Permalänk
Medlem

Ny TV 55” max 9000kr

Hej!
Det finns en uppsjö av tv apparater där ute och jag blir väldigt konfunderad när samma märke har flera olika modeller till samma pris mer eller mindre, vad ska man välja?

Jag försöker bli klok på egen hand men lyckas dåligt, så nu vänder jag mig till er

Jag vill gärna att TV’n fixar UHD 4K har HDR och bra bild generellt och även att den gärna får vara i A+ segmentet när det kommer till att käka ström.

Märkena jag kikat främst på och som verkar mest rekommenderade är:
Samsung & LG

Jag skulle gärna vilja ha en SOUNDBAR som är utöver priset för TV’n så ge gärna tips där med om ni kan

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@MOJOLITO: Precis som så många andra frågor här på forumet om vilken TV för Y kronor och storlek X tum som man ska köpa är svaret att du köpa den TV som kostar Y kronor och är i storleken X. Precis alla matchar ditt behov. Detta eftersom du inte är specifik med annat än just priset och storleken.

Har du däremot krav på produkten, till exempel hög kontrast, förmåga till högsta bildkvalitet i HDR, låg latens för spel eller några av de andra hundratals parametrar som kan avgöra vilken TV som matchar det du tänkt använda TV:n till. Då blir det lättare att sondera utbudet och skapa sig en uppfattning.

Jag har gjort flera guider i ämnet och denna är den mesta aktuella som går igenom vilka produkter som ger vilka egenskaper. Skillnaden för 2018-modellerna är att de är i princip samma sak, bara att modellbeteckningen går en bokstav eller en siffra till, samt att priserna fortfarande är högre än de i stort sett jämnbördiga 2017-modellerna.

https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Permalänk
Medlem

Tycker själv att du ska skaffa en Philips-TV. Har en 6-serie 55" 4K med HDR och jag har varit sjukt nöjd med den. Apparaterna har Ambilight som anpassar inbyggda LED-listers ljus och färg efter innehåll, vilket gör att bilden upplevs som större, och att ljusa scener i mörkt rum inte blir bländande. Dessutom kör de på Android TV, vilket är det bästa smart-TV-operativsystemet just nu om du frågar mig och ett plus är att det medför att TV:n har inbyggd Chromecast.

Framförallt är det Ambilight som har gjort att jag inte ens sneglar på TV:n från andra märken längre. Efter att jag har haft en TV med Ambilight kan jag aldrig tänka mig att köpa en TV utan. Svårt att förklara, men Philips visar upp hur det fungerar på deras sajt! https://www.philips.se/c-m-so/tv/p/ambilight

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Ok, förstår att ni är ute efter mer specifika egenskaper men det jag ska göra är att se på filmer bli-ray, uhd 4k och se Netflix, viaplay etc jag vill maxa min upplevelse där och samtidigt få enkel tillgång till viaplay, Netflix osv i TV’n.

Hjälper det?

Är det LG, Samsung eller Philips som gäller i de billigare segmenten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@MOJOLITO: I grunden är det samma svar.

Alla TV som matchar din storlek och din budget passar för generellt för film. Netflix och Viaplay (eller vilken tjänst som gäller) går alltid att ordna på något sätt. Chromecast, AppleTV etc.

Om det vore så enkelt att LG, Samsung eller Philips (vad hände med Sony?) är det som "gäller", så skulle det bara finnas den tillverkaren kvar och alla andra vara borta vid det här laget. Varje TV har sina styrkor och svagheter och det gäller att greppa hur detta hänger ihop med dina krav. Ska du ha en IPS eller VA-panel till exempel? Det enskilt viktigaste beslutet vid köp av en LCD. Sådana beslut är väldigt avgörande för hur du (och andra personer) tittar på TV:n. Är det väldigt intresserad av film och tittar mycket på Blu-ray kan det till exempel vara viktigt att 24 Hz fungerar utan ryckighet.

Jag har grunderna här: https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu...

Där finns också länkningar till uppdateringar (inklusive den jag länkade ovan) där olika tillverkares styrkor och modeller gås igenom. Tar väl en stund att gå igenom allt, men det kanske det är värt om det ska spenderas 10.000 kronor på något som ska stå i vardagsrummet i flera år?

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen mycket bra guider! Har bara ögnat igenom men du verkar ha stenkoll

Lutar åt denna dock:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-55sj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Tycker själv att du ska skaffa en Philips-TV. Har en 6-serie 55" 4K med HDR och jag har varit sjukt nöjd med den. Apparaterna har Ambilight som anpassar inbyggda LED-listers ljus och färg efter innehåll, vilket gör att bilden upplevs som större, och att ljusa scener i mörkt rum inte blir bländande. Dessutom kör de på Android TV, vilket är det bästa smart-TV-operativsystemet just nu om du frågar mig och ett plus är att det medför att TV:n har inbyggd Chromecast.

Framförallt är det Ambilight som har gjort att jag inte ens sneglar på TV:n från andra märken längre. Efter att jag har haft en TV med Ambilight kan jag aldrig tänka mig att köpa en TV utan. Svårt att förklara, men Philips visar upp hur det fungerar på deras sajt! https://www.philips.se/c-m-so/tv/p/ambilight

Såg att de hade extrapris på nån Philips 50" idag på Ica Maxi. Tror den var prissänkt med 3000kr ner till 3999.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony och tycker att den fungerar bra.

Strax över budget, men kanske ett alternativ:
https://www.webhallen.com/se/product/283907-Sony-55-4K-HDR-55...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Ok, förstår att ni är ute efter mer specifika egenskaper men det jag ska göra är att se på filmer bli-ray, uhd 4k och se Netflix, viaplay etc jag vill maxa min upplevelse där och samtidigt få enkel tillgång till viaplay, Netflix osv i TV’n.

Hjälper det?

Är det LG, Samsung eller Philips som gäller i de billigare segmenten?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog satsa på Sony. De tycker jag erbjudit bäst TV-apparater de senaste åren.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4141738
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4141735 (något dyrare)

Alternativt försöker du få tag på en LG B7 OLED till sanslösa 12 990kr. Bättre bild får du knappt oavsett pris .. så otroligt mycket TV för pengarna. Viaplay och Netflix finns via deras smart-tv.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Har helt missat Sony, trodde inte de var med och slogs i "toppen" om man nu kan säga så när man inte söker värsting TV'n, är Sony'n bättre än LG'n jag länkade i min kommentar ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Har helt missat Sony, trodde inte de var med och slogs i "toppen" om man nu kan säga så när man inte söker värsting TV'n, är Sony'n bättre än LG'n jag länkade i min kommentar ovan?

Hej!
Jag köpte först den LG:n, men blev extremt besviken på svärtan och blödandet.
Så den åkte tillbaka till Netonnet dagen efter.

Bytte upp mig till Sony 55XE9005 och blev väldigt nöjd. Svärtan var mycket bättre och inte samma blödande heller.

Det LG:n har över Sonyn är dock gränssnittet i deras mjukvara.

//L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizbet:

Hej!
Jag köpte först den LG:n, men blev extremt besviken på svärtan och blödandet.
Så den åkte tillbaka till Netonnet dagen efter.

Bytte upp mig till Sony 55XE9005 och blev väldigt nöjd. Svärtan var mycket bättre och inte samma blödande heller.

Det LG:n har över Sonyn är dock gränssnittet i deras mjukvara.

//L

Wow, det var svar på tal, tack! då kanske jag ska undvika den TV'n såg bara att den fått goda recensioner på hemsidan. Tack för din input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Wow, det var svar på tal, tack! då kanske jag ska undvika den TV'n såg bara att den fått goda recensioner på hemsidan. Tack för din input!

Kan tillägga att anledningen att Sony XE90-serien har bättre svärta och mindre blödning än LG SJ/SK 8/9 är för att Sony använder VA-panel och LGn IPS-panel. Finns flera bra anledningar att välja den ena paneltypen över den andra, VA har som sagt bättre svärta och mindre bakljusblödning men IPS är klart bättre i färgåtergivning och betraktningsvinklar. Har inte hängt med i HDR-svängen så mycket men jag tror inte att nya processer för bildbehandling, "nano cell", "quantum dots" och full-array belysning etc förändrar detta faktum.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Kan tillägga att anledningen att Sony XE90-serien har bättre svärta och mindre blödning än LG SJ/SK 8/9 är för att Sony använder VA-panel och LGn IPS-panel. Finns flera bra anledningar att välja den ena paneltypen över den andra, VA har som sagt bättre svärta och mindre bakljusblödning men IPS är klart bättre i färgåtergivning och betraktningsvinklar. Har inte hängt med i HDR-svängen så mycket men jag tror inte att nya processer för bildbehandling, "nano cell", "quantum dots" och full-array belysning etc förändrar detta faktum.

Så vilken panel är bäst att satsa på då VA eller IPS är vad man själv ”gillar” där eller?

Jag skulle rakt av bara behöva tips på en sjysst TV i 8-10000kr klassen (gärna rabatterad!) 😅 Jag känner mig inte kvalificerad att förstå mig på blödningar osv.

Så ge mig fler raka konkreta tips så kör jag! Just nu är det Sonys som ser ut stt fått flest hurrrop är inne

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Så vilken panel är bäst att satsa på då VA eller IPS är vad man själv ”gillar” där eller?

Jag skulle rakt av bara behöva tips på en sjysst TV i 8-10000kr klassen (gärna rabatterad!) 😅 Jag känner mig inte kvalificerad att förstå mig på blödningar osv.

Så ge mig fler raka konkreta tips så kör jag! Just nu är det Sonys som ser ut stt fått flest hurrrop är inne

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa apparaterna sett till priset är nog dessa sett till flertal resensioner, lite över din budget. Men betänk hur länge du ska äga TV:n, kan vara värt att öka din budget lite för att inte bli besviken senare.

2017 års modeller.
Sony Bravia KD-55XE9305 --> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4141731
LG OLED55B7V --> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122

Permalänk
Bildexpert 📺

@MOJOLITO: LG SJ8-serien är deras 2017-LCD:er i deras "toppklass" för LCD vilket snarare är mer en mellanklass jämfört med utbudet i övrigt. Den styrka de har landar under "Bra betraktningsvinklar"-beskrivningen och i övrigt är det just mellangod kvalitet. En TV man väljer för att flera personer samtidigt ska få bra bild och för situationer där hög kontrast inte är viktigt. Till exempel allroundbruk i rum som ofta är upplysta/ljusa. Detta gäller generellt för även för Sonys och Philips IPS-modeller.

Är man en ensam framför TV:n och prioriterar filmtittande mörka kvällar brukar en VA-panel vara det lämpligare valet pga av det högre kontrastförhållandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Bästa apparaterna sett till priset är nog dessa sett till flertal resensioner, lite över din budget. Men betänk hur länge du ska äga TV:n, kan vara värt att öka din budget lite för att inte bli besviken senare.

2017 års modeller.
Sony Bravia KD-55XE9305 --> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4141731
LG OLED55B7V --> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122

Tack! Jag ska kolla närmare på dessa!

Mär jag ändå har en tråd så säker min mor en 55” tv men till ett billigare pris hon söker en TV i 7-8000kr klassen jag kikade på några rabatterade men vet inte riktigt i vilken riktning jag ska gå här heller, hon kollar film/Netflix/tv typ streamar youtube. Rekomendationer? Kan hon få en 4K UHD med HDR för det priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@MOJOLITO: Precis samma svar även där. Allt för budgeten duger. Mer specifika krav måste komma till för att kunna guida.

4K och HDR-kapacitet är standard idag på allt utom de enklaste budgetmodellerna. Där det skiljer sig är huruvida TV:n är bra på HDR, inte att den har HDR eftersom alla TV värda sitt vatten idag hanterar HDR.

För hög HDR-kvalitet måste man som tumregel fortfarande upp till toppklassmodellerna. Mellanklassmodellerna saknar ofta såväl ljusstyrka som färgomfång för att HDR ska bli en tydlig förbättring. Ofta är HDR snarare en försämring av upplevelsen. Budgetklass definitivt sämre.

HDR är i dag och de närmaste åren bleeding edge. För de riktiga entusiasterna. Det är inget den typiske slötittaren behöver tänka på. Definitivt inte den som kör linjär-TV kryddat med lite strömmat då och då.

Permalänk
Medlem

@MOJOLITO: Som vanligt kommer Thomas-Sensei och berättar hur det är

Jag köpte själv en 49" LG SK8500 nyligen (SK 9000-serien i USA). Denna modell har IPS-panel

Kan berätta lite om varför jag valde just denna, så förstår du ungefär vad mina specifika krav handlade om.

Mitt första krav var en 49" TV att använda huvudsakligen till datorn och en budget runt 10-12k Jag behövde en rejäl skärmyta utan att behöva sträcka mitt huvud hit och dit, och förstås att den skulle få plats på mitt skrivbord utan problem.

Mitt andra krav var goda betraktningsvinklar och bra färgåtergivning, kontrast och svärta kommer i andra hand då jag inte tittar på mycket film och gärna sitter nära TVn (extra viktigt med goda betraktningsvinklar).

Tredje kravet var låg input lag och god pixelrespons utan en massa ghosting.

Mitt slutgiltiga val stod mellan LG 49SK8500 (IPS) och Sony 49XF9005 (VA). Rtings.com gav Sonyn bättre betyg i nästan alla kategorier, även i kategorin "Color Gamut" konstigt nog trots VA-panelen. Kanske de stora VA-panelerna i produktion för TV-industrin har kommit mycket längre än de som används i datorskärmar? Ännu en fråga för Thomas kanske...

Hur som helst blev det LGn ändå, främst på grund av att den har mycket bättre input lag och om man bortser från s.k "IPS Glow" ser färgerna mycket bättre ut när man sitter nära skärmen och ögonen har en bred vinkel mot kanterna.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Niczo: Färgåtergivningen baseras i första hand på ljuskällan, dvs de kvantpricksdopade lysdioderna i moderna fall. Det som avgör färgomfånget är hur ren varje primärfärg är i sin energifördelning. Panelen står mer för precisionen i regleringen av ljusgenomsläppet, så panelen är fortfarande viktig.

Att datorskärmarna med VA-paneler är lite si och så med färgerna beror på att ingen ännu har bemödat sig att göra en produkt som erbjuder precisionen. Dels för att panelerna med precisionen inte finns, dels för att det inte är någon större idé att då stoppa in kvantpricksdopade lysdioder. Så någon datorskärm som matchar toppklassade TV med VA-teknik finns ännu inte ritkigt.

Men det är på väg. Samsungskärmen jag testade har detta: https://www.sweclockers.com/test/25622-samsung-c32hg70qq-32-t... samt då en rad andra bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Niczo: Färgåtergivningen baseras i första hand på ljuskällan, dvs de kvantpricksdopade lysdioderna i moderna fall. Det som avgör färgomfånget är hur ren varje primärfärg är i sin energifördelning. Panelen står mer för precisionen i regleringen av ljusgenomsläppet, så panelen är fortfarande viktig.

Att datorskärmarna med VA-paneler är lite si och så med färgerna beror på att ingen ännu har bemödat sig att göra en produkt som erbjuder precisionen. Dels för att panelerna med precisionen inte finns, dels för att det inte är någon större idé att då stoppa in kvantpricksdopade lysdioder. Så någon datorskärm som matchar toppklassade TV med VA-teknik finns ännu inte ritkigt.

Men det är på väg. Samsungskärmen jag testade har detta: https://www.sweclockers.com/test/25622-samsung-c32hg70qq-32-t... samt då en rad andra bekymmer.

Tack för förklaringen! Jag undrar om det är nån tillverkningsteknisk förklaring (storlek på pixlarna t.ex) som ligger bakom att VA-paneler historiskt sett är sämre på skärmar än på TV-apparater eller om det helt enkelt inte är värt för Samsung att producera mindre paneler av hög kvalitet i större volymer. Jag har själv en av de tidigare Samsung 4K-skärmarna med kvantprickar som kom förra året, och det märks tydligt att särskilt gröna och röda färger sticker ut men mot bekostnad av s.k banding, stora synbara skillnaden i gradienter.

Min nya LG-TV har inte varit helt problemfri den heller trots IPS-panel. Någon sann 10-bit panel är det då inte trots vad som står i specifikationen. Oavsett upplösning/bildfrekvens får man nöja sig med antingen 8 bit RGB eller 10/12 bit med dithering alternativt chroma subsampling om man ska köra 4k/60hz vilket ser rent av horribelt ut många gånger. Är inte särskilt imponerad av det HDR-innehåll jag sett hittils heller, men det är väl inte konstigt då HDR10 är menat att agera mer som ett filter som drar nytta av kvantprickar än en sann förbättring av själva färgrymden. Har bläddrat igenom mycket 4K "HDR"-material på Youtube, och utan undantag ser färgerna extremt mättade ut på bekostnad av detaljer. Rolig gimmick men inte mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Niczo: Jag skulle säga att Samsungs problem med bandning och liknande ligger mer i hur de löst regleringen av panelen rent elektroniskt och digitalt. Samsungs TV har alltid haft en generell posterisering/bandning genom hela färgrymden. Detta blir tydligare ju mer man drar i reglagen under en kalibrering. Ofta kan en detaljerad kalibrering med "snygg mätgraf" sluta i att man ändå dragit sönder bilden med synligt förvärrad bandning/posterisering.

Sedan förstärks detta av VA-panelens sämre vinklar, särskilt i skuggtoner där ljusförändringen i vinkeln kan göra posteriseringen tydligare. Typexemplet är filmscener med rök och dimma där det blir färgade band i röken/diman. Sitter man precis rakt framför är det inte lika tydligt som när man kliver åt sidan.