RAM minnens betydelse för prestanda ?

Permalänk

RAM minnens betydelse för prestanda ?

Hej
Bygger senare i år ny dator då min bef ska bli Lan Burk. Jag har inte riktigt koll på hur viktiga alla stats på minnne är, förr i tiden kolla jag på Hz och CL level samt pris, men nu tänkte jag fråga er. Skall jag ha mer än 16Gb har aldrig märkt att jag skulle behöva mer on jag inte skulle börja med RAM disk men det tror jag inte är aktuellt , hur viktig är Hz och CL idag tro ?
Bygger en I9 9900K + Asus Strix gaming F/G Z390 (förmodligen) samt next gen Nvidia RTX 2080 Ti ( om Ti kommer senare Q1 2019 )
samt OC med Bios Hjälp från Asus inte expert på detta område samt next gen Noctau DH 15 för att ge CPU chans att gå bra.
Vilka minnen skulle passa mitt bygge ingen RGB sånt struntar jag i ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratoz99:

Hej
Bygger senare i år ny dator då min bef ska bli Lan Burk. Jag har inte riktigt koll på hur viktiga alla stats på minnne är, förr i tiden kolla jag på Hz och CL level samt pris, men nu tänkte jag fråga er. Skall jag ha mer än 16Gb har aldrig märkt att jag skulle behöva mer on jag inte skulle börja med RAM disk men det tror jag inte är aktuellt , hur viktig är Hz och CL idag tro ?
Bygger en I9 9900K + Asus Strix gaming F/G Z390 (förmodligen) samt next gen Nvidia RTX 2080 Ti ( om Ti kommer senare Q1 2019 )
samt OC med Bios Hjälp från Asus inte expert på detta område samt next gen Noctau DH 15 för att ge CPU chans att gå bra.
Vilka minnen skulle passa mitt bygge ingen RGB sånt struntar jag i ?

Är det en spelburk så behöver du inte mer än 16GB, sen kan det alltid vara roligt att stoppa i mer
I spel blir det inte heller någon dramatisk skillnad bara för att man har snabbare minne än vad som är den officiella standarden för tänkt cpu, tror 9900K ligger kvar på 2666MHz, men någon stans mellan 3000 och 3600 hade jag nog själv valt.
Det man skall tänka på är att ett minne med låg Hz och låg CL i princip kan vara snabbare än ett med högre Hz och hög CL, men jag tror man märkte det mer på DDR3 och äldre minne, dagens DDR4 tror jag man kan välja helt efter Hz när det gäller snabbhet.

Permalänk

@MacAllan: Tack bra svar på mina funderingar