Upphovrätt för kod när flera är inblandade

Permalänk

Upphovrätt för kod när flera är inblandade

Jag funderar vad som gäller när man skriver kod och flera personer är inblandade, vem äger koden då? Äger man den gemensamt, eller äger var person vad den har gjort, eller äger alla hela koden enskilt?

Ta som exempel att person A skriver 1000 rader kod. Sedan kommer person B in och rättar 100 rader av koden och lägger till 100 rader. Vem äger vad? (Det finns nu 900 rader som person A har skrivit, 100 som B har skrivit och 100 som båda har skrivit.)

Vad händer om en utav dem nu vill sälja produkten?

Är det tillåtet för någon utav dem att bygga en kopia av koden och strunta i den andra personen?

(Frågan rör fall när man inte har avtalat något i förväg. Varken skriftligt eller muntligt.)

Permalänk
Medlem

Jag är inte jurist...

Om inget annat avtalats har respektive upphovsman upphovsrätten till de kodrader som h*n har skrivit. Om man verkligen har skrivit kod gemensamt så är upphovsrätten gemensam - alla upphovsmän kan då beivra intrång i upphovsrätten.

För att upphovsrätt ska uppstå krävs att verket uppnår verkshöjd. Nu gissar jag friskt, men jag tvivlar på att en enkel buggrättning uppnår verkshöjd, medan en klass på säg 100 kodrader antagligen gör det.

Skrivet av ErikDahlen:

Vad händer om en utav dem nu vill sälja produkten?

Är det tillåtet för någon utav dem att bygga en kopia av koden och strunta i den andra personen?

(Frågan rör fall när man inte har avtalat något i förväg. Varken skriftligt eller muntligt.)

Nej, det är inte tillåtet. För att framställa kopior krävs samtliga upphovsmäns samtycke. Att framställa kopior för kommersiellt bruk är vad jag förstår extra allvarligt.

Har man tur slipper man allmänt åtal, men blir man stämd får man nog räkna med att betala skadestånd, juridiska kostnader och bli ålagd att upphöra med intrången.