Hackare hittar bakdörr för äldre x86-baserad processor

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag undrar dock hur användbar denna bakdörr egentligen är?
Tunna klienter är ju i princip bara till för att visa/koppla mot modermodemet, så det blir ju den sköter alla beräkningar och sånt.

Har för mig att jag sett en del kassasystem med via cpuer och även om det är en nischad produkt så lär ju den tillämpningen vara oerhört intressant för en hackare att få åtkomst till för det går nog att få ihop nån illvillig kod som läser ut tex kortuppgifter och skickar hem dem till busen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Puh... VILKEN tur att det inte var Zilog Z80A som han hittade sårbarheten på. Skulle aldrig vågat köra min Spectravideo igen om detta var fallet.

Skrivet av mrqaffe:

Tänk vilket liv det blir när nån upptäcker kommandot som NSA har för att köra vad de vill vart som helst.

This...: LOAD “7”,1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

kassasystem med via cpuer

Ser redan rubrikerna: "Kassa system med VIA CPUer"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Puh... VILKEN tur att det inte var Zilog Z80A som han hittade sårbarheten på. Skulle aldrig vågat köra min Spectravideo igen om detta var fallet.

This...: LOAD “7”,1

Sitter inte z80 i rätt otroligt många hårdvaror tillverkad även i relativt modern tid?

🤔

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Sitter inte z80 i rätt otroligt många hårdvaror tillverkad även i relativt modern tid?

🤔

Jo den har utvecklats till en enchipssdator som inte kostar många öre så den finns i lite allt möjligt som behöver ett enkelt styrssytem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Sitter inte z80 i rätt otroligt många hårdvaror tillverkad även i relativt modern tid?

🤔

Jo, skulle vara mer orolig om dom hittar en bugg i en sån. Men den är väl så enkel i konstruktionen att risken för okända buggar är minimal

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ser redan rubrikerna: "Kassa system med VIA CPUer"!

varför skulle dom vara kassa ?

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

varför skulle dom vara kassa ?

Kassasystem... kassa system, det klassiska skämtet, du vet.

Permalänk
Skrivet av jhonekri:

varför skulle dom vara kassa ?

Du hade visst glömt att dricka ditt kaffe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skulle bara veta hur många som är i drift fortfarande..och skiten är värt mer än sin vikt i guld.

På industriföretag finns x86, gamla maskiner är kinkiga.

Visserligen har "min" maskin Wi-Fi och annat roligt samt stabil Windows XP, men dom gamla behöver x86 av någon anledning ..slogs dom ut så är maskinerna värdelösa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB