Samsung Galaxy S7 - Baksidan har börjat släppa. Batteriproblem?

Permalänk

Samsung Galaxy S7 - Baksidan har börjat släppa. Batteriproblem?

Tjena!
Idag märkte jag att baksidan på min S7 har börjat släppa på sidan med volymknapparna. Jag kan ganska lätt trycka ner den igen men den åker såklart upp igen direkt. Så frågan är om det är batteriet som har svällt upp pga sommarvärmen eller om det bara är limmet som börjat bli kass? Telefonen är ca 2 å gammal.

Är det batteriet bör jag såklart byta telefon men om det bara är limmet så kan man ju fixa det. Vad rekommenderar ni för uppgradering i värsta fall? Framförallt för en student med begränsat med cash?

Permalänk
Medlem

Hej! Det är ganska vanligt att s7ans bakstycke blir dåligt. Värm, om det behövs, bort bakstycket och byt batteri om det är dåligt ifall du är nöjd med telefonen i övrigt. Det finns gott om guider för detta på youtube.
Passa på att göra bakstycket genomskinligt när du ändå är igång
Borde finnas tips på lim i dessa guider också.

MVH
Chrille

Permalänk
Skrivet av chrilled:

Hej! Det är ganska vanligt att s7ans bakstycke blir dåligt. Värm, om det behövs, bort bakstycket och byt batteri om det är dåligt ifall du är nöjd med telefonen i övrigt. Det finns gott om guider för detta på youtube.
Passa på att göra bakstycket genomskinligt när du ändå är igång
Borde finnas tips på lim i dessa guider också.

MVH
Chrille

Har kikat runt lite och det billigaste jag kan komma undan med (utan att vänta mer än typ en vecka på leverans) är ca 900 spänn. För 1000 kan jag få den fixad på en lokal verkstad här i stan imorgon. Dock så vet jag inte ens om det känns värt att dumpa pengar på telefonen så sent i dess livsstid.

Permalänk
Medlem

@ostrichboy: Om det är värt det kan bara du svara på.
Ska du köpa en helt ny telefon så är ju frågan som måste besvaras följande: Vad får du för pengarna som din S7 inte har?
En ny telefon kostar kostar bra mycket mer än tusen kronor.

Som påpekades i tråden, byter du batteri så får du detta fixat "gratis"
Kostar mellan 500-700Kr

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Ok - har beställt batteri och baksida. Ska ge det ett DIY-försök. Sabbar jag mobilen har den ändå inget andrahandsvärde som det är nu så det är lite av ett nollsummespel.

Enligt nätet behöver jag isopropylalkohol för att få bort limrester från baksidan + batteriet. Är det helt enkelt samma som de säljer på apoteket?

https://www.apoteket.se/produkt/isopropylalkohol-ab-unimedic-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Ok - har beställt batteri och baksida. Ska ge det ett DIY-försök. Sabbar jag mobilen har den ändå inget andrahandsvärde som det är nu så det är lite av ett nollsummespel.

Enligt nätet behöver jag isopropylalkohol för att få bort limrester från baksidan + batteriet. Är det helt enkelt samma som de säljer på apoteket?

https://www.apoteket.se/produkt/isopropylalkohol-ab-unimedic-...

Den bör fungera utmärkt.

Var försiktig, tänk igenom varje drag två gånger, och ta pauser om du behöver, så kommer allt att gå bra.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Den bör fungera utmärkt.

Var försiktig, tänk igenom varje drag två gånger, och ta pauser om du behöver, så kommer allt att gå bra.

/Lifooz

Ser till att skriva en update här i tråden när det är gjort 😃

Permalänk

Och då var det gjort! Slängde på en ny baksida och ett nytt batteri! Verkar funka som det ska nu så crisis averted!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Och då var det gjort! Slängde på en ny baksida och ett nytt batteri! Verkar funka som det ska nu så crisis averted!

Smart! Jag lämna in min på garanti efter ~16 månader. Fick då betala 1k för att reparera eftersom de hävdade att batteriet svullnat och bara har garanti på 12 månader. I call bs men ja, Samsung och Apple är tyvärr väldigt dåliga på det där med kundhantering. Hört Huawei och Google ska vara mil bättre på just den delen. Så ja, om baksidan lossnar så ska man definitivt DIYS eftersom det kostar skjortan att reparera. Skönt det löste sig för dig dock.

Vad fick du ge för det om man får fråga ?

Permalänk
Skrivet av muli:

Smart! Jag lämna in min på garanti efter ~16 månader. Fick då betala 1k för att reparera eftersom de hävdade att batteriet svullnat och bara har garanti på 12 månader. I call bs men ja, Samsung och Apple är tyvärr väldigt dåliga på det där med kundhantering. Hört Huawei och Google ska vara mil bättre på just den delen. Så ja, om baksidan lossnar så ska man definitivt DIYS eftersom det kostar skjortan att reparera. Skönt det löste sig för dig dock.

Vad fick du ge för det om man får fråga ?

Gav 249 kr för baksidan på Fyndiq. Går GARANTERAT att hitta för mycket mindre pengar på exempelvis eBay eller Amazon, men jag behövde ju prylarna snabbt och detta var det billigaste jag hittade i Sverige. Sen så köpte jag batteri och adhesive från Teknikprylar.se för 308 spänn, vilket var det billigaste jag lyckades hitta ett originalbatteri för. Kändes dumt att snåla på just batteriet, särskilt iomed att det redan var så billigt, så jag köpte helt enkelt original. Så ca 600 spänn inkl frakt och lite sånt skoj, vilket är 700 kr billigare än de billigaste i stan som använder originalbatterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Gav 249 kr för baksidan på Fyndiq. Går GARANTERAT att hitta för mycket mindre pengar på exempelvis eBay eller Amazon, men jag behövde ju prylarna snabbt och detta var det billigaste jag hittade i Sverige. Sen så köpte jag batteri och adhesive från Teknikprylar.se för 308 spänn, vilket var det billigaste jag lyckades hitta ett originalbatteri för. Kändes dumt att snåla på just batteriet, särskilt iomed att det redan var så billigt, så jag köpte helt enkelt original. Så ca 600 spänn inkl frakt och lite sånt skoj, vilket är 700 kr billigare än de billigaste i stan som använder originalbatterier.

Ja då kom jag nog ändå billigt undan, mitt landade på 802 kr. Tror dem bytte batteri bara på min och reparerade min baksida. Min baksida lossnade bara så tror de använde dubbelhäftande tejp eller ngt sånt enkelt Ändå besviken det inte gick på garanti :€

Permalänk
Skrivet av muli:

Ja då kom jag nog ändå billigt undan, mitt landade på 802 kr. Tror dem bytte batteri bara på min och reparerade min baksida. Min baksida lossnade bara så tror de använde dubbelhäftande tejp eller ngt sånt enkelt Ändå besviken det inte gick på garanti :€

För 800 hade jag lämnat in! Så det gjorde du bra