A1200t + BlizzardPPC + BVisionPPC = överbelastning

Permalänk
Medlem

A1200t + BlizzardPPC + BVisionPPC = överbelastning

Jag har en sådan dator som i topic och den har alltid lidit av skärmfrysning. Det är tämligen välkänt att denna setup blir ordentligt het samt att den behöver väldigt mycket kylning och ström för att vara stabil. Så min fundering är, vad för PSU ska jag försöka få tag på till denna best och finns det bra guider för hur och var jag petar in lite extra kräm?
Tacksam för svar då det kunde vara kul att försöka få den att kunna köra PPC-program stabilt och utan skärmfrysningar såhär ~20 år efter inköpet.

Visa signatur

///Arch

Permalänk

Vad kör du för psu I dag? Då du skriver att du har en 1200T så antar jag att du kör med en ATX psu med ngpon form utav adapter?
Om inte så är det många som använder den nätdel som finns till A500 då den ska kunna leverera högre effekt.
Sen ska det räcka med en 30-40mm fläkt på ppc delen utav kortet för att hålla den tillräckligt sval, specielt I ett tower.

Har du bytt kondensatorer på moderkortet? De ytmonterade som dom använde på 1200/4000 var verkligen inte bra och dom lär ha börjat läcka vid det här laget.

Permalänk
Medlem

@Death On Wings:
Jag har ett Bestec ps-2504 i den nu. Tornet är ett Mikronik infinitiv 1200 eller om det var 1300 det hette och psu:n ingick då jag beställde den.

Bör väl räcka om man kollar den specen?
Jag har ju också extra kräm via floppykontakten och ändå fryser bilden, ska jag mata korten direkt också?

Jag har inte bytt kondingar så det är väl som du säger på tiden. Har dock inte öppnat och tittat hur det ser ut därinne på väldigt länge.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

@Death On Wings:
Jag har ett Bestec ps-2504 i den nu. Tornet är ett Mikronik infinitiv 1200 eller om det var 1300 det hette och psu:n ingick då jag beställde den.
http://forumbilder.se/H7ORF/bestec2504psu.jpg?width=150
Bör väl räcka om man kollar den specen?
Jag har ju också extra kräm via floppykontakten och ändå fryser bilden, ska jag mata korten direkt också?

Jag har inte bytt kondingar så det är väl som du säger på tiden. Har dock inte öppnat och tittat hur det ser ut därinne på väldigt länge.

Den effekten ska räcka utan problem om den nu levererar det som står, jag har ett 350w agg i min 3000T och det fungerar utan problem.
Har du gjort rent själva connectorn till BPPC kortet med tex IPA?
Provat om det blir skillnad om du bara kör med BPPC utan BVision?
Om jag vore dig skulle jag ta en titt på kondensatorerna, börjar de väl läcka så börjar allt runt om ta skada och äts upp.

Jag är tyvärr inte påläst nog när det kommer till A1200 och dess expansioner då jag bara har haft bigbox Amiga ( 2000/3000D och nu 3000T)

Om du inte redan är medlem så är www.amibay.com ett väldigt fint ställe att få hjälp på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Den effekten ska räcka utan problem om den nu levererar det som står, jag har ett 350w agg i min 3000T och det fungerar utan problem.
Har du gjort rent själva connectorn till BPPC kortet med tex IPA?
Provat om det blir skillnad om du bara kör med BPPC utan BVision?
Om jag vore dig skulle jag ta en titt på kondensatorerna, börjar de väl läcka så börjar allt runt om ta skada och äts upp.

Jag är tyvärr inte påläst nog när det kommer till A1200 och dess expansioner då jag bara har haft bigbox Amiga ( 2000/3000D och nu 3000T)

Om du inte redan är medlem så är www.amibay.com ett väldigt fint ställe att få hjälp på

Tack för tipsen.
Ja, kör jag standard grafik är det inga problem då är den stabil. Vad är IPA? Antar att det inte är ölen du menar. 😊

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Tack för tipsen.
Ja, kör jag standard grafik är det inga problem då är den stabil. Vad är IPA? Antar att det inte är ölen du menar. 😊

Isopropylalkohol

Permalänk
Medlem

Aha ok. Ja en sådan flaska har jag någonstans i gömmorna. Ska testa vid tillfälle.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Har kikat lite på moderkortet och det finns inga läckage. Allt ser sprillans nytt ut. Är det inte bättre att vänta med recapping till dess något börjar läcka? Tänker lite på "don't fix what aint broken".
Jag har inte kommit så långt som att starta upp den än.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Har kikat lite på moderkortet och det finns inga läckage. Allt ser sprillans nytt ut. Är det inte bättre att vänta med recapping till dess något börjar läcka? Tänker lite på "don't fix what aint broken".
Jag har inte kommit så långt som att starta upp den än.

http://forumbilder.se/H7Q6V/imag0353.jpg

Man kan se på det så som du gör nu
Man kan också se det så att du har väldig tur att det inte läckt än och på så sätt gör jobbet för den som ska utföra det väldigt mycket lättare, inga ledningsbanor som ska lagar eller chip som ska lödas om bara för att göras rent undertill.
Det du sitter på är en tickande bomb skulle man kunna säga, dom kommer läcka inom en snar framtid, det gör dem alla

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn "alltid" lidit av problem med frysningar så är det recapping inte lösningen på problemet. Men det är ett känt problem och kanske borde fixas ändå.

Jag skulle börja med att se till att köra datorn öppen med ordentlig luftgenomströmning med en extra fläkt för att se till att det inte är ett värmerelaterat problem. Sen skulle jag antingen mäta matningsspänningarna eller testa med ett annat nätaggregat.

Nu kan jag inte så mycket om just Amiga, men detta är två mer generella tips.

Permalänk
Medlem

@Death On Wings: Ja jag får väl ta och byta de där, jag har ju en påse med kondensatorer för 1200 liggandes.

@bzn: Ja det är något sådant jag själv funderat på. Tänkte dock permanentmontera en "större" fläkt på något vettigt ställe för att se vad som händer.

Sen har jag läst lite mer och hittat att olika revisioner av kortet lider av lite olika timing issues. Jag har bara kommit fram till att dessa orsakar slumpvisa krascher men inte hur dessa krascher beter sig.
Jag tycker inte att mitt problem är en riktig krasch. Min dator fryser ju bara bilden men maskinen verkar fungera i bakgrunden har jag för mig. Det var riktigt irriterande när jag spelade Napalm och bilden bara frös rätt som det var.

Visa signatur

///Arch