Permalänk
Medlem

100% CPU och GPU

Hej är otroligt desperat på hjälp. Har haft en dator med ett Evga Gtx970 4gb samt 16gb ram och en I5 6600k.
Har spelat i cirka två år på den och en skärm på 60hz har alldrig haft något problem med tunga,spel som gta5 och BF1 på max settings förutom att 60hz inte var så trevligt.
Nu för fyra dagar sedan aå fixade jag äntligen en 144HZ skärm och koppla ihop den andra 60hz skärmen med så det blev en trevlig setup.
MEN helt plötsligt insåg jag nät jag spelade Fortnite att GPU steg till närmare 90-100% och ibland samma sak med cpu som på cs då CPU går upp till 100% . Samt alla andra spel som förut inte haft något problem. När jag streamar och spelar cs aå stiger CPU till 100% men spelet blir helt laggit och det känns som jag spelar på 60hz. Kan bara inte hitta någon Lösning . Allstå Guld till den som kanske kan hjälpa mig eller vet vad felet ät???
Kan det vara den andra Monitorn som jag gjort något fel med.
Eller kan jag ha fel driver i datorn ?

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att skärmen är mer krävande som gör det? Förövrigt ska gpu vara 100% maxad annars utnyttjas ju inte prestandan.

Testa att spela på lägre upplösning. Samma som tidigare.
Testa spela på gamla skärmen. Kolla siffrorna med. BelastningsprogrAm sen samma med nya skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har skaffat en skärm som är mer krävande än den gamla så det är inte så konstigt att datorn jobbar mer än förut.

Skärmen har, förutom högre uppdateringsfrekvens, men all sannolikhet också högre upplösning än din gamla vilket gör den ytterligare tyngre att driva.

Att GPU ligger på 100% är i sig helt normalt och inget farligt.
För att spelen inte ska lagga när du streamar, prova sänka kvaliteten på streamen.

Det är alltså egentligen inget som är fel. Du har bara en dator som inte riktigt klarar av det du vill göra med den.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd

Villen upplösning kör du på?

Är det högre än din gamla skärm?

Om det laggar så mycket efter uppgraderingen av skärmen, bör du i samband med det uppgradera din dator. Inte så konstigt!

Lycka till

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk

Kör du windows 10? Testa att köra enbart din nya 144hz skärm koppla ur den andra och skriv gärna hur det är, misstänker DWM windows 10 som inte kan hantera olika refresh rates på flera skärmar..

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du på? 970 på 1440p med 144hz och du når förmodligen 100%.
Att du sedan vid streaming får upp CPU till 100% är inte heller ovanligt. Prova sänka bitrate, fps, upplösning. Med ett 970 kan du köra hårdvaru-encoding som avlastar din CPU.

Prova lägre upplösning, prova båda skärmar i 60hz och se om det är någon skillnad. Ev koppla ur den ena skärmen som tidigare tipsats om.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem

Tack till alla för snabba svar.
Spelar på 144hz på 1080p . Men vad ska jag köpa som borde fixa dettaen ny cpu eller Grafikkort eller båda?
När jag streamar och spelar det är då allt laggar sönder så fort jag startar streamlabs.
Men tycker det är skumt att Fortnite liksom tar 80% cpu när bara ena skärmen är på . Men kanske är normalt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som du behöver en CPU ex 2700x 8/16 kärnor/trådar. För att kunna nå ok resultat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ditt problem är CPU. Jag hade samma med en i5 när det är hög FPS, ännu värre med CPU-intensiva spel eller streaming.
När det är hög belastning på CPU kan det bli rejält "input lag" och en massa "stutter".

Skaffa en ny CPU med 8 trådar eller mer och ett nytt grafikkort vid nästa generation.

För att förbättra din situation just nu, börja med att begränsa FPS vid 150 och sedan 140, 130 osv. tills du noterar att du inte längre har problem.

Permalänk
Medlem

Varför skriver folk att skärmen är mer krävande för att den har höger frekvens?? Det påverkar inte datorn öht.
Troligtvis har ts kört med vsync eller liknande och vart låst på 60fps men är nu låst på en betydligt högre fps.
(Vilket låter datorn jobba hårdare)
Vilken fps ligger du på i spelen och har du vsync igång?

Edit: dum fråga kanske, men har du kopplat in nya skärmen i grafikkortet eller moderkortet?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Varför skriver folk att skärmen är mer krävande för att den har höger frekvens?? Det påverkar inte datorn öht.
Troligtvis har ts kört med vsync eller liknande och vart låst på 60fps men är nu låst på en betydligt högre fps.
(Vilket låter datorn jobba hårdare)
Vilken fps ligger du på i spelen och har du vsync igång?

Edit: dum fråga kanske, men har du kopplat in nya skärmen i grafikkortet eller moderkortet?

nej det var därför den har högre upplösning och stod inte vilken upplösning han spelade i

Permalänk
Avstängd

@Kazimbz: En sak som inte tagits upp här ännu. Vad gör du på din gamla skärm när du spelar? De kan faktiskt ha en ganska stor inverkan på prestandan.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag spelar på 1920x1080p vet inte om v sync är på min skärm inte har den funktionen om jag tänker rätt.
Jag har väldigt stabila fps . På fortnite runt 60, alldrig under. Typ pubg 60 gta5 cirka 57-60 och cs över 190.
Den andra monitorn är på för att kunna kolla Aktivitetshanteraren eller för att ha på Streamlabs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazimbz:

Hej är otroligt desperat på hjälp. Har haft en dator med ett Evga Gtx970 4gb samt 16gb ram och en I5 6600k.
Har spelat i cirka två år på den och en skärm på 60hz har alldrig haft något problem med tunga,spel som gta5 och BF1 på max settings förutom att 60hz inte var så trevligt.
Nu för fyra dagar sedan aå fixade jag äntligen en 144HZ skärm och koppla ihop den andra 60hz skärmen med så det blev en trevlig setup.
MEN helt plötsligt insåg jag nät jag spelade Fortnite att GPU steg till närmare 90-100% och ibland samma sak med cpu som på cs då CPU går upp till 100% . Samt alla andra spel som förut inte haft något problem. När jag streamar och spelar cs aå stiger CPU till 100% men spelet blir helt laggit och det känns som jag spelar på 60hz. Kan bara inte hitta någon Lösning . Allstå Guld till den som kanske kan hjälpa mig eller vet vad felet ät???
Kan det vara den andra Monitorn som jag gjort något fel med.
Eller kan jag ha fel driver i datorn ?

Har stött på lite olika problem med just PUBG i kombo med 144hz skärm + 60hz skärm. Hade en polare som helt enkelt fick koppla ur sin 60hz skärm för att kunna utnyttja sin 144hz skärm i just PUBG. Så, testa det?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazimbz:

Jag spelar på 1920x1080p vet inte om v sync är på min skärm inte har den funktionen om jag tänker rätt.
Jag har väldigt stabila fps . På fortnite runt 60, alldrig under. Typ pubg 60 gta5 cirka 57-60 och cs över 190.
Den andra monitorn är på för att kunna kolla Aktivitetshanteraren eller för att ha på Streamlabs

Skickades från m.sweclockers.com

V-Sync kan alla skärmar köra eftersom de är en standard som dessutom sköts via mjukvara. Hårdvarubaserad sync heter NVIDIA G-Sync eller AMD FreeSync.
Sökte runt lite och insåg att de är ett välkänt fenomen att man tappar prestanda i många spel när man kombinerar en 144Hz eller bättre med en sekundär skärm på 60Hz. I de här fallet är de egentligen de bästa att bara köra med en skärm igång. Måste du ha två skärmar så bör den andra skärmen också ligga på 144Hz.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Ok tack .
Men när jag tänker efter så är 60hz skärmen och så kopplad direkt till Grafikkortet kanske därför det är lite skakigt gud ursäkta är ju typ noob på detta =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha tror jag ger upp om detta med Datorer nu alltså. Kommer hem och min 7 dagar nya Aoc 24 144hz skärm vägrar helt plötsligt att hitta källa precis som första gången jag,satte på den. Och 60hz skärmen hittar inget på Cpu Hdmi.
No words im out

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazimbz:

Haha tror jag ger upp om detta med Datorer nu alltså. Kommer hem och min 7 dagar nya Aoc 24 144hz skärm vägrar helt plötsligt att hitta källa precis som första gången jag,satte på den. Och 60hz skärmen hittar inget på Cpu Hdmi.
No words im out

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du gamla skärmen på de inbyggda grafikkortet samtidigt som du kör den nya på ditt GTX 970?

Och vilken skärmkabel kör de med från din nya skärm?

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Kör du gamla skärmen på de inbyggda grafikkortet samtidigt som du kör den nya på ditt GTX 970?

Och vilken skärmkabel kör de med från din nya skärm?

Jag insåg att båda skärmarna var kopplad till gtx970 gamla via HdMi och nya via DP men nu vägrar Aoc 144hz skärmen att hitta källa fast allt är kopplat rätt. Men nu så kan jag inte koppla in den gamla till cpu hdmi ??? Är jag dum och missat något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazimbz:

Jag insåg att båda skärmarna var kopplad till gtx970 gamla via HdMi och nya via DP men nu vägrar Aoc 144hz skärmen att hitta källa fast allt är kopplat rätt. Men nu så kan jag inte koppla in den gamla till cpu hdmi ??? Är jag dum och missat något?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, kör inte den gamla på din iGPU utan fortsätt använda den på ditt GTX 970.
Jag tror att vi sitter med samma skärm. Kolla och se i min signatur. Jag hade samma problem i början med den skärmen. Via HDMI funkade den galant, men strulade ett par gånger via DP. Jag löste de med att testa med både HDMI och DP några gånger. Och sen vips så hittade den skärmen och sen dess fungerar de som de ska. Nyckeln för mig vart att göra kabelskiftet när datorn vart av. Sen kanske man får trycka på panelens knappar och välja vilken port som skall användas också. När du gör detta så se du till att endast ha den nya skärmen inkopplad till datorn!
Men när du skall spela och framförallt streama i fortsättningen så använd endast en skärm. Stäng av den gamla då.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

@Kazimbz:
Välkommen till dp helvetet.
Prova att uppdatera moderkortet till senaste Bios.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.