Socialdemokraterna föreslår pantsystem för mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Socialdemokraterna föreslår pantsystem för mobiltelefoner

Socialdemokraterna presenterar nu sin klimatplan, vilken bland annat innefattar införandet av ett pantsystem för mobiltelefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag gillar idén men jag tror många kommer motsätta sig detta... Hoppas bara att de inte lägger på massa skatter och skit på panten så man får betala 500 extra för telefonen och sedan får man bara tillbaka typ 400

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Skattebefriad reparation av mobiler hade nog gett mer för miljön, då många bytts ut i onödan. Idag är det inte ens alla som kan byta ut ett batteri i sin mobil.

Fast det stora problemet är nog att de vill ha mer skatteintäkter.

Permalänk
Avstängd

Tror man hellre säljer telefonen vidare till någon annan.
Lär ändå inte bli mycket pengar man får av att panta den, det är sossarna som lägger fram beslutet tänk på det.
Panta en samsung S9 för 1000kr, skatt 60%, 40% i min ficka? nja...

Permalänk
Medlem

Fin idé i teorin men hur ska detta gå till i praktiken? Ska man föra igenom det som typ det system som vissa företag redan har? Alltså lämna in och få rabatt på nästa telefon?

Skrivet av anon159643:

Skattebefriad reparation av mobiler hade nog gett mer för miljön, då många bytts ut i onödan. idag är det inte ens var person som kan byta ut ett batteri i sin mobil.

Fast det stora problemet är nog att de vill ha mer skatteintäkter.

Hur exakt skulle detta innebära mer skatteintäkter exakt?

Skrivet av tumvanten:

Tror man hellre säljer telefonen vidare till någon annan.

Lär ändå inte bli mycket pengar man får av att panta den, det är sossarna som lägger fram beslutet tänk på det.

Panta en samsung S9 för 1000kr, skatt 60%, 40% i min ficka? nja...

Sluttande plan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Härligt med ännu dyrare mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Fin idé i teorin men hur ska detta gå till i praktiken? Ska man föra igenom det som typ det system som vissa företag redan har? Alltså lämna in och få rabatt på nästa telefon?

Hur exakt skulle detta innebära mer skatteintäkter exakt?

Får låna pengar gratis, alla mobiler som lånas ut kommer ej in.
Visst det behöver inte bli någon vinst med all administrativa kostnader, men min poäng var att jag kom på en mycket bättre lösning. -Bättre sett från de kunder som tvingas köpa ny mobil bara för att displayen är sprucken eller batteriet är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fin idé i teorin men hur ska detta gå till i praktiken?

Tänker mig mer att det ska finnas pantmaskiner på butiker typ som när du pantar burkar på Ica så kanske det finns en maskin för mobiler..

Tror att naturen skulle må bra av detta slängs på tok för mycket elektronik som säkert nån annan har användning för.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@tumvanten: Jag tror inte att du behöver skatta för panten. Sen borde ju panten höja andrahandsvärdet motsvarande. Köper du en riktigt billig lur i andra eller tredje hand kommer den ändå alltid att vara värd minst panten.
Frågan är hur man löser det med mobiler som är köpta utomlands och inte omfattas? Där finns det en risk för lurendrejeri.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Tänker mig mer att det ska finnas pantmaskiner på butiker typ som när du pantar burkar på Ica så kanske det finns en maskin för mobiler..

Tror att naturen skulle må bra av detta slängs på tok för mycket elektronik som säkert nån annan har användning för.

Finns i US of A, används inte alls i den utsträckning man trodde, samt att det gynnade ju mobiltjuvarna något enormt. Har ej kvar källa :(.

Permalänk
Medlem

Ingen dålig idé tycker jag. Har 3-4 mobiler liggandes som antingen är defekta eller bara för gamla för att vara användbara, och fler lär det bli med åren.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Har också en eller två mobiler som samlar damm i en lådan sedan några år. Hoppas att detta blir bra.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det verkar ju ganska osmidigt. Jag säljer hellre min mobil vidare istället. Dessutom har jag fått intrycket att uppdateringshetsen snarare lugnat ner sig ganska rejält på senare år. Mellan exempelvis iphone 3, 4 och 5 var det rejäla kliv. Mellan Samsung S7 och nya S9:an skiljet det inte mycket alls i användningen till varddags. Så numera sitter jag kvar på telefonerna längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog ett sätt att få in mer skattepengar, utan effekt på de faktiskt viktiga miljöaspekterna. Men såklart högre inköpspris kommer att göra att folk köper färre telefoner.

