Hjälp med bäst uttökad Wi-fi lösning till gästhus

Permalänk

Hjälp med bäst uttökad Wi-fi lösning till gästhus

Hej,

Hoppas ni kan hjälpa mig rekommendera någon bra lösning för att utöka mitt Wi-fi till gästhuset där jag har en smart tv som jag ska använda med Netflix,Viaplay osv. Gästhuset står ca 10-15m ifrån villan.

I dagsläget har jag från min router kopplat en Asus RP-AC56 som jag kör som en accespunkt (även om den i första hand är tänkt som repeater) Det ger i princip full täckning och hastighet till min dator i gästhuset, men då har datorn ett väldigt bra nätverkskort med antenner. Tv:ns wifi är inte lika bra, inte heller mobilerna får särskilt bra täckning i gästhuset.

Frågan är då vad bästa lösningen är.

1. Köpa en "riktig" accesspunkt, typ Ubiquiti Unifi AP AC LR https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit...

2. Gräva ner en nätverkskabel till huset (mycket jobb)

3. Satsa på radiolänk?

4. Powerline repeaters? Gästhuset har samma elmatning som villan

Vad tror ni experter?

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag skulle provat powerline nätverk. Se till att de sitter på samma fas. Eller satt en utomhus-accesspunkt så minskar du antalet väggar mellan AP och klienter.

Även radio-länk typ ubiquity nanobeam är en bra lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att gräva kabel behöver inte nödvändigtvis vara mycket jobb. Om du har jord/gräs mellan husen går det väldigt smidigt att ta en motorsåg och skära en skåra i marken som du sen trycker ner ett vp-rör i.

Permalänk

Ska pröva powerline först, annars blir det att gräva.
Om jag lägger ner en kabel, kan man då dra den direkt till en switch i gästhuset och sen koppla in tvn och datorn i switchen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Ska pröva powerline först, annars blir det att gräva.
Om jag lägger ner en kabel, kan man då dra den direkt till en switch i gästhuset och sen koppla in tvn och datorn i switchen?

Skickades från m.sweclockers.com

Förutsatt att det är internetuppkoppling du vill ha, ja. Ifall du menar en tv-box när du säger tv så kan det bli lite krångligare.
Däremot skulle jag säga att en billig router är bättre, då får ni både ett eget Wi-Fi där samt nätverksportar och dessutom slipper ni ha publika IP-adresser där (om ni inte tänkte att sladden skulle gå till en router i änden som går in i huset).

Permalänk
Skrivet av Full:

Förutsatt att det är internetuppkoppling du vill ha, ja. Ifall du menar en tv-box när du säger tv så kan det bli lite krångligare.
Däremot skulle jag säga att en billig router är bättre, då får ni både ett eget Wi-Fi där samt nätverksportar och dessutom slipper ni ha publika IP-adresser där (om ni inte tänkte att sladden skulle gå till en router i änden som går in i huset).

Änden som går in i huset(villan) kommer sitta i en av portarna på routern ja. Är det rätt?
Ja isåfall kanske det är bättre att sätta en till router ute i gästhuset. Kopplar man in kabeln på WAN porten i nya routern då? Eller kopplar man Lanport till Lanport?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Änden som går in i huset(villan) kommer sitta i en av portarna på routern ja. Är det rätt?

Ifall du inte ska ha en egen router för gästhuset, ja.

Skrivet av martyyyyy:

Ja isåfall kanske det är bättre att sätta en till router ute i gästhuset. Kopplar man in kabeln på WAN porten i nya routern då? Eller kopplar man Lanport till Lanport?

Skickades från m.sweclockers.com

LAN i mediaomvandlaren (där fibern är dragen in i huset) och WAN i routern som är i gästhuset.
Så här alltså. Definitivt så jag hade gjort.

Permalänk

Aha OK. Inte router till router alltså..

I dagsläget använder ju routern i villan port 1 på medieomvandlaren, så då sätter jag nya routern (gästhuset) i port 2 på medieomvandlaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Aha OK. Inte router till router alltså..

I dagsläget använder ju routern i villan port 1 på medieomvandlaren, så då sätter jag nya routern (gästhuset) i port 2 på medieomvandlaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall din mediaomvandlares LAN-portar är otaggade, ja.
Det kan vara som så att port 1 är den enda för bredband och i så fall måste du koppla in en switch där.

Permalänk
Skrivet av Full:

Ifall din mediaomvandlares LAN-portar är otaggade, ja.
Det kan vara som så att port 1 är den enda för bredband och i så fall måste du koppla in en switch där.

Och hur ser jag om det är otaggade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Och hur ser jag om det är otaggade?

Skickades från m.sweclockers.com

Står det inget speciellt på mediaomvandlaren så får du ringa din bredbandsleverantör och fråga

Permalänk
Skrivet av Full:

Ifall du inte ska ha en egen router för gästhuset, ja.
LAN i mediaomvandlaren (där fibern är dragen in i huset) och WAN i routern som är i gästhuset.
Så här alltså. Definitivt så jag hade gjort.

https://i.imgur.com/0rh8ZYp.jpg

Helst hade jag valt en switch till Gästhuset och kopplat smart-TVn och spelkonsollen med sladd.

Men om man vill ha WiFi i gästhuset hade dragit kabeln från LAN-port i Hustets Router till en LAN-port i Gästhusets router.

Då behöver man stänga av DHCP i Gästhusets router och ändra default IP från 192.168.1.1 till t.ex 192.168.1.254 annars blir det konflikter i nätet.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk

Uttagen i mediaomvandlaren var taggade. Så det får i så fall bli router till router koppling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Helst hade jag valt en switch till Gästhuset och kopplat smart-TVn och spelkonsollen med sladd.

Men om man vill ha WiFi i gästhuset hade dragit kabeln från LAN-port i Hustets Router till en LAN-port i Gästhusets router.

Då behöver man stänga av DHCP i Gästhusets router och ändra default IP från 192.168.1.1 till t.ex 192.168.1.254 annars blir det konflikter i nätet.

Skrivet av martyyyyy:

Uttagen i mediaomvandlaren var taggade. Så det får i så fall bli router till router koppling.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du göra som carlfilip92 skrev, det fetmarkerade, då blir routern som en switch med Wi-Fi. ELLER så sätter du en switch innan routrarna. Beroende på om du hellre håller på med inställningarna eller bara betalar för en switch. Gissar dock att du hellre slipper betala för en switch och fipplar med inställningarna istället

Permalänk
Medlem

Mediaomvandlare > router 1 (villan) > router 2.
Från mediaomvandlare till router 1 i WAN porten, från router 1 LAN port till router 2 LAN port.
Har inte router 2 ett AP läge så får du manuellt stänga av DHCP på den.
Sätt router 2's ip utanför ip rangen som router 1 delar ut via DHCP.
Default ip på router 1 låter du vara (192.168.1.1 eller 192.168.0.1), DHCP rangen på router 1 sätter du t.ex. från 192.168.x. 10 - 192.168.x. 254
Router 2's ip sätter du till 192.168.x.2

Permalänk

Tack alla för tipsen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk

Boom! Powerlines fungerade klockrent. Har nu anslutit TV och dator på de två uttagen i adaptern i gästhuset. Plus att man har full täckning på wifi genom samma adapter. Dock lyckades jag inte kopiera SSID från routern med WPS men ska kolla på det manuellt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10