Laggproblem och varm processor som leder till annat? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Laggproblem och varm processor som leder till annat? Hjälp!

Tjena, det är så att jag på senaste tiden märkt att min dator inte riktigt fungerar som den ska medtanke på dess komponenter.. Jag streamar ganska mycket och har ganska mycket "fryslagg" osv på streamen även om jag streamar på ett GTX 1080 med 3500 bitrate på ett 100/100 Internet, Men nyligen så har det hänt ibland att allting bara fryser, det börjar med att det börjar hacka lite från o till, fryser till i typ 2 sekunder, kommer tillbaka, fryser osv osv..

Har verkligen ingen aning vad detta kan bero på, har ett väldigt dåligt chassi som alstrar rätt mycket värme och är allmänt kasst och ganska mycket damm i datorn som jag ej kunnat bli av med då jag bara kan få tag i tryckluft på burk som är totalt uselt.. Min processor ligger på ca 75 grader ibland när jag spelar och hoppar allt emellan 50-75 grader, sitter även på en vattenkylning på den som inte blivit "rengjord" avdammad sen jag köpte datorn, har försökt få ut det värsta med tryckluft på burk som sagt..

Sitter på en i7 - 6700k, ett MSI GTX 1080 och 32GB minne (minns ej hastighet)

All hjälp och tips uppskattas! Bör jag plocka ner datorn rengöra allting, dvs vattenkylningen kanske lägga på ny kylpasta på processorn osv? Bör jag köpa nytt bättre chassi? eller någon ny kylning?

Denna kylningen jag har idag är liknande corsair H75 men en äldre version som är köpt ca 2 år sedan, minns ej vilken exakt!

ALL HJÄLP UPPSKATTAS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

Bör jag plocka ner datorn rengöra allting, dvs vattenkylningen kanske lägga på ny kylpasta på processorn osv?

Om det finns mycket damm, så skadar det inte med en ordentlig rengöring, och det skadar inte att ta bort och byta ut kylpastan, speciellt om CPU'n har gått varm under längre tid, eftersom ju varmare CPU'n blir desto fortare åldras kylpasta och får sämre värme avlednings förmåga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.