Upphovrätt för kod när flera är inblandade

Permalänk

Upphovrätt för kod när flera är inblandade

Jag funderar vad som gäller när man skriver kod och flera personer är inblandade, vem äger koden då? Äger man den gemensamt, eller äger var person vad den har gjort, eller äger alla hela koden enskilt?

Ta som exempel att person A skriver 1000 rader kod. Sedan kommer person B in och rättar 100 rader av koden och lägger till 100 rader. Vem äger vad? (Det finns nu 900 rader som person A har skrivit, 100 som B har skrivit och 100 som båda har skrivit.)

Vad händer om en utav dem nu vill sälja produkten?

Är det tillåtet för någon utav dem att bygga en kopia av koden och strunta i den andra personen?

(Frågan rör fall när man inte har avtalat något i förväg. Varken skriftligt eller muntligt.)

Permalänk
Medlem

Jag är inte jurist...

Om inget annat avtalats har respektive upphovsman upphovsrätten till de kodrader som h*n har skrivit. Om man verkligen har skrivit kod gemensamt så är upphovsrätten gemensam - alla upphovsmän kan då beivra intrång i upphovsrätten.

För att upphovsrätt ska uppstå krävs att verket uppnår verkshöjd. Nu gissar jag friskt, men jag tvivlar på att en enkel buggrättning uppnår verkshöjd, medan en klass på säg 100 kodrader antagligen gör det.

Skrivet av ErikDahlen:

Vad händer om en utav dem nu vill sälja produkten?

Är det tillåtet för någon utav dem att bygga en kopia av koden och strunta i den andra personen?

(Frågan rör fall när man inte har avtalat något i förväg. Varken skriftligt eller muntligt.)

Nej, det är inte tillåtet. För att framställa kopior krävs samtliga upphovsmäns samtycke. Att framställa kopior för kommersiellt bruk är vad jag förstår extra allvarligt.

Har man tur slipper man allmänt åtal, men blir man stämd får man nog räkna med att betala skadestånd, juridiska kostnader och bli ålagd att upphöra med intrången.

Det är alltså bäst att vara överens om hur det man skapat tillsammans ska användas. Moraliskt är det väl inte heller komplicerat?

Enklast är väl att komma överens om en licens som ska gälla och bara acceptera framtida bidrag under den licensen. Förslagsvis GPLv3 eller BSD-three-clause beroende på vad man vill uppnå. Så gör man ju med Linux-kärnan (GPLv2). Ett annat alternativ är förstås att överlåta den ekonomiska upphovsrätten på en part (vilket förstås kräver att man är överrens och kanske att pengar byter ägare). Annars kan man förstås radera gemensam kod och skriva om funktionaliteten från grunden, men då är det inte alltid solklart att man klarar sig ändå.

Permalänk
Medlem

Fast oftast är ju samarbetet redan under ett avtal. Open source har ju sina regler du samtycker till och jobbar du som köpare för ett företag så äger de allt du skapar.

Menar du två polare som sitter o fnular tillsammans?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

@talonmas: Det är ett exempel på vilken typ av situation jag tänker mig. Man börjar koda ett par stycken för att det är kul eller för man vill ha ett specifikt program, helt utan att tänka på sådan här från början. Och sedan så anser någon helt plötsligt att hen vill köra vidare själv eller att koden har ett värde.

(Självklart vore det bäst om man tänkte på detta innan, men det gör man inte alltid.)