Permalänk
Medlem

Event 4101, Display

Tjena, har ett problem med en burk som gör mig galen. Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered.

MSI p75ma-p45
i5 3470
gigabyte gtx 670
8gb corsair 1600mhz
Cooler Master GX Lite 500W
noname ssd 60gb
windows 10 home

Fick denna dator för att den hade problem och frös vid tester som furmark och aida/prime95. Datorn hade då en i3 3220 och ett gtx 650. Jag märkte rätt snabbt att GPU kylaren inte satt på ordentligt, så jag bytte kylpasta och körde prime95 samt furmark över en natt utan problem. Fick dock redan då detta event 4101 lite random när jag surfade osv. Även när datorn gick in i vilo-läge och skulle vakna igen så var skärmen bara svart.

Köpte ett gtx 670 samt en i5 3470 för att se om det hjälpte, men det verkar vara samma sak. Stresstest går hur bra som helst men kör jag t.ex dota 2 så kan hela spelet frysa (ej någon sound-loop), kan stänga av det med task manager direkt utan problem. Dock ploppar detta upp i eventviewer varje gång. Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered. får dock inte upp en notis om det som jag fått för längesedan på en gammal dator.

Jag har testat en rad grejer utan framgång.

Clean install av windows
Clean install av nvidia drivers
Bytt kylpasta på gtx 670
Uppdaterad bios till senaste tillgängliga på gtx 670
Uppdaterat bios till senaste på moderkortet
kört memtest86 bra länge utan errors.

Håller just nu på med att köra med en ram-sticka för att se om det hjälper. Har haft mina aningar om nätagg då det är ett "tier 4" agg som ska vara rätt kasst. Dock tycker jag detta borde visa sig vid stresstest? Mätte 12v-linan med en multimeter och den var på 12.3-12.45 vilket är inom ATX-standard. HWmonitor visar dock helt galna värden. I HWinfo64 ser det helt normalt ut.

So far ingen crash med ett minne men jag tvivlar på att det är ramen. Någon som har något mattnyttigt jag skulle kunna testa?

Mvh

Permalänk
Medlem

Nytt nätagg fungerade ej heller.