Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Byta moderkort?

Hej,
Nyligen har min dator börjat krångla och säga att jag ej har något nätverkskort installerat, nätverkskortet är integrerat i moderkortet och har fungerat ett antal år men nu verkar det som att de börjar ge upp.
Jag undrar om det är dags att byta hela moderkortet eller om man bara ska köpa ett nytt nätverkskort, tredje alternativet skulle vara att försöka få liv i det gamla men vet ej hur.

Moderkort: msi Z97 Gaming 5 (Köpt för cirka 4 år sedan)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Enklaste och billigaste är väl att köpa ett nätverkskort.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg/Bromma
Registrerad
Nov 2009

@Sallyj: Jag antar att du har senaste drivrutinerna installerade? Jag skulle nog också köpa ett separat nätverkskort.

CPU: i7 6700K @4,2Ghz GPU: ASUS ROG STRIX 1080Ti RAM: HyperX Savage Black 16GB DDR4 CL12 @2400Mhz
Moderkort:
ASUS ROG STRIX Z270G Gaming Kylning: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Mini C
PSU: EVGA G3 650W SSD1: Samsung 950 Pro M.2 NVMe 256GB SSD2: Samsung 840 Pro 256GB
SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Jag skulle nog köpt ett nätverkskort, Z97 (1150) moderkort är ju inget som växer på träd om man säger så, så skall du satsa på nytt moderkort så är det nog vettigare att byta moderkort, CPU och minne så att du får en helt ny plattform.

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600, RAM: 4x4GB DDR4 @ 2.8GHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Azureye:

@Sallyj: Jag antar att du har senaste drivrutinerna installerade? Jag skulle nog också köpa ett separat nätverkskort.

Jag har försökt, men den vill inte installera eftersom den inte hittar något nätverkskort

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Sallyj:

Hej,
Nyligen har min dator börjat krångla och säga att jag ej har något nätverkskort installerat, nätverkskortet är integrerat i moderkortet och har fungerat ett antal år men nu verkar det som att de börjar ge upp.
Jag undrar om det är dags att byta hela moderkortet eller om man bara ska köpa ett nytt nätverkskort, tredje alternativet skulle vara att försöka få liv i det gamla men vet ej hur.

Moderkort: msi Z97 Gaming 5 (Köpt för cirka 4 år sedan)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Kanske en dum fråga, men är du säker på att det är aktiverat i BIOS? Integrerade grejer såsom nätverkskort, ljudkort, com-port och allt vad det kan vara brukar man kunna aktivera och inaktivera med en inställning, så dubbelkolla det först. Annars är nog det lättaste att köpa ett nytt nätverkskort separat.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blekinge
Registrerad
Jan 2017

Intel 1Gb-kort Är vad jag hade köpt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

En liten USB-dongel funkar också bra om det strular med PCI-express.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Ozzed:

Kanske en dum fråga, men är du säker på att det är aktiverat i BIOS? Integrerade grejer såsom nätverkskort, ljudkort, com-port och allt vad det kan vara brukar man kunna aktivera och inaktivera med en inställning, så dubbelkolla det först. Annars är nog det lättaste att köpa ett nytt nätverkskort separat.

Jo, aktiverad ska den vara, men jag har inte uppdaterat BIOS på ett tag, tror du det kan orsaka mina problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Pierre72:

Intel 1Gb-kort Är vad jag hade köpt.

Beställer nog denna!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Sallyj:

Jo, aktiverad ska den vara, men jag har inte uppdaterat BIOS på ett tag, tror du det kan orsaka mina problem?

Om moderkortet är gammalt så är väl det troligaste att det skett någon form av degradering, eller att lödpunkter släppt/torkat ihop. Men det skadar ju inte att uppdatera BIOS för att se om det hjälper. Jag hade en gång ett moderkort med ett integrerat ljudkort som högra kanalen lagt av på och det hjälpte att uppdatera BIOS, men detekteras det inte alls så är det nog troligare att IC'n eller lödpunkterna blivit dåliga med åren.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.