Sedan tycker jag att det är missvisande att prata om "mer guld per kilo än i guldmalm" så som Åsa Westlund, miljöpolitisk talesperson har uttryck sig. Det kan få oinsatta att tro att det stora rikedommar att hämta i elektronik.

Om man utgår från 2 gram guld per ton vilket är vanligt så betyder det ENDAST att den tunga iPhone X på 174g innehåller mer än massiva 348µg guld, värt 12.11 öre.

Permalänk
Medlem

Idag är hårdvaran tillräcklig i telefoner för att hålla mycket längre än förr, det som i stort sett krävs nu för de flesta är ju att de börjar prioritera hållbarare telefoner med utbytbara batterier. På så sätt kan man använda telefonen längre än idag.

För i tiden var det stor skillnad vid nya mobilsläpp nu är det inte så stora skillnader längre, ev lite mer cpu och gpu prestanda, men för de flesta är en 2år gammal telefon fullt tillräcklig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Sedan tycker jag att det är missvisande att prata om "mer guld per kilo än i guldmalm" så som Åsa Westlund, miljöpolitisk talesperson har uttryck sig. Det kan få oinsatta att tro att det stora rikedommar att hämta i elektronik.

Om man utgår från 2 gram guld per ton vilket är vanligt så betyder det ENDAST att den tunga iPhone X på 174g innehåller mer än massiva 348µg guld, värt 12.11 öre.

För väldigt länge sedan typ före Jesus födelse (iaf före 2000), så satt jag på en praktikplats (returen) och just plockade isär mobiler och la dem i en guld och plasthög etc. Jag plockade även sönder annan dritt.

Det kostar en hel del pengar att plocka isär mobilerna rätt, men de kanske tänker anställa såna som mig igen?

Permalänk
Medlem

Har vi inte ett fungerande system? Sälj telefonen om den kan vara till nytta för någon annan. Eller om telefonen har gjort sitt slänger man väl den bland elektronikskrot på närmaste återvinningsstation? Vart den hamnar sen är jag inte 100 på men Boliden tar reda på en del och smälter ner. Tycker vi pantar dessa sossar istället som slösar våra skattepengar på att komma med efterblivna förslag och utredningar som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av em3:

Har vi inte ett fungerande system? Sälj telefonen om den kan vara till nytta för någon annan. Eller om telefonen har gjort sitt slänger man väl den bland elektronikskrot på närmaste återvinningsstation? Vart den hamnar sen är jag inte 100 på men Boliden tar reda på en del och smälter ner. Tycker vi pantar dessa sossar istället som slösar våra skattepengar på att komma med efterblivna förslag och utredningar som detta.

Vi konsumerar sönder vår planet. Politik handlar väl om mer än att vinstmaximera/konsumera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av em3:

Har vi inte ett fungerande system? Sälj telefonen om den kan vara till nytta för någon annan. Eller om telefonen har gjort sitt slänger man väl den bland elektronikskrot på närmaste återvinningsstation? Vart den hamnar sen är jag inte 100 på men Boliden tar reda på en del och smälter ner. Tycker vi pantar dessa sossar istället som slösar våra skattepengar på att komma med efterblivna förslag och utredningar som detta.

Jo det vore intressant att se deras siffror på detta.
Enda jag kan tänka mig är att dom anser att mängder av telefoner aldrig når återvinning...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Vi konsumerar sönder vår planet. Politik handlar väl om mer än att vinstmaximera/konsumera.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser detta som ett populistisk förslag, då det finns så otroligt mycket mer elektronik än just mobiltelefoner.
De bör istället ser till så att det är bra återvinning på allt och riktigt hårt straffa miljöbovar.

Jag har hur mycket datorutrustning som helst som skulle kunna slängas fel. Här ett youtubeklipp på en som återvinner guld från datormöss: https://www.youtube.com/watch?v=jWV79123Dw8

Att införa pant på "precis allt" kommer inte praktisk att fungera, de får komma på något annat.
men förslaget handlar om populism, de som lyssnar vet troligen inte om att även deras datormöss, tangentbord, routrar, moderkort, nätdel, grafikkort också har farliga metaller i sig och även värdefulla som guld.

Permalänk
Medlem

Ja så länge telefonerna är värda mer att sälja vidare än att pantas så lär det dröja innan den till sist blir pantad. Men visst. Har nog 12 gamla lurar liggandes som inte har något andrahandsvärde mer än ur ett retroperspektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vilket bra förslag!

Givetvis kommer det krävas en extra myndighet eller två för att administrera allt, på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det verkar ju ganska osmidigt. Jag säljer hellre min mobil vidare istället. Dessutom har jag fått intrycket att uppdateringshetsen snarare lugnat ner sig ganska rejält på senare år. Mellan exempelvis iphone 3, 4 och 5 var det rejäla kliv. Mellan Samsung S7 och nya S9:an skiljet det inte mycket alls i användningen till varddags. Så numera sitter jag kvar på telefonerna längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade också suttit kvar på telefonerna längre om det inte vore för att... jag har ett abonnemang som låter mig byta telefon en gång om året, där den gamla telefonen säljs vidare eller används till reservdelar.

Permalänk
Medlem

Som vanligt när svenska politiker diskuterar miljö- och klimatpolitik är det i Sverige all skillnad ska göras trots att det inte är vi som är problemet. Jobba för rätten att reparera elektroniken istället för ett löjligt pantsystem som inte kommer göra någon skillnad annat än att krångla till det för kunden och återförsäljaren.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det snackas alltid om vilka guldgruvor dessa gamla mobiler är, men problemet är väl att det är för dyrt att utvinna det som finns i lurarna?

Så även med en pant, så måste det väl sen även lösas/lagstiftas kring att återvinning verkligen sker?

Hade det varit så enormt luckurativt att återvinna mobiler så hade väl marknaden redan varit självreglerande och det hade badat med företag som krigar om att få köpa loss min gamla trasiga lur?

Permalänk
Medlem

Vi har ju redan ett system för det här; Återvinningscentraler.

Kör en reklamkampanj eller nåt istället.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett krav på säkerhetsuppdateringar och reparationsmöjlighet (eller iallafall ett initiativ att göra det) men det kan inte lilla landet mellanmjölk inte genomföra själva, det blir verkningslöst om vi inte får med resten av EU.

Så här praktiskt så är pant svårt då det är elektronik. Det kan inte bara vara 500kr för det är för mycket på 1000-2000kr telefoner men det kan inte vara 50kr för det är för lite för en dyr telefon för att någon ska orka. Reor, förra årets telefoner kan inte ha full pant när de efter ett år hamnar i ett annat segment samt hur löser man stulna telefoner, trasiga eller bara att kvittot är borta på en 3 år gammal telefon.
Det är inte genomförbart på ett enkelt sett och vinsten är nog liten i jämförelse med att fokusera på möjlighet till reparation och uppdateringar under lång tid. Våra telefoner hamnar ju till slut på elektronikåtervinningen ändå så...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Skattebefriad reparation av mobiler hade nog gett mer för miljön, då många bytts ut i onödan. Idag är det inte ens alla som kan byta ut ett batteri i sin mobil.

Det i kombination med att tvinga tillverkarna att tillhandahålla säkerhetsuppdateringar längre än 2-3 år skulle vara fint, helt klart.

Jag kör fortfarande med min Samsung S5 (den sista S-versionen med utbytbart batteri) med LineageOS på, och hoppas bara att den inte pajar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är de inte bättre att försöka få bort all jäkla reklam man får i lådan varje dag? Som hälften inte ens kollar i?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziddie:

Tyvärr är det nog ett sätt att få in mer skattepengar, utan effekt på de faktiskt viktiga miljöaspekterna. Men såklart högre inköpspris kommer att göra att folk köper färre telefoner.

Sedan tycker jag att det är missvisande att prata om "mer guld per kilo än i guldmalm" så som Åsa Westlund, miljöpolitisk talesperson har uttryck sig. Det kan få oinsatta att tro att det stora rikedommar att hämta i elektronik.

Om man utgår från 2 gram guld per ton vilket är vanligt så betyder det ENDAST att den tunga iPhone X på 174g innehåller mer än massiva 348µg guld, värt 12.11 öre.

Skulle iden verkligen få fäste och alla började återvinna all elektronik skulle det fungera ... men det kommer inte bli så.

Skickades från m.sweclockers.com