Ny gaming skärm! Hur bra blir detta gemensamt med ett gtx 1080 ti?

Permalänk
Avstängd

Ny gaming skärm! Hur bra blir detta gemensamt med ett gtx 1080 ti?

Tjena jag undrar hur bra är nvidia gsync? Samt hur bra är det jämfört mot amd freesync? Det är så att jag har köpt denna gaming skärm https://www.komplett.se/product/867990/datorutrustning/bildsk... och den går att spelas med 100hz via displayport och jag tänkte göra det med mitt GeForce GTX 1080 Ti men jag undrar hur mjuk samt skön spelupplevelse man får med detta? Det jag har nu som jag spelar med är en 144hz skärm fast mindre skärm som bara har 1440p med freesync tillsammans med mitt 1080 ti och då kan jag inte köra med nvidia gsync så därför har jag köpt en skärm med nvidia gsync istället och ville ha större skärm med högre öpplösning men hur bra blir spelandet med detta? Mvh gamerfreak87

Edit: denna skärm använder jag nu https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu?... och den har freesync och inte nvidia gsync. Och uppgraderar till rog-swift-pg348q.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Jag har inte den skärmen utan en 1440p@165Hz med G-Sync, personligen kommer jag aldrig mer att köpa en skärm utan synkning, det är helt enkelt underbart
Jag kan inte uttala mig om skillnader mellan Freesync och G-Sync eftersom jag aldrig har prövat AMDs grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Jag har inte samma skärm, har en 24" 144hz G-sync skärm, har även haft en 27" 1440p 165hz G-sync skärm. ALDRIG igen en skärm utan sync. Det är underbart! G-sync är grym nice, kan tänka mig att Freesync är lika nice om du kör AMD kort.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Skillnad mellan g-sync och freesync kan jag inte riktigt svara på. På pappret skall väl Nvidias vara snäppet värre - men dyrare. Sedan finns det ju Freesync 2, men antar att även G-sync har utveklats med åren.

Likt dig har jag en precis lika dan skärm och ett 1070-kort.
När jag köpte min nuvarandre skärm ägde jag ett R9 290X - och den ända skillnaden jag upplevde var 144Hz.
Därefter släpptes 1080 vilket jag köpte. Fler FPS blev det i spelen, men någon tearing har jag aldrig upplevt vara ett problem (kanske bara jag som är okunnig...).

I liknande diskutioner brukar det vara en hel del (de flesta) som skriver att de aldrig kommer köpa en skärm utan rätt synkning. Jag själv, idag, bryr mig inte riktigt. Finns synkning är det ett plus och skall jag köpa en ny skärm så köper jag nog med rätt synkning (ja varför inte göra det?)

Så som svar på din fråga hur spelandet blir? Prova. Du har ju båda skärmarna hemma. Prova och jämför.

Däremot(!)
Om du får för dig att sälja din XG270HU för en billig peng så är jag spekulant på den. Har en 1080 skärm som andra skärm. Hade ju varit smidigare med en lika dan bredvid...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deriveh:

@gamerfreak87: Jag har inte samma skärm, har en 24" 144hz G-sync skärm, har även haft en 27" 1440p 165hz G-sync skärm. ALDRIG igen en skärm utan sync. Det är underbart! G-sync är grym nice, kan tänka mig att Freesync är lika nice om du kör AMD kort.

Okej gött jag har nu Asus rog PG348Q som jag fick hem för tre dar sen och är väldigt nöjd fast en sak jag inte förstår är att jag får screen tearing även om jag har slagit på Gsync i nvidias kontrollpanel och undrar hur jag ska få bort detta? du kanske vet?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Tjena jag undrar hur bra är nvidia gsync? Samt hur bra är det jämfört mot amd freesync? Det är så att jag har köpt denna gaming skärm https://www.komplett.se/product/867990/datorutrustning/bildsk... och den går att spelas med 100hz via displayport och jag tänkte göra det med mitt GeForce GTX 1080 Ti men jag undrar hur mjuk samt skön spelupplevelse man får med detta? Det jag har nu som jag spelar med är en 144hz skärm fast mindre skärm som bara har 1440p med freesync tillsammans med mitt 1080 ti och då kan jag inte köra med nvidia gsync så därför har jag köpt en skärm med nvidia gsync istället och ville ha större skärm med högre öpplösning men hur bra blir spelandet med detta? Mvh gamerfreak87

Edit: denna skärm använder jag nu https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu?... och den har freesync och inte nvidia gsync. Och uppgraderar till rog-swift-pg348q.

Skulle undvika X34, AW34 och PG348Q.

Dels pga Scanlines.
Dels pga ett mörkt band högst upp på skärmen.
Dels pga inga garantier gällande deras OC.
Dels pga märkbar latens jämfört med t.ex. pg279q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Okej gött jag har nu Asus rog PG348Q som jag fick hem för tre dar sen och är väldigt nöjd fast en sak jag inte förstår är att jag får screen tearing även om jag har slagit på Gsync i nvidias kontrollpanel och undrar hur jag ska få bort detta? du kanske vet?

För du spelar antagligen inte i helskärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

För du spelar antagligen inte i helskärm.

då hade jag nog märkt det om jag inte kört på fullscreen.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Skulle undvika X34, AW34 och PG348Q.

Dels pga Scanlines.
Dels pga ett mörkt band högst upp på skärmen.
Dels pga inga garantier gällande deras OC.
Dels pga märkbar latens jämfört med t.ex. pg279q.

Har inga problem med min :/ och nu var frågan om gsync varför jag ändå får teerings och har fullscreen samt gsync påslaget.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Har inga problem med min :/

Du har nog antagligen inte märkt det.

Varenda exemplar har det.

X34 och PG348Q använder samma panel med samma defekter.

Helskärm + Gsync + OC = scanlines. (Tunna linjer som går från höger->vänster, syns enkelt mot t.ex. grått)

Helskärm + Gsync + OC = mindre flimmer högst upp på skärmen ca 1-2cm i höjd. Syns lätt om man tittar på t.ex. himlen i wow.

Mörka bandet syns lätt mot grått också, typ 4%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Du har nog antagligen inte märkt det.

Varenda exemplar har det.

X34 och PG348Q använder samma panel med samma defekter.

Helskärm + Gsync + OC = scanlines. (Tunna linjer som går från höger->vänster, syns enkelt mot t.ex. grått)

Helskärm + Gsync + OC = mindre flimmer högst upp på skärmen ca 1-2cm i höjd. Syns lätt om man tittar på t.ex. himlen i wow.

Mörka bandet syns lätt mot grått också, typ 4%.

inget jag märkt på min då min fungerar som den ska och allt flyter på men får screen teerings även om jag har gsync på och har googlat med andra som har andra skärmar och inte samma skärm har problem med detta med gsync. Och att säga att alla exemplar har det tror jag inte alls stämmer eftersom Av alla recensioner där jag har köpt skärmen har bara bra kretik om skärmen och av dom så var det 35st personer. Samt sweclockers egna test om skärmen fanns det inte alla dessa problem du skriver.

EDIT: det är ju inte direkta svar på min fråga utan du kritiserar negativt istället för att svara på min fråga.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

inget jag märkt på min då min fungerar som den ska och allt flyter på men får screen teerings även om jag har gsync på och har googlat med andra som har andra skärmar och inte samma skärm har problem med detta med gsync. Och att säga att alla exemplar har det tror jag inte alls stämmer eftersom Av alla recensioner där jag har köpt skärmen har bara bra kretik om skärmen och av dom så var det 35st personer. Samt sweclockers egna test om skärmen fanns det inte alla dessa problem du skriver.

EDIT: det är ju inte direkta svar på min fråga utan du kritiserar negativt istället för att svara på min fråga.

Kritiserar snarare ditt köp, då det är en välkänd panel som är dålig. Finns gott om trådar om det, här och där. Känt fenomen och Asus, Acer bryr sig inte om det. Då det är orsakat av överklockningen. (Glöm inte att Webhallen t.ex. tror att skärmen kommer som 100hz native och går du till dom med Scanlines eller annat så kommer de inte bry sig heller)

Ja för att lita på recensioner skrivna av 13 åringar på komplett.se är ju vägen att gå. Du kan googla scanlines och se själv. Du kan titta på bilder användare lagt upp på sina nya inköp så ser du klart och tydligt det mörka bandet. Men det är väl bra att vara ignorant. Du har trotsallt lagt 10k+ på en skärm med sämre kvalitetskontroll än en för 2k.
Glöm inte bort att Sweclockers inte letar efter fel på produkter de får av sponsorer. Tftcentral (baddass)och pcmon letade efter fel och hittade samma saker. Finns trådar på reddit, overclock.net, overclockers.co.uk, hardforum mfl.

Svar på din fråga var, som jag redan skrivit: Du kör inte i helskärm.
Notera att många spel har Borderless istället för Helskärm trots att det kanske heter Fullscreen.

Eller så ligger din FPS över 100.

Eller så har du inte aktiverat överklockningen i OSD och ligger fortf på 60hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Kritiserar snarare ditt köp, då det är en välkänd panel som är dålig. Finns gott om trådar om det, här och där. Känt fenomen och Asus, Acer bryr sig inte om det. Då det är orsakat av överklockningen. (Glöm inte att Webhallen t.ex. tror att skärmen kommer som 100hz native och går du till dom med Scanlines eller annat så kommer de inte bry sig heller)

Ja för att lita på recensioner skrivna av 13 åringar på komplett.se är ju vägen att gå. Du kan googla scanlines och se själv. Du kan titta på bilder användare lagt upp på sina nya inköp så ser du klart och tydligt det mörka bandet. Men det är väl bra att vara ignorant. Du har trotsallt lagt 10k+ på en skärm med sämre kvalitetskontroll än en för 2k.
Glöm inte bort att Sweclockers inte letar efter fel på produkter de får av sponsorer. Tftcentral (baddass)och pcmon letade efter fel och hittade samma saker. Finns trådar på reddit, overclock.net, overclockers.co.uk, hardforum mfl.

Svar på din fråga var, som jag redan skrivit: Du kör inte i helskärm.
Notera att många spel har Borderless istället för Helskärm trots att det kanske heter Fullscreen.

Eller så ligger din FPS över 100.

Eller så har du inte aktiverat överklockningen i OSD och ligger fortf på 60hz.

Det måste vara fixat med dom skärmar som finns av dessa nu iaf för jag får inget av det du beskriver det ända jag har märkt är att jag får screenterings med påslaget Gsync och jag kör fullscreen i alla mina spel det är något jag redan har kollat upp så det är fullscreen.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Det måste vara fixat med dom skärmar som finns av dessa nu iaf för jag får inget av det du beskriver det ända jag har märkt är att jag får screenterings med påslaget Gsync och jag kör fullscreen i alla mina spel det är något jag redan har kollat upp så det är fullscreen.

Då är väl inte Gsync aktivt eller så spelar du över 100fps.

Känns liksom inte som att du faktiskt kör i äkta Helskärm eller så har du inte klockat skärmen ordentligt.

(Du kan inte se problemen utan Gsync heller, det är heller inget som kan fixas, det är LGs produktion av panelerna inte Asus eller Acer.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Då är väl inte Gsync aktivt eller så spelar du över 100fps.

Känns liksom inte som att du faktiskt kör i äkta Helskärm eller så har du inte klockat skärmen ordentligt.

(Du kan inte se problemen utan Gsync heller, det är heller inget som kan fixas, det är LGs produktion av panelerna inte Asus eller Acer.)

Avundsjuk kanske? då du inte har skärmen själv och sitter och uttalar dig om hur dålig den är fast den faktiskt inte är det. Har en bror som har en kompis som har den och han är jätte nöjd. Hade du sett min skärm när jag sitter å lirar spel så hade du aldrig uttalat dig om det du har gjort. Samt panelen är hur bra som helst och gick överklocka den till 100hz utan problem har inga problem med det. Satt i 4-5 timmar igår och lira GTA 5 och hade inget flimmer eller vad det heter längst upp på skärmen från högra hörn ner till vänstra.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Avundsjuk kanske? då du inte har skärmen själv och sitter och uttalar dig om hur dålig den är fast den faktiskt inte är det. Har en bror som har en kompis som har den och han är jätte nöjd. Hade du sett min skärm när jag sitter å lirar spel så hade du aldrig uttalat dig om det du har gjort. Samt panelen är hur bra som helst och gick överklocka den till 100hz utan problem har inga problem med det. Satt i 4-5 timmar igår och lira GTA 5 och hade inget flimmer eller vad det heter längst upp på skärmen från högra hörn ner till vänstra.

Jag har haft PG348Q och X34P.

Det är samma panel med samma problem.
Hade de inte dessa problem så hade de inte varit så välkända på betydligt större forum än Sweclockers. (Svenskar är generellt extremt ignorant av sig och letar aldrig fel) Men det är väl bra att vara ignorant ibland. Och då du inte använder Gsync så kommer du inte se dem.

Du har nog antagligen inte heller kikat efter frameskipping. (Krävs en kamera med längre exponeringstid)

>Från högrna hörn ner till vänstra

Det är tyvärr Högra hörn. Högst upp. till vänstra hörn. Högst upp. Det kan även vara svårt att se beroende på bakgrundsfärgen. Och då du har 100fps i GTA så kommer du inte se det ändå, då Gsync avaktiveras.

Här har du en bild på vad jag menar när jag snackar om det mörka bandet:

Samma panel:

Det är även detta som flimrar i varierande frekvens.

Scanlines ser ut såhär och kommer fram ihop med Gsync och Överklockningen.

Busenkla att se även på distans, om man slöspelar t.ex. Destiny 2, första "nattbanan".

Permalänk
Bildexpert 📺

@AdoringFan: I vilka situationer får du fram scanline-fenomenet? G-sync och överklockning aktiv med hög frekvens i spelen nära 100 Hz?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@AdoringFan: I vilka situationer får du fram scanline-fenomenet? G-sync och överklockning aktiv med hög frekvens i spelen nära 100 Hz?

FPS kvittar.

Främst Gsync aktivt ihop med överklockningen.

Stäng av Gsync och scanlines uppstår inte längre, oftast.

Ett bra sätt att se det är ju Pendulum demot där man kan sätta på och av Gsync.

Sker på alla X34, PG348Q.

Syntes extremt väl i Destiny 2 för mig, så kunde inte längre använda skärmen för mörkare innehåll, främst grått. Som första nattbanan.

Flimmret jag talade om uppstår endast högst upp på skärmen, där en mörkare nyans syns ca halvcentimeter från skärmkanten (faktiska, inte bezel) och kan vara svårt att se.

Permalänk
Medlem

Använder de nån fuskmetod för att uppnå 100hz på panelen? :/ Det som oftast händer när man överklockar är väl att panelen börjar skippa frames vad jag förstår. Detta låter mer som någon slags smyg-interpolering för att undvika det fenomenet.

Appropå screen tearing dock, har du aktiverat G-sync i skrivbordsläge? Då bör G-sync följa även spel i "borderless window" etc.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niczo:

Använder de nån fuskmetod för att uppnå 100hz på panelen? :/ Det som oftast händer när man överklockar är väl att panelen börjar skippa frames vad jag förstår. Detta låter mer som någon slags smyg-interpolering för att undvika det fenomenet.

Appropå screen tearing dock, har du aktiverat G-sync i skrivbordsläge? Då bör G-sync följa även spel i "borderless window" etc.

Skärmarna klockas på något sätt via Gsync modulen.

Det är 60hz Paneler från LG som sitter i dessa.

AW3418DW lider av samma problem i 120hz + Gsync. Vissa påstår att det syns mindre men jag vet inte.

Permalänk
Inaktiv

Det mörka band som @AdoringFan talar om har synts tydligt på alla 4(!) X34'or jag testat. Scanlines har jag dock bara uppfattat på ett av exemplaren.
AW3418DW använder dock inte samma panel som X34/X34A och PG348Q. Det är en nyare variant med andra egenskaper.
Mina exemplar hade dock ett långt mycket värre problem än scanlines vid användning av Gsync och 100Hz:

Därför har jag nu väntat länge på LG's 34GK950F (eller 34GK950G) vilka äntligen är på ingång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Det mörka band som @AdoringFan talar om har synts tydligt på alla 4(!) X34'or jag testat. Scanlines har jag dock bara uppfattat på ett av exemplaren.
AW3418DW använder dock inte samma panel som X34/X34A och PG348Q. Det är en nyare variant med andra egenskaper.
Mina exemplar hade dock ett långt mycket värre problem än scanlines vid användning av Gsync och 100Hz:

Därför har jag nu väntat länge på LG's 34GK950F (eller 34GK950G) vilka äntligen är på ingång.

Sägs ju att Gsync varianten av LGs nya Nano IPS kommer köras i 100 native och klockas till 120.
Medans Freesync är 144 native.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AdoringFan:

Sägs ju att Gsync varianten av LGs nya Nano IPS kommer köras i 100 native och klockas till 120.
Medans Freesync är 144 native.

En teori om det var att LG Hong Kong hade skrivit "Overclock" i marknadsföringssyfte och att även G-sync modellen ska vara samma 144Hz native panel nedklockad till 120Hz. Någon annan ska ha "bekräftat" att så är fallet.
144Hz Freesync modellen kommer behöva använda sig av chroma subsampling över 120Hz såvida inte LG har fått tag på en billig ASIC som kan hantera DisplayPort 1.3/1.4.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon12433:

Mina exemplar hade dock ett långt mycket värre problem än scanlines vid användning av Gsync och 100Hz:

Att den tappar bilden sådär är typiskt för att det är problem med överföringen som ger drop-outs. Alltså DP-kabeln eller DP-kabeln i kombination av andra störningar gör att signalen inte är 100% överförd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AdoringFan:

Ett bra sätt att se det är ju Pendulum demot där man kan sätta på och av Gsync.

Sker på alla X34, PG348Q.

Jag har kör Pendelum-demon på det sättet med dessa skärmar och inte alls märkt av samma problem. Å andra sidan kör jag så vanilj det kan bli med övriga datorn. DDU:ar drivrutiner mellan tester och har inget extra installerat eller ändrat för att undvika just sådant som kan orsakas av annat än skärmen.

En LCD-panel är analog och känslig för variationer i spänningen som appliceras över TFT-skiktet. De där scanlines-mönstren du och andra visar ser verkligen ut som någon form av interferens påverkar spänningen som appliceras. Hur som haver är det inget jag råkat ut för och då har jag kört igenom rätt många skärmar men också rätt många olika graffikort.

Tyvärr är ju informationen om hur G-Sync (och Freesync för den delen) fungerar ned på kretsnivå så gott som obefintlig. White-papers och reviewers guides som kommer idag håller en nivå i stil med "Kryssa för G-Sync för att G-sync ska fungera".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Att den tappar bilden sådär är typiskt för att det är problem med överföringen som ger drop-outs. Alltså DP-kabeln eller DP-kabeln i kombination av andra störningar gör att signalen inte är 100% överförd.

Isåfall var kabeln som följde med de 2 olika skärmarna defekta samt den jag köpt separat som fungerar fint för 1440p 144Hz. Så det ser jag som ytterst osannolikt.
Gemensamma nämnaren för problemet var annars G-sync.

Problemet var även intermittent. Det tog 3-4 veckor innan det uppenbarade sig på vardera skärm, och efter det så uppenbarade det bara sig då och då.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Har inga problem med min :/ och nu var frågan om gsync varför jag ändå får teerings och har fullscreen samt gsync påslaget.

Vilket spel?
Har hört att Counterstrike ofta har problem med tearing trots sync, och att det är svårlöst... Men för de flesta spel borde du kunna få det att funka!

Testa forcera vsync i Nvidia kontrollpanelen. (stäng av vsync i spelet)
Om möjligt, försök även begränsa frameraten i spelet till några frames lägre än skärmens frekvens. (dvs typ 97 fps) Då minimerar du inputlagget såvitt jag förstår.
Här finns en guide: https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Jag har haft PG348Q och X34P.

Det är samma panel med samma problem.
Hade de inte dessa problem så hade de inte varit så välkända på betydligt större forum än Sweclockers. (Svenskar är generellt extremt ignorant av sig och letar aldrig fel) Men det är väl bra att vara ignorant ibland. Och då du inte använder Gsync så kommer du inte se dem.

Du har nog antagligen inte heller kikat efter frameskipping. (Krävs en kamera med längre exponeringstid)

>Från högrna hörn ner till vänstra

Det är tyvärr Högra hörn. Högst upp. till vänstra hörn. Högst upp. Det kan även vara svårt att se beroende på bakgrundsfärgen. Och då du har 100fps i GTA så kommer du inte se det ändå, då Gsync avaktiveras.

Här har du en bild på vad jag menar när jag snackar om det mörka bandet:

Samma panel:
http://imgur.com/uFw5foO.jpg

Det är även detta som flimrar i varierande frekvens.

Scanlines ser ut såhär och kommer fram ihop med Gsync och Överklockningen.
http://i.imgur.com/cIRszXp.jpg

Busenkla att se även på distans, om man slöspelar t.ex. Destiny 2, första "nattbanan".

känner till detta har googlat mycket på det och har det lite grann på skärmen i hörnen när jag sitter i mörkt vardagsrum men inget som stör mig rejält utan skärmen gör det den ska göra och stänger jag av gsync så kommer inte det andra fenomenet heller men märker inte av det då det syns lite bara på min skärm (varierar väl på hur mycket det är och inte på dessa skärmar) ANTAR jag? märker inget på skärmen i gta 5 eller spel där jag oftast ligger på över 100 fps och förutom detta så är jag tok nöjd med skärmen då jag älskar stativet samt att det är vesa och ultra bred skärm tycker absolut att det är värt dom 10K jag lagt på den då den funkar och inte har gett mig mer konstigheter med bilden. Plus att den är curvad gillar jag skarpt är min första nästan 4K skärm med curved skärm.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Jag har kör Pendelum-demon på det sättet med dessa skärmar och inte alls märkt av samma problem. Å andra sidan kör jag så vanilj det kan bli med övriga datorn. DDU:ar drivrutiner mellan tester och har inget extra installerat eller ändrat för att undvika just sådant som kan orsakas av annat än skärmen.

En LCD-panel är analog och känslig för variationer i spänningen som appliceras över TFT-skiktet. De där scanlines-mönstren du och andra visar ser verkligen ut som någon form av interferens påverkar spänningen som appliceras. Hur som haver är det inget jag råkat ut för och då har jag kört igenom rätt många skärmar men också rätt många olika graffikort.

Tyvärr är ju informationen om hur G-Sync (och Freesync för den delen) fungerar ned på kretsnivå så gott som obefintlig. White-papers och reviewers guides som kommer idag håller en nivå i stil med "Kryssa för G-Sync för att G-sync ska fungera".

Det kan vara svårt att se beroende på vad det är för färg som visas, syns bäst mot mörkare eller grått. Satt på lite kortare än armlängdsavstånd och såg dom väldigt tydligt när jag väl började märka av dom.

https://www.youtube.com/watch?v=X3z18OZqEPs - Svårt att se på video dock pga hur kameror fungerar.

https://www.overclock.net/forum/44-monitors-displays/1591317-...
Syns bäst om du kikar på 50% chrome-zoom i 1440p.

https://www.overclock.net/forum/44-monitors-displays/1573121-...

Freesync varianten verkar inte ha scanlines såvitt jag vet. XR34CK eller vad den nu heter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon12433: Kan också vara något med grafikkortet och själva anslutningen som används. Det var betydligt mer sådana problem i början av G-Sync/Freesync.

Nvidia rekommenderar att man använder den översta DP-kontakten, men utan att förklara varför.