Vad kommer min desktop gynnas av när det kommer till videoredigering?

Permalänk

Vad kommer min desktop gynnas av när det kommer till videoredigering?

GOd morgon

Jag har en Intel i5, 8GB Ram (snart 16gb) och ett gammalt Nvidia GTX550ti 1GBDDR5 + SSD diskar och 7200RPM diskar.

Så vad jag PLANERAT är att köpa ett Nvidia 1070 och mer RAM men kommer det räcka för att inte 4k (även genom proxies) börjar lagga rätt rejält om jag har på färg correction, grading och effekter....

FÖr när jag kollar i min hanterare i Win 10 när jag kör Premiere pro 2018 i ett sådant klipp så är det CPUn som maxar och grafikortet runt 10%.

Men jag minns klart och tydligt att det gick MYCKET smidigare att redigare när jag hade ett bara lite nyare och bättre grafikkort i exakt samma setup. Så det KAN inte bara vara min CPU som är seg.

Klarar man sig i dag med en i5 även med 4K redigaring? (via proxy) eller borde jag sattsa på att köpa en i7 eller dyl ASAP också?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Rekordmedlem

Om din mjukvara använder gpun så spelar inte cpun så stor roll så kolla om det finns gpuacceleration.
Du bör ha mycket ram och minst 3 lagringsenheter 16 Gbyte ram är nog minimum och se till att ha en disk för os, en som du läser video från och en som du skriver till, att läsa och skriva stora filer till samma enhet brukar kräva oerhört snabba enheter för att det inte ska sega ner dem rejält och antagligen vill du inte köpa ett enda stort och snabbt lagringssystem för de brukar vara rejält dyr

Shiftfelsnisse var framme
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör ha mycket ram och minst 3 lagringsenheter !& Gbyte ram är nog minimum

Tryckfelsnisse har varit framme. !& skall nog vara 16?

Permalänk
Avstängd

En snabb googling säger att set bara är vissa effekter som använder GPU, rent specifikt de som använder "Mercury playback engine", och din GTX550ti fungerar inte med det, så beroende på vad du gör kan du nog se en rejäl prestandaskjuts om du skaffar ett 1070.

Hur mycket Premier Pro gillar trådarvet jag dock inte, kan inte tillräckligt mycket om programmet för att tolka de svar jag får på ett vettigt sätt. Men jag kan inte tänka mig att det inte skulle vara värt det att skaffa en i7:a.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för alla svar uppskattas mycket

Skrivet av Meathim:

En snabb googling säger att set bara är vissa effekter som använder GPU, rent specifikt de som använder "Mercury playback engine", och din GTX550ti fungerar inte med det, så beroende på vad du gör kan du nog se en rejäl prestandaskjuts om du skaffar ett 1070.

Hur mycket Premier Pro gillar trådarvet jag dock inte, kan inte tillräckligt mycket om programmet för att tolka de svar jag får på ett vettigt sätt. Men jag kan inte tänka mig att det inte skulle vara värt det att skaffa en i7:a.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah.. Har ett annat kort liggandes, Radeon GT640 2GB DDR3 (som hade fått lägre score enligt google än 550ti 1GB DDR5) men den förstnämnda kanske är bättre lämpad för videoredigering?

Provade köra GPUsniffer.exe från Premiere mappen här är vad den spottade ut vet inte hur jag ska tyda det:
https://imgur.com/a/qEwB76f

Skrivet av mrqaffe:

Om din mjukvara använder gpun så spelar inte cpun så stor roll så kolla om det finns gpuacceleration.
Du bör ha mycket ram och minst 3 lagringsenheter 16 Gbyte ram är nog minimum och se till att ha en disk för os, en som du läser video från och en som du skriver till, att läsa och skriva stora filer till samma enhet brukar kräva oerhört snabba enheter för att det inte ska sega ner dem rejält och antagligen vill du inte köpa ett enda stort och snabbt lagringssystem för de brukar vara rejält dyr

Jag har flertalet 7200rpm diskar och sedan en 250GB SSD disk som jag kör Win 10 från.

Som jag har det uppställt nu så OS på C:
Adobe cache har jag ställt in så det är på en separat disk, jag har mina projekt filer på C: sedan har jag all media på en tredje är det korrekt inställt eller finns det en bättre väg?

En fråga ang RAM, nu när jag enbart har 8gb, funderade på page filen.
Bör jag låta den vara som den är eller skulle jag tjäna på att göra den tex. statisk och på en annan disk än C: ?
(Den står nu som Dynamisk och på 3GB)

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Unbalanced:

Tack för alla svar uppskattas mycket

Ah.. Har ett annat kort liggandes, Radeon GT640 2GB DDR3 (som hade fått lägre score enligt google än 550ti 1GB DDR5) men den förstnämnda kanske är bättre lämpad för videoredigering?

Provade köra GPUsniffer.exe från Premiere mappen här är vad den spottade ut vet inte hur jag ska tyda det:
https://imgur.com/a/qEwB76f

Jag har flertalet 7200rpm diskar och sedan en 250GB SSD disk som jag kör Win 10 från.

Som jag har det uppställt nu så OS på C:
Adobe cache har jag ställt in så det är på en separat disk, jag har mina projekt filer på C: sedan har jag all media på en tredje är det korrekt inställt eller finns det en bättre väg?

En fråga ang RAM, nu när jag enbart har 8gb, funderade på page filen.
Bör jag låta den vara som den är eller skulle jag tjäna på att göra den tex. statisk och på en annan disk än C: ?
(Den står nu som Dynamisk och på 3GB)

Statisk storlek brukar vara en fördel om den är på systemdisken då det minskar risken för fragmentering men inget klår ju mycket ram och en liten swap.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.