Permalänk
Medlem

pfSense

Hej!

Jag har beställt en HP DL360e G8 server som kommer inom några dagar där kommer jag köra VMware och ha pfSense på en av VM:s arna. Jag har idag fiberinternet via ComHem (250/100). Men problemet jag kommit på är att jag även har IP-Telefoni samt IP-Tv via dom också och då undrar jag om det går om man pfSense som router?

Min nuvarande router (från ComHem) Technicolor MediaAccess TG389ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Hej!

Jag har beställt en HP DL360e G8 server som kommer inom några dagar där kommer jag köra VMware och ha pfSense på en av VM:s arna. Jag har idag fiberinternet via ComHem (250/100). Men problemet jag kommit på är att jag även har IP-Telefoni samt IP-Tv via dom också och då undrar jag om det går om man pfSense som router?

Min nuvarande router (från ComHem) Technicolor MediaAccess TG389ac.

Du kan brygga din techicolor. För du kopplar din analoga telefon i den så du kommer inte ifrån den burken utan att välja en tredje parts leverantör av IP-tele som erbjuder SIP-uppgifterna till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kan be dem skicka en bredbandsdelare. detta kommer att göra att du kan köra din router i din vm samt köra IP-tv och IP-tele från bredbandsdelaren.
Så har jag det i min lägenhet. där är två uttag aktiverad och det uttag som ger internet går in i min server för att agera brandvägg åt resterande, medans IP-tv'n går direkt till TV-boxen

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

pfSense? Har du kikat något på OPNsense? https://opnsense.org/download/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@hugo0814:du har fiberlina då förmodar jag du har en fiberkonverter/mediakonverter med fler lediga portar?
varför inte bara köra en kabel direkt till tv och en till telefon boxen (sipbox) så slipper du öppna upp hela branväggen för att slippa strul.
är det så att du inte har en konverter utan den sitter i nuvarande router, kan du brygga routern och sedan köra tv och telefon på den och allt data relaterat via pfsense. en annan lösning är att sätta en switch innan router eller ha fler nätverkskort i pfsense routern och då sätta tv och telefon utanför bandvägg. personligen skulle jag nog kört på en switch innan och sedan använt vlan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Hej!

Jag har beställt en HP DL360e G8 server som kommer inom några dagar där kommer jag köra VMware och ha pfSense på en av VM:s arna. Jag har idag fiberinternet via ComHem (250/100). Men problemet jag kommit på är att jag även har IP-Telefoni samt IP-Tv via dom också och då undrar jag om det går om man pfSense som router?

Min nuvarande router (från ComHem) Technicolor MediaAccess TG389ac.

Om du har fiber bör du ha en omvandlare, hemma hos mig är port 1 bredband, port 2 TV, port 3 IP-telefoni och port 4 oanvänd. Jag kör pfSense från port 1 och TV rakt från port 2. Har du liknande hemma är det inga problem att göra som jag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag ska kolla på min omvandlare när jag kommer hem så hör jag av mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat vid routern och omvandlings dosan och tagit ett gäng bilder: https://imgur.com/a/hvBcyIv hoppas detta hjälper.

De gröna portarna är för IP-Telefonin och LAN2 går till IP-TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Nu har jag kollat vid routern och omvandlings dosan och tagit ett gäng bilder: https://imgur.com/a/hvBcyIv hoppas detta hjälper.

De gröna portarna är för IP-Telefonin och LAN2 går till IP-TV:n.

Om du kopplar en PC direkt i din CTS borde den få en adress så du kan då koppla din pfsense likadant och låta techicolor lådan vara kvar som den är. Så har jag gjort med Bahnhof för att kunna ha deras telefoni men en egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du kopplar en PC direkt i din CTS borde den få en adress så du kan då koppla din pfsense likadant och låta techicolor lådan vara kvar som den är. Så har jag gjort med Bahnhof för att kunna ha deras telefoni men en egen router.

Ja det borde fungera, ska jag ändå konfigurera routern som accesspoint?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Ja det borde fungera, ska jag ändå konfigurera routern som accesspoint?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken router? På techicolorn behöver du bara stänga av wifi eftersom det är onödigt att ha igång det där med.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat pfSense och kopplat in min WAN anslutning in i fiber dosan/omvandlaren och får internet uppkoppling men bara när jag är inne på GUI:n. Jag kan pinga alla IP adresser på gui sidan alltså men jag får inget internet på LAN sidan. Routern har adressen 192.168.1.3 och jag har ändrat i nätverkskorts inställningar så att gateway adressen ska vara rätt men ändå ingen framgång.

Vad gör jag för fel???

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Nu har jag installerat pfSense och kopplat in min WAN anslutning in i fiber dosan/omvandlaren och får internet uppkoppling men bara när jag är inne på GUI:n. Jag kan pinga alla IP adresser på gui sidan alltså men jag får inget internet på LAN sidan. Routern har adressen 192.168.1.3 och jag har ändrat i nätverkskorts inställningar så att gateway adressen ska vara rätt men ändå ingen framgång.

Vad gör jag för fel???

Vilken burk syftar du på när du pratar om router? Både pfsense och din techicolor är en router.

Dina datorer måste ha pfense interna IP-adress som default gateway.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jocke92: Jag syftade på pfSense boxen. Ja jag ändrade det men det blev ändå ingen framgång... Jag testade då att ominstallera pfSense och då fungerade allt.
Tack för hjälpen alla som har hjälpt till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

@jocke92: Jag syftade på pfSense boxen. Ja jag ändrade det men det blev ändå ingen framgång... Jag testade då att ominstallera pfSense och då fungerade allt.
Tack för hjälpen alla som har hjälpt till!

Värt att tänka på ifall du hade tänkt använda några "anonymiseringtjänster" om VPN och liknande att faktiskt verifiera att det är den vägen du tar ut på nätet. Känner flera kompisar som glada i hågen konstaterat att dom nu är helt skyddade men där jag rätt snabbt konstaterat att ja, dom körde typ pfSense och VPN, men när dom väl anslöt till Internet så rundade dom allt detta genom felaktiga inställningar eller kopplingar. Därmed inte sagt att det gäller dig dock.

Permalänk
Medlem

@improwise: Förstår. Bör inte vara så eftersom min pfSense router är kopplad direkt till fiber omvandlaren och går inte via någon switch på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

@improwise: Förstår. Bör inte vara så eftersom min pfSense router är kopplad direkt till fiber omvandlaren och går inte via någon switch på vägen.

Jo då det krävs ändå konfiguration. Jag har kört så ett år snart men du måste ändå ställa in att trafiken ska gå genom VPN-tunneln. Om du bara gör en point-to-point anslutning kommer ingen trafik att gå igenom den automagiskt.

Du kan exempelvis kolla på ovpn.se och deras guide till pfSense konfiguration.

mvh
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

@improwise: Förstår. Bör inte vara så eftersom min pfSense router är kopplad direkt till fiber omvandlaren och går inte via någon switch på vägen.

Jo, i pfSense behöver du ställa in korrekta NAT- och LANregler för att få all trafik att gå igenom OpenVPN, som @improwise säger händer det inte automagiskt.