Socialdemokraterna föreslår pantsystem för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

@frong
Dom har inget emot att införa tjänstemannaansvar och det kommer sannolikt införas vilken regering som än sitter efter valet.
Men som vanligt så finns det för och nackdelar med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@frong
Dom har inget emot att införa tjänstemannaansvar och det kommer sannolikt införas vilken regering som än sitter efter valet.
Men som vanligt så finns det för och nackdelar med allt.

Du påstår att politiker inte har något emot tjänsemannaansvar? Vilka skyddade man genom att ta bort det? Vilka såg till att lagen togs bort?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du påstår att politiker inte har något emot tjänsemannaansvar? Vilka skyddade man genom att ta bort det? Vilka såg till att lagen togs bort?

Jag har inte påstått något, säger bara att det är sannolikt att det återinförs oberoende av vilken regering vi får efter valet då riksdagen ställt sig positiv till ett återinförande av tjänstemannaansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Faktum kvarstår, många ger bort sin telefon, orkar eller kan inte byta in den när de köper ny etc. etc.

Det betyder INTE att den kastas felaktigt och därmed är detta att betrakta som en dold "skatt" där de stackarna som inte följer systemet blir ekonomiskt straffade. Tycker inte det är rätt väg att gå. Det finns många ställen som tar emot telefoner, och detta gör man idag redan gratis. Behövs inte mer byråkrati eller skatt vilket i slutändan endast leder till kostnad för individen.

Men visst, kalla det pant...

Nej. Det kan inte betraktas som en dold skatt eftersom skatter har en fast definition som inte kan appliceras här. Du betalar en summa som du senare får tillbaka till 100%. Med andra ord. Pant.. inte skatt. Pant.

Skrivet av Sveklockarn:

Se där, du beskriver ju problemet som det är!

Varför betalar vi skatt alls, egentligen?

För att samhället betalar din skolgång, dina barns skolgång, din vård, dina barns vård etc. Man finansierar även polis, brandkår och sjukhus med pengarna.

Skrivet av Sveklockarn:

Jo, men det förutsätter ju att man får ut något av det man betalat in i skatt som förmåner.

Idag får ju de allra flesta inte ut en bråkdel av vad de betalar in, och nu ska de dessutom betala pant på mobiltelefoner. Förstår du att folk är trötta på skenande skattetryck och ständiga pålagor på medborgarna, och att pantsystem för mobiltelefoner är ytterligare en statlig klåfingrighet som kommer kosta skattebetalarna pengar genom att man kommer lägga kostnaderna för administration m.m. på skatten?

Den finns däremot alltid där och det är själva idén. Din jämförelse är dock extremt skev eftersom pant och skatt är två skiljt olika saker.

Skrivet av Sveklockarn:

Precis så går det till när staten ska skapa nya myndigheter för att "styra upp" områden de inte begriper sig på. Skattebetalarna får allt mindre för pengarna i takt med att fler och fler anställs på olika myndigheter. Staten använder mer än 50% av BNP, samtidigt som landet befinner sig i accelererande förfall. Vilken av polis, militär, sjukvård, skola, äldreomsorg tycker du håller världsklass - vilket man kan förvänta sig när vi har bland världens högsta samlande skattetryck?

Det där stämmer inte alls.

Sveriges BNP ligger på 4600 miljarder. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---Sver...

Sveriges hela budget ligger på just över 1000 miljarder. Källa: Riksdagens budget. Senast jag kollade så var det inte 50%. Långt ifrån faktiskt.

Skrivet av Sveklockarn:

350 miljoner för ett nytt kulturhus kändes säkert som en bra idé för de inblandade, och nu får skattebetalarna stå för notan när det inte går runt. Det är precis av det skälet som politiker inte ska kunna ta såna beslut. De som vill bygga kulturhus får hitta den finansieringen någon annanstans. Om det är möjligt att driva det affärsmässigt så kommer pengarna inte att vara problemet. Nu blev det bara ännu en lekstuga för arbetsskygga.
Skillnaden är att politiker kan misslyckas helt konsekvensfritt med VÅRA pengar.
Jo, allt som går snett i samhället är ju egentligen en konspiration mot sossarna.

Bara att kolla hur det låter angående de aktuella bilbränderna i Göteborg. Idag verkar de ha identifierat ett antal gärningsmän, varav flera minderåriga. Igår var det "SD" eller "NMR" som uppviglade inför valet, eftersom det i den alternativa verklighet sossarna lever i inte finns några problem med bilbränder i Göteborg.
Rikare på VAD?

