Rykte: Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K lanseras i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Man hade ju velat veta hur stor skillnad det blir på dessa och kommande 10nm cpuer..
Väntat sedan 3570k och tyckt att det inte varit värt en uppgradering men den börjar gå på sista spurten i diverse spel :/

Lite OC och eventuellt delid så får du en push som räcker till. Helt klart kompetent CPU.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Precis, finns absolut inget för tillfället som talar för att en krympning till 7?nm kommer öka hastigheten samt IPCn så mycket.

Men den som lever får se.

Det är inte en krympning enbart. Det som talar för ökad prestanda är hur historiskt sett denna typ av noder har ökat prestandan. AMD själva menar att Zen 2 kommer att öka både IPCn och klockfrekvenserna. Samt rykten.

Samma saker som talar för att Zen 2 kommer att få högre prestanda är samma sak som talar för att Intels 9900K kommer att prestera.

https://wccftech.com/amd-talks-ryzen-zen-2-ipc-clock-speed/

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_zen_2_proc...

https://iobint.com/amd-talks-zen-2-ipc-clocks-gaming-performa...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

I spel gör den det, och det är den enda som räknas, om man är gamer.

Zen 2 kommer aldrig komma i närheten av 5 ghz och bra ipc, så i9 9900 kommer sopa banan med zen 2 också.

Märkligt, nuvarnade Ryzen har väl bara runt 5% lägre IPC än *lake propparna och når 4.3Ghz boost på 12nm. Att nå 5Ghz är bara 16% vilket borde gå även på en omogen 7nm process. Kryddar man det med lite IPC höjning och 12 eller 16 kärnor blir det nog inte så mycket ban sopande. Inte för Intel iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

I spel gör den det, och det är den enda som räknas, om man är gamer.

Zen 2 kommer aldrig komma i närheten av 5 ghz och bra ipc, så i9 9900 kommer sopa banan med zen 2 också.

Skrivet av blue eyed devil:

En i9 9900k kommer hålla i många många år framöver så tycker du ska köpa en sådan.

Är du fortfarande kvar? Och nu med en spåkula dessutom?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Hur var det nu med 9900K IHS? Skulle den bli lödd, eller är det Intels tandkräm som gäller fortfarande? Med tanke på att två extra kärnor kommer alstra värme så lär det bli föremål för en rätt omgående delid.

Enligt uppgifter som cirkulerat så skall det bli en lödd IHS.

http://hexus.net/tech/news/cpu/120506-intel-core-i9-9900k-i7-...
https://www.notebookcheck.net/No-delidding-needed-Intel-Core-...
https://techreport.com/news/33940/rumor-core-i9-9900k-could-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

I spel gör den det, och det är den enda som räknas, om man är gamer.

Zen 2 kommer aldrig komma i närheten av 5 ghz och bra ipc, så i9 9900 kommer sopa banan med zen 2 också.

Haha, Du har ingen aning om IPC eller frekvens för Zen 2, Nuvarande Gapet är inte många procent vid samma clock och om Nya Threadripper har en turbo på 4.4 kan mycket väl Zen 2 ligga på 4,8 - 5 Ghz och t.o.m ha bättre IPC än intel.

Intels core är gammal det händer inte mycket mellan generationerna. Ryzen är ny och kommer förmodligen förändras betydligt mer vid varje generation.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Haha, Du har ingen aning om IPC eller frekvens för Zen 2, Nuvarande Gapet är inte många procent vid samma clock och om Nya Threadripper har en turbo på 4.4 kan mycket väl Zen 2 ligga på 4,8 - 5 Ghz och t.o.m ha bättre IPC än intel.

Intels core är gammal det händer inte mycket mellan generationerna. Ryzen är ny och kommer förmodligen förändras betydligt mer vid varje generation.

K kanske ska vänta till zen 2 då innan jag bestämmer mig för en i9 9900k, men tvilar på att zen 2.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

K kanske ska vänta till zen 2 då innan jag bestämmer mig för en i9 9900k, men tvilat på att zen 2.

Att du tvivlar på en AMD produkt förvånar nog ingen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har svårt att tro att deras 8c 16t CPU i 14nm+++ kommer att kunna boosta i närheten av 5.0 GHz med tandkrämen de använder nu utan att bränna ner fabrikerna de produceras i, vilket gör lödning av IHS:en mer eller mindre till ett krav. Men det är Intel vi pratar om - återstår att se helt enkelt! Håller ett öga på Der8auer som brukar delidda CPU:er rätt så fort de släpps!

Ja det är ju redan starka rykten att topmodellen är lödd så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

K kanske ska vänta till zen 2 då innan jag bestämmer mig för en i9 9900k, men tvilat på att zen 2.

Att vänta känns överdrivet, det behöver inte bli så men kan mycket väl bli så men på sin höjd skiljer det sig ett par procent åt något håll så tycker att är man i läget och vill köpa nytt klart man kan knipa en 9900k.

Själv kommer jag köpa 9900k men förhoppningsvis byta den mot Zen 2 om de presterar bättre om inte kommer jag sitta kvar på Intel tills AMD är om eller on PAR i IPC kan däremot leva med några mhz mindre.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Blir en i9 direkt, alla andra kan gå hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Haha, Du har ingen aning om IPC eller frekvens för Zen 2, Nuvarande Gapet är inte många procent vid samma clock och om Nya Threadripper har en turbo på 4.4 kan mycket väl Zen 2 ligga på 4,8 - 5 Ghz och t.o.m ha bättre IPC än intel.

Intels core är gammal det händer inte mycket mellan generationerna. Ryzen är ny och kommer förmodligen förändras betydligt mer vid varje generation.

''Bokmärker'' sidan, så återkommer vi när Zen2 tester kommer, så kan jag lova dig att jag hade rätt.

Passa spåkulan? Passa realist, inte optimist.

Permalänk
Medlem

Känns som att Zen2 är värd att vänta på och förhoppningsvis blir billigare än 9900K? Man vill ju gärna ha det bästa till ett så bra pris som möjligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Går i tankar på att uppdatera... Inte för att jag behöver egentligen... Men ja, vill ersätta burken med något litet smidigt som ryms och knappt syns på bordet, formfaktor Mini ITX vore fräckt. Why the fuck not!

Permalänk
Medlem

Stödjer mitt moderkort Maximus X hero en i9 9900k ?

Isåfall blir det ett köp

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Går i tankar på att uppdatera... Inte för att jag behöver egentligen... Men ja, vill ersätta burken med något litet smidigt som ryms och knappt syns på bordet, formfaktor Mini ITX vore fräckt. Why the fuck not!

Hmm precis samma tankar här sitter dock med 3570k
Blir spännande att se vad i7/i9 hamnar på prismässigt samt prestandaskillnanden då de troligen kommer vara ett relativt stort prisfall mellan dessa.

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen bara 9900k är som man är nyfiken på, resten känns mer mehhh

Sitter nu på Ryzen 1700 lurar på att de blir nog ingen uppgrade eller nybygge innan DDR5 och ny PCI express.

En ny GPU är nog det som kan breaka den planen.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Är du fortfarande kvar? Och nu med en spåkula dessutom?

Du sitter ju och gissar precis lika mycket i spåkulan?
Av någon anledningar verkar det vara okej att titta i spåkulan för AMD-gänget men gud nåde om någon Intel-fanboy tittar i spåkulan.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Du sitter ju och gissar precis lika mycket i spåkulan?
Av någon anledningar verkar det vara okej att titta i spåkulan för AMD-gänget men gud nåde om någon Intel-fanboy tittar i spåkulan.

Sitter man och säger ATT DET KOMMER så är det inte en spekulation utan ett påstående. Ja jag gissar men jag försöker inte få det till att det kommer att bli så utan att hänvisa till vad AMD säger. Det är en ofantlig skillnad.

Skrivet av blue eyed devil:

En i9 9900k kommer hålla i många många år framöver så tycker du ska köpa en sådan.

Skrivet av blue eyed devil:

I spel gör den det, och det är den enda som räknas, om man är gamer.

Zen 2 kommer aldrig komma i närheten av 5 ghz och bra ipc så i9 9900 kommer sopa banan med zen 2 också.

Detta är påståenden. Inte spekulationer så jag rekommenderar att du tar och läser om personens kommentarer för du verkar ju inte läst igenom dem ordentligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Blir jag bara av med min jävla musarm eller vad det nu är som gör att jag inte kan lägga handen på musen mer än någon minut innan det gör så ont att det inte är värt att sitta kvar vid datorn så blir en i9900k.
Kommer bli en cpu som troligen hamnar högre upp bland staplarna i i fler test än någon annan cpu kommer göra om man riktar in sig på varierande testsviter.
Pris/prestanda kommer den nog inte ta hem men då skall man nog o andra sidan inte uppgradera alls om man sitter på något vassare än 2600K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Blir jag bara av med min jävla musarm eller vad det nu är som gör att jag inte kan lägga handen på musen mer än någon minut innan det gör så ont att det inte är värt att sitta kvar vid datorn så blir en i9900k.

Lite OT, men...

Har du provat att gå till läkare eller sjukgymnast?
Om du har haft besvären en längre period så kan det vara värt att kolla upp.
Det låter som att det skulle kunna vara besvärligt inte bara för att man gillar att spela datorspel, utan även något som kan ha negativ inverkan på jobb eller skola.

Jag hoppas du blir bättre. Oavsett om du skaffar en 9900K eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Blir jag bara av med min jävla musarm eller vad det nu är som gör att jag inte kan lägga handen på musen mer än någon minut innan det gör så ont att det inte är värt att sitta kvar vid datorn så blir en i9900k.
Kommer bli en cpu som troligen hamnar högre upp bland staplarna i i fler test än någon annan cpu kommer göra om man riktar in sig på varierande testsviter.
Pris/prestanda kommer den nog inte ta hem men då skall man nog o andra sidan inte uppgradera alls om man sitter på något vassare än 2600K.

Skapa gärna en ny tråd för din musarm. Finns säkert mycket erfarenhet här. Har själv lyckats komma runt det med olika metoder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nytt bios för mitt Z370-P

2018/08/08
Version 1002
2018/07/138.67
PRIME Z370-P BIOS 1002
1.Improve system performance.
2.Supports Intel® Core™ 9000 series processor family.

Snart smäller rää!