventuella SATA-portar som du inte kan köra samtidigt. Med tanke på ändringen du gjorde i BIOS borde m2 prioriteras, fast det kan ändå vara värt att kontrollera och flytta om eventuella kontakter.

Permalänk
Medlem

M2 SSD är det jag pratar om.
Jag ser den inte i Diskhantering, hittar den heller inte i enhetshanteraren.
Måste kolla om jag ser den i BIOS.

Ja jag har två till diskar i maskinen.
Två SSD för att vara exakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

M2 SSD är det jag pratar om.
Jag ser den inte i Diskhantering, hittar den heller inte i enhetshanteraren.
Måste kolla om jag ser den i BIOS.

Ja jag har två till diskar i maskinen.
Två SSD för att vara exakt.

Skickades från m.sweclockers.com

studera gärna manualen till moderkortet och se till att dessa andra diskar sitter i lämpliga portar.

Permalänk
Medlem

Ofta delar M.2-platser resurser med USB-kontakter eller SATA-portar. Om så är fallet så syns den inte av den anledningen. Kolla manualen till moderkortet.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Jag kom och tänka på en sak, förra gången har satt i en M2 dog maskinen. Så jag bytte M2 SSD mot en likadan, eftersom jag varken ser den i WIn eller Linux så tror jag att jag misslyckats med installationen.

Anledningen till att datorn dog sist var säkert för att M2 snor SATA1&2 och där sitter mina BOOT-disk.

Får jobba vidare på detta ikväll.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

När jag satte i min senaste hårddisk så fick ja gör så här manuellt för att kunna aktivera hårddisken, men de va i Windows.
Den här datorn - Dator (flik) - Hantera - Diskhantering

Ibland eller ofta om man har flera HDD, M.2 och SSD så kan de behövas att bara koppla loss dem så den rätta disken hittas i bios.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Nu har jag RTFM också, jag har två M2 kontakter en mellan PCI-platserna, M.2_2 och en nära ATX-strömkontakten, M.2_1.
M.2_1 klarar PCIe 3.0 och SATA mode M Key typ 2242/2260/2280
M.2_2 klarar PCIe 3.0 mode M Key typ 2242/2260/2280/22110
.
Som det är nu har jag satt min i M.2_2:
https://www.inet.se/produkt/4300825/kingston-uv500-120gb-m-2

Vad jag kan se i Ausus rog strix z370-G så krockar ingen av dessa portar med varandra.

Jag kollade även på Kingstons sida och där står det under interface att denna bygger på SATA v3.
Då skulle jag vilja säga att jag satt den i fel uttag?

Mer info
Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@ratnose:
Enligt "Devices_report" (Memory / Device Support), så stödjer inte z370-G "SUV500" modellerna, utan bara "SUV400".

Senaste BIOS är från 2018/07/13, så om du inte har den, prova att uppdatera då deras QVL listor inte alltid uppdateras.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@ratnose:
Enligt "Devices_report" (Memory / Device Support), så stödjer inte z370-G "SUV500" modellerna, utan bara "SUV400".

Senaste BIOS är från 2018/07/13, så om du inte har den, prova att uppdatera då deras QVL listor inte alltid uppdateras.

Inget att ens spendera tid att läsa.

Enligt deras "Device report" så stödjer den inte heller min Nexus 6p, min Samsung S9, mitt tangentbord eller mus, min Logitech C920 osv. osv. Ett äkta slöseri med tid att ens läsa igenom, dom är alltid dåligt uppdaterade.
Och ingen tror väl på allvar att det ej skulle kunna gå att koppla ihop ett generiskt tangentbord eller en modern smartphone till datorn? För enligt deras lista som du kollar på, och som du sedan avläser ifrån att moderkortet ej "stödjer" SUV500 modellen, menar på att det ej skulle gå.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Nu tror inte jag heller att det har med BIOS att göra. Men eftersom TS inte får det att fungera nu så gör det ju inget att slänga in senaste om det inte redan är det. Om sedan den där listan är uppdaterad eller inte är ju skit samma. Och om Belzader ville lägga tid på att läsa just den listan så är det väl inget du ska kasta skit på honom för? Han har ju hjälpt TS mer än vad du gjorde med ditt påhopp på Belzader ivf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

I din manual står det att läsa på sidan 1-12:
• M.2_1 socket supports PCIe 3.0 x4 and SATA mode M Key design and type 2242 /
2260 / 2280 PCIe and SATA storage devices.
• M.2_2 socket supports PCIe 3.0 x4 M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 / 22110
PCIe storage devices.

Du försöker köra din M.2-anslutna SATA-SSD på den M.2-port som inte stödjer SATA, där har du ditt problem.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Jodå som jag skrev tidigare i tråden är det ett problem men ett annat problem är att moderkortet inte verkar stödja denna modell av M2 SSD.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

@Sveklockarn: Jodå som jag skrev tidigare i tråden är det ett problem men ett annat problem är att moderkortet inte verkar stödja denna modell av M2 SSD.

Har du provat den i rätt port, och kollat att porten inte är deaktiverad/felkonfigurerad i BIOS?

Att en SATA-SSD inte skulle vara kompatibel med ett moderkort håller jag för extremt osannolikt, oavsett om den är M.2-ansluten. Att en enhet inte finns med på QVL är för övrigt inte lika med att den inte stöds, då QVL bara är en förteckning över vilka enheter tillverkaren har testat för kompatibilitet.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Det ska jag absolut göra - tack!

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Elghinnarisa: Nu tror inte jag heller att det har med BIOS att göra. Men eftersom TS inte får det att fungera nu så gör det ju inget att slänga in senaste om det inte redan är det. Om sedan den där listan är uppdaterad eller inte är ju skit samma. Och om Belzader ville lägga tid på att läsa just den listan så är det väl inget du ska kasta skit på honom för? Han har ju hjälpt TS mer än vad du gjorde med ditt påhopp på Belzader ivf.

Jag har aldrig sagt något emot att uppdatera BIOS heller, vart får du det ifrån?

Poängen var att TS eller andra inte har någon anledning att läsa igenom QVL listan för det kommer inte leda till något annat än dåligt information och precis som Belzader gjorde, dålig rekommendation. Eller som han skrev "så stödjer inte z370-G "SUV500" modellerna, utan bara "SUV400"."

Vilket ej är korrekt, precis som jag skrev skulle det också betyda att varken skärmar, tangentbord eller andra enheter jag äger ej stöds av mitt Hero X heller.

Därför är det onödigt och slöseri med tid för någon annan att läsa igenom hela den långa listan och sedan tro att sak X eller Y ej fungerar för den ej är med i listan.

Var någonstans är det jag har sagt, fel? Och var någonstans är det jag har sagt ett påhopp och skit kastning?

Kolla gärna lite längre upp i tråden så tror redan TS nu att hans SSD ej stöds av moderkortet.
GGWP.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:
Nu är det faktigst så att med just M.2 diskar, så är det lite annorlunda än med externa komponenter, och det händer att BIOS uppdateras just för inkompabilitet med nyare M.2 diskar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Han har ju hjälpt TS mer än vad du gjorde med ditt påhopp på Belzader ivf.

Om man ska delge någon information så är det en bra idé att kolla upp så att det stämmer.

QVL har som sagt ingenting med att göra med huruvida en enhets stöds eller ej, och i det här fallet var ju lösningen så enkel som att en M.2-ansluten SATA-SSD försökte köras på en port som bara stödjer PCIe-SSDs, vilket även gick att läsa i manualen.

Att det råder en generell förvirring angående varför en M.2-ansluten SATA-SSD inte är snabbare än en motsvarande SATA-ansluten SSD, eller att det finns med SSDs både SATA- och PCIe-anslutning, är en annat problem som antagligen gör att det säljs långsamma enheter till folk som tror att själva faktumet att den är M.2-ansluten gör den snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Elghinnarisa:
Nu är det faktigst så att med just M.2 diskar, så är det lite annorlunda än med externa komponenter, och det händer att BIOS uppdateras just för inkompabilitet med nyare M.2 diskar.

Kan det vara så att du blandat ihop det med att gamla BIOS i vissa fall har fått NVMe-stöd?

Permalänk
Medlem

@ratnose: Vilka andra SSDs har du i din dator förresten, och vilken bootar du ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@ratnose: Vilka andra SSDs har du i din dator förresten, och vilken bootar du ifrån?

Jag har två Samsung SSD:er.

Jag har nu provat att sätta M.2 in den andra porten - då klarar inte ens datorn sig till POST usb dör sedan måste jag power-cycla datorn för att få igång den igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan det vara så att du blandat ihop det med att gamla BIOS i vissa fall har fått NVMe-stöd?

Fullt möjligt, det här med NVMe och M.2 är alldeles för nytt (och rörigt) för mig.

Men eftersom vi nu ändå pratar om det.
Skulle jag tjäna något direkt på att skaffa en NVMe SSD (eller vad det nu kallas), måste sättas på en PCE-E adapter eftersom mitt moderkort (Sabertooth 990FX R2.0) inte har M.2 men har NVMe stöd, gemfört med en (vanlig) SATA ansluten SSD?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Jag har två Samsung SSD:er.

