Behöver tips på en ''billig'' 27'' 1440p monitor

Permalänk
Medlem

Behöver tips på en ''billig'' 27'' 1440p monitor

Tja Swec!

Som titeln lyder så letar jag efter en 1440p monitor på 27 tum. Vill ha en relativt hög refreshrate för spel men det jag lägger mest fokus på är att det är bra color reproduction för när jag ritar i PS eller håller på med 3D program.

https://www.komplett.se/product/959647/datorutrustning/bildsk...

Den har jag kollat på hittils, och skulle nog säga att budgeten ligger runt 4500kr om inte era motivationer kan få mig att spendera mer

Tack på förhand, mvh Fabian!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

@fabazo: Varför inte testa göra en sökning med filter på www.prisjakt.nu ?

Där kan du hitta den billigaste och sen se om det är något för dig eller ej.

Permalänk
Bildexpert 📺

@fabazo: Det är den här typen av skärm du ska titta på, alltså IPS-teknik med högre frekvens än 60 Hz - ifall du vill ha förmåga till både spel och sådant som Photoshop. Utbudet är förhållandevis begränsat men det finns.

https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

MSI-skärmen du länkar till är en TN-panel och fungerar utmärkt för spel men är hopplös för färgåtergivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@fabazo: Det är den här typen av skärm du ska titta på, alltså IPS-teknik med högre frekvens än 60 Hz - ifall du vill ha förmåga till både spel och sådant som Photoshop. Utbudet är förhållandevis begränsat men det finns.

https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

MSI-skärmen du länkar till är en TN-panel och fungerar utmärkt för spel men är hopplös för färgåtergivning.

Vad menas med färgåtergivning?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Bildexpert 📺

@Severin87: Förmågan att återge färger. Begränsad på en TN-panel jämfört med en typisk IPS-panel. Till exempel är vinkeln mot skärmen den enskilt största skillnaden för hur du upplever färger hos en TN-panel. Vid 50-60 cm från en 27-tummare kommer hörn och mitten på skärmen befinna sig i så olika vinkel att det leder till olika färger. Bland annat. Blir svårt att få rätt nyanser på saker och ting i Photoshop ifall man inte vet vad som är bilden och vad som orsakas av skärmen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jaha ok, men sånt gör ju inget om man bara spelar eller ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Bildexpert 📺

@Severin87: Beror helt och hållet på vad och hur du spelar för spel. Kör man Tetris är det kanske inte lika viktigt som exempelvis The Witcher 3. För att ta två extremt motsatta exempel.

Permalänk
Medlem

Men sen finns det ju TN skärmar med ok färgåtergivning också. Men vet du/ni om de finns ips skärmar som har lite högre Hz? Som inte får plånkan att gråta så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@fabazo: Det finns TN-skärmar med "OK" färgåtergivning, i en specifik vinkel, ofta rakt på inom en snäv kon om 2-5 grader. Därav alla skämt om att ha huvudet i ett skruvstäd. Ska du sätta färger i Photoshop kommer ingen TN-panel i världen att fungera. Om du inte har den på två meters avstånd och huvudet i nämnda skruvstäd då.

Backa tillbaka några år och det finns TN-paneler som inverterar färger och ljusnivåer i vinkel. Så att svart är ljusare än mörkgrått. Vitt kanske blir en mörk, turkos färg jämfört med ljusgrått redan vid 10–15 graders vinkel. Därav att man talar om "OK" - Det är "OK" jämfört med en gammal TN-panel. TN-paneler är fortfarande undermåliga verktyg för arbeta med färger och ljus när du måste lita på att skärmen speglar bildens faktiska innehåll.

Permalänk
Medlem

Den här kan ev fylla dina krav. En 27", 2560p x 1440p, 144Hz IPS och på rea.

Har dock ingen koll på hur bra den är så du får kolla recensioner på nätet.

https://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-xf270hua-freesync-g...

EDIT Missa att jag var 2'a på den. Sorry

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är alltså dessa skärmar som finns med 144+ Hz och IPS-panel. Alla använder någon inkarnation av i grunden samma panelmodell:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s345111709&o=produkt_p...

Permalänk
Medlem

Den Acer skärmen såg väldigt trevlig ut! Ser att den har freesync vilket antagligen förklarar priset.. Men kommer jag fortfarande kunna spela i 144hz? Enda skillnaden är väl att den kan ''teara'' lite mer.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fabazo:

Den Acer skärmen såg väldigt trevlig ut! Ser att den har freesync vilket antagligen förklarar priset.. Men kommer jag fortfarande kunna spela i 144hz? Enda skillnaden är väl att den kan ''teara'' lite mer.

Ja, 144 Hz är inget konstigt. Nej, den kommer inte teara mer än någon annan 144 Hz-skärm. Att den har Freesync-kapacitet är ovidkommande ifall du kör Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem

Jag har en "Acer Predator XB270HU IPS 27" och en "Acer 27" LED Predator XB271HUA"

Färgerna mellan IPS och TN skärmen är som natt och dag, ska du spela och göra något som du behöver bra färger. Så ska du nog titta på en IPS.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@fabazo: Det är den här typen av skärm du ska titta på, alltså IPS-teknik med högre frekvens än 60 Hz - ifall du vill ha förmåga till både spel och sådant som Photoshop. Utbudet är förhållandevis begränsat men det finns.

https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

MSI-skärmen du länkar till är en TN-panel och fungerar utmärkt för spel men är hopplös för färgåtergivning.

Inte för att direkt märka ord, men skärmen han länkar är väl en VA-panel och inte en TN. Men då kommer min fråga till dig @Laxpudding som är insatt inom bildskärmar och tv-apparater. Är VA-paneler och TN inom samma liga, eller är det bättre färger på en VA? Sitter själv på en 165 Hz 2560x1440p 27" Acer Predator med TN.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en billig blir det väl denna: https://www.ebay.com/itm/Mbest-MB279QR144-QHD-2560x1440-144Hz...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Bildexpert 📺

@KLIONE: Ah, såg inte att det var en VA-panel. Kort svar ja, men också kort svar nej. VA-panelerna har i grunden samma problem med betraktningsvinklar men inte lika tydligt. Mer som ett mellanting. Det som påverkas mest och först i vinkel hos en VA-panel är luminansen i färgerna så att bilden blir ljusare eller mörkare, särskilt i skuggtoner. Själva nyansen på starka färger är mer intakt med VA-paneler. Fortfarande problematiskt att sätta exakt nyans baserat på vad ögat ser.

Permalänk
Medlem

Skulle påstå att HP Z27n (länk) ser ruggigt korrekt ut jämfört med min kalibrerade Sony OLED PVM-A250 (undanta kontrastskillnader då).

Den är lite "gammal" nu (dock är röda priser trevliga) men var testvinnare när den kom ut och är lite utav ett proffsens val. Dock bara 60Hz.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Har en AOC 27" AGON AG271QG och är ruggigt nöjd över den, passar egentligen till allt. Vet dock inte hur mycket den kostar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om du nu är sugen på en premium-skärm så skulle jag nog ändå satsa på G-sync då du är ute efter ett 2080. Jag har XF270HUA skärmen och den är riktigt bra. Har smala kanter om det är något du värderar.