Permalänk
Medlem

Razer Blade 15 2018

Tjenare alla!

Klickade hem en Razer blade 15 tummare igår och väntar på leverans idag.

Är det någon av er som har en likadan? Eller funderar på att köpa?

Datorn kostade en hel del, och har aldrig riktigt varit i laptop-träsket utan alltid hålla mig till stationärt.

Min fråga är om det är något speciellt jag ska kika på precis när jag öppnar samt startar datorn för första gången? Är det något som är extra viktigt att hålla koll på?

Tackar för svar! Mvh

Permalänk
Medlem

@Texxa: Fick upp ögonen för Razer och deras laptops genom Linustechtips och då jag endast har en old af macbook så var jag sugen på en Blade 15. Men när man såg att den inte har G-Sync på deras HFR 1080p skärmar så kändes det lite nej tack tyvärr...

För djävla fin dator dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Texxa: Fick upp ögonen för Razer och deras laptops genom Linustechtips och då jag endast har en old af macbook så var jag sugen på en Blade 15. Men när man såg att den inte har G-Sync på deras HFR 1080p skärmar så kändes det lite nej tack tyvärr...

För djävla fin dator dock!

Problemet med G-sync på laptops är att Nvidia Optimus inte fungerar. Så någon som helst batteritid är då att direkt glömma när GPUn alltid måste arbeta och dra ström jämfört med intel iGPUn som är mycket snålare som man switchar till med optimus.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Problemet med G-sync på laptops är att Nvidia Optimus inte fungerar. Så någon som helst batteritid är då att direkt glömma när GPUn alltid måste arbeta och dra ström jämfört med intel iGPUn som är mycket snålare som man switchar till med optimus.

Absolut, jag har förstått det. Men om man har ett 1060 eller 1070 och en 144 Hz panel så vill iallafall jag ha G-Sync. Ett uttag för strömförsörjning är inget problem att hitta, imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Absolut, jag har förstått det. Men om man har ett 1060 eller 1070 och en 144 Hz panel så vill iallafall jag ha G-Sync. Ett uttag för strömförsörjning är inget problem att hitta, imo

Det ligger nog inte i deras image att ha det så. Skulle det vara så att de väljer att gå den vägen med G-sync så är det svårt att göra marketing för en lätt, tunn och snygg maskin som man kan ta med överallt och kostar så mycket pengar. Det blir ett mer stationärt maskineri då och där är nog ljudnivå och prestanda mer prioriterat om man ser på konkurrensen.
Asus tror jag har en ännu lättare och tunnare med 1070 max-Q med G-sync och batteritid på strax över en timme men de verkade inte sälja så bra för den prislappen de var tvungna att begära så jag tror inte razer vill riskera samma sak.

Det är få som gör lätta och riktigt kraftfulla maskiner i det dyra lyx segmentet och razer verkar fokusera där och det torde finnas bra marginaler där med.

TL:DR: det är ett val de gjorde där de tror att batteritid och med generell användbarhet och portabel är viktigast i de segmentet (vilket jag tror det gjorde rätt i)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tack för lite svar! Gsync är ingenting som jag känner att jag vill ha. Har provat det, och kan säga att det skapar ett slight input lag.

Sitter med bladen i knät nu, och kan säga att det känns som riktig jäkla kvalitet alltså! Vi får väl se, håller på med uppstarten nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering! 😄

Har nu lämnat tillbaka datorn av ett endaste skäl.

Den blir för varmt!!! Fps och liknande syns aldrig någon skillnad på. Men den blir så jävla varm att det inte gick att spela på. Även fläkten lät så in åt helvete.

För 30k är det lite väl dyrt faktiskt (för mig) så köpte istället en 1080ti stup (stationär)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texxa:

En liten uppdatering! 😄

Har nu lämnat tillbaka datorn av ett endaste skäl.

Den blir för varmt!!! Fps och liknande syns aldrig någon skillnad på. Men den blir så jävla varm att det inte gick att spela på. Även fläkten lät så in åt helvete.

För 30k är det lite väl dyrt faktiskt (för mig) så köpte istället en 1080ti stup (stationär)

Skickades från m.sweclockers.com

Bra å veta!
Ligger själv å väntar på i9 updateringarna innan jag köper min bärbara och Razer Blade var en av produkterna jag hade ögonen på. Svårt val för tillfället utan Razer - ligger mellan MSI GS65 och Aero15x

Visa signatur

| Coolermaster Cosmos S | Asus Z87 Maximus VI hero | Intel 4770k | Asus Geforce GTX780 | Corsair H100i | Corsair AX860i | Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz | Intel 520 180GB SSD | OCZ Vertex 3 120GB SSD | HP LP2475w 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av babaknt:

Bra å veta!
Ligger själv å väntar på i9 updateringarna innan jag köper min bärbara och Razer Blade var en av produkterna jag hade ögonen på. Svårt val för tillfället utan Razer - ligger mellan MSI GS65 och Aero15x

Och att hitta en Aero15x i Sverige i är inte det lättaste, verkar som Gigabytes laptops snudd på försvunnit från Europa just nu. Även flera som tidigare sålde dom (eller Aorus som ju är Gigabyte också) verkar nu ha slutat.

Problemen med Power Limit Throttling känns betydligt mer påtagliga i år. Har både en XPS15 i9 och en Razer Blade 8750H och på CPU sidan så är XPS:en faktiskt något snabbare trots att Razern är klart svalare just för att PL slår till istället. För spel däremot är det väl klar seger för Razer (eller nån annan laptop med mer rejäl GPU).

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr så får vi vänta (iallafall jag) tills det kommer någon ny kylteknik där det inte behöver låta så förbannat

Visst headset löser ju lite, men det är som att höja volymen på stereon när bilen är paj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick just hem en Razer blade 15 med GTX 1070 och skall se om jag får samma känslor som TS fick.
Väldigt mycket pengar om man inte skulle vara helt nöjd, har bara unboxat hittils och det var en dröm iaf
Osar premium av allt, men får se hur get känns ikväll när man får pressa den lite.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk

Fick hem min Razer blade igår! Funkar otroligt bra! Köpte den med gtx 1070 max Q samt 144Hz display. Går klockrent än så länge. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

@filleberg98 @cequence Blir den lika varm som ts säger?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

@erssn Den blir varm men långt ifrån brännhet som det lät på ts. Har dock haft den på skrivbordet när jag har spelat och inte i knäna. Man märker ju dock att fläktarna ökar rotationshastigheten efter man har spelat ett tag men upplever inte att den låter så där jättehögt ändå. Satt o spelade i ett bibliotek igår utan problem hehe.

Permalänk
Medlem

@erssn: visst låter den, och CPU/GPU blir riktigt varma, men man märker ingen trottle vid spelande!
Det enda jag har stört mig på är att den blir varm där man har wasd handen, nästan så man tycker det är otrevligt, fläkt ljud och sånt är för mig helt ok för det man får.
Dock kommer min Blade lämnas tillbaka, hittade en död svart pixel och för de här pengarna så godtar jag inte det. Får se om det blir ännu en Blade 15 eller om jag kommer testa en MSI gs65 stealh thinn istället.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera tråden lite om någon kan tänkas vara intresserad.
Hade ju som sagt en RB15 ett par dagar innan jag returnerade den pga död pixel och varm runt handen på tangentbordet.
Beslutade mig för att testa en MSI GS65 stealth thin istället för ännu en RB15.
Kan säga att för det jag vill använda datorn till (spela spel i soffan ) så är jag väldigt nöjd med bytet till MSI.
Absolut så är inte premium känslan i närheten på MSI´n mot Razern, men för mig som vill spela så verkar MSI´n passa mig bättre än så länge.
Är nån intresserad så kan jag ge en för och emot lista, bara hojta till isf.
Om nån vill vet mer om de 2 och skillnader så är det också bara o hojta till.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Köpte en fyndvara Razer Blade på Inet. Har läst massvis av recensioner, men hade nog inte förväntat mig att den skulle vara såhär jäkla ljudlig som den är. Är det något även ni andra blade ägare reagerat på att fläktarna lixom tjuter som stuckna grisar?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Ja under den knappa veckan jag hade Bladen så kan ja nog säga att det nog så den låter, blir väl lätt så med så tunna fläktar, upplever det inte lika illa på min nuvarande GS65 som jag tyckte det var på bladen

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Ja under den knappa veckan jag hade Bladen så kan ja nog säga att det nog så den låter, blir väl lätt så med så tunna fläktar, upplever det inte lika illa på min nuvarande GS65 som jag tyckte det var på bladen

Hur e kvaliten och byggkänslan på GS65 jämfört med Bladen?
Tror prestandan e väldigt lika?

Visa signatur

| Coolermaster Cosmos S | Asus Z87 Maximus VI hero | Intel 4770k | Asus Geforce GTX780 | Corsair H100i | Corsair AX860i | Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz | Intel 520 180GB SSD | OCZ Vertex 3 120GB SSD | HP LP2475w 24" |

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit använda den så mycket än, men kanske får den åka tillbaka till Inet helt enkelt. Även om det finns stora fördelar med en Blade så känns den inte riktigt som den där spelmacbooken som jag ville ha.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

@Cequence du får väldigt gärna göra en liten kort för-nackelar mellan RB15 samt MSIGS65. Jag är väldigt kluven hur jag skall göra.

Har i dagsläget 3 datorer,

1st jobblaptop HP Elitebook 840 G5 i5 88250U 16gb ram
1st Macbook 12" (som jag tänkte sälja)
1st stationärdator I7 3770k 8gb ram GTX 1060 6gb 500GB SSD (som jag kanske tänkte sälja)

Min idé först var att köpa en: https://www.komplett.se/product/943922/datorutrustning/datork...

Som jag kunde ha till min jobblaptop, eftersom jag bor på hotell 4dgr i veckan för jobb så vore det ju smidigt att kanske kunna ta med Gaming boxen också, samt ha den hemma istället för stationära.

Oavsett kommer jag nog sälja av stationära samt Macbooken, då var ju fråga om jag istället skulle köpa en RB15 eller MSIGS65. Då är det ännu lättare att ta med mig någon utav dessa till hotellet, samt att koppla upp till min 27" 144hz när jag är hemma.

Som sagt är väldigt kluven hur jag ska göra

Permalänk
Medlem

Absolut, jag kan göra en lite summering av mina tankar om de båda.

Först och främst, premium känslan och byggkvaliteten på RB15 är helt jäkla otrolig, den är i en egen klass helt och fullt.

Men orsakerna som gjorde att jag returnerade och inte tog en ny RB15 är som följer.
BLB var inte vad man förväntar sig av en dator för 27k, väldigt mycket bleed.
En helt död pixel är inte heller ok för det priset, båda dessa hade gått att byta ut mot ny för att leta efter bättre exemplar.
Det som blev dödsstöten för mig var värmen, laptoppen hanterar värmen både bra och dåligt, bra för att jag aldrig upplevde throttling eller sånt, men även med throttlestop och undervoltning så gick CPU relativt högt upp i temp, visst kunde man boosta fläktarna och använda kylplatta men detta gav en ganska högljud lite sak.
Detta var också saker som jag övervägde att leva med, det som blev datorns fall i min bok var att tangentbordet och där man hade vänster handen (wasd) blev otrevligt varmt, +45 grader gissar jag, man blev svett och upplevde det som otrevligt efter bara några minuter, inte så man brände sig eller så men otrevligt ändå.

Detta ledde till att jag returnerade RB15 och gav mig på att testa en GS65, som jag fortfarande har kvar.
Absolut en mindre premium känsla än RB15, lite flex i chassit här och där och metallen märks att den är tunnare, men jag har inget knakande eller sånt på mitt exemplar.
Betydligt mindre BLB för mig och ljudet i högtalarna är bättre även om det inte är nått prisvinnande direkt.
Det jag sett och läst om är dock att MSI har strypt lite på hur mycket ström datorn får ta jämför med RB15 så alla benchmarks man kör är aningen lite lägre fast komponenterna är de samma.
Även om denna också behöver köras med throttlestop för att få ok temperaturer så upplever jag att fläktarna har ett mindre irriterande ljud jämfört med RB15.

En enkel +/- lista
RB15
+snyggare, mer premium känsla
+bättre trackpad
+lite snabbare
---värmen
-BLB
-priset

GS65
+enl mig bättre tangentbord (steelseries)
+bättre värmehantering för handen
+billigare
-lite flex i chassit

Jag kommer behålla GS65 för den passar mig bättre än RB15, det är väldigt liten skillnad i prestandan så det påverkar mig inte
Jag är väldigt nöjd med att jag bytte till GS65 i slutändan.
Sen finns det ju såklart bättre laptops med mer power men då väger de mer och tar mer plats.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

@Cequence
nice, tack. Kommer nog själv titta bort från RB när jag köper min bärbara.
För tillfället har jag dock blivit tvungen å försena köpet av bärbar pga köp av XboxX och RDR2 Kommer nog vänta till CES å see om nått nytt lanseras innnan jag bestämmer mig men GS65 e top valet just nu.

Visa signatur

| Coolermaster Cosmos S | Asus Z87 Maximus VI hero | Intel 4770k | Asus Geforce GTX780 | Corsair H100i | Corsair AX860i | Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz | Intel 520 180GB SSD | OCZ Vertex 3 120GB SSD | HP LP2475w 24" |

Permalänk
Medlem

@cequence tack för info! Är mest sugen på RB men om den blir så varm som du säger så lutar det åt GS65. Återigen tack!