TSMC pausar kretstillverkning på grund av virusangrepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns idioti och det finns idioti, det du beskriver är bland det allvarligaste.

Mycket vanligt är dock styrenheter av olika slag som har default-lösenord eller inget, de är skyddad av ett intranät och ingen intenetåtkomst ska finnas.
Vops så kommer en mask/tjojan in på nätverket och det blir kaos, inget skydd finns och det blir kaos. -Lite åt detta håll gissar jag hos TSMC.

Detta håller sakta men säkert på att förbättras, men man får nog vänta minst 20 år till innan det är bra. Det är lätt för folk att säga, ja men sätt lösenord och kryptera trafiken.
Men när det är kommunikation mellan olika hårdvaror och generella drivers används, där man ofta får nada hjälp ifrån någon. Så är det redan idag minst sagt väldigt svårt att få stabil kommunikation.

Det finns tekniker som OPC UA på en central dator som alla pratar emot ochsom går att skydda med certifikat och krypterad trafik, men vad händer om bara klockan skulle gå fel på en enhet? Som sagt det jobbas på det. Just nu är säkerheten kass på de flesta produktionsmiljöer.

Inom kommunikation läser man ofta av meddelande och kan upptäcka att servern skickar flera request utan klienten svarar, då är det att analysera varför. Försök att finnas sådana fel när trafiken är krypterad den som kan.

*edit*
I ert fall xervz så borde ni använda en router med en VPNclient på alla hårdvaror som är ut emot internet, servern som pratar med dessa har då en VPN-server på sitt nätverk. Då får ni bra datasäkerhet även om ni skulle kommunisera med öppna protokoll som bacnet.
Sedan kan man argumentera för att VPN är ej säkert, men det är väl bland det bästa man kan ha idag för att skydda trafiken? (finns såklart olika vpn, med olika krypteringar) Alternativet är såklart att inte ha någon trafik.

OPC-UA medför krypterad kommunikation men så länge man inte spärrar andra säkerhetsbrister kommer det ändå att fallera.
Men lösningen med VPN som du talar om är det enklaste sättet för att få en bra säkerhet samtidigt som man fortfarande kan koppla upp sig remote vilket är många kunders krav. Har försökt förklara det för många kunder men man verkar inte bry sig så länge maskinen fungerar som den skall... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jaha? ingen översvämning/brand/jordbävning?

du glömde strömavbrott... (Samsung).
Blir lite kul o se hur pass många olika nya sätt de kan hitta på

Och foliehatt eller inte... Säkrar man inte sina system, bäddar man för problem "OM" någon vill sätta käpparna i hjulet.
En sak som ofta förbises är ju ett sabla USB minne som blir infekterat, hela vägen in i firmware.

Permalänk
Medlem

är väl (((Intel))) som gör något

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

De jag syftade på var kanske främst intel, som nog störs av att TSMC blivit stora och hotar deras dominans. Nu får man väl tycka vad man vill men Intel tycker jag inte är ett företag som präglas av Robin Hood-anda direkt, snarare raka motsatsen. DVS de tar från de fattiga och ger till... Sig själva.

AMD hade varit likadana om de varit lika stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

AMD hade varit likadana om de varit lika stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske det men eventuellt inte. När AMD var "Lika stora" som Intel på början av 2000-talet så betedde de sig fortfarande inte som Intel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

AMD hade varit likadana om de varit lika stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag om jag ser det. Unnar självklart AMD att bli lika stora som intel, men då de byggt mycket av sitt varumärke på goodwill och att de är ett juste företag så tror jag inte att det skulle vara till deras fördel om de började bete sig som intel om de blev lika stora som dem. Absolut inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.