Permalänk
Medlem

Datorn startas men inget annat..

Hej, har ett problem där när jag har suttit och använt datorn och sedan behöver starta om den eller tar en paus så startas datorn, den lyser och fläktarna går igång. Men jag får ingen signal till min skärm, varken tangentbord eller mus fungerar inte eller lyser. När detta händer brukar jag vänta typ en halv timme eller en timme innan jag prövar att starta den och då funkar det. Vet någon vad detta kan bero på? Tack för alla svar

Gpu: Gigabyte Gtx 1050 2gb
Cpu: Ryzen 3 1200 3.7ghz
Ram: Hyperx fury ddr4 2x4gb 2133 mhz
Mtb: B350m mortar
Psu: Corsai VS550
Hdd: Wd blue 1tb

Permalänk

@Nibagg: Du har stött på ett sk "No Post" problem vilket betyder att datorn slår igång men inte ens kommer igång med självtestet den gör vid varje uppstart.

Börja med att dra ur alla sladdar och håll inne power knappen i 20 sekunder, koppla därefter på endast nödvändiga enheter igen (mus, tangentbord, skärm och ström) och se om det funkar. Har du dator en BIOS recovery funktion kan du testa detta om det första inte hjälper.

Om inte så är det tyvärr sannolikt en komponent som har gått sönder, enda sättet att felsöka detta är att börja strippa ner datorn (ta ut individuella delar) för att se vad det är som orsakar det.

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord behövs inte heller.

Dom, USB kablar, alla kablar till diskar mm som ska bort och porten de kopplats till är ökända för att kunna orsaka startfel mm. Några behövde nollställa bios (CMOS) efteråt innan datorn startade normalt igen.

Permalänk

Beroende på så kan man plocka bort det mesta, det är vad en stripdown innebär, första steget för smidighets skull brukar man inkludera de simpla externa kablarna i och så tar man bort allt eftersom. Post minimum är minne, mb, cpu och el samt någon form av indikator. Och även av det kan man ta bort om ens mål endast är att försöka provocera en No Post felkod. USB portar och även en simpel mus kan orsaka felet men det finns varierande sannolikhet för varje komponent. CMOS reset är definitivt värt att testa innan du börajar dra ut stora saker dock, inte minst för att även ett CMOS batteri kan i sällsynta fall orsaka felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrumpyPirate:

@Nibagg: Du har stött på ett sk "No Post" problem vilket betyder att datorn slår igång men inte ens kommer igång med självtestet den gör vid varje uppstart.

Börja med att dra ur alla sladdar och håll inne power knappen i 20 sekunder, koppla därefter på endast nödvändiga enheter igen (mus, tangentbord, skärm och ström) och se om det funkar. Har du dator en BIOS recovery funktion kan du testa detta om det första inte hjälper.

Om inte så är det tyvärr sannolikt en komponent som har gått sönder, enda sättet att felsöka detta är att börja strippa ner datorn (ta ut individuella delar) för att se vad det är som orsakar det.

Tack, ska testa det nästa gång det händer.

Skickades från m.sweclockers.com