Discord öppnar egen spelbutik

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att Discord börjar sälja spel men kan det inte vara en egen klient?

Discord är min chattklient och vill inte att det ska vara något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

inb4: "Det ska bara finnas en butik och det är steam!!!!!! blir så trött på att ha alternativ att handla ifrån!!!"

Skrivet av skanepiraten:

ahhh detta är precis som alla streaming tjänster...

Suger för oss kunder och behöva ha flera olika, drömmen är ju om alla fanns på samma ställe.

Rofl

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

inb4: "Det ska bara finnas en butik och det är steam!!!!!! blir så trött på att ha alternativ att handla ifrån!!!"

"""NU vet jag vad jag ska ha mina 32 kärnor och 64 GB ram till. Jo, just till alla dessa spelbutiker man har installerat på datorn."""

Säger inte vi måste ha steam, men någon mer enhetligt där vi inte behöver 5/6 stycken olika butiker/DRM launchers på datorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Klarspråkarn: Jag håller med 99%, dock är det inte riktigt hela historien. Det finns gott om spel på t.ex. Steam, som du kan köpa där, men som kräver att du installerar t.ex. UPlay för att faktiskt kunna spela dem. Så min rant om att man får fler och fler program i bakgrunden lever lite oavsett. Själv handlar jag också mest på tre ställen, nämligen Steam, GoG, och Humble, med något enstaka köp någon annanstans lite då och då. Men ja GoG är trevligast, vem vill ha DRM - ingen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Själv går jag emot de flesta å hoppas på en snabb död av steam då deras support är det sämsta jag nånsin vart med om. Förstår inte varför folk älskar steam. Ok att det är bekvämt med en tjänst. Men för egen del har jag det hellre som förr när allt låg i datorn å man startade spelen via spelets startfil/genväg/ikon. För att chatta med folk så hade man ett speciellt program för detta. Så slipper man all meningslös reklam å annat påtvingat skräp alla dessa tjänster har.

Saknar inte det förfarandet det minsta. Gå till spelets sida, ladda ner en installer (måste dessutom ha dubbelt mycket utrymme för att kunna packa upp), vänta på att den är färdig, starta den, gå igenom hela installations-processen (som av någon #"?()%)* anledning alltid ska defaulta till "Program Files"), vänta på att det installeras, få en massa foldrar och genvägar som bloater ner start-menyn (som kanske eller kanske inte försvinner vid avinstallation) och sen göra om allt varje gång en patch släpps...

Nej, för mig är Steam perfekt och uppskattar att ha lättillgängliga länkar till spelens forum och guider och så. Reklamen och bloaten är extremt minimal/osynlig och om den är där är den oftast relevant.

Vad gäller Discord så bryr jag mig inte det minsta om nya affärer så länge spelen är desamma, handlar redan på Greenman Gaming, Fanatical, Humble Bundle etc. Platform för leverans av spel är dock en annan femma, och konkurrens i all ära men för mig går lathet och smidighet framför allt och finns det inte på Steam så är chansen extremt stor att jag inte orkar bry mig. Hittills har jag haft turen att nästan ingenting av det Ubisoft, Blizzard, och EA producerat varit speciellt intressant för mig, men Bethesda blir lite tråkigt om de ska ta sitt pick och pack och göra något helt eget också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

inb4: "Det ska bara finnas en butik och det är steam!!!!!! blir så trött på att ha alternativ att handla ifrån!!!"

Nä det är inte dåligt att det finns konkurrerande spelbutiker, problemet är när alla skall ha egna program och inloggningar för att spela sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Klarspråkarn: Jag håller med 99%, dock är det inte riktigt hela historien. Det finns gott om spel på t.ex. Steam, som du kan köpa där, men som kräver att du installerar t.ex. UPlay för att faktiskt kunna spela dem. Så min rant om att man får fler och fler program i bakgrunden lever lite oavsett. Själv handlar jag också mest på tre ställen, nämligen Steam, GoG, och Humble, med något enstaka köp någon annanstans lite då och då. Men ja GoG är trevligast, vem vill ha DRM - ingen.

Håller med! Handlar också mest på dessa tre och köper då och då från övriga stora, plus Green man gaming och gamersgate.com. Om jag kommer ihåg att övriga finns vill säga...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Frågan jag kan ställa mig. Vem fan bryr sig om företag vet vad jag jag spelar. Får ju hellre Riktad reklam än oriktad reklam om jag ska vara ärlig. Eller är han rädd för att Sverige ska bli en diktatur där discords datainsamling används för att hänga alla stackare som spelat fel spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sådär jag och flera av hans kompisar säger och hans svar är oftast bara att desto mindre någon vet om mig desto bättre. Personen använder t.ex. en Windows Phone än idag för att han är övertyg om att han är mindre utsatt än om han byter till en Iphone vilket han hatar av principskäl säger han och Android för att det ägs av Google som han också bara ogillar för att det är Google. Precis som att han av åter igen princip skäl inte köper Asus produkter för att han för 10+ år sen hade problem med två st produkter ifrån dem. Så vi var väl inte direkt förvånade att han trodde att det skulle bli mindre datainsamlande bara för att han inte visar öppet i Discord vad han spelar. Men vad ska man göra.. Det är ingen som direkt har orken eller energi nu mera att tjata på honom vi bara påpekar ibland när saker kommer upp hur idiotiskt hans resonemang är oftast.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

vem vill ha DRM - ingen.

Jag skulle säga att bortsett från de med ideologiska invändningar så bryr sig de allra flesta inte om DRM sålänge deras spelupplevelse inte störs. Om jag ska välja mellan DRM eller att ha ett ospelbart spel så tar jag DRM alla dagar i veckan. Om jag ska välja mellan DRM eller skitsega servrar att ladda hem ifrån så tar jag också DRM.

Jag har visserligen bara haft Steam sedan 2010, men jag har hittills inte stött på några problem relaterade till DRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Men ja GoG är trevligast, vem vill ha DRM - ingen.

Rent tekniskt kan alla spel som är DRM-fria på GOG vara DRM-fria på Steam. Det är upp till utgivaren. Vi kan till exemplel ta Witcher 3 på Steam. Det är DRM fritt där också. Så rent tekniskt ska du kunna ladda ner Witcher 3 från Steam och sen starta det utan att ha Steam igång. Det verkar fortfarande finnas en tro att Steam bygger på ett eget DRM, men så är inte fallet. Det är helt upp till de som ger ut spelet på Steam om de vill lägga på ett eget DRM eller använda de DRM som Steam erbjuder, eller vara DRM fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle säga att bortsett från de med ideologiska invändningar så bryr sig de allra flesta inte om DRM sålänge deras spelupplevelse inte störs. Om jag ska välja mellan DRM eller att ha ett ospelbart spel så tar jag DRM alla dagar i veckan. Om jag ska välja mellan DRM eller skitsega servrar att ladda hem ifrån så tar jag också DRM.

Jag har visserligen bara haft Steam sedan 2010, men jag har hittills inte stött på några problem relaterade till DRM.

Lite ironisk och inte helt korrekt fakta.

DRM om något orsakar sega servers. Nytt AAA spel släppts, få kan logga in på vecka (överbelastade). När väl du kan logga in har 90% av spelarbasen försvunnit (dom har lessnat på vänta).

Sen det med one day patch osv.

Sen köper man äldre spel, är GOG enda stället idag där man får någon garanti det fungerar med nya os (det får man inte i steam). Du behöver inte installera galaxy och nej tar inte evighet att ladda ner (några GB tar bara runt 10 minuter på 100 lina).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Undrar om spelen är låsta till Discord.

Skrivet av stefan1981:

Själv går jag emot de flesta å hoppas på en snabb död av steam då deras support är det sämsta jag nånsin vart med om. Förstår inte varför folk älskar steam. Ok att det är bekvämt med en tjänst. Men för egen del har jag det hellre som förr när allt låg i datorn å man startade spelen via spelets startfil/genväg/ikon. För att chatta med folk så hade man ett speciellt program för detta. Så slipper man all meningslös reklam å annat påtvingat skräp alla dessa tjänster har.

Reklamen i Steam finner iaf jag intressant då den tipsar mig om nya spel o spel liknande vad jag lirar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lite ironisk och inte helt korrekt fakta.

Inte alls, det är min erfarenhet.

Skrivet av Broken-arrow:

DRM om något orsakar sega servers.

Inte i den aspekten jag anser, d.v.s. hemladdning. Alltid kunna nyttja min lina fullt ut med Steam, även när jag laddat hem stora spel på releasedagen.

Skrivet av Broken-arrow:

Nytt AAA spel släppts, få kan logga in på vecka (överbelastade). När väl du kan logga in har 90% av spelarbasen försvunnit (dom har lessnat på vänta).

De enda spel jag varit med om det på var Diablo 3, samt DayZ SA, och det kan man nog inte beskylla Valve för.

Vilket spel tänker du på?

Skrivet av Broken-arrow:

Sen det med one day patch osv.

Jag tror inte jag förstår den problematiken, har aldrig upplevt den.

Skrivet av Broken-arrow:

Sen köper man äldre spel, är GOG enda stället idag där man får någon garanti det fungerar med nya os (det får man inte i steam). Du behöver inte installera galaxy och nej tar inte evighet att ladda ner (några GB tar bara runt 10 minuter på 100 lina).

GOG är bra till sitt, har inte överhuvudtaget berört det i mina inlägg här i tråden.

Permalänk
Medlem

@Rappen: När jag såg denna nyheten tänkte jag såhär "Hoppas att dom lägger till statistik för hur mycket man har spelat spelen osv" Jag tycker det är skitkul att se statistik på hur många timmar man har lagt ner på alla grejer man kör och lite annan onödig info

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Whisper-funktion är väl det absolut viktigaste för min del (funkar ju liksom inte att vara större grupper i en kanal annars), sen den där "blipp"-funktionen som informerar dig om att din mikrofon faktiskt spelar in ljud.. Den har de ju valt att endast ha med när du kör PTT.. Vilket känns totalt meningslöst, hela poängen med funktionen är ju att köra voice activation så du vet om du sänder i onödan eller inte.
Två features som spontant känns som väldigt lite arbete för programmerarna att få till (obs: känsla, inte fakta), och som funnits med länge i på deras förslagslista över önskemål från communityt, men som inte fått någon attention. Småaktigt kan tyckas, men för mig som använder det regelbundet till simracing med 25-30 deltagare så är det extremt irriterande att inte kunna dela information om race-strategier mellan teammedlemmar samtidigt som man kan ropa ut en varning till hela startfältet om "krock i kurva 3" eller dylikt. Misstänker att MMORPG-spelare känner ungefär likadant då man väl knappast vill kommunicera med en hel raid samtidigt utan ofta delar in sig i mindre grupper men fortfarande vill kunna få ut information till hela gruppen snabbt. Än en gång bara en känsla, inte faktum

Kul att se hur andra använder det
Jag använder overlayen för att se om jag sänder i onödan eller inte men jag minns att jag brukade ha en blipp i Ventrilo back in the day.
Aldrig använt whisper och i raiden så pratar alla med alla men ledaren har historiskt sett haft priority speaker. Något som antingen precis kommit till Discord eller som är på G väldigt snart, minns inte.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om så Discord öppnar en kovkiosk, jag kommer ändå bara använda det till att chatta.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom:

Chatta och sörpla lite kaffe emellanåt, vilket du givetvis beställde genom Discords nya drönar-barristatjänst.

/barrista coffee_large extra_sugar

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@BurningMan:

Chatta och sörpla lite kaffe emellanåt, vilket du givetvis beställde genom Discords nya drönar-barristatjänst.

/barrista coffee_large extra_sugar

Haha kaffe? Nu blev det lite frestande

Nej men ska jag vara allvarlig så anser jag nog att Discord har hittat sin grej, och det då är bättre på att fokusera utveckling av just det. Sådana här nya funktioner riskerar att bloata hela programmet med funktioner som driver användare åt annat håll

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Kul att se hur andra använder det
Jag använder overlayen för att se om jag sänder i onödan eller inte men jag minns att jag brukade ha en blipp i Ventrilo back in the day.
Aldrig använt whisper och i raiden så pratar alla med alla men ledaren har historiskt sett haft priority speaker. Något som antingen precis kommit till Discord eller som är på G väldigt snart, minns inte.

Kan bara hålla med, vidgade vyer är alltid spännande! Ja, den där "blippen" föredrar jag alla dagar i veckan framför att ha en riskfylld grafik-hook (eller vad det nu kallas) som kan påverka både prestanda och stabilitet, särskilt som jag kör oculus (inte ens säker på att den funkar då ärligt talat.. ). Känns mest av allt störigt att funktionen finns men inte går att aktivera i det läget då den faktiskt behövs..
Priority speaker gillar jag skarpt, men jag har en känsla av att det skulle vara lite störigt för alla andra då man ju knappast orkar slå på och av den när det är race och när man bara sitter och tjötar eller kör för skojs eller tränings skull så känns den ju mer opraktisk än praktisk tyvärr. Bah, jag är nog bara gammal och gaggig och vill ha saker som de alltid varit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Kan bara hålla med, vidgade vyer är alltid spännande! Ja, den där "blippen" föredrar jag alla dagar i veckan framför att ha en riskfylld grafik-hook (eller vad det nu kallas) som kan påverka både prestanda och stabilitet, särskilt som jag kör oculus (inte ens säker på att den funkar då ärligt talat.. ). Känns mest av allt störigt att funktionen finns men inte går att aktivera i det läget då den faktiskt behövs..
Priority speaker gillar jag skarpt, men jag har en känsla av att det skulle vara lite störigt för alla andra då man ju knappast orkar slå på och av den när det är race och när man bara sitter och tjötar eller kör för skojs eller tränings skull så känns den ju mer opraktisk än praktisk tyvärr. Bah, jag är nog bara gammal och gaggig och vill ha saker som de alltid varit..

Jag är väldigt emot folk som ska vara bakåtsträvande och säga att det nya är sämre bara för sakens skull.
MEN - jag tycker inte du är en av dem. Låter som rimliga features som man kan sakna men jag kan förstå att discord-teamet inte prioriterat dem då de kanske är lite nischade. Tror inte att grafikhooken är riskfylld direkt dock men den kanske inte funkar med VR.
Hoppas dina features kommer snart!