Inte pengar i alla fall, att döma av att Skatteverket börjat jaga inkomster hos minderåriga livestreamers.
Jag förstår att du inte har några anhöriga som använt den branschen än.
Och här kommer vi till problemet; politiker väljer att sitta sysslolösa och hittar på pantsystem för mobiltelefoner och agerat fullständigt handlingsförlamat mot de verkliga problemen.

När skeppet håller på att sjunka är det inte dags att fundera på vilken riktning fören ska peka åt.
Ingen har så kort minne som en väljare, bevisligen.

Till att börja med.. När 100 bilar av vadå? 13700 årliga registerade fordon bränns? Är det verkligen en system kollaps? https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/trans... Att skatteverket jagar folk som tjänar pengar är ju deras funktion. Om du är registrerad i Sverige (vilket nästan varenda livestreamer är) så är du skattepliktig på din inkomst över en viss gräns. Detta är själva idén med inkomstskatt och din ålder ska egentligen vara hyfsat irrelevant till skatteplikten själv. Att det däremot skulle vara någon typ av tecken på ett sjunkande skepp får du ju stå för. Inte för att många nationalekonomer håller med dig..

Skrivet av saturday_sun:

Jag kan ju börja med säga att jag betalade biljetten själv och maten, tack så mycket. Sen köpte vi nog lite bensin och kanske handlade vi lite också innan vi åkte vidare. Vi bidrog med andra ord både till löner och skatter i kommunen under vårt besök.

Ekonomisk bärighet är inte ett sätt att värdera kultur och kulturuttryck, det är därför det offentliga till viss del finansierar kultur. Det betyder inte att jag håller med om att man ska bygga kulturhus för en halv miljard. Men inte heller att man ska slopa finansiering av kultur.

Syftet att locka högutbildade personer är att såklart att få dem att arbeta och betala skatt, det vill säga bidra till samhället (som du ju själv poängterar att du gör). Dessa röstar väl i större utsträckning på KD, SD och Moderaterna än på Socialdemokraterna. Ingenjörer, lärare, sjuksköterskor, jurister, läkare och andra högutbildade är knappast "kulturelit", det är helt andra yrken som brukar delas in i den kategorin, såsom författare, kulturjournalister, språkvetare m.fl.

"Nästla sig in med politiska kontakter" och "bli försörjda" låter mer som sverigedemokratisk propaganda än något annat.

EDIT: Du svarade inte på min fråga.

Njae. Det beror på ålder. Vänsterpartiet är klart överrepresenterade när det kommer till unga och välutbildade personer. SD t.ex. har en väldigt låg medelutbildning på sina väljare (Inför valet 2014) där S kommer just efter. MP och V samt M har högutbildade väljare. https://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/LE0001_2013K04_TI...

Skrivet av frong:

Nä, politiker som använt skattemedel för egen vinning har ju aldrig förekommit... Nädå. Då har de nog inget emot att införa tjänstemannaansvar heller. Vilka var det som tog bort det nu igen?

Halmgubbe galore. Läs om hans kommentarer.

Skrivet av frong:

Du påstår att politiker inte har något emot tjänsemannaansvar? Vilka skyddade man genom att ta bort det? Vilka såg till att lagen togs bort?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/at...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej, det var ingen halmgubbe öht.

Svara på frågorna istället, jag vet om den nya motionen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nej, det var ingen halmgubbe öht.

Svara på frågorna istället, jag vet om den nya motionen.

Motionen ÄR ett svar på din fråga.

Din halmgubbe var att personen ifråga skulle förnekat att det finns politiker som fuskar till sig pengar.. vilket han bokstavligen visar inte är sant i en kommentar i denna tråd. Så jo. Det är en halmgubbe.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Motionen ÄR ett svar på din fråga.

Din halmgubbe var att personen ifråga skulle förnekat att det finns politiker som fuskar till sig pengar.. vilket han bokstavligen visar inte är sant i en kommentar i denna tråd. Så jo. Det är en halmgubbe.

... Nej det är inte ett svar på mina tre frågor, möjligtvis den första med lite fantasi.

Exakt detta svarade jag på:

Citat:

Det är inte så att pengarna hamnar i politikernas fickor om du trodde det

Så återigen, nej det är ingen halmgubbe. Det visas däremot på nyheterna var och varannan dag när politiker tagit skattepengar och stoppat i egen ficka. T.ex. Moderaten med lägenheten som publicerades idag eller igår har jag för mig. Alltså, personen skrev något som är felaktigt. Jag påpekade det. Ingen halmgubbe.

Är det något mer jag skall utveckla?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är många bud här och man behöver kanske inte besvara varje sak för att komma underfund med att det är fler och fler personer som undrar vart och hur våra skattepengar och övriga "intäkter" hanteras.
Man behöver inte ens beröra S, M eller SD, det finns ett missnöje över hela skalan och det är därför man skall fråga sig, hur mycket skall egentligen staten styra och hantera? Är det verkligen nödvändigt att införa fler moment, som kommer kosta administration och skattepengar i slutändan?
Eller skall politiker vara här för folket och först och främst lyssna på vad de flesta vill ha?

Tycker det finns viktiga saker som behövs ses över än att man försöker höja, försvåra eller öka byråkrati. Snarare behövs mer liberal marknad, och ett enklare system. Ta vara på miljö, pengar och hälsa utan att försvåra för befolkningen...

Permalänk
Inaktiv

**uppmaning: vänligen håll er till trådens ämne (om ni glömt: pant på mobiltelefoner) / mod**

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är orolig detta kommer leda till ökade prispåslag (telefon pris + pant) precis som dricka i affären. Men kan det leda till ökat värde av gammal telefon så är jag posetiv. De företag sonm köper upp beg mobiler betalar vrak priser även för hyfsat nya telefoner.

Permalänk
Medlem

Självklart kommer detta ge prispåslag, det är hela tanken med pant. Och det handlar väl inte i första hand om att öka på värde på en gammal telefon (även om det indirekt gör det om man inte hämtar ut panten).
Och finns det ett värde i något så kommer det ju tas om hand, hela tanken med pant.

Permalänk

Högst tveksamt

Hellre främja återvinningsteknik genom att ge anslag till forskning, testanläggningar osv. Alla dessa skatteavdrag, faan för dom. Eller pantskatter för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Hellre främja återvinningsteknik genom att ge anslag till forskning, testanläggningar osv. Alla dessa skatteavdrag, faan för dom. Eller pantskatter för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Pantskatter är en oxymoron. Det kan inte både vara en pant och en skatt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Pantskatter är en oxymoron. Det kan inte både vara en pant och en skatt.

Hehe. Varför inte? Man kallar det pant fast det är en skatt. Egentligen är det till för att återvinna telefoner men la där kanske hellre i statskassan och mobiler läggs på hög. Kanske inte vattentätt men det var heller inget tungt resonemang i huvudet innan jag skrev.
Som det där med copyswede och deras piratavgifter. Blev allteftersom mer ny intäkt än kompensation för kopiering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Fast Copyswede är en helt annan "kettle of fish".
Det dom kräver in är en privatkopieringsersättning som är en ersättning som fördelas till en grupp människor som har rätt till den.

Detta är ju pant, precis som panten på en alu. burkar, glas och petflaskor.
Vet man att en mobil inbringar 100 kronor eller kanske mer så är det ju rätt attraktivt att panta den.
Samtidigt så bör man ju jobba för att vi har saker levande längre, t.ex. uppmuntra folk att köpa telefonen där tillverkaren levererar support under längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det kan inte både vara en pant och en skatt.

Det kan det faktiskt, eftersom 100 SEK inte är värda lika mycket efter t.ex. 24 månader (eller hur ofta folk nu byter telefon i genomsnitt). Man kan ju argumentera för att det är Riskbanken [sic] som tar pengarna, men eftersom det är staten som tvingar panten av mobiltelefonköparna så blir det ju på det viset ännu en skatt för att äga en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kan det faktiskt, eftersom 100 SEK inte är värda lika mycket efter t.ex. 24 månader (eller hur ofta folk nu byter telefon i genomsnitt). Man kan ju argumentera för att det är Riskbanken [sic] som tar pengarna, men eftersom det är staten som tvingar panten av mobiltelefonköparna så blir det ju på det viset ännu en skatt för att äga en mobiltelefon.

Har inget med saken att göra. Pengarna går inte till staten så med andra ord.. ingen skatt. Inflation är helt irrelevant. Jag rekommenderar att du läser på skillnaderna. En pant är om man får tillbaka 100% av det man lagt ut. Om det är 100 skr så får man tillbaka 100 skr.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |