Framtidssäker dator inför plugget

Permalänk
Medlem

Framtidssäker dator inför plugget

Hej Sweclockers!

Jag ska börja plugga till hösten och vill ha en bra bärbar dator som jag vill leva med i 5-6 år framöver. Mac är inget jag vill ha, hade en Air under gymnasieåren som funkade bra, men jag är för fäst vid Windows för att byta. Min budget är mellan 8-12k, men kan ju tänjas såklart.
Har själv kollat runt lite, men har svårt att navigera i laptopdjungeln, så vänder mig till er istället!

Mina krav, eller önskemål, är dessa:
- PCIe SSD (Minst 256GB)
- DDR4 Ram
- 8:e gen Intel processor
- Thunderbolt anslutning

Finns det någon som matchar mina krav?
Extremt tacksam om någon lyckas hitta min framtida dator åt mig!

Permalänk
Medlem

@Zewy^^: Glöm inte att kolla på batteritiden, det var det jag missade då jag köpte min laptop för plugget. Stirrade mig liksom blind på prestanda och tänkte inte att batteriet skulle vara ett problem, men om man ska använda den mycket på vift är det ett måste med bra batteri.

Permalänk
Inaktiv

Det beror på vad du studerar. Ai utvecklare eller något icke datorteknisk.

Jag skulle säga att minimum för en generell bekväm laptop är:
8GB ram,
500GB ssd (sata räcker), trots det är är mycket extra pengar är dessa ovanliga bland billigare laptops.
Intel i3 gen 8, Intel i5 gen 7 eller ryzen (som knappt finns) eller bättre.

Thunderbolt är coolt när man kan ha en grym dockningsstation, vilket är bra om man planerar att enbart ha en enda dator både hemma och i skolan.
För övriga så är Thunderbolt bra, men jag skulle ej kalla det ett måste.

*edit*
Läste otydligt, men de datorer som det är studentrabatt på brukar vara prisvärda. Dell brukar väl ha rabatt?

Budget och storlek får du ange, vissa vill ha 13" och de kan bli svindyra om hög prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det beror på vad du studerar. Ai utvecklare eller något icke datorteknisk.

Jag skulle säga att minimum för en generell bekväm laptop är:
8GB ram,
500GB ssd (sata räcker), trots det är är mycket extra pengar är dessa ovanliga bland billigare laptops.
Intel i3 gen 8, Intel i5 gen 7 eller ryzen (som knappt finns) eller bättre.

Thunderbolt är coolt när man kan ha en grym dockningsstation, vilket är bra om man planerar att enbart ha en enda dator både hemma och i skolan.
För övriga så är Thunderbolt bra, men jag skulle ej kalla det ett måste.

*edit*
Läste otydligt, men de datorer som det är studentrabatt på brukar vara prisvärda. Dell brukar väl ha rabatt?

Budget och storlek får du ange, vissa vill ha 13" och de kan bli svindyra om hög prestanda.

Tack för svaret.
Jag ska plugga biomedicin, så jag är högst osäker på hur mycket kraft jag behöver i datorn ens. Däremot så har jag hellre en overkill dator som är njutbar att använda och håller flera år, än en som täcker mina behov precis och lägger av efter något enstaka år.
Jag tänker mig en 13", och har kikat på Dells XPS med 10% studentrabatt, vilket fortfarande är lite för dyrt för mig.
Thunderbolt är inget måste, men ett önskemål!
Jag känner starkt inför PCIe, då sata inte känns lika framtidssäkert!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy^^:

Tack för svaret.
Jag ska plugga biomedicin, så jag är högst osäker på hur mycket kraft jag behöver i datorn ens. Däremot så har jag hellre en overkill dator som är njutbar att använda och håller flera år, än en som täcker mina behov precis och lägger av efter något enstaka år.
Jag tänker mig en 13", och har kikat på Dells XPS med 10% studentrabatt, vilket fortfarande är lite för dyrt för mig.
Thunderbolt är inget måste, men ett önskemål!
Jag känner starkt inför PCIe, då sata inte känns lika framtidssäkert!

Skickades från m.sweclockers.com

Lättast vore det att få tag i någon student som pluggar linjen. Har de inte några studentambassadörer eller dylikt som du kan prata med?

Annars så är lenovo Thinkpads trevliga

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Stod själv inför samma val och fick precis hem en Lenovo Ideapad 720S-14 IKBR. 12 500 kr på webhallen med följande specifikationer: i7-8550U (4 kärnor med HT), MX150 2GB (ej strypta varianten), 8 GB DDR4 2400 MHz single channel (endast en slot!), 512 GB M2 NVMe Samsung SSD (snabb, 1800 MB/s skriv), USB-C med Thunderbolt (2 lanes, ej 4) och stöd för laddning. Fullstorleks HDMI och SD-kortsläsare, schysst touchpad och blixtsnabb fingeravtrycksläsare. 14" full-hd IPS med 5 mm smala skärmkanter och ett metallchassi i samma storlek som en traditionell 13.3".

Kommer posta en recension här i forumet när jag använt den någon vecka. Nackdelar jag hittat hittills är tveksam tillförlitlighet på nätverkskortet (skall testa det mer) och tråkigt ljud ur högtalarna.

Edit: får tillägga att det finns betydligt billigare modeller med mindre SSD, i5-8250U (likvärdig prestanda, särskilt om man själv ökar TDP) och inget dedikerat grafikkort. Letade själv datorer för upp till 14-15 k.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

@Zewy^^: Jag brukar säga som så här. du kan välja mellan 2 av följande 3 saker

- Portabilitet
- Prestanda
- Pris.

med en budget på 8-12K kommer du väldigt långt kan jag tycka. Jag skulle säga att PCI-e SSD inte är ett måste då den upplevda prestandafördelen är minimal, även i framtiden. Thunderbolt är ett ganska kasst gränsnitt för extern grafik, och generellt kan man köpa en billigare begagnad gaming PC än vad dockningsstationerna kostar.

Själv är jag helt såld på de slimmade gamingdatorerna denna generation. Visst de väger runt ~2kg, har tunga adaptrar. batteriet är inte supergrymt (4-5h). Fördelen för egen räkning har varit att det är en helt kompromisslös datorupplevelse. du kan få en dator med 128GB PCI-e SSD och 1TB HDD, ett GTX1050Ti, 8GB DDR4 (uppgraderingsbart till 32GB) senaste generationens core i5 (vilket levererar högre prestanda än förra generationens core i7 7700HQ)... Det schyssta är att du kan uppgradera minne och båda hårddiskarna själv, enkelt och lätttillgängligt.

Lenovo har en trevlig en ny modell på ingång som visserligen är något dyr idag, på reor brukar dessa trilla ner till under 10k-strecket.

GTX 1050Ti: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4840986
GTX 1050: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4898583

De är dock lite tunga på 2.3kg och har inte superlång batteritid (5h). Däremot fungerar du som fullständiga desktop-replacements.

---

Ifall portabilitet är mer din melodi kostar denna asus 7495kr:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4805858

den väger enbart 1.9kg och har en svagare ultrabook core i5-processor, men ska leverera flera timmar extra batteri vid "vanlig användning" (10h enligt specifikation). Den har fortfarande ett GTX1050, dock enbart med 2GB DDR5. Dessvärre inkluderas ingen SSD utan enbart en mekanisk. Något du skulle kunna byta ut/stoppa in. Du får göra lite research, enligt hemsidan finns det modeller med m.2 SSD. Det kan mycket väl hända att du enbart behöver köpa till en SSD-sticka och kan köra 2st hårddiskar. Windows 10 laddar man hem från microsoft sedan valideras licensen med din produkt. då det redan finns en licens knuten till hårdvaran.

Personligen tycker jag kanske att asusen känns som en bra mix av portabilitet och kraft och framtidssäkring.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@Zewy^^: Glöm inte att kolla på batteritiden, det var det jag missade då jag köpte min laptop för plugget. Stirrade mig liksom blind på prestanda och tänkte inte att batteriet skulle vara ett problem, men om man ska använda den mycket på vift är det ett måste med bra batteri.

Tack, väldigt sant! Det ska jag tänka på också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Stod själv inför samma val och fick precis hem en Lenovo Ideapad 720S-14 IKBR. 12 500 kr på webhallen med följande specifikationer: i7-8550U (4 kärnor med HT), MX150 2GB (ej strypta varianten), 8 GB DDR4 2400 MHz single channel (endast en slot!), 512 GB M2 NVMe Samsung SSD (snabb, 1800 MB/s skriv), USB-C med Thunderbolt (2 lanes, ej 4) och stöd för laddning. Fullstorleks HDMI och SD-kortsläsare, schysst touchpad och blixtsnabb fingeravtrycksläsare. 14" full-hd IPS med 5 mm smala skärmkanter och ett metallchassi i samma storlek som en traditionell 13.3".

Kommer posta en recension här i forumet när jag använt den någon vecka. Nackdelar jag hittat hittills är tveksam tillförlitlighet på nätverkskortet (skall testa det mer) och tråkigt ljud ur högtalarna.

Edit: får tillägga att det finns betydligt billigare modeller med mindre SSD, i5-8250U (likvärdig prestanda, särskilt om man själv ökar TDP) och inget dedikerat grafikkort. Letade själv datorer för upp till 14-15 k.

Ser fram emot recensionen! Har funderat över Thinkpad då jag hört mycket positivt om byggkvaliteten på dem! Ska kika runt på några av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

@Zewy^^: Jag brukar säga som så här. du kan välja mellan 2 av följande 3 saker

- Portabilitet
- Prestanda
- Pris.

med en budget på 8-12K kommer du väldigt långt kan jag tycka. Jag skulle säga att PCI-e SSD inte är ett måste då den upplevda prestandafördelen är minimal, även i framtiden. Thunderbolt är ett ganska kasst gränsnitt för extern grafik, och generellt kan man köpa en billigare begagnad gaming PC än vad dockningsstationerna kostar.

Själv är jag helt såld på de slimmade gamingdatorerna denna generation. Visst de väger runt ~2kg, har tunga adaptrar. batteriet är inte supergrymt (4-5h). Fördelen för egen räkning har varit att det är en helt kompromisslös datorupplevelse. du kan få en dator med 128GB PCI-e SSD och 1TB HDD, ett GTX1050Ti, 8GB DDR4 (uppgraderingsbart till 32GB) senaste generationens core i5 (vilket levererar högre prestanda än förra generationens core i7 7700HQ)... Det schyssta är att du kan uppgradera minne och båda hårddiskarna själv, enkelt och lätttillgängligt.

Lenovo har en trevlig en ny modell på ingång som visserligen är något dyr idag, på reor brukar dessa trilla ner till under 10k-strecket.

GTX 1050Ti: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4840986
GTX 1050: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4898583

De är dock lite tunga på 2.3kg och har inte superlång batteritid (5h). Däremot fungerar du som fullständiga desktop-replacements.

---

Ifall portabilitet är mer din melodi kostar denna asus 7495kr:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4805858

den väger enbart 1.9kg och har en svagare ultrabook core i5-processor, men ska leverera flera timmar extra batteri vid "vanlig användning" (10h enligt specifikation). Den har fortfarande ett GTX1050, dock enbart med 2GB DDR5. Dessvärre inkluderas ingen SSD utan enbart en mekanisk. Något du skulle kunna byta ut/stoppa in. Du får göra lite research, enligt hemsidan finns det modeller med m.2 SSD. Det kan mycket väl hända att du enbart behöver köpa till en SSD-sticka och kan köra 2st hårddiskar. Windows 10 laddar man hem från microsoft sedan valideras licensen med din produkt. då det redan finns en licens knuten till hårdvaran.

Personligen tycker jag kanske att asusen känns som en bra mix av portabilitet och kraft och framtidssäkring.

Tack för ditt svar! Jag borde nog betona portabiliteten mer, då jag förstår ditt resonemang om att man får ut betydligt mer av gamingdatorer, men förlorar i vikt och design (i min mening). Jag är mer ute efter en slim dator, inte nödvändigtvis en ultrabook, men definitivt åt det hållet.
Att ha ett grafikkort känns som en onödig utgift i batteritid, eller det kanske är en utdaterad myt från mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy^^:

Att ha ett grafikkort känns som en onödig utgift i batteritid, eller det kanske är en utdaterad myt från mig?

Lite sanning finns det i det hela. Köper man en gaming dator så får man ofta per automatik några av de snabbaste mobila processorerna. Dessa är aningen mer tungdrivna. datorerna kräver också tyngre kylning vilket gör dem mindre portabla och generellt balanserar man vikten genom att inte fläska på med för stora batterier.

Asus-datorn jag hänvisade till har lika bra batteri-prestanda som de flesta ultrabooks, och dessutom stänger gamingdatorer av GPUn utanför spel. (Ifall något program skulle aktivera den dedikerade GPUn kan man gå in och inaktivera detta i nvidias kontrollpanel, detta görs en gång).

Jag tänker mig att framtidssäkringen av många ultrabooks försvinner då Intel HD Graphics fortfarande är en MYCKET långsam krets (som mobiler t.o.m. börjar springa om) Alternativet är att du tittar på följande:

- Ryzen 2500U eller 2700U - https://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&b...
- Intel + Geforce 150MX - https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=353#rparams=b=s3704751...

Dock är det viktigt att dessa datorer har en dual-channel minneskonfiguration. annars försvinner 40% av GPU-prestandan. Jag har filtrerat bort alla datorer som saknar 2 minnesplatser. Ifall du bara får ett minne till så bör man köpa extra och stoppa in. Ryzen ger ungefär 2 - 2.4x integrerad grafikprestandan från Intel, processorn är grym, men är fortfarande en 15W ultrabook-format.

MX150 är starkare men ganska långt ifrån ett 1050 eller 1050Ti, däremot kan man hitta ganska slimmade datorer p.g.a. den lägre effektförbrukningen.

Sedan finns det Intel med en internt bryggad Radeon RX550, svinhäftig teknik, ofta svindyr. dock seglar Lenovo ThinkPad upp med en maskin för runt 11000kr:

Intel + Radeon Vega Graphics - https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s370475272

1.75kg, 13h batteritid, ultrabook i7. Personligen gillar jag deras "professionella" och idustriella signatur-design. Dessa har generellt mycket hög byggkvalité, fantastiska tangentbord (det är verkligen ljuvligt att skriva på dem), men jag förstår om designen är inte för alla. Speciellt ifall man kommer från apple-land.

Sedan måste jag slå ett slag för att inte stirra sig blind på tjocklek, då det är ett artificiellt behov. generellt har du datorn i en väska, ifall man karvar bort 5mm så ser det kanske ut som mycket rent estetiskt. Men praktiskt gör det i princip ingen skillnad. (vikten däremot är vad som är betydande) I min mening är det bättre att välja en dator som tillåter komponenterna att andas och vara svala. Samtidigt som kylningen tillåter datorn att sträcka på benen samtidigt dina lår att inte brännas under användning.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Tycker asus zenbook ux430 är rätt trevliga och prisvärda. Dock ingen Thunderbolt (fast en 3.1 type c iaf)

https://www.komplett.se/product/953527/datorer/datorer-barbar...

DDR4, i7 (även i5or är quad på 8th gen) och någon extra grafik hade jag personligen lakt väldigt långt ner på priolistan för ditt användarscenario. Batteritid, formfaktor, skärm (förhoppningsvis matt) och byggkvalite känns alla viktigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lenovo är ju skitlömska. De hade ju flera saker i rad som de åkte dit på för några år sedan.

Citat:

Superfish installs a self-signed root certificate that can intercept HTTPS encrypted traffic for each and every website you visit. In other words, encrypted traffic is being intercepted so ads can be shown on Lenovo customers’ computers.

...

Furthermore, Superfish appears to use the same certificate on all installs – making it a huge security vulnerability, and your PC utterly untrustworthy when it comes to activities such as online banking.

Citat:

this time, the problem software, called the “Lenovo Service Engine (LSE)”, is built into the firmware of the laptops themselves, in a low-level operating system called the BIOS, invisible even to Windows. (The BIOS is what is running the screens of white-on-black text seen on many computers as they start up). It launches when the computer is turned on, before Windows loads, and then replaces Microsoft’s start-up diagnostics program (which ensures that the system was shut down properly, that the disk isn’t corrupted, and that it’s safe to launch Windows) with its own.

Lenovo’s version does all the same things as Microsoft’s, but two more: it ensures that Lenovo’s own software update tools are still installed on the computer, and if they aren’t, it re-installs them.

Those tools then run to download and install drivers, keeping the computer up to date; but they also install and update the various other programs that come preinstalled on Lenovo computers, the so-called “crapware”.

As with Superfish, the LSE provides scant benefits to the end user. It’s buried so deeply into the system that it’s very hard to remove, meaning that if a user wants to restore their system to a “clean” installation of Windows, with no superfluous programmes, the LSE will still be there, and will reinstall the other Lenovo tools on the next restart.

But, again like Superfish, LSE goes beyond annoyance, into pure security vulnerability, after researcher Roel Schouwenberg discovered how to use the tool to perform a “privilege escalation” attack, which would let a hacker gain greater control over a vulnerable computer.

Citat:

Now, the Chinese computer manufacturer is making news once again for embedding tracking software into its laptops and workstations from Lenovo ThinkPad, ThinkCentre, and ThinkStation series.

Michael Horowitz from Computerworld has discovered a software program, called "Lenovo Customer Feedback Program 64," that operates daily on these systems and can be categorized as Spyware.

The purpose of this program is to send customers' feedback data to Lenovo servers. According to Horowitz, the company has mentioned this in its EULA, but he "can not recall ever being asked [for] a Customer Feedback program" while ever setting up his Lenovo PC.

...

One of these files belongs to Omniture, which is an online marketing and Web analytics company, which is included to track and monitor users' activities and send that data to this online marketing agency.

Superfish:
https://www.bbc.com/news/technology-41179214

Lenove Service Engine:
https://www.theguardian.com/technology/2015/aug/14/lenovo-ser...

Lenovo Customer Feedback Program 64:
https://www.computerworld.com/article/2995012/windows-pcs/tru...

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Lenovo är ju skitlömska. De hade ju flera saker i rad som de åkte dit på för några år sedan.

Frågan är ifall det gäller idag. Sedan bör det vara best practice att man alltid installerar om Windows 10 till 'vanilla' vid inköp av färdigbyggda datorer. Och såklart modifierar denna till egen bekvämlighetsnivå när det kommer till insamling av användardata (detta gör Windows, Chrome, Google, Facebook, så folk kommer inte riktigt runt det längre).

Däremot måste jag säga att jag är glad för Lenovo Vantage då de erbjuder funktioner som "fast charge" för att ladda datorn till 100% inom eller timme, eller "conservative mode" där datorn håller batteriet mellan 50-60% för att utöka livslängden på batteriet. Perfekt när man kör datorn inkopplat mestadels.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

@_genki: Ingen aning, men efter att man lovat att inte installera något suspekt utan kundens vetenskap och ändå gör det 2 ggr till innom en 1års period... finns inte mycket förtroende kvar där.

Problemet vid det andra tillfället var att de hade lagt till funktionen i bios (eller något), så en ren windows install med en nyinköpt windows version inte heller undgick bloatware / säkerhetsluckan.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

@ander01se: Jag skulle gissa att de redan har aktat sig ang. sådana installationer i och med GDPR. Man kan i dagsläget inte smyga in sådant utan att riskera massiva böter från EU. Något jag misstänker att Lenovo är väl medvetna om (liksom alla andra företag runtom i världen). För egen del har jag svårt att att ge dem känga för datainsamling då det redan finns så otroligt många företag som samlar in data redan.

Visst jag skulle kunna installera Linux, köra kryptering, VPN, använda IRC istället för moderna chat-protokoll, men det är lite svårt att göra när ens vänner inte gör det.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Lenovo är ju skitlömska. De hade ju flera saker i rad som de åkte dit på för några år sedan.

Superfish:
https://www.bbc.com/news/technology-41179214

Lenove Service Engine:
https://www.theguardian.com/technology/2015/aug/14/lenovo-ser...

Lenovo Customer Feedback Program 64:
https://www.computerworld.com/article/2995012/windows-pcs/tru...

Jag tycker det här är kul att en artikel från IDG-nätverket pekar finger om andras sätt att dela med sig av data till 3:e part, när de själva (efter att ha anpassat sig till GDPR) visar att de delar trackingdata med över 400 andra företag.

Men det är ju bra med ökad öppenhet kring detta.

Permalänk
Medlem

Okej, här har vi datorn där portabilitet står i främsta fokus. HP X360 13-tum, Tyvärr är det såklart en kompromissad GPU-upplevelse, speciellt då 8GB RAM-minnet delas mellan CPU och GPU, samtidigt som det är fastlödat. (gäller i princip samtliga ultrabooks) Men! Den är otroligt mycket bättre än Intels Ultrabook-processorer, och Vega-grafiken ligger ändå hack i häl med Geforce MX150.

Ryzen 2500U
AMD Vega 8 Grafik (ungefär 15-20% långsammare än Geforce MX150)
8GB LDDR4
256GB m.2 Samsung 960 nvme SSD (bör vara uppgraderingsbar)
Minneskortsläsare (för enkel lagringsexpansion)

Recension: https://www.youtube.com/watch?v=VS9BAgMlL2o
Pris: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4854878

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Tack alla för tips och svar. Efter mycket sållande har jag nästan 100% bestämt mig för en Dell XPS 13 9370. Det är lite över min budget, men det känns det värt. Med studentrabatt får jag modellen med 8:e gen i7 8550u för 13940kr. Egentligen är i7 lite overkill, men det skiljde bara 300-500kr i jmf med i5-modellen, så det var ett enkelt val.

Jag undrar däremot om Dell erbjuder något slags öppet köp? Jag kan läsa lite om deras returpolicy på hemsidan, 14 dagar osv, men ingen detaljerad förklaring om i vilket skick datorn måste vara för att kunna returneras. Man hade ju velat känna o klämma på datorn lite innan man bestämmer sig!

@Dellcare kanske har svar?

Permalänk
Medlem

Du kanske redan har bestämt dig, men här är en som matchar kraven och lite till.

https://www.inet.se/produkt/1962865/lenovo-ideapad-720s-14-i5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

Du kanske redan har bestämt dig, men här är en som matchar kraven och lite till.

https://www.inet.se/produkt/1962865/lenovo-ideapad-720s-14-i5...

Tack för ditt svar! Jag har däremot räknat bort Lenovo efter att ha snackat med både Webhallen och Inet. Båda talar för att Lenovos datorer inte håller samma kvalitet som andra märken, baserat på deras reklamationsstatistik! Däremot så får man definitivt mest prestanda för pengarna av Lenovos datorer.

Permalänk
Medlem

@Zewy^^: Svårt att säga. Alla Lenovo-laptops jag har haft. allt ifrån thinkpad, ideapad till legion har aldrig uppvisat några problem. Min far använder fortfarande min pensionerade thinkpad som numera är 8år gammal. Samtidigt har jag fruktansvärda erfarenheter av Asus, Acer och HP. Kan hända att man har haft otur och fått måndagsexemplar. Men för egen räkning köper jag Lenovo mer än gärna.

datorn som hänvisades ser riktigt bra ut till specifikation. Tänk dock på att MX150 har för hög värmeutveckling för den lilla formfaktorn. Lenovo har löst detta genom att inte låta datorn bli varm, utan snarare klocka ner grafikkortet istället. Detta innebär att datorn ligger mer i klass med ett Geforce 940MX istället för standardspecifickationen av Geforce MX150.

Många är väldigt missnöjda med just detta (då de känner sig snuvade på prestanda) och modellen har fått utstå en del skit för det. Jag hade dock varit okej med detta ifall portabilitet är top-prioritet. Lenovo har tagit bra komponenter och anpassat dessa för formfaktorn (vilket är rätt väg att gå istället för att trycka in tunga komponenter i kraftigt begränsade form factors *host* apple *host*). Lenovo prioriterar helt enkelt portabilitet framför spelprestanda. Du kan dock inte googla "MX150 gaming" och förvänta dig samma prestanda.

Med allt detta sagt så är det dock ljusår bättre-, och mer framtidssäkrat än ett Intel HD Graphics. och det positiva me MX150 är att det har dedikerat DDR5 minne, något många kompakta lösningar saknar. Ryzen 2500U är en jättetrevlig ultrabook-APU med bra grafikkrets, men är dessvärre kraftigt begränsad av det delade DDR4-minnet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC