Permalänk
Medlem

Datorn startar, men får ingen bild

Hej! Jag får ingen bild när jag startar datorn, varken via gpu eller moderkort (har testat att koppla ur grafikkort). Datorn startar normalt, alla fläktar går igång osv. Jag har testat att byta batteri, flasha, kopplat ur cd läsare och alla hårddiskar för att försöka boota via USB sticka med en äldre version av BIOS, men ingenting verkar fungera.

Specs:
Cooler Master CM 690 III ATX
Corsair CX750M
MSI Z97 GAMING 5 LGA1150 Socket, LGA1150 - Socket ATX
Intel Core i7 4790 / 3.6 GHz processor
Corsair Hydro Series H60 High Performance Liquid CPU Cooler
Kingston HyperX FURY Black Series DIMM 240-pin 16GB 1600MHz CL10
MSI N770 TF 2GD5/OC 2GB NVIDIA GeForce GTX 770
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" Serial ATA-600
Samsung Super-WriteMaster SH-224DB
Seagate Desktop HDD ST2000DM001 2048GB
Operativsystem: Windows 7 Premium x64 Service Pack 1

LED Displayen på moderkortet visar detta

Vilket är typ, alla fel som finns?

Det verkar vara ett fel med moderkortet, är jag helt körd och måste köpa nytt eller finns det någon som kan hjälpa mig?

Tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tHAEL:

Jag hade samma problem som du för ca 1 vecka sedan. Gjorde samma som du och kopplade bort Grafikkortet och så startade datorn som vanligt. Men nu gjorde den inte det i ditt fall.

Testa med att byta sladdarna till skärmen (samtliga)
Testa byta skärm
Testa starta med ett annat grafikkort
Testa att ta ut Litium-batteriet på moderkortet i ca 5 min och sätt tillbaka det sen och starta
Testa göra en BIOS-uppdatering

Annars så vet jag inte så mycket mer...

*Edit. Har du gjort något som kan har orsakat detta? Installerat något osv?

**Edit x2... Du kan se i forumet "Ingen bild efter att jag byggt en dator" heter den tråden. Läs där för mer tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Jag hade samma problem som du för ca 1 vecka sedan. Gjorde samma som du och kopplade bort Grafikkortet och så startade datorn som vanligt. Men nu gjorde den inte det i ditt fall.

Testa med att byta sladdarna till skärmen (samtliga)
Testa byta skärm
Testa starta med ett annat grafikkort
Testa att ta ut Litium-batteriet på moderkortet i ca 5 min och sätt tillbaka det sen och starta
Testa göra en BIOS-uppdatering

Annars så vet jag inte så mycket mer...

*Edit. Har du gjort något som kan har orsakat detta? Installerat något osv?

**Edit x2... Du kan se i forumet "Ingen bild efter att jag byggt en dator" heter den tråden. Läs där för mer tips

Tack för svar!

- Har testat två olika skärmar med 4 olika sladdar både i mobo och gpu, ingen effekt.
- Testat att ta ut batteriet, köpt nytt batteri även det utan resultat.
- Testat att ta ut minnen, byta plats på dem etc utan resultat.

Som jag skrev i originalinlägget har jag försökt med USB-Sticka med äldre BIOS versioner, men det händer ingenting. Det enda som är konstant är de rullande felkoderna som syns på .gif filen jag länkat.

Jag har inte installerat något nytt, däremot har BIOS inställningarna (med boot order) nollställts varje gång jag stängt av datorn de senaste månaderna. Det som hände då var att skärmen var svart i kanske 5-10 minuter, sedan fick jag bild och jag kunde gå in i BIOS och ändra boot ordern och allt fungerade som vanligt fram tills jag stängde av datorn.

Permalänk

Ett långskott och jag blundar; Testa att byta pci-e slot? Grabben hade nåt konstigt och då funkade nämnda steg.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av @ndreas...:

Ett långskott och jag blundar; Testa att byta pci-e slot? Grabben hade nåt konstigt och då funkade nämnda steg.

Redan testat utan någon lycka tyvärr

Hittade en YouTube video som beskriver mitt problem exakt (https://www.youtube.com/watch?v=dduxRtCyegA), där han löste problemet genom BIOS uppdatering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tHAEL:

Redan testat utan någon lycka tyvärr

Hittade en YouTube video som beskriver mitt problem exakt (https://www.youtube.com/watch?v=dduxRtCyegA), där han löste problemet genom BIOS uppdatering.

Om fläktarna låter så högt kan det betyda att nätaggett har gett upp. Det gjorde det för mig för ca 2 veckor sedan och då fungerar det så att nätaggregatet bara orkar ge ström till fläktarna och inget av de övriga systemet. Jag löste det genom att köpa nytt (passade på att köpa allt nytt )

*Går och lägger mig nu ska upp 4:00.... Men hjälper gärna till imorgon! Hörs och lycka till!

Permalänk
Medlem

Ett långskott...

prova koppla bort allt USB-anslutet, inkl mus och tangentbord.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Om fläktarna låter så högt kan det betyda att nätaggett har gett upp. Det gjorde det för mig för ca 2 veckor sedan och då fungerar det så att nätaggregatet bara orkar ge ström till fläktarna och inget av de övriga systemet. Jag löste det genom att köpa nytt (passade på att köpa allt nytt )

*Går och lägger mig nu ska upp 4:00.... Men hjälper gärna till imorgon! Hörs och lycka till!

Det är alltså inte ljudet jag syftar på, utan debut koden som loopar på moderkortet. Det gör det även för mig. Nätagget är förövrigt relativt nyinköpt då jag var tvungen att byta ut det gamla för något år sedan.

Allt jag sökt efter tyder på att det är BIOS som måste uppdateras, men eftersom jag inte får någon bild blir det svårt. Vissa med samma problem skriver att de har suttit och startat om med USB-stickan i datorn i flera timmar före det fungerade.

Skrivet av FatherOfThree:

Ett långskott...

prova koppla bort allt USB-anslutet, inkl mus och tangentbord.

Såklart testat även detta, utan att det hjälpt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tHAEL:

Det är alltså inte ljudet jag syftar på, utan debut koden som loopar på moderkortet. Det gör det även för mig. Nätagget är förövrigt relativt nyinköpt då jag var tvungen att byta ut det gamla för något år sedan.

Allt jag sökt efter tyder på att det är BIOS som måste uppdateras, men eftersom jag inte får någon bild blir det svårt. Vissa med samma problem skriver att de har suttit och startat om med USB-stickan i datorn i flera timmar före det fungerade.

Såklart testat även detta, utan att det hjälpt.

Jaha då hänger jag med... få se om jag kommer på någon annan lösning. Du får väl fortsätta googla/youtube på problemet alt. Lämna in den för felsökning. Däremot är det dyrt så kanske köpa nytt är nästan bättre då?

Permalänk
Medlem

Lyckades efter många timmar och många reboots få fram detta på bildskärmen igen

Jag följde då DENNA VIDEO, lyckades välja installationsfilen i BIOS, men när datorn startades om efter 5 sekunder för att påbörja uppdateringen får jag nu ingen bild igen.

Är det moderkortet som är trasigt?

Permalänk
Medlem

Kommer med en liten update här;

Jag testade med ett annat moderkort & en annan CPU (Min egna i7 processor passade inte det äldre moderkortet). Då lyckas jag boota till BIOS utan problem, kan även välja boot order och alla andra inställningar. När jag däremot sparar och försöker gå in i windows får jag denna skärm:

När jag försöker reparera eller starta normalt fastnar jag här:

Har testat att använda mig av Windows-skivan för att formatera om både min gamla SSD och en nyinköpt, men samma sak händer där. Fastnar på "Starting Windows" skärmen utan att loggan laddar. Dioderna på moderkortet & USB-ingångarna slutar funka samma stund som den skärmen dyker upp, men alla fläktar fortsätter att snurra & power knappen på chassit fungerar fortfarande.

Vart kan felet ligga?

Permalänk
Medlem

Pröva ändra inställning för secure boot.
Problemet är ju inte att du inte får någon bild, utan att du kommer inte in i windows.

Edit:
Har du ens gått in i bios och försökt flasha in en nyare version därifrån?
Du kan inte boota upp en dator med bios på en usb sticka.

Man laddar ner den nya biosen på usb, sen trycker på "delete" under booten för att komma in i bios.
Inne i bios finns sedan funktion för att flasha bios till en nyare version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Pröva ändra inställning för secure boot.
Problemet är ju inte att du inte får någon bild, utan att du kommer inte in i windows.

Edit:
Har du ens gått in i bios och försökt flasha in en nyare version därifrån?
Du kan inte boota upp en dator med bios på en usb sticka.

Man laddar ner den nya biosen på usb, sen trycker på "delete" under booten för att komma in i bios.
Inne i bios finns sedan funktion för att flasha bios till en nyare version.

Jag får ingen bild med moderkortet (#1) som satt i datorn från början, jag får heller ingen kontakt i USB 2.0, 3.0 eller något annat (bara fläktarna som snurrar, dioder och lampor som lyser och debug koden som rullar på moderkortets display. Som jag skrev i ett tidigare svar när jag fick bild efter flera timmars rebootande och faktiskt kom in i bios, så kvarstod problemet efter att datorn startats om när jag försökt installera BIOS uppdateringen.

Jag kommer inte in i windows med det andra moderkortet (#2) där jag faktiskt får bild och kommer in på BIOS. Ska jag ändra inställning för secure boot där för att komma in i windows? Vad jag läst så stöder inte windows 7 secure boot om man inte installerat något för det, vilket jag inte har gjort.

Permalänk
Medlem

@tHAEL: Ahh, ok, då missförstod jag dig.
Låter onekligen som det är något fel på moderkortet då, mer än bios dvs.

Kolla bara i bios (på det moderkortet du får bild med) att inte secure boot är aktiverat.

edit: finns inte menyn för secure boot är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@tHAEL: Ahh, ok, då missförstod jag dig.
Låter onekligen som det är något fel på moderkortet då, mer än bios dvs.

Kolla bara i bios (på det moderkortet du får bild med) att inte secure boot är aktiverat.

edit: finns inte menyn för secure boot är det lugnt.

Hittade inte något alternativ för secure boot på det äldre moderkortet #2.

Har du någon aning vad som kan vara anledningen att jag inte kommer in i windows med moderkort #2? Verkar som att jag kan ladda installationsfilerna till windows från CD-skivan, men när installation ska starta så hänger sig datorn som jag beskrev här:

Skrivet av tHAEL:

Kommer med en liten update här;

Jag testade med ett annat moderkort & en annan CPU (Min egna i7 processor passade inte det äldre moderkortet). Då lyckas jag boota till BIOS utan problem, kan även välja boot order och alla andra inställningar. När jag däremot sparar och försöker gå in i windows får jag denna skärm:
https://i.imgur.com/IlvoyUF.jpg

När jag försöker reparera eller starta normalt fastnar jag här:
https://i.imgur.com/W7HmFnJ.jpg

Har testat att använda mig av Windows-skivan för att formatera om både min gamla SSD och en nyinköpt, men samma sak händer där. Fastnar på "Starting Windows" skärmen utan att loggan laddar. Dioderna på moderkortet & USB-ingångarna slutar funka samma stund som den skärmen dyker upp, men alla fläktar fortsätter att snurra & power knappen på chassit fungerar fortfarande.

Vart kan felet ligga?

Permalänk
Medlem

@tHAEL: Ingen av de 2 bilderna visar på att du startat en installation från CD skivan, problemet med att windows inte startar med andra moderkortet kan vara att det inte är av samma typ som det som windows installerats med.

Så om du bootar från windows skivan och installerar om W7 så kanske allt kommer fungera på andra moderkortet.