Vilka modeller är det?

Skrivet av ratnose:

Jag har nu provat att sätta M.2 in den andra porten - då klarar inte ens datorn sig till POST usb dör sedan måste jag power-cycla datorn för att få igång den igen.

Använde du medföljande monteringsanordning för att hålla den på plats?

Hur är BIOS konfigurerat för den porten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Fullt möjligt, det här med NVMe och M.2 är alldeles för nytt (och rörigt) för mig.

Men eftersom vi nu ändå pratar om det.
Skulle jag tjäna något direkt på att skaffa en NVMe SSD (eller vad det nu kallas), måste sättas på en PCE-E adapter eftersom mitt moderkort (Sabertooth 990FX R2.0) inte har M.2 men har NVMe stöd, gemfört med en (vanlig) SATA ansluten SSD?

Jag skulle inte tro att det kommer att göra någon vettig skillnad på en sån gammal dator, inte minst med tanke på att det moderkortet bara stödjer PCIe 2.0. I övrigt är det oftast inte någon kolossal skillnad i användarupplevelse mellan en bra SATA-SSD (typ Samsung 860 Evo) och en av marknadens snabbaste PCIe-SSDs (Intel 750) när man tittar på de sysslor som en vanlig användare utför.

När man tittar på vissa benchmarks så kan man få intrycket att det kommer vara en jätteskillnad i spel av att byta till en tre gånger så dyr enhet med mindre kapacitet. Den stora skillnaden står sannolikt den kortare accesstiden för, men de benchmarkvärden man ser går tyvärr inte att överföra till att man får så många procent fler FPS eller att spelens laddningstider halveras.

Det är bättre att satsa på att köpa en större SATA-SSD, imo.

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:
1. Jag skriver inget om att du har sagt något om BIOS det som står är att jag tror inte att uppdatera BIOS kommer avhjälpa felet med det är det förslaget som Belzader kommer med.

2. Du kan inte påstå att det är meningslöst att läsa igenom QVL listan. Fler borde göra det innan de köper hårdvara till sina datorer så slipper de t.ex sitta med minnen som inte fungerar eller fungerar dåligt och inte kommer upp i de hastigheter de tror de ska göra.

3. Vad Belzhader gör med sin tid behöver du inte bry dig om. Om han anser sig ha tid att göra det så anser jag att det ska du skita i. Låt honom slänga bort sin tid på det. Vem vet, kanske har han hårdvara som fungerar och slipper skriva rader med inlägg på t.ex SC för att minnet han köpt inte fungerar ihop med moderkortet och CPUn han har köpt.

4. Påhopp var att du skriver att han och alla andra som läser QVL slänger bort sin tid och att du inte ger något råd till att avhjälpa TS problem vilket Belzader gjorde genom att påvisa att kanske BIOS behövde uppdateras.

5. Det TS redan tidigare i tråden tror, att SSD som TS har ej stöds kanske är korrekt? Så att det ej är fallet kan du inte säga. Att sedan utgå från QVL-listan för att säga det är helt rätt inte korrekt att göra eftersom den enbart tar upp vad tillverkaren testat och garanterar att det fungerar. Det som inte finns med på den listan kan fungera men kan även inte fungera. Och i TS fall så har TS problem med hårdvara som inte finns med på QVL-listan så alltså kan det vara att just en nyare SSD som TS har är problematisk på just det moderkortet.

Ett "vettigare/smidigare" svar hade varit att påpeka att det jag skriver i punkt 5, att QVL-listan inte talar om vad som enbart fungerar utan enbart vad tillverkaren testat och kan garantera fungerar istället för att komma dragandes med att alla som läser den listan är idioter som slänger bort sin tid och istället borde sitta och skåda navelludd eller nåt. Gärna då följt av något råd till TS hur han ska försöka lösa sitt problem. Men att enbart basha Balzeders inlägg och sedan inte ens vara korrekt i sin kritik är inget konstruktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Elghinnarisa:
1. Jag skriver inget om att du har sagt något om BIOS det som står är att jag tror inte att uppdatera BIOS kommer avhjälpa felet med det är det förslaget som Belzader kommer med.

2. Du kan inte påstå att det är meningslöst att läsa igenom QVL listan. Fler borde göra det innan de köper hårdvara till sina datorer så slipper de t.ex sitta med minnen som inte fungerar eller fungerar dåligt och inte kommer upp i de hastigheter de tror de ska göra.

3. Vad Belzhader gör med sin tid behöver du inte bry dig om. Om han anser sig ha tid att göra det så anser jag att det ska du skita i. Låt honom slänga bort sin tid på det. Vem vet, kanske har han hårdvara som fungerar och slipper skriva rader med inlägg på t.ex SC för att minnet han köpt inte fungerar ihop med moderkortet och CPUn han har köpt.

4. Påhopp var att du skriver att han och alla andra som läser QVL slänger bort sin tid och att du inte ger något råd till att avhjälpa TS problem vilket Belzader gjorde genom att påvisa att kanske BIOS behövde uppdateras.

5. Det TS redan tidigare i tråden tror, att SSD som TS har ej stöds kanske är korrekt? Så att det ej är fallet kan du inte säga. Att sedan utgå från QVL-listan för att säga det är helt rätt inte korrekt att göra eftersom den enbart tar upp vad tillverkaren testat och garanterar att det fungerar. Det som inte finns med på den listan kan fungera men kan även inte fungera. Och i TS fall så har TS problem med hårdvara som inte finns med på QVL-listan så alltså kan det vara att just en nyare SSD som TS har är problematisk på just det moderkortet.

Ett "vettigare/smidigare" svar hade varit att påpeka att det jag skriver i punkt 5, att QVL-listan inte talar om vad som enbart fungerar utan enbart vad tillverkaren testat och kan garantera fungerar istället för att komma dragandes med att alla som läser den listan är idioter som slänger bort sin tid och istället borde sitta och skåda navelludd eller nåt. Gärna då följt av något råd till TS hur han ska försöka lösa sitt problem. Men att enbart basha Balzeders inlägg och sedan inte ens vara korrekt i sin kritik är inget konstruktivt.

Nu tycker jag vi kan sluta med att hitta på saker som inte stämmer här, herr ToddTheOdd.

I just detta fall har jag sagt att det är meningslöst att läsa igenom dokumentet med namnet "ROG_STRIX_Z370-G_GAMING_Devices_report"
Dvs. INTE QVL listan för minnen eller liknande. Detta är för annan hårdvara. För som vi väldigt snabbt inser finns det ingen information i detta dokument värt att behålla.

Punkt tre är helt värdelöst, du tar igen och hittar på massa saker som ej stämmer. Sluta prata om QVL listan för minnen, den är faktiskt viktig. Det är inte vad vi pratar om här.

Punkt fyra är samma sak, hallå, listan är 110% värdelös eller menar du seriöst att jag ska tro på informationen i listan och säga att folks grejer inte fungerar med deras dator pga. att det ej finns med i listan? Hur ska du ha det ny egentligen, är det korrekt eller ej? Och för att upprepa då du verkar ha svårt att hänga med: Jag pratar fortfarande inte om QVL listan för minnen, sluta säga att jag har sagt det. Du hittar bara på saker som jag varken sagt eller stämmer.

5. Nu vet jag knappt ens vad det är du svamlar om.

Denna lista som Belzhader pratar om innehåller faktiskt ingen information värd att kolla igenom i detta fall, därför sa jag till resterande som läser tråden att det är ett slöseri med tid att studera det dokumentet.
Det är ganska uppenbart då enligt dokumentet, som jag skrev. Stödjer det moderkortet inga av mina externa enheter, telefoner eller liknande utrustning. Och som vi alla på sweC vet, så är det ej korrekt och det kommer fungera utan problem och bekymmer.
När vi då har listat ut att informationen i detta dokument ej är uppdaterat eller relevant till något längre, så kan man inte basera ett argument på att SSD disken ej finns med i detta dokument och sedan säga pga. det så kanske den ej stöds.
Om detta hade varit någon annan maskin, t.ex. mer specifik serverhårdvara eller liknande så hade det kanske varit korrekt, och jag hade nog läst den mycket mer noggrant.
Men i detta fall är det så nära befängt som möjligt att basera argument på en lista som testat 0.0001% av alla saker du kan koppla upp till en dator och sedan av denna lista säga "den stöds ej".

Eller är det bara jag som tycker hela det argumentet är helt tokigt?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@ratnose: Hur går det för dig? Har du hittat problemet?

Vilka options hade du där du ändrade från ”Auto” till ”M.2” i BIOS? Det bör fungera med Auto, förutsatt att porten stödjer enheten, men ändra om möjligt M.2_1 till SATA/AHCI innan du sätter i enheten.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Igår testade jag att sätta M.2 2_1 till SATA, jag kunde välja Auto, SATA, PCI.
Monterade M.2 i port 2_1, och datorn kraschade under uppstart, cirka 4-5 sekunder in.
Jag ger upp nu, så vill någon ha en praktiskt taget oanvänd Kingston M.2 128 Gb säg till